AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #1 Skrevet 8. april 2024 Hei. For 2,5 uke siden klarte jeg å vrikke ankelen. Jeg har alltid vrikket foten mye, men jeg har aldri opplevd det foten min nå driver med, særlig såpass lenge etterpå. Nå er jeg usikker på om den er helt ok, og vurderer en tur på legevakt. Nå søker jeg andres erfaringer. Kanskje er det en ordinær "tråkket over"-hendelse som kanskje var verre enn de andre gangene jeg har gjort det (enda det ikke føltes sånn der og da), eller kanskje det er et leddbånd som har fått seg en trøkk. Eller den er brukket. Fortell meg din erfaring ved skadet leddbånd eller brukket ankel. Anonymkode: ba7a3...795
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #2 Skrevet 8. april 2024 Det er 2,5 uke siden. Du bestiller vanlig legetime, du drar ikke på legevakt. Anonymkode: d4a3a...ca0 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #3 Skrevet 8. april 2024 Jeg brista ankelen en gang. Gikk flere år før jeg ble hørt og fikk fikset det (nei. Denne type brist måtte opereres for å bli bra igjen, selv om de fleste opplever at det gror fint av seg selv etter noen uker). Det var vondt. Men ikke uutholdelig vondt. I starten kom og gikk smertene, noe. Men etterhvert ble de konstante, men gikk fint så lenge jeg gikk på tå på den foten. Anonymkode: 8196a...bac
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #4 Skrevet 8. april 2024 Jeg tråkker over rett som det er, men aldri dratt til legen med der. Men i ettertid viser det seg at det har røket 2 leddbånd i ankelen. Det gjør at ankelen er ustabil og føles ut som den går ut av ledd innimellom. Men fått øvelser av fysio som jeg gjør👍 Anonymkode: 47a93...2f7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #5 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er 2,5 uke siden. Du bestiller vanlig legetime, du drar ikke på legevakt. Anonymkode: d4a3a...ca0 Fastlegen kan ikke gjøre noe med dette, og kan verke sjekke leddbånd eller evt. brudd. Det er fullt mulig å få time hos legevakt her jeg bor, og foretrekkes av fastlegekontoret fremfor hastetime hos dem. Alternativet er å vente til begynner av mai, da fastlegen har ledig tid. ts Anonymkode: ba7a3...795
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #6 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fastlegen kan ikke gjøre noe med dette, og kan verke sjekke leddbånd eller evt. brudd. Det er fullt mulig å få time hos legevakt her jeg bor, og foretrekkes av fastlegekontoret fremfor hastetime hos dem. Alternativet er å vente til begynner av mai, da fastlegen har ledig tid. ts Anonymkode: ba7a3...795 Kan ikke fastlegen sjekke leddbånd med ultralyd? Anonymkode: 47a93...2f7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #7 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg brista ankelen en gang. Gikk flere år før jeg ble hørt og fikk fikset det (nei. Denne type brist måtte opereres for å bli bra igjen, selv om de fleste opplever at det gror fint av seg selv etter noen uker). Det var vondt. Men ikke uutholdelig vondt. I starten kom og gikk smertene, noe. Men etterhvert ble de konstante, men gikk fint så lenge jeg gikk på tå på den foten. Anonymkode: 8196a...bac AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tråkker over rett som det er, men aldri dratt til legen med der. Men i ettertid viser det seg at det har røket 2 leddbånd i ankelen. Det gjør at ankelen er ustabil og føles ut som den går ut av ledd innimellom. Men fått øvelser av fysio som jeg gjør👍 Anonymkode: 47a93...2f7 Takk for svar. Det er en sviende og brennende smerte, iblant oppover leggen og ned i tærne også, men ikke uutholdelig. I en vinkel så svikter foten fullstendig og det er en dyp innvendig smerte, og fører til ny hevelse, samt mer smerter ei stund. Jeg trenger ikke legge vekt på den, jeg kan plassere den i den vinkelen, men jeg klarer ikke å holde den der uten å fysisk holde den med hånda, da den har null funksjon eller evne til å holde seg på plass. Jeg kan ellers gå normalt med den, men litt stivt og ømt ned trappene (opp går bra). Når jeg slapper av i foten (f.eks når jeg sitter), så bygger smerte seg opp (ikke uutholdelige), så jeg må hele tiden passe på at den er litt i vinkel. Det er mye verre å vinkle den "utover" eller rett frem enn å faktisk ha den litt bøyd innover. Anonymkode: ba7a3...795
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #8 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan ikke fastlegen sjekke leddbånd med ultralyd? Anonymkode: 47a93...2f7 Fastlegen har ikke ultralyd her jeg bor. Anonymkode: ba7a3...795
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #9 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Fastlegen kan ikke gjøre noe med dette, og kan verke sjekke leddbånd eller evt. brudd. Det er fullt mulig å få time hos legevakt her jeg bor, og foretrekkes av fastlegekontoret fremfor hastetime hos dem. Alternativet er å vente til begynner av mai, da fastlegen har ledig tid. ts Anonymkode: ba7a3...795 De fleste legevakter er bemannet av fastleger, som er pålagt legevakt i tillegg til fastlegejobben. De færreste legevakter har røntgen, men noen steder hvor det er store legevakter eller de er samlokalisert med sykehuset har tilgang til det. Anonymkode: ea408...12e
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #10 Skrevet 8. april 2024 Jeg tråkket over og brakk ankel en gang. Det var det minste beinet i ankelen og et pent brudd som holdt seg ganske stabilt av seg selv på grunn av måten det hadde knukket, men dagen etter så var det veldig tydelig for meg at det var noe galt. Kunne ikke legge noe vekt på foten og hele ankel var blå og kjempehoven. Anonymkode: b09cc...23a
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #11 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De fleste legevakter er bemannet av fastleger, som er pålagt legevakt i tillegg til fastlegejobben. De færreste legevakter har røntgen, men noen steder hvor det er store legevakter eller de er samlokalisert med sykehuset har tilgang til det. Anonymkode: ea408...12e Leger kan gjøre noe, det er fastlegen på sitt kontor som ikke kan gjøre noe. Legevakt er i samme bygg som sykehuset. Anonymkode: ba7a3...795 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #12 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tråkket over og brakk ankel en gang. Det var det minste beinet i ankelen og et pent brudd som holdt seg ganske stabilt av seg selv på grunn av måten det hadde knukket, men dagen etter så var det veldig tydelig for meg at det var noe galt. Kunne ikke legge noe vekt på foten og hele ankel var blå og kjempehoven. Anonymkode: b09cc...23a Takk for svar. Slik er det ikke for meg, og jeg har alltid trodd at foten ikke kunne brukes om den er knekt. Jeg trodde også skadde/revnet leddbånd skulle gjøre foten ubrukelig i større eller mindre grad, men min venninne klarte å bruke foten ok-bra med revnet leddbånd. Hun sier symptomene var ganske like mine (men hun hadde enorme smerter), og synes jeg bør ta en tur til legevakt, men jeg vet ikke helt pga det ikke er så uutholdelig vondt, og spør derfor her etter erfaringer. Anonymkode: ba7a3...795
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #13 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Leger kan gjøre noe, det er fastlegen på sitt kontor som ikke kan gjøre noe. Legevakt er i samme bygg som sykehuset. Anonymkode: ba7a3...795 Legen på fastlegekontoret kan også henvise/sende deg til røntgen (på sykehuset). Så i prinsippet kan de gjøre mye det samme. Det er jo bare å høre med fastlegekontoret. Legevakten i min by er tydelige på at man primært skal til fastlegen på dagtid. Anonymkode: ea408...12e
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #14 Skrevet 8. april 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar. Slik er det ikke for meg, og jeg har alltid trodd at foten ikke kunne brukes om den er knekt. Jeg trodde også skadde/revnet leddbånd skulle gjøre foten ubrukelig i større eller mindre grad, men min venninne klarte å bruke foten ok-bra med revnet leddbånd. Hun sier symptomene var ganske like mine (men hun hadde enorme smerter), og synes jeg bør ta en tur til legevakt, men jeg vet ikke helt pga det ikke er så uutholdelig vondt, og spør derfor her etter erfaringer. Anonymkode: ba7a3...795 Jeg trodde brudd skulle gjøre mer vondt og det var derfor jeg ikke gjorde noe samme dag. Men dagen etter var det jo dritvondt da og ingen tvil om at jeg måtte til lege😄 I ditt tilfelle ville jeg nok dratt til legen, greit å få det sjekket ut. Kan jo være brist eller noe og. Anonymkode: b09cc...23a
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #15 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Legen på fastlegekontoret kan også henvise/sende deg til røntgen (på sykehuset). Så i prinsippet kan de gjøre mye det samme. Det er jo bare å høre med fastlegekontoret. Legevakten i min by er tydelige på at man primært skal til fastlegen på dagtid. Anonymkode: ea408...12e Prøvde å ringe fastlegen nå, men de har stengt telefonen til kl 13 🙄 En time lunsjpause skulle gjerne jeg også hatt. Sist barnet mitt hadde hastetime hos legen, så fikk jeg beskjed om at jeg heller burde bestilt time hos legevakt (men det gjaldt noe annet som krevde UL). De ringte legevakt, og vi fikk time der i stedet for. Legevakta har UL. Men jeg skal ringe fastlegekontoret og høre hva de tenker. Anonymkode: ba7a3...795
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #16 Skrevet 9. april 2024 Vet ikke om noen er interessert i oppdatering, men legger det ut likevel. Ringte fastlegekontoret, men de ba meg ringe legevakta i stedet for. Fikk time hos legevakt, og fikk påvist revnet leddbånd og brist. Anonymkode: ba7a3...795
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #17 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Vet ikke om noen er interessert i oppdatering, men legger det ut likevel. Ringte fastlegekontoret, men de ba meg ringe legevakta i stedet for. Fikk time hos legevakt, og fikk påvist revnet leddbånd og brist. Anonymkode: ba7a3...795 Det er utrolig slapt av dem å henvise til legevakt i åpningstid! Du kan ringe legekontoret, og de skal ha timer til overs til å gi akuttilfeller samme dag som gjør at du skal få fort time. Så skal legen henvise videre til akutt ortopedi på sykehuset, der de tar bilder og vurderer. Legevakten skal kun være nødvendig utenom åpningstid og helger når det ikke kan vente på fastlege. Glad du fikk hjelp til slutt, god bedring! Anonymkode: 2631c...1c7
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #18 Skrevet 9. april 2024 Jeg har både brukket og forstuet anklene. Da jeg brakk ankelen, hørte jeg tydelig et slags knas og jeg kunne ikke belaste foten i det hele tatt. Det var veldig vondt og ikke tvil om at den hadde brukket. Hovnet skikkelig opp med en gang og ble knallblå på dag to-tre. Dro til legen og ble sendt til sykehuset for røntgen og gips. De gangene jeg har forstuet eller bristet anklene har de blitt hovne og blå, men det har vært mulig å belaste, så jeg har ikke oppsøkt lege de gangene. Vært vondt i noen uker etter, men blitt gradvis bedre av seg selv. Anonymkode: d12f8...804
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #19 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er utrolig slapt av dem å henvise til legevakt i åpningstid! Du kan ringe legekontoret, og de skal ha timer til overs til å gi akuttilfeller samme dag som gjør at du skal få fort time. Så skal legen henvise videre til akutt ortopedi på sykehuset, der de tar bilder og vurderer. Legevakten skal kun være nødvendig utenom åpningstid og helger når det ikke kan vente på fastlege. Glad du fikk hjelp til slutt, god bedring! Anonymkode: 2631c...1c7 Ikke vet jeg, men de så det ikke som nødvendig å komme inn, fordi de regnet med jeg likevel måtte til sykehuset. Legevakt og sykehus er i samme bygg, så mulig det er en faktor? Legekontoret er tre kvarter unna sykehuset, og jeg bor 10-15 min unna sykehuset/legevakt. Så var glad for å heller få time hos legevakt, jeg da. Bor ikke i en storby og det har aldri vært mye "trafikk" på legevakta her, så kanskje derfor det foretrekkes å dra til legevakt fremfor hastetime? Jeg vet ikke, men legevakta har timebestilling på dagtid i hvert fall. Takk. Det var godt å få avgjort hvorvidt det var skade eller ikke. Anonymkode: ba7a3...795
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #20 Skrevet 9. april 2024 Brudd kjenner jeg som regel igjen med en gang. Pådratt meg en skikkelig akillesskade etter overtråkk, ble ikke bekreftet før det hadde gått over to år, etter to runder med MR. Kjente det da det skjedde, men ikke så mye å gjøre når «eksperten» ikke bekrefter det man selv mistenker. Anonymkode: b46a4...594
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå