Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2006 #1 Skrevet 7. februar 2006 Jeg bor i en loftsleilighet i Oslo, og har altså kjøkkenet fullt av marihøner. I begynnelsen syntes jeg bare det var trivelig -ønsket meg det ene etter det andre før jeg slapp de ut en etter en. Nå synes jeg derimot ikke at det er så koselig lenger... De er her sommer som vinter (dog en god del flere på sommeren), de dukker opp over alt! Det eneste stedet jeg ikke har sett de er i skap og skuffer -heldigvis. Må innrømme at jeg har tatt livet av noen, men det er noe med barndommens nostalgi som gjør at det ikke er beste utvei. Noen tips på hvordan jeg pent kan få de til å flytte ut?
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2006 #3 Skrevet 7. februar 2006 Jeg har også fullt av dem i min leilighet (ikke loft) i Oslo!!! Så rart...
hilli Skrevet 7. februar 2006 #4 Skrevet 7. februar 2006 Dette har jeg aldri hørt om før! Må si at jeg faktisk fikk litt koslige assosiasjoner til jordbær og blondegardirner, helt til jeg kom på den gule væsken de skiller ut... Grøss. Sikkert best å ringe skadedyrkontrollen.
Væren Skrevet 7. februar 2006 #5 Skrevet 7. februar 2006 Dette har jeg aldri hørt om før! Må si at jeg faktisk fikk litt koslige assosiasjoner til jordbær og blondegardirner, helt til jeg kom på den gule væsken de skiller ut... Grøss. Sikkert best å ringe skadedyrkontrollen. ← Fikk samme assosiasjoner!!! Men sikkert ikke koselig å ha så mange av dem overalt! Har ikke kommet på at det var mulig, en gang... Men selv om de er søte å se på, så legger de jo egg og larver - og det er ikke så hyggelig når det er overalt!
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2006 #6 Skrevet 7. februar 2006 Har jeg aldri hørt om før. Fikk meg til å virkelig glede meg til sommeren. Men sikkert ikke noe ålreit å ha så mange av dem i hjemmet sitt. Usj.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2006 #7 Skrevet 7. februar 2006 De har garantert trukket inn i huset for å overvintre. Egentlig går de i dvale om vintern, men våkner sikkert når det er varmt inne eller mildvær ute. ' Marihøner er ikke skadedyr på noen måte (spiser bladlus), de legger ikke egg før til sommern, og de legger dem på blader. Tviler sterkt på om skadedyrkontrollen ønsker å utrydde dem, men du kan jo prøve med Radar om du overvinner nostalgifølelsen (og overtroen -de er jo lykkedyr..)
lillesky Skrevet 8. februar 2006 #8 Skrevet 8. februar 2006 Jøss! Det har jeg aldri hørt om! Hva med å kjøpe masse grønne planter som marihønene kan bo i? Det blir sikkert en stor turistatraksjon! Å, dette skulle jeg gjerne sett bilde av! Jeg vet dessverre ikke hva du kan gjøre med dem, og skjønner at det plager deg. Jeg ville ha ringt et skadedyr-firma og spurt, de har sikkert noen gode råd!
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2006 #9 Skrevet 8. februar 2006 Hva med å ringe et (økologisk) gartneri og spørre om de vil ansette dem som skadedyrbekjempere?
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2006 #10 Skrevet 8. februar 2006 Gul væske, egg og larver?!? Kan noen fortelle meg litt mer om dette? Hva slags gul væske er det snakk om? De er her både sommer og vinter, så hva da med eggene og larvene? Ikke har jeg spes mange blomster på kjøkkenet heller, bare noen friske urter -spiser vi den samme maten? Har ikke sett tegn til skader på blader osv, men bør kanskje sjekke nøyere... Legger de egg i urtene mine? Det er forresten ikke sånn at de kommer marsjerende i flokk over kjøkkenbenken. De er som oftest bare en og en, men jeg ser de ganske ofte. Om sommeren slipper jeg de ut etter hvert, så da vet jeg jo at det ikke er den samme. Om vinteren derimot har jeg ikke samvittighet til å slippe de ut i kulda... At sånne barnegreier aldri skal slippe taket!
Gjest StoreSky Skrevet 8. februar 2006 #11 Skrevet 8. februar 2006 Skjønner at det ikke er koselig med mange, men den barnetroen stårt sterkt! Ser for meg marihøner som marsjerer i takt bort etter kjøkkenbenken. Litt sånn "Antz" -aktig. Gjør som en foreslå at de blir fast ansatt på økologisk gartneri..Kanskje du får provisjon for hver blad-lus den spiser??
Gjest StoreSky Skrevet 8. februar 2006 #12 Skrevet 8. februar 2006 http://no.wikipedia.org/wiki/Marih%c3%b8ner litt om marihøner. http://www.grip.no/Kjemikalier/Produkter/H...ig/hjelpere.htm
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2006 #13 Skrevet 8. februar 2006 Takk for linkene :lese: Kanskje det ikke er så ille da... Hvis de bare spiser bladlus og ikke sjokolade, og jeg spiser urter som jeg vasker eeeeekstra grundig. Har ikke sett en eneste larve eller sånn annen ekkel, så hvis de bare fortsetter å gjemme seg, eller hva de nå enn gjør og hvor de enn er, så tror jeg vi kan leve ganske lykkelig sammen :rosasmil:
LilleBille Skrevet 8. februar 2006 #14 Skrevet 8. februar 2006 .. eller prøv å samle dem - og selge dem - der er sikkert noen som vil bli kvitt skadedyrene de har på plantene sine.
Væren Skrevet 8. februar 2006 #15 Skrevet 8. februar 2006 Vi fikk forresten en kjempesøt marihøne inn i stua sammen med juletreet vårt 21. desember; jeg ble kjempeglad og satte den bort på juledekorasjonen min som var laget av granbar. Treet skulle jo pyntes! Her om dagen fant jeg marihøna død i et av trappetrinnene opp til loftet, og jeg må innrømme at jeg ble litt trist. Hadde liksom tenkt at den kunne bo her og ha det bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå