Gå til innhold

Er dette en saklig grunn for Oppsigelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skulle ønske det var en advokat her inne som kunne sagt sin mening. 

Anonymkode: a4cff...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Men hvordan kan de si deg opp for tyveri, når du ikke har stjålet?

Riktignok var det merkelig oppførsel av deg. Om dere virkelig har lov til å ta med mat og betale for dem andre plasser, burde det vært null problem at sjefen så dette. Men uansett; du har ikke stjålet. Helt uavhengig hva som var din opprinnelige plan, la du matvarene tilbake. 

Men ta kontakt med en advokat.

Anonymkode: e20bc...1d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvordan kan de si deg opp for tyveri, når du ikke har stjålet?

Riktignok var det merkelig oppførsel av deg. Om dere virkelig har lov til å ta med mat og betale for dem andre plasser, burde det vært null problem at sjefen så dette. Men uansett; du har ikke stjålet. Helt uavhengig hva som var din opprinnelige plan, la du matvarene tilbake. 

Men ta kontakt med en advokat.

Anonymkode: e20bc...1d7

Er i dialog med en advokat som tror på at saken er til min fordel til 99%, men skulle gjerne hørt andre advokater/jus folka sine meningen om jeg har en sterk sak mot arbeidsgiver fodi jeg ikke har altfor stort budsjett for å risikere tape om jeg tar saken videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja.

Domstolene har funnet at arbeidstakere kan avskjediges selv om det isolert sett er små beløp som stjeles fra arbeidsgiver. Ofte er det ikke omfanget av tyveriet som er poenget, men det alvorlige tillitsbruddet og bruddet på lojalitetsplikten som tyveriet representerer.

Anonymkode: 7caac...954

Ts er heller ikke avskjediget, menn oppsagt med oppsigelsestid.

Anonymkode: 5d5e8...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er i dialog med en advokat som tror på at saken er til min fordel til 99%, men skulle gjerne hørt andre advokater/jus folka sine meningen om jeg har en sterk sak mot arbeidsgiver fodi jeg ikke har altfor stort budsjett for å risikere tape om jeg tar saken videre. 

Advokaten blir en investering for deg, så det tar du deg råd til. Advokaten hjelper deg med en nedbetaling, men vil nok også etter at du har vunnet fram, si at arbeidsgiver skal betale for din advokat.

Anonymkode: 506c1...c85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.4.2024 den 13.56):

Dette skjønte jeg ikke, sjefen har sagt deg opp, men mener du fortsatt skal jobbe i 2 mnd til, eller er det du som tror at du skal jobb i 2 mnd til?

For har du jobbet i bare 2 mnd, så har du prøvetid og ved oppsigelse (uansett part) så er oppsigelsestiden mye kortere, som oftest bare 14 dager. 

Så her er det definitivt noe som skurrer. Om sjefen påstår at du har oppsigelse ut 2 mnd når han har oppsagt deg i prøvetid, på grunn av at det er vanskelig for han å få dekket inn vaktene dine, så bør du absolutt ta kontakt med fagforening, sjefen kan ikke si deg opp, og forvente at du skal jobbe 2 mnd for eget godtbefinnede. Står det at du har prøvetid i kontrakten, og det ikke er spesifisert hva oppsigelsen er, så kan du vise til kontrakten - også finne frem til hva loven sier om prøvetid, for da er det man må forholde seg til.

Dessuten er jeg enig i at oppsigelsen høres vel usaklig ut, med tanke på at han sa det var greit, du leverte tilbake og at du ikke har fått noen advarsel før, mulighet til å forklare deg.

Men altså, hadde det vært meg som hadde fått en oppsigelse i trynet, så hadde jeg nektet å jobbe 2 mnd til og hadde påpekt oppsigelse i prøvetid gjelder begge veie og at den er på 14 dager. Måten oppsigelsen skjedde på, hadde nok gjort til at jeg ikke ønsket å jobbe der mer selv om du strengt tatt ikke burde blitt oppsagt, så jeg hadde neppe orket å ta den kampen. Men det er viktig at du får støtte, og dokumentasjon på at det er usaklig oppsigelse, eller at du motstrider den, (skriftlig), for det er avgjørende for karentene for dagpenger. Med en fagforening i ryggen, så blir støtten sterkere.

Anonymkode: 23ab5...b5f

Fagforening kan ikke hjelpe i pågående saker da det er noe som heter karenstid som alle må forholde seg til. Man kan ikke få hjelp av fagforeningen med en gang når man ikke allerede er medlem.

Anonymkode: 4aefc...0ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...