Gå til innhold

Er dette en saklig grunn for Oppsigelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har en pågående sak på jobben, der det har skjedd en misforståelse, men som ble sett på som tyveri.

Det som skjedde er at jeg tok noe smått å spise fra kjøkkenet etter stengetid mens jeg var på en sjekkrunde, som jeg hadde tenkt å betale for. Mens jeg var på vei ut, fikk jeg øyekontakt med min nærmeste leder, som egentlig ikke la merke til noe. I sjokk og tvil over om det ville se rart ut, da jeg ikke forventet å møte ham rett utenfor, returnerte jeg det jeg hadde tatt til sin opprinnelige plass og gikk hjem for dagen.

Neste arbeidsdag fortalte jeg min nærmeste leder hva som hadde skjedd, da jeg kom på jobb, og fikk høre at det var greit og at han ikke tenkte så mye over det.

Etter et par dager ble jeg kalt inn til et drøftelsesmøte, og etter en ukes vurdering fikk jeg beskjed om at jeg ble sagt opp fordi det ble ansett som tyveri og brudd på tillit. Likevel blir jeg sagt opp etter to måneder, slik at jeg fortsatt kan være på jobb i to måneder fra dagen jeg fikk beskjed.

Er dette en saklig grunn for oppsigelse? Det dreier seg om en verdi på under 100 kr.

Jeg har aldri vært i en slik situasjon tidligere i min yrkeskarriere, eller hatt lignende problemer i andre jobber eller utenfor. I tillegg var jeg ærlig og åpen og var den første til å informere arbeidsgiveren/lederen om dette."

Anonymkode: a4cff...247

AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Domstolene har funnet at arbeidstakere kan avskjediges selv om det isolert sett er små beløp som stjeles fra arbeidsgiver. Ofte er det ikke omfanget av tyveriet som er poenget, men det alvorlige tillitsbruddet og bruddet på lojalitetsplikten som tyveriet representerer.

Anonymkode: 7caac...954

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke snakke med fagforeningen din?

Anonymkode: fd15a...b7a

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kan du ikke snakke med fagforeningen din?

Anonymkode: fd15a...b7a

er dessverre ikke fagorganisert. 

Skrevet

Om du har returnert maten har du ombestemt deg. Du har tenk å kjøpe det også angret. Du har ikke stjelt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

er dessverre ikke fagorganisert. 

det var jo veldig dumt. Da er det ingen hjelp å få.

Anonymkode: 888c2...078

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja.

Domstolene har funnet at arbeidstakere kan avskjediges selv om det isolert sett er små beløp som stjeles fra arbeidsgiver. Ofte er det ikke omfanget av tyveriet som er poenget, men det alvorlige tillitsbruddet og bruddet på lojalitetsplikten som tyveriet representerer.

Ts har ikke stjålet noe.

Anonymkode: 9c3b8...f93

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt en prat med noen i fagforening uansett, meld deg inn om de krever det. Her trenger du mer hjelp. jeg syns det er er tynt grunnlag, men jeg er jo ingen ekspert... Evt, ta kontakt med en advokat som er spesialist på arbeidsrett..

Anonymkode: d3af2...a13

Skrevet

Hvordan hadde du tenkt å betale for noe etter stengetid? Og er det ikke uhygienisk å legge tilbake matvarer du allerede har tatt fra et kjøkken? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er denne maten beregnet til? Er det til brukere, er det deres mat, er det kantine? Er det mat dere kan kjøpe innenfor åpningstid? Hvordan foregår betaling vanligvis?

Tok du varer etter stengetid, og tenkte du skulle betale neste dag når det var åpent?
Jeg skjønner at det ikke blir tatt så godt i mot...  

At du tok varer, fikk kalde føtter når du så sjefen og la dem tilbake, taler heller ikke til din fordel. Hva hadde skjedd om du ikke hadde møtt sjefen? Du hadde tatt med deg varene? Om det ikke er anledning til å handle utenfor åpningstid, så er det jo faktisk tyveri (selv om det kan føles fryktelig firkanta).

Noe som derimot høres rart ut, er at du blir sagt opp grunnet brudd på tillit, men de vil ha deg der ut oppsigelsestiden. Er det virkelig et så alvorlig brudd på tillit, så ville de vel hatt deg ut på dagen?

Anonymkode: 63afe...219

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Just now, newman01 said:

Hvordan hadde du tenkt å betale for noe etter stengetid? Og er det ikke uhygienisk å legge tilbake matvarer du allerede har tatt fra et kjøkken? 

Her jeg jobber, kan vi betale for ting andre steder. Bare kjøkkenet som var stengt.

Nei det er ikke noe hyggiene å tenke på her. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hei,

Jeg har en pågående sak på jobben, der det har skjedd en misforståelse, men som ble sett på som tyveri.

Det som skjedde er at jeg tok noe smått å spise fra kjøkkenet etter stengetid mens jeg var på en sjekkrunde, som jeg hadde tenkt å betale for. Mens jeg var på vei ut, fikk jeg øyekontakt med min nærmeste leder, som egentlig ikke la merke til noe. I sjokk og tvil over om det ville se rart ut, da jeg ikke forventet å møte ham rett utenfor, returnerte jeg det jeg hadde tatt til sin opprinnelige plass og gikk hjem for dagen.

Neste arbeidsdag fortalte jeg min nærmeste leder hva som hadde skjedd, da jeg kom på jobb, og fikk høre at det var greit og at han ikke tenkte så mye over det.

Etter et par dager ble jeg kalt inn til et drøftelsesmøte, og etter en ukes vurdering fikk jeg beskjed om at jeg ble sagt opp fordi det ble ansett som tyveri og brudd på tillit. Likevel blir jeg sagt opp etter to måneder, slik at jeg fortsatt kan være på jobb i to måneder fra dagen jeg fikk beskjed.

Er dette en saklig grunn for oppsigelse? Det dreier seg om en verdi på under 100 kr.

Jeg har aldri vært i en slik situasjon tidligere i min yrkeskarriere, eller hatt lignende problemer i andre jobber eller utenfor. I tillegg var jeg ærlig og åpen og var den første til å informere arbeidsgiveren/lederen om dette."

Kva var det du tok frå kjøkenet? Var det arbeidsgjevar sin eigedom eller kollegaer?

Anonymkode: c9112...859

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ts har ikke stjålet noe.

Anonymkode: 9c3b8...f93

Ja, men hun satte det tilbake da hun ble oppdaget. Selvfølgelig angrer man når man blir avslørt

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvem er denne maten beregnet til? Er det til brukere, er det deres mat, er det kantine? Er det mat dere kan kjøpe innenfor åpningstid? Hvordan foregår betaling vanligvis?

Tok du varer etter stengetid, og tenkte du skulle betale neste dag når det var åpent?
Jeg skjønner at det ikke blir tatt så godt i mot...  

At du tok varer, fikk kalde føtter når du så sjefen og la dem tilbake, taler heller ikke til din fordel. Hva hadde skjedd om du ikke hadde møtt sjefen? Du hadde tatt med deg varene? Om det ikke er anledning til å handle utenfor åpningstid, så er det jo faktisk tyveri (selv om det kan føles fryktelig firkanta).

Noe som derimot høres rart ut, er at du blir sagt opp grunnet brudd på tillit, men de vil ha deg der ut oppsigelsestiden. Er det virkelig et så alvorlig brudd på tillit, så ville de vel hatt deg ut på dagen?

Anonymkode: 63afe...219

Planen var at sjefen skulle komme til arbeidspulten min 5-10 min etter at det skjedde og da skulle jeg ta det dorekt med han, men kom tidligere og da forventet jeg ikke å møte han da. 

Vi har alltid fått lov å ta noen matbiter, noen ganger gratis, noen ganger betaler vi, og dette skjer foran sjefen. 

det hele ble bare skjevt. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kva var det du tok frå kjøkenet? Var det arbeidsgjevar sin eigedom eller kollegaer?

Anonymkode: c9112...859

Nei, det var snacks man kan kjøpe. 

Annonse
Skrevet (endret)

Om de kan gjøre det? Muligens. Det er utenfor min kompetanse. 

Men det høres utrolig, vanvittig, absurd strengt ut. 

Du stjal ikke engang, du informerte leder, leder klarerte deg, og du fikk ikke advarsel før oppsigelsen heller.

Og ekstra rart er det at du ble oppsagt med oppsigelsestid, men ikke avskjediget, når de først valgte å avsette deg pga tyveri og forklaringen skal være tillitsbrudd.

Her er det noe utrolig ubalansert og muffens med saken din. Høres nesten som om at de har kastet seg på en mulighet og skapt seg en grunn for å fjerne deg av andre årsaker. Det kan likegodt ha med dem å gjøre, og ikke deg i det hele tatt. F.eks økonomiske grunner, eller det å statuere et eksempel rundt lederskap for andre ansatte.

Rart. Fryktelig rart. Og skrekkelig ledelse. En skriftlig advarsel hadde holdt, men også det er en solid dose overreaksjon.

Endret av Bombasi
  • Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hei,

Dette skjønte jeg ikke, sjefen har sagt deg opp, men mener du fortsatt skal jobbe i 2 mnd til, eller er det du som tror at du skal jobb i 2 mnd til?

For har du jobbet i bare 2 mnd, så har du prøvetid og ved oppsigelse (uansett part) så er oppsigelsestiden mye kortere, som oftest bare 14 dager. 

Så her er det definitivt noe som skurrer. Om sjefen påstår at du har oppsigelse ut 2 mnd når han har oppsagt deg i prøvetid, på grunn av at det er vanskelig for han å få dekket inn vaktene dine, så bør du absolutt ta kontakt med fagforening, sjefen kan ikke si deg opp, og forvente at du skal jobbe 2 mnd for eget godtbefinnede. Står det at du har prøvetid i kontrakten, og det ikke er spesifisert hva oppsigelsen er, så kan du vise til kontrakten - også finne frem til hva loven sier om prøvetid, for da er det man må forholde seg til.

Dessuten er jeg enig i at oppsigelsen høres vel usaklig ut, med tanke på at han sa det var greit, du leverte tilbake og at du ikke har fått noen advarsel før, mulighet til å forklare deg.

Men altså, hadde det vært meg som hadde fått en oppsigelse i trynet, så hadde jeg nektet å jobbe 2 mnd til og hadde påpekt oppsigelse i prøvetid gjelder begge veie og at den er på 14 dager. Måten oppsigelsen skjedde på, hadde nok gjort til at jeg ikke ønsket å jobbe der mer selv om du strengt tatt ikke burde blitt oppsagt, så jeg hadde neppe orket å ta den kampen. Men det er viktig at du får støtte, og dokumentasjon på at det er usaklig oppsigelse, eller at du motstrider den, (skriftlig), for det er avgjørende for karentene for dagpenger. Med en fagforening i ryggen, så blir støtten sterkere.

Anonymkode: 23ab5...b5f

• Liker 1
Skrevet

Virker som om arbeidsgiver her benytter en mulighet til å si deg opp. Går bedriften bra? Føler du sjefen mener du gjør en god jobb? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes dette høres veldig rart ut, vanligvis bør man få noen advarsler før oppsigelse. Veldig synd du ikke er fagorganisert, jeg ville kostet på meg et par timer hos en advokat. 

Anonymkode: 8cb02...052

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette skjønte jeg ikke, sjefen har sagt deg opp, men mener du fortsatt skal jobbe i 2 mnd til, eller er det du som tror at du skal jobb i 2 mnd til?

For har du jobbet i bare 2 mnd, så har du prøvetid og ved oppsigelse (uansett part) så er oppsigelsestiden mye kortere, som oftest bare 14 dager. 

Så her er det definitivt noe som skurrer. Om sjefen påstår at du har oppsigelse ut 2 mnd når han har oppsagt deg i prøvetid, på grunn av at det er vanskelig for han å få dekket inn vaktene dine, så bør du absolutt ta kontakt med fagforening, sjefen kan ikke si deg opp, og forvente at du skal jobbe 2 mnd for eget godtbefinnede. Står det at du har prøvetid i kontrakten, og det ikke er spesifisert hva oppsigelsen er, så kan du vise til kontrakten - også finne frem til hva loven sier om prøvetid, for da er det man må forholde seg til.

Dessuten er jeg enig i at oppsigelsen høres vel usaklig ut, med tanke på at han sa det var greit, du leverte tilbake og at du ikke har fått noen advarsel før, mulighet til å forklare deg.

Men altså, hadde det vært meg som hadde fått en oppsigelse i trynet, så hadde jeg nektet å jobbe 2 mnd til og hadde påpekt oppsigelse i prøvetid gjelder begge veie og at den er på 14 dager. Måten oppsigelsen skjedde på, hadde nok gjort til at jeg ikke ønsket å jobbe der mer selv om du strengt tatt ikke burde blitt oppsagt, så jeg hadde neppe orket å ta den kampen. Men det er viktig at du får støtte, og dokumentasjon på at det er usaklig oppsigelse, eller at du motstrider den, (skriftlig), for det er avgjørende for karentene for dagpenger. Med en fagforening i ryggen, så blir støtten sterkere.

Anonymkode: 23ab5...b5f

Prøveperioden er over for lenge siden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...