Gå til innhold

Er dette en saklig grunn for Oppsigelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
3 minutter siden, Ti T Usen said:

Virker som om arbeidsgiver her benytter en mulighet til å si deg opp. Går bedriften bra? Føler du sjefen mener du gjør en god jobb? 

Sjefen har vært super fornøyd med meg ifl komtarene jeg pleide å få hver dag, og jeg vet selv at jeg har gjort en super innsats på stillingen min. Jeg ble litt sjokkert at han ikke diskuterte dette med meg før han gikk videre til høyre leder og HR. 

Anonymkode: a4cff...247

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Prøveperioden er over for lenge siden. 

Da misforstod jeg, jeg trodde du fortsatt var i prøvetid. Når du ikke en gang lenger er i prøvetid så skal det mye til for å bli oppsagt, dette høres veldig rart. Som andre her skriver så får jeg en følelse at de bare leitet etter et påskudd på å bli kvitt deg.

Jeg trodde likevel at når man blir oppsagt på denne måten så gjelder ikke vanlig oppsigelsestid, men dette er jeg ikke 100% sikker på hvordan fungerer.

Hva ble sagt på drøftelsemøte, ble det sagt på forhånd hva det møtet skulle dreie deg om, fikk du mulighet til å forsvare deg? Dette hjelper jo ikke nå, men hadde du hatt en fagforening skulle du tatt med deg en representant på møtet, da tror jeg neppe utfallet hadde blitt som det ble. Jeg hadde likevel bedt om dokumentasjon fra drøftelsesmøte, og vil lese skriftlig hvordan de kom fram til vurderingen, så meld deg inn i fagforening og be om hjelp!

Anonymkode: 23ab5...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

- Du hentet en snack på kjøkkenet som du skulle betale for et annet sted på bygget siden kjøkkenet var stengt. 

- Dette er er noe dere har fått lov til før og gjort åpenlyst.

- I dette tilfellet forandret du mening og la heller snacken tilbake.

- Siden du var blitt observert fortalte du lederen din om dette da det jo ikke ble registrert noen innbetaling fra deg.

- Du fikk sparken for tyveri...... 

Du har opptrådd deg rart, em du har ikke stjålet noe som helst. For at det skal være tyveri må de ta deg med varen utenfor området, i dette tilfeller betyr det selv arbeidsplassen da det er flere steder enn kjøkkenet dere får lov å betale ting.

Det er tydelig at historien har blitt vridd på og de bruker dette som et forøk på å bli kvitt deg. Har du gjort en dårlig jobb eller hatt en annen uoverstemmelse med dem?

Du har iallfall all grunn til å bestride oppsigelsen, noe du også bør gjøre, da du har en sterk sak.

Anonymkode: 94a1b...401

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS hva er settingen her da?
Du tok noe smått å spise fra kjøkkenet, hvor smått og hva slags kjøkken? 
At man er sulten på jobb, ser en matbit som et brød liggende og tar en skive er da nesten mer menneskelig en kriminelt, så kontekst har jo mye å si her, men samme hva så er vel dette strengt tatt en situasjon der du i så fall skal få en advarsel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, K.B. said:

Men TS hva er settingen her da?
Du tok noe smått å spise fra kjøkkenet, hvor smått og hva slags kjøkken? 
At man er sulten på jobb, ser en matbit som et brød liggende og tar en skive er da nesten mer menneskelig en kriminelt, så kontekst har jo mye å si her, men samme hva så er vel dette strengt tatt en situasjon der du i så fall skal få en advarsel.

Nøttepose og en liten smoothie fra kantine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nøttepose og en liten smoothie fra kantine.

Høres ut som en advarsel det der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man skal vel få skriftlige advarsler før oppsigelse. 

Dette med tyveri er vanskelig. For det kan jo tenkes at det er et problem med tyveri hos dere. Og du er den som nå har "tilstått". Tyver som ikke blir oppdaget får heller ikke straff 

Anonymkode: 45ec1...302

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En tanke slo meg, kan det være de har opplevd at ting forsvinner fra kantinen tidligere uten at det blir betalt for, etc. ved at det er varetelling om de får ikke oppgjøret til å stemme med salg og lagerbeholdning? 

Så når sjefen så deg med varene, du la det tilbake (mistenkelig oppførsel) og du kom og fortalte saken etterpå til sjefen for å forklare deg, så ble det oppfattet som mistenkelig oppførsel og sjefen bestemte seg for at du har stjelt varer tidligere, og at det ikke var pga. denne isolerte hendelsen (der tingene ikke ble stjelt?)

Eller er det sagt at stjelingen kun var mot denne konkrete hendelsen? 

Skal ikke stjeling forøvrig politianmeldes? Har de levert en anmeldelse på deg? Skjønner ikke at de kan påstå du har stjelt om de ikke har anmeldt.

Anonymkode: 23ab5...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man skal vel få skriftlige advarsler før oppsigelse. 

Dette med tyveri er vanskelig. For det kan jo tenkes at det er et problem med tyveri hos dere. Og du er den som nå har "tilstått". Tyver som ikke blir oppdaget får heller ikke straff 

Dette er jo basert på om TS ikke lyver om at det var lov å betale et annet sted.

Anonymkode: cca56...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dette en saklig grunn for oppsigelse? Det dreier seg om en verdi på under 100 kr.

Jeg har aldri vært i en slik situasjon tidligere i min yrkeskarriere, eller hatt lignende problemer i andre jobber eller utenfor. I tillegg var jeg ærlig og åpen og var den første til å informere arbeidsgiveren/lederen om dette."

Arbeidsgiver må da bevise at du stjal. Du burde kontakte en advokat som arbeider innen arbeidsrett.

Anonymkode: 506c1...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Dette er jo basert på om TS ikke lyver om at det var lov å betale et annet sted.

Poenget mitt var at det kan hende mange andre stjeler mat. Og at ledelsen nå tror de har oppdaget tyven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke tyveri så lenge du har satt det tilbake. Det forsvant ikke. I en butikk kan du ikke bli tatt for tyveri av en vare om du legger den i lomma FØR du har forlatt butikken. Så maten må må evnt spises og ikke returneres, så dette er en usmakelig/usaklig oppsigelse. Jeg hadde valset rett inn til leder og lagt fakta på bordet, krevd 6 mnd sluttlønn siden tilliten din også er brutt, om dere heller ikke skal møtes advokat med advokat og ta et oppgjør i forliksrådet. De får betale for bot og bedring og den mistillit de har stilt ovenfor deg. Du var ærlig, de har brutt loven. Og spørre leder da hvem som har brutt tilliten her. Du har nada å tape annet enn å vise baller!

Anonymkode: 5efcc...86e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Poenget mitt var at det kan hende mange andre stjeler mat. Og at ledelsen nå tror de har oppdaget tyven. 

Det holder ikke å tro. For å kunne ta noen for tyveri må man fysisk ta vedkommende med den ubetalte varen ETTER siste betalingspunkt.

Anonymkode: 94a1b...401

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten har arbeidsgivar leita etter ein grunn for å sparke deg ut, eller så bløffar du med ein eller fleire detaljar i historien. Det er ikkje slikt som får deg sparka vanligvis. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er helt meningsløst for TS å lyve om dette, fordi da hadde hen fått feil råd i tråden.

Anonymkode: 4a5c7...b28

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
7 minutter siden, Fjaselina said:

Enten har arbeidsgivar leita etter ein grunn for å sparke deg ut, eller så bløffar du med ein eller fleire detaljar i historien. Det er ikkje slikt som får deg sparka vanligvis. 

Jeg er ikke her for å lyve om hva som har skjedd, jeg er her for å virkelig høre ekte menningen fra andre som ikke kjenner noen av partene og da må jeg fortelle absolutt alle små detaljer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er helt meningsløst for TS å lyve om dette, fordi da hadde hen fått feil råd i tråden.

Anonymkode: 4a5c7...b28

Akkurat hva jeg nettopp forklarte! 
takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fjaselina skrev (8 minutter siden):

Som arbeidsgiver er man forsiktig med å sparke folk. Når det skjer må de ha skjellig grunn eller så ryker de i en rettssak. Så enten er arbeidsgiver helt på jordet eller så er storyen unøyaktig. Tyveri er grunn for oppsigelse.  Hvis det er tvil om det er tyveri eller ikke tviler jeg på at arbeidsgiver tar sjansen.

Anonymkode: 0bad0...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som arbeidsgiver er man forsiktig med å sparke folk. Når det skjer må de ha skjellig grunn eller så ryker de i en rettssak. Så enten er arbeidsgiver helt på jordet eller så er storyen unøyaktig. Tyveri er grunn for oppsigelse.  Hvis det er tvil om det er tyveri eller ikke tviler jeg på at arbeidsgiver tar sjansen.

Anonymkode: 0bad0...299

Jeg har vært borti noe lignende, en klient som ble avskjediget fordi hun hadde tatt feil av om hun skulle jobbe dag eller kveld én arbeidsdag. Dette er et stort selskap med matvarebutikker over hele landet. I det private er dette dessverre ikke uvanlig. 

Anonymkode: 8cb02...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...