AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #1 Skrevet 8. april 2024 Sønnen min er fem år og har aldri taklet overganger noe særlig. Altså når man må gå fra lek til legging, når vi er inne og skal dra ut, osv. Det har alltid vært masse styr og jeg er sliten 😅 Det er jo også noe han sliter med ettersom det alltid blir masse baluba, så det er ikke noen god situasjon for noen. Det er det samme i barnehagen, han begynner enten å fjase og tulle masse, eller så blir det mye gråt. Han har gått i to forskjellige barnehager der begge har slitt med det samme. Jeg og pappaen er ikke sammen, så vi kan ikke prøve å bytte på når det har gått i vranglås, da det bare er meg. Jeg har prøvd å forberede ham. Både én, to og ti ganger. Nedtelling typ "snart skal vi..." og "nå er det like før vi skal.." osv. Det hjelper ingenting. Jeg har også prøvd å ikke forberede, det har heller ikke hjulpet. Fikk tips fra barne- og familietjenesten (har vært på COS-kurs) om å sette på en alarm som skal fortelle ham at det nå skal skje noe. Men det stressa ham noe voldsomt. Er det noen som har opplevd det samme og funnet noe som har fungert? Eller kan fortelle meg at det går over med tiden? 🙈 Mulig at det blir bedre når han lærer seg klokka så han kan ha litt oversikt selv over når ting skal skje? Anonymkode: 4ee06...f5b
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #2 Skrevet 8. april 2024 Min søster bruker trafikklys modell for å forberede sin yngste sønn (straks 6 år) Grønt er fortsett med det man gjør eller ønsker, gult er at det nærmer seg at man skal avslutte eller gå eller reise eller hva det måtte være. Rødt er nå skal endringen skje. Kan brukes klistermerker med borrelås eller lys etc.. Bare fantasien stopper. Dette funker kanskje godt for hennes sønn pga han har stor bil interesse og følger med på slikt i trafikken. Min datter er litt samme type, men i en mild grad nå. Var noe verre før. Men hun får 10 min varsel. Også gir jeg beskjed - i varierende grad innenfor de 10 min hvor lenge det er igjen. Funket gull fra hun var liten av. Er 10 nå og jeg gjør det egentlig kun av vane fremdeles Anonymkode: 62da2...d53 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #3 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min søster bruker trafikklys modell for å forberede sin yngste sønn (straks 6 år) Grønt er fortsett med det man gjør eller ønsker, gult er at det nærmer seg at man skal avslutte eller gå eller reise eller hva det måtte være. Rødt er nå skal endringen skje. Kan brukes klistermerker med borrelås eller lys etc.. Bare fantasien stopper. Dette funker kanskje godt for hennes sønn pga han har stor bil interesse og følger med på slikt i trafikken. Min datter er litt samme type, men i en mild grad nå. Var noe verre før. Men hun får 10 min varsel. Også gir jeg beskjed - i varierende grad innenfor de 10 min hvor lenge det er igjen. Funket gull fra hun var liten av. Er 10 nå og jeg gjør det egentlig kun av vane fremdeles Anonymkode: 62da2...d53 Trafikklys kan jeg prøve, takk for tips! 😃 -TS Anonymkode: 4ee06...f5b
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #4 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sønnen min er fem år og har aldri taklet overganger noe særlig. Altså når man må gå fra lek til legging, når vi er inne og skal dra ut, osv. Det har alltid vært masse styr og jeg er sliten 😅 Det er jo også noe han sliter med ettersom det alltid blir masse baluba, så det er ikke noen god situasjon for noen. Det er det samme i barnehagen, han begynner enten å fjase og tulle masse, eller så blir det mye gråt. Han har gått i to forskjellige barnehager der begge har slitt med det samme. Jeg og pappaen er ikke sammen, så vi kan ikke prøve å bytte på når det har gått i vranglås, da det bare er meg. Jeg har prøvd å forberede ham. Både én, to og ti ganger. Nedtelling typ "snart skal vi..." og "nå er det like før vi skal.." osv. Det hjelper ingenting. Jeg har også prøvd å ikke forberede, det har heller ikke hjulpet. Fikk tips fra barne- og familietjenesten (har vært på COS-kurs) om å sette på en alarm som skal fortelle ham at det nå skal skje noe. Men det stressa ham noe voldsomt. Er det noen som har opplevd det samme og funnet noe som har fungert? Eller kan fortelle meg at det går over med tiden? 🙈 Mulig at det blir bedre når han lærer seg klokka så han kan ha litt oversikt selv over når ting skal skje? Anonymkode: 4ee06...f5b Jeg ville snakket om hva som skjer inni han når det låser seg. Det glemmer jeg hele tiden, men prøver å nå han "Nå sa mamma at vi skulle dusje, og du kommer ikke, hva er det som skjer nå...? HVa tenker du på?" så sier han noe som "Jeg ville bil ferdig her jeg var/jeg vil ikke dusje/det er for kaldt, jeg orker ikke" osv. Så får vi til en prat om hva som forårsaker låsningen. Anonymkode: 3a73b...0eb
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #5 Skrevet 8. april 2024 Vi har forøvrig hatt bilder av hvordan klokka skal se ut når det og det skjer. Bilde av klokken 18 og så bildet av tannpuss. Bilde av klokken halv åtte og skrevet/bilde av bil til barnehagen osv. Så barnet trengte ikke å vite hva klokka var, men kunne se på bildet av klokka og se på klokka på veggen. Vi hadde det til: "Vi står opp her" "Ingen mer TV etter klokken" "Her pusser vi tennene" "Her er frokosten ferdig" ""Her legger vi oss" "Her er det stille i huset" Anonymkode: 3a73b...0eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå