Gå til innhold

Ringe og høre om jobb som ligger ute - hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva man egentlig kan ringe og høre om uten at det blir for dumt. Det er to vikariater som ligger ute og de vil ansette noen så raskt som mulig, den har ligget der siden en uke eller to før påske og fristen går ut om et par uker. Går det an å spørre om de har fått ansatt noen, slik at jeg ikke bare sender en søknad forgjeves?

Og går det an å spørre om de i det hele tatt er interessert i meg når det er noen år siden jeg fullførte utdanningen og har jobbet med noe annet i mellomtiden i disse åra, dog noe relevant i samme gate? 

Anonymkode: 1cb44...439

AnonymBruker
Skrevet

Folk som ringer om stillinger er de mest irriterende folka jeg vet om. Søk på stillingen, ikke ring med tåpelige spørsmål. Dersom du er bekymret for å sende en søknad forgjeves er du nok uaktuell uansett.

Anonymkode: 80cb9...2c5

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Folk som ringer om stillinger er de mest irriterende folka jeg vet om. Søk på stillingen, ikke ring med tåpelige spørsmål. Dersom du er bekymret for å sende en søknad forgjeves er du nok uaktuell uansett.

Det var da voldsomt.

Så hvorfor legger de ut kontaktopplysninger om du har spørsmål om stillingen da? Og hvilke spørsmål er i så fall legitime å stille om man ringer?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skal du ta opp tid fra overordnet må du faktisk ha noe essensielt å spørre om. Noe som setter deg i et godt lys.

Når annonsen fremdeles ligger ute og det er 3 uker til fristen går ut blir det for dumt å spørre om stillingen fremdeles er tilgjengelig.

Det samme gjelder spørsmålet om de er interessert i deg når du ikke har jobbet med det du er utdannet som i det hele tatt. Hos meg hadde du fått svaret "Du må nesten sende en søknad, så skal vi vurdere deg på lik linje som de andre søkerne" deretter hadde jeg notert navnet ditt på nei-list allerede da. 

Du må (i søknaden) fremheve fordelen med det du har gjort i mellomtiden. Du må ikke legge det frem på et fat at du aldri har jobbet med området etter utdannelsen og at du har null erfaring med det se søker etter.

Anonymkode: 3e13b...f13

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg lurer på hva man egentlig kan ringe og høre om uten at det blir for dumt. Det er to vikariater som ligger ute og de vil ansette noen så raskt som mulig, den har ligget der siden en uke eller to før påske og fristen går ut om et par uker. Går det an å spørre om de har fått ansatt noen, slik at jeg ikke bare sender en søknad forgjeves?

Og går det an å spørre om de i det hele tatt er interessert i meg når det er noen år siden jeg fullførte utdanningen og har jobbet med noe annet i mellomtiden i disse åra, dog noe relevant i samme gate? 

Var vært med i noen ansettelsesprosesser og ringe er bortkastet. Du må selge deg selv inn og det gjør du ikke ved å på forhånd ringer inn å forteller om det som evt er «negativt» med din bakgrunn. 

Anonymkode: 94e40...fdb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Oppstartsdato er så fort som mulig. Det er derfor jeg lurer på om man kan ansette noen før fristen har gått ut? 

De ser jo med en gang at jeg ikke har jobbet direke med det jeg søker på, så det får jeg ikke gjort noe med uansett. Det fatet er der mer eller mindre usagt. Jeg kan bare skrive om hva jeg driver med nå og hvordan det er relevant 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skal du ta opp tid fra overordnet må du faktisk ha noe essensielt å spørre om. Noe som setter deg i et godt lys.

Som f eks?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Folk ringer jo fordi de er interessert i jobben og en enkel telefonsamtale bør vel ikke være noe å irritere seg over. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det skinner veldig fort gjennom hvem som "ringer for å ringe". De færreste av de som ringer hadde trengt å gjøre det, og det trekker automatisk ned inntrykket. Ta bare kontakt hvis det er noe reelt du lurer på, og som ikke kommer fram av utlysningen. 

Endret av Ullvott
  • Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Goodtimes skrev (1 minutt siden):

Folk ringer jo fordi de er interessert i jobben og en enkel telefonsamtale bør vel ikke være noe å irritere seg over. 

Ikke sant. Makan til sure miner. De er sikkert like sure som min nåværende sjef. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (1 minutt siden):

Det skinner veldig fort gjennom hvem som "ringer for å ringe". De færreste av de som ringer hadde trengt å gjøre det. Ta bare kontakt hvis det er noe reelt du lurer på, og som ikke kommer fram av utlysningen. 

Jeg liker dårlig å ringe i utgangspunktet, så det er ikke derfor jeg spør akkurat. Jeg lurer bare på om det er ok og ærlig å spørre om, eller om det er for mye "unnskyld at jeg søker".

Håper på saklige svar, ikke KG-frekke svar. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oppstartsdato er så fort som mulig. Det er derfor jeg lurer på om man kan ansette noen før fristen har gått ut? 

De ser jo med en gang at jeg ikke har jobbet direke med det jeg søker på, så det får jeg ikke gjort noe med uansett. Det fatet er der mer eller mindre usagt. Jeg kan bare skrive om hva jeg driver med nå og hvordan det er relevant 

Som f eks?

Hadde det vært noe viktig hadde du kommet på det selv. 

Ikke prøv å grav frem et spørsmål bare for å kunne ringe.

Goodtimes skrev (1 minutt siden):

Når man får 150 søknader til en stilling er det enormt stort problem hvis de fleste skal ringe med uviktige spørsmål bare for å vise interessen. Det aller aller meste kan vente til et eventuelt intervju.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde det vært noe viktig hadde du kommet på det selv. 

Ikke prøv å grav frem et spørsmål bare for å kunne ringe.

Når man får 150 søknader til en stilling er det enormt stort problem hvis de fleste skal ringe med uviktige spørsmål bare for å vise interessen. Det aller aller meste kan vente til et eventuelt intervju.

Jeg garanterer deg at det er laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt færre enn 150. Muligens færre enn 10. 

Les igjen, jeg ringer ikke bare for å ringe. 

Slutt å vær så frekk. Ikke alle er så drevne på intervju og vil ha ordentlige svar. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg liker dårlig å ringe i utgangspunktet, så det er ikke derfor jeg spør akkurat. Jeg lurer bare på om det er ok og ærlig å spørre om, eller om det er for mye "unnskyld at jeg søker".

Håper på saklige svar, ikke KG-frekke svar. 

Jeg ville tenkt at det første spørsmålet ditt kan være innafor. Siden de skriver at det er tilsetting så fort som mulig, samtidig som stillingen har ligget ute en liten stund, er det forståelig om søkere lurer på akkurat det. Noen forbehold her: lengre vikariater i offentlig sektor vil som regel ha en "ordentlig" søknadsprosess, der søknadsfristen som står i annonsen er reell, og alle søkere vurderes.

Det andre spørsmålet ditt; om du er en aktuell kandidat, er derimot blant de tingene som jobbekspertene fraråder å stille. Å presentere deg selv gjør du i søknad med CV, ikke i en telefonsamtale. 

Endret av Ullvott
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (Akkurat nå):

Jeg ville tenkt at det første spørsmålet ditt kan være innafor. Siden de skriver at det er tilsetting så fort som mulig, samtidig som stillingen har ligget ute en liten stund, er det noe man kan forstå at søkere lurer på. Noen forbehold her: lengre vikariater i offentlig sektor vil som regel ha en "ordentlig" søknadsprosess, der søknadsfristen som står i annonsen er reell, og alle søkere vurderes. 

Det andre spørsmålet ditt er derimot blant de tingene som jobbekspertene fraråder å stille. Å presentere deg selv gjør du i søknad med CV, ikke i en telefonsamtale. 

Tusen takk for svar! :) Det tar jeg med meg videre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at dersom de hadde ansatt noen og det ikke var aktuelt å ansette flere, så hadde de fjernet utlysningen. Det at den fortsatt ligger ute betyr at det bare er å søke. 

Anonymkode: f31e8...083

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at dersom de hadde ansatt noen og det ikke var aktuelt å ansette flere, så hadde de fjernet utlysningen. Det at den fortsatt ligger ute betyr at det bare er å søke. 

Anonymkode: f31e8...083

Det er et poeng. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ansetter med jevne mellomrom, (ca 10 stk i året og har gjort dette i 15 år)

Har du fornuftige og relevante spørsmål syns jeg det er ok at du ringer, og står det i annonsen at det ansettes forløpende tenker jeg at det er helt innafor å ta en telefon og spørre om de har fått tak i de de trenger.

Ikke fortell din egen livshistorie om den du ringer ikke spør, det kan du evt ta på intervju.

Anonymkode: 66925...f2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ansetter med jevne mellomrom, (ca 10 stk i året og har gjort dette i 15 år)

Har du fornuftige og relevante spørsmål syns jeg det er ok at du ringer, og står det i annonsen at det ansettes forløpende tenker jeg at det er helt innafor å ta en telefon og spørre om de har fått tak i de de trenger.

Ikke fortell din egen livshistorie om den du ringer ikke spør, det kan du evt ta på intervju.

Anonymkode: 66925...f2b

Takk. 

Vet ikke hvorfor du tar med det med livshistorie. Jeg skrev det jeg hadde tenkt å spørre om. Jeg har ingen planer om å fortelle min livshistorie i telefonen eller på intervju. Jeg skal ha en jobb, ikke i terapitime.  

AnonymBruker
Skrevet

Bare send søknad, det koster deg jo ingenting. 

Du bør ikke ringe og spørre om du er aktuell. Det får deg bare til å virke usikker og setter fokuset på at du kanskje ikke er aktuell. 

Anonymkode: 728ef...125

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bare send søknad, det koster deg jo ingenting. 

Du bør ikke ringe og spørre om du er aktuell. Det får deg bare til å virke usikker og setter fokuset på at du kanskje ikke er aktuell. 

Anonymkode: 728ef...125

Å sende søknad betyr å få det klistret på forsiden av lokalavisa for hundrede gang. DISSE SØKTE PÅ STILLINGEN SOM X VED Y! Og folk og kollegaer kommer og sier «ja jeg så du søkte jobb igjen!» 

Ikke helt sammenlignbart, men en kollega ringte på en jobb for å spørre om de ansatte folk med hennes utdanning. Nei, det hadde de sluttet med da det ble for dyrt, selv om hadde hatt kvalifikasjonene. Så sparte hun seg den søknaden.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...