AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #1 Skrevet 8. april 2024 Hei! Min datter kom hjem i går ganske fortvilet over å ha mottatt skriftlig advarsel på jobb. Hun var uheldig i påsken og mistet vesken sin (usikkert hvor den faktisk ble borte på tur.. bensinstasjon, offentlig toalett, transport…?) med typiske jente/tenårings ting slik som div sminke og AirPods blant annet. I tillegg var hennes nøkkel som brukes i jobbsammenheng (til å åpne gitteret i butikk) festet på et annet nøkkelknippe med blant annet husnøkkel hjem og div andre nøkler privat i hjemmet.. hun ble hentet direkte på jobb uten mulighet til å legge den igjen hjemme, og derfor ble nøkkelen festet på knippe nettopp for å ikke miste enslig nøkkel. Dette var så klart veldig uheldig og kjedelig, men sånt skjer.. dessverre. Hun gav beskjed til sin sjef om hva som hadde skjedd og var lei seg. Sjefen gav tydelig beskjed om at hun måtte vente seg en advarsel for hensynsløs atferd og at potensielt låsen i gitteret nå må byttes. Hun valgte så klart å signere navnet sitt på advarselen, men jeg lurer veldig på om andre har oppleve andre type saker mtp skriftlig/muntlig advarsel fra sjef. Hva kan være en grunn til hvorfor man potensielt ville nekte å signere på en advarsel? en ting er å være uenig og ikke signere.. men hva annet brukes som «god» grunn for ansatte til hvorfor ikke si seg enig og skrive under? Dette har jeg tenkt på en stund og jeg er oppriktig nysgjerrig. Datteren min er veldig pliktoppfyllende og har aldri utvist hensynsløs atferd eller gjort noe tidligere som har kvalifisert til en advarsel. En muntlig advarsel ja ok, men skriftlig..? Var det kanskje litt strengt? Anonymkode: 9e4f7...75c
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #2 Skrevet 8. april 2024 Det høres i overkant strengt ut. At en nøkkel forsvinner skjer i alle bedrifter. Er datteren din organisert? I så fall burde hun forhøre seg med forbundet om hvordan hun skal forholde seg til det. Lære henne å gå riktige veien er smart. Anonymkode: 5e812...9b2 6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #3 Skrevet 8. april 2024 Hvor lenge har hun jobbet der? Det hlres veldig strengt ut med advarsel for det, og potensielt ugyldig årsak. Anonymkode: ffcfc...a0e 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #4 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei! Min datter kom hjem i går ganske fortvilet over å ha mottatt skriftlig advarsel på jobb. Hun var uheldig i påsken og mistet vesken sin (usikkert hvor den faktisk ble borte på tur.. bensinstasjon, offentlig toalett, transport…?) med typiske jente/tenårings ting slik som div sminke og AirPods blant annet. I tillegg var hennes nøkkel som brukes i jobbsammenheng (til å åpne gitteret i butikk) festet på et annet nøkkelknippe med blant annet husnøkkel hjem og div andre nøkler privat i hjemmet.. hun ble hentet direkte på jobb uten mulighet til å legge den igjen hjemme, og derfor ble nøkkelen festet på knippe nettopp for å ikke miste enslig nøkkel. Dette var så klart veldig uheldig og kjedelig, men sånt skjer.. dessverre. Hun gav beskjed til sin sjef om hva som hadde skjedd og var lei seg. Sjefen gav tydelig beskjed om at hun måtte vente seg en advarsel for hensynsløs atferd og at potensielt låsen i gitteret nå må byttes. Hun valgte så klart å signere navnet sitt på advarselen, men jeg lurer veldig på om andre har oppleve andre type saker mtp skriftlig/muntlig advarsel fra sjef. Hva kan være en grunn til hvorfor man potensielt ville nekte å signere på en advarsel? en ting er å være uenig og ikke signere.. men hva annet brukes som «god» grunn for ansatte til hvorfor ikke si seg enig og skrive under? Dette har jeg tenkt på en stund og jeg er oppriktig nysgjerrig. Datteren min er veldig pliktoppfyllende og har aldri utvist hensynsløs atferd eller gjort noe tidligere som har kvalifisert til en advarsel. En muntlig advarsel ja ok, men skriftlig..? Var det kanskje litt strengt? Anonymkode: 9e4f7...75c Jeg jobber i helsevesenet. Her fikk jeg en gang en advarsel da jeg hadde gitt en pasient en smertestillende medisin pas hadde pleid å få før, men som legen hadde seponert. Da blejeg kalt inn og leder sa det var en advarsel. Måtte derimot ikke skrive under på noe. For 10 år siden jobbet jeg i hjemmesykepleien. Klarte da å miste nøkkelboks nøkkel til over 3000 boliger/leiligheter😅🙈. Samtlige nøkkelbokser måtte fjernes/fikses. Dere kan bare tenke dere hvor flaut det var. Stod i avisa til og med. Og konsekvensen? Kalt inn på teppet av sjefen som orienterte meg om følgene og en ‘skjerpings’ lekse. Men fikk ikke en gang advarsel. For det er sånn som kan skje den beste. Syns det var rart sjefen til jenta de tok saken så alvorlig. Kanskje de har hatt erfaring med personal som har gitt bort nøkkelen til kjeltringer? Og siden sagt ‘de var mistet’ o.l? Så de vil ha en underskrift som et slags bevis dersom noe skjer eller de finner svinn etter at låsen er skiftet? Syns uansett det var merkelig og en overdreven reaksjon. Anonymkode: 6c555...95a 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #5 Skrevet 8. april 2024 Som tidligere butikksjef hadde jeg aldri gitt din datter en skriflig advarsel for noe slikt. Og jeg har måttet gi skriftlige advarsler ved flere anledninger, men da er det enten mer alvorlige brudd som ligger bak, eller gjentagende hendelser hvor muntlige korreksjoner og advarsler ikke har vært nok. MEN, med det sagt: står det noe i kontrakt om hvordan nøkler skal oppbevares utenom arbeidstid? For i våre stod det alltid at nøkler aldri skal medbringes på ferier feks. Så om datteren din har noe slikt i sin kontrakt, kan det være dette sjefen har tatt utgangspunkt i. Kan hende dette er firmaets policy og sjefen bare følger retningslinjer. Eller at hun har andre små saker som har ledet opp til en sterkere reaksjon (gjentagende slurv/uoppmerksomhet feks). Dersom din datter er, som du sier, pliktoppfyllende, og ikke har noen andre saker, så er det synd å straffe en ellers flink ansatt så hardt. Det fører bare til mistenkeliggjøring og mistrivsel. Anonymkode: 3477c...197 7 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #6 Skrevet 8. april 2024 Ja, hun må skrive under på at varselet er mottatt. Hun samtykker ikke. Anonymkode: 3097f...784 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #7 Skrevet 8. april 2024 Jeg synes det er rart å gi en skriftlig advarsel her. I likhet med flere postere her har jeg kun arbeidserfaring fra helse, har ila av over 30 år kun mottatt en muntlig og en skriftlig advarsel. Den muntlige var fordi jeg ved en misforståelse hadde delt ut en sovetbl til noen som ikke skulle ha, den skriftlige var pga en lignende hendelse som din datter. Altså mistet materiell (personsøker tapt i bekkenspyler ved et uhell 😝) Var skriftlig, men husker ikke at jeg signerte. Skulle tatt vare på den som en kuriositet… det var helt tull å reagere sånn av sjefen. Men hun var dritt lei, ila kort tid hadde masse utstyr på kjøkken ol blitt ødelagt av andre ansatte. Jeg tror at sjefen ville markere alvoret overfor en ung person her… den yngre generasjonen tar ofte ikke slike ting så nøye. At hun skulle skrive under er vel for å kvittere for at hn har fått advarselen, ikke for å være enig i den nødvendigvis. Slike slag som livet gir. Hun lærer av dette. Mye jobb hvis sjefen må skifte lås ol. Dyrt også. Anonymkode: feb14...cea
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #8 Skrevet 8. april 2024 Vi har streng nøkkel-policy på min jobb. Det er pga sikkerheten men også fordi det er dritdyrt for bedriften å måtte bytte låser. Så folk kan ikke rote bort nøkler i tide og utide. Unge mennesker er generelt sosete, så hos oss får ikke unge, nyansatte egen nøkkel. Anonymkode: d9da3...6ea 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #9 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg jobber i helsevesenet. Her fikk jeg en gang en advarsel da jeg hadde gitt en pasient en smertestillende medisin pas hadde pleid å få før, men som legen hadde seponert. Da blejeg kalt inn og leder sa det var en advarsel. Måtte derimot ikke skrive under på noe. For 10 år siden jobbet jeg i hjemmesykepleien. Klarte da å miste nøkkelboks nøkkel til over 3000 boliger/leiligheter😅🙈. Samtlige nøkkelbokser måtte fjernes/fikses. Dere kan bare tenke dere hvor flaut det var. Stod i avisa til og med. Og konsekvensen? Kalt inn på teppet av sjefen som orienterte meg om følgene og en ‘skjerpings’ lekse. Men fikk ikke en gang advarsel. For det er sånn som kan skje den beste. Syns det var rart sjefen til jenta de tok saken så alvorlig. Kanskje de har hatt erfaring med personal som har gitt bort nøkkelen til kjeltringer? Og siden sagt ‘de var mistet’ o.l? Så de vil ha en underskrift som et slags bevis dersom noe skjer eller de finner svinn etter at låsen er skiftet? Syns uansett det var merkelig og en overdreven reaksjon. Anonymkode: 6c555...95a Er klart man burde få en form for reaksjon når man ikke følger legens ordinasjon.... Saken TS snakker om vil jeg påstå er en bagatell i forhold. Anonymkode: f57d2...3d6
Loff77 Skrevet 8. april 2024 #10 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei! Min datter kom hjem i går ganske fortvilet over å ha mottatt skriftlig advarsel på jobb. Hun var uheldig i påsken og mistet vesken sin (usikkert hvor den faktisk ble borte på tur.. bensinstasjon, offentlig toalett, transport…?) med typiske jente/tenårings ting slik som div sminke og AirPods blant annet. I tillegg var hennes nøkkel som brukes i jobbsammenheng (til å åpne gitteret i butikk) festet på et annet nøkkelknippe med blant annet husnøkkel hjem og div andre nøkler privat i hjemmet.. hun ble hentet direkte på jobb uten mulighet til å legge den igjen hjemme, og derfor ble nøkkelen festet på knippe nettopp for å ikke miste enslig nøkkel. Dette var så klart veldig uheldig og kjedelig, men sånt skjer.. dessverre. Hun gav beskjed til sin sjef om hva som hadde skjedd og var lei seg. Sjefen gav tydelig beskjed om at hun måtte vente seg en advarsel for hensynsløs atferd og at potensielt låsen i gitteret nå må byttes. Hun valgte så klart å signere navnet sitt på advarselen, men jeg lurer veldig på om andre har oppleve andre type saker mtp skriftlig/muntlig advarsel fra sjef. Hva kan være en grunn til hvorfor man potensielt ville nekte å signere på en advarsel? en ting er å være uenig og ikke signere.. men hva annet brukes som «god» grunn for ansatte til hvorfor ikke si seg enig og skrive under? Dette har jeg tenkt på en stund og jeg er oppriktig nysgjerrig. Datteren min er veldig pliktoppfyllende og har aldri utvist hensynsløs atferd eller gjort noe tidligere som har kvalifisert til en advarsel. En muntlig advarsel ja ok, men skriftlig..? Var det kanskje litt strengt? Anonymkode: 9e4f7...75c Ja helt tullete så den advarselen er ikke mye verdt, signert eller ei;)
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #11 Skrevet 8. april 2024 Man skriver under på at man har mottatt den, ikke på at man er enig. Man kan skrive en protest til den, eller bare la det være. Din datter har jo ikke tenkt til å miste nøkkelen flere ganger. Let it go. Anonymkode: 8799a...059 2
bvp Skrevet 8. april 2024 #12 Skrevet 8. april 2024 Jeg ville ikke skrevet under og da ville alternativer for arbeidsgiver vært oppsigelse, og at man har mistet en nøkkel eller ikke signert en advarsel ville nok ikke arbeidsgiver kommet langt med i retten.
bvp Skrevet 8. april 2024 #13 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man skriver under på at man har mottatt den, ikke på at man er enig. Man kan skrive en protest til den, eller bare la det være. Din datter har jo ikke tenkt til å miste nøkkelen flere ganger. Let it go. Anonymkode: 8799a...059 Problemet er at noen arbeidsgivere tolker den underskriften som ett samtykke, ikke at man har signert på at man har mottatt advarselen.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #14 Skrevet 8. april 2024 Hvis din datter både varslet butikksjef og meldte veske/nøkler for mistet til politiet med det samme, da synes jeg det er unødvendig med en skriftlig advarsel. Da ville en muntlig gjerne ha vært nok. Samtidig kan det være at det har vært flere episoder hvor ansatte har mistet slike nøkler, og i så fall forstår jeg at sjef vil gi en tydeligere beskjed. Anonymkode: ea4ac...464
endo Skrevet 8. april 2024 #15 Skrevet 8. april 2024 Hei, ja dette kan være grunnlag for advarsel og din datter kan være erstatningspliktig. Men jeg vil ikke si at denne forseelsen hadde krevd noe annet enn maks muntlig advarsel. Ja hun må skrive under, men bør tilføye at hun ikke er enig. Og grunnen til dette. Siden det allerede er underskrevet er dette litt kjedelig og kan brukes mot henne senere
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #16 Skrevet 8. april 2024 En skriftlig advarsel syns jeg er helt ok i et slikt tilfelle, og det ville du fått om du surrer bort nøkler hos oss også + at det blir politianmeldt og det må være vakthold inntil låser er skiftet. om du ikke gjør noen andre større tapper så spiller det egentlig ikke noen rolle om du har fått en advarsel, for du får jo ikke sparken da. men arbeidsgiver gjør dette for å ha formalitetene i orden, slik at du kan enklere sies opp om det gjentar seg. Anonymkode: 5d7bd...20b 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #17 Skrevet 8. april 2024 Hva skulle hun nektet å skrive under på og hvorfor? Hun har jo vært uaktsom og mistet nøkkelen, det er ikke noe å være uenig i. Anonymkode: 1c9b6...178 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #18 Skrevet 8. april 2024 Min sønn jobbet i butikk mens han studerte og mistet også nøkkelen. Han var veldig fortvilet over dette og fikk trøst av sjefen. Sånn kan det også gjøres. Det skal sies at sjefen var veldig fornøyd med han fra før, så han hadde ikke noe problem med å skjønne at det var et uhell. Anonymkode: c1b7f...208 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #19 Skrevet 8. april 2024 Da jeg var butikksjef, så kostet det 5.000 å skifte lås når noen mistet nøkler. Det måtte skiftes til gitter og lager, og det er sikkert enda dyrere i dag. Synes defor ikke det er så rart at hun får en skriftlig advarsel for å ha påført bedriften en stor ekstrakostnader. Når hun klke engang vet hvor eller når hun mistet nøklene, så virker det veldig sløvt. Det er forøvrig helt vanlig at man skriver under på advarselen, men det er kun for å bekrefte at den er mottatt. Anonymkode: ea894...a50 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #20 Skrevet 8. april 2024 Jeg tror ikke helt du forstår hvor dyrt dette kan være for arbeidsgiver ts, du er veldig unnskyldende ovenfor datteren din med "sånn skjer og tenåringsfakter", men faktum er at de fleste faktisk ikke mister nøkler eller vesken sin. Og mister man vesken så vet man i alle fall hvor det skjedde. Datteren din er en vims, og det får konsekvenser, selvfølgelig gjør det det. Da må du slutte å unnskylde henne, og heller be henne ta det som en lærepenge med å passe bedre på tingene sine til neste gang. Når det gjelder advarsler i jobbsammenheng er det i motsetning til hva mange tror ikke krav om hverken når de skal gis eller hva de skal inneholde, det er opp til den enkelte arbeidsgiver. Men å bytte lås på arbeidsplassen og skaffe alle nye nøkler er langt fra gratis, så jeg mener en advarsel er helt på sin plass. Anonymkode: b8c11...356 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå