AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #1 Skrevet 7. april 2024 Har et barn som går i 2. Klasse. Vi har ofte besøk av ulike barn og barnet mitt følger så og si alltid etter det andre barnet med meninger. Kommer det et valg velger det alltid det samme som det andre barnet. Blir mitt barn spurt om f.eks hvilken is det vil ha først, velger det ikke. Venter med å velge til det andre barnet har valgt. De andre vi har besøk av er den dominerende part i lek. Barnet mitt står sjelden opp for seg selv. Hvordan få barnet til å bli tryggere i seg selv? Har alltid anerkjent barnet og prøver og møte alle følelser som dukker opp. Forteller ofte at barnet er godt som det er. Barnet har også søsken og der er oppførselen helt anderledes. Velger heller alltid det motsatte, er dominerende i lek osv. Er det alderen? Anonymkode: 0e66c...e00
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #2 Skrevet 7. april 2024 Hvordan er dere som foreldre? Barn driver mye modellæring. Øv! Ikke kritiser, bare hjelp barnet til å oppdage hva det selv liker. Og sett pris på barnet når det tar plass. Noen barn trenger mer hjelp til dette enn andre. Anonymkode: acf5b...9cc 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #3 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har et barn som går i 2. Klasse. Vi har ofte besøk av ulike barn og barnet mitt følger så og si alltid etter det andre barnet med meninger. Kommer det et valg velger det alltid det samme som det andre barnet. Blir mitt barn spurt om f.eks hvilken is det vil ha først, velger det ikke. Venter med å velge til det andre barnet har valgt. De andre vi har besøk av er den dominerende part i lek. Barnet mitt står sjelden opp for seg selv. Hvordan få barnet til å bli tryggere i seg selv? Har alltid anerkjent barnet og prøver og møte alle følelser som dukker opp. Forteller ofte at barnet er godt som det er. Barnet har også søsken og der er oppførselen helt anderledes. Velger heller alltid det motsatte, er dominerende i lek osv. Er det alderen? Anonymkode: 0e66c...e00 Det er ikke alderen, det er personlighet. Barnet mitt styrer ofte et annet barn i lek, bestemmer veldig mye. Jeg lover deg at dette barnet sier ifra når det virkelig er noe hun reagerer på og ikke vil, men utover det så trives hun i rollen som den som dilter etter. Det er mer hva du som voksen ser enn hvordan barnet opplever det. Hvorfor skal alle barna dine dominere i lek? Hvordan blir dynamikken om barnet ditt skal dominere i lek? Jeg regner med at dere er ganske strenge foreldre, med varierende grad av tilknytning, noe som fører til at bare er en people pleaser og tilpasser seg andre for å klare seg gjennom livet. Det er den barnet ditt har blitt, og dette kan du ikke endre på. Men du kan hjelpe barnet litt, ved å la det få bestemme mer hjemme, spørre hva barnet synes, mener og tror, la barnet få relle valg og støtte barnets valg hjemme. Men da må du slippe barnet mer til. Anonymkode: 43f97...021 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #4 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvordan er dere som foreldre? Barn driver mye modellæring. Øv! Ikke kritiser, bare hjelp barnet til å oppdage hva det selv liker. Og sett pris på barnet når det tar plass. Noen barn trenger mer hjelp til dette enn andre. Anonymkode: acf5b...9cc Ts Vi er ikke dominerende og ganske forsiktige i mange sammenhenger. Men ikke i de sosiale situasjonene barna ser oss i. Jeg er veldig enten eller. Kan være en som tar mye plass og en som er tilbakeholden. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke alderen, det er personlighet. Barnet mitt styrer ofte et annet barn i lek, bestemmer veldig mye. Jeg lover deg at dette barnet sier ifra når det virkelig er noe hun reagerer på og ikke vil, men utover det så trives hun i rollen som den som dilter etter. Det er mer hva du som voksen ser enn hvordan barnet opplever det. Hvorfor skal alle barna dine dominere i lek? Hvordan blir dynamikken om barnet ditt skal dominere i lek? Jeg regner med at dere er ganske strenge foreldre, med varierende grad av tilknytning, noe som fører til at bare er en people pleaser og tilpasser seg andre for å klare seg gjennom livet. Det er den barnet ditt har blitt, og dette kan du ikke endre på. Men du kan hjelpe barnet litt, ved å la det få bestemme mer hjemme, spørre hva barnet synes, mener og tror, la barnet få relle valg og støtte barnets valg hjemme. Men da må du slippe barnet mer til. Anonymkode: 43f97...021 Barnet mitt har snakket om at det aldri får bestemme i lek. Jeg ser det selv også. Syns ikke vi er spesielt strenge foreldre men vi har kanskje hatt for mye fokus på at man skal være god og snill mot andre og ikke overkjøre andre. Men at man må bestemme litt alle som er med. Har andre barn som dominerer veldig derfor vi har hatt mye fokus på dette, som antagelig dette barnet har hørt for mye på? Ellers er det mulig personlighet som du sier da jeg kan huske barnet er denne personen fra 3-4 års alder... Anonymkode: 0e66c...e00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå