Gå til innhold

Hvordan gå frem ved farskaptest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt:

Ett familie medlem har oppdratt ett barn i mange år, signerte farskapet selv om han viste at barnet ikke var hans og har oppdratt barnet som sitt eget og på lik linje med de andre barna han har med ex kona.

Nå har han og ex kona vært fra hverandre i noen år og ex kona slenger ofte dette i trynet hans, ar han ikke er barnets far. Hun har tatt farskapstest, den har ligget på sykehuset i Oslo en stund. Svaret får ikke ex kona før hun betaler for testen, noe hun ikke gjør fordi hun konstant er blakk.

Kan denne faren betale og fikse for en test selv? Syns jeg leste ett sted at man må ha samtykke fra begge foreldre?

Anonymkode: f1e1f...467

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva vil han med svaret, da? 

Anonymkode: 9b95e...8cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva vil han med svaret, da? 

Teit spørsmål. Ganske naturlig å ville vite noe sånt.

Ja han kan ta ny test.

Anonymkode: e94d5...68c

AnonymBruker
Skrevet

Føler jeg misforstår noe her nå, men du skriver i HI at han visste at barnet ikke var hans? Hva skal han med en test da?

Anonymkode: c1539...763

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde bare tatt ny test så kan ekskona gå til inkasso.

Anonymkode: e6e5a...1f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Teit spørsmål. Ganske naturlig å ville vite noe sånt.

Ja han kan ta ny test.

Anonymkode: e94d5...68c

1: Det står at han vet.

2: Det er relevant informasjon for mulige fremgangsmåter. 

AnonymBruker
Skrevet

Ex kona er ikke ved sine fulle fem (for å si det mildt). Dessuten har hun begynt å fortelle dette barnet at han ikke er hennes far. 

Så han ønsker å være 100% sikker

TS

Anonymkode: f1e1f...467

AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner ingen ting om saken, men vil tro den antatte faren kan begynne med å spørre hos sin egen fastlege hvordan han skal gå frem.

Dette finner jeg imidlertid på en advokatside:

Dersom mor ikke frivillig vil samarbeide om DNA-testing for fastsettelse av farskap, kan mor eller far anlegge farskapssak for tingretten. Da vil mor, far og barn bli pålagt å ta DNA-test for avklaring av farskapet. Farskapssaker er veldig enkle saker når de behandles i tingretten, du vil få veiledning og hjelp fra tingretten til å sette opp en slik stevning. Det er ikke behov for å benytte advokat i slike saker..

Anonymkode: 47b64...186

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...