Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

(langt innlegg)
Hei!

Jeg føler at jeg står i en vanskelig situasjon angående mitt og min nærmeste veninne sitt vennskap.

Vi har kjent hverandre hele livet og er så nære at vi så og si kan kalle oss søstre. Vi har bodd sammen de siste tre årene, og er ca i midten av 20- årene.

For ca et år siden møtte veninnen min en fyr, de er i dag kjærester. Jeg liker han ikke, og synes ikke han behandler henne bra.

De første mnd av forholdet deres fortalte han at han hadde en søster som hadde slitt psykisk lenge og at dette var et vanskelig tema for han å snakke om. Et halvt år inn i forholdet viser det seg at han aldri har hatt en søster og at det er han selv som har slitt psykisk. Dette var selvfølgelig en stor skuffelse for min venninne- og et enormt tillitsbrudd. Han påstår at han var uærlig fordi han ikke ville miste henne at han løy om dette. Og at han ALDRI hadde følt noe så spesielt for noen andre enn veninna mi.

Dette er veninna mi sitt første forhold. De første månedene etter hemmeligheten ble sluppet gråt hun mye, fortvilet og visste ikke hva hun skulle gjøre. Jeg var der for henne- prøvde å gi råd.

Jeg liker ikke løgnere. Men problemet er også at hun sier personlige ting til han- som han igjenn skal diskutere med meg. Han skal for eksempel alltid snakke om sexlivet mitt når han kommer på besøk- og gjerne med flere tilhørere til stedet. Dette synes jeg er ubehagelig- noe veninna mi vet. Jeg har tatt dette opp med henne mange ganger- uten nytte. Hun forsvar alltid han. 

Han ringer henne alltid- vi er nesten ikke med hverandre selv om vi bor sammen, fordi han alltid ringer og skal prate. Han har flere ganger ringt hun nærmere 50 gsnger visst vi er på veninnekveld og hun ikke svarer….

Når han er på besøk og jeg kommer hjem etter jobb- tar han alltid å drar henne inn på rommet hennes. Når jeg går ut/ inn på mitt eget rom- tar han med seg henne ut igjenn. Han viser tydlig at han ikke liker meg.

Likevel blir veninna mi sint- hun mener jeg er slem mot han? At jeg ikke vil bli kjent med han osv. jeg prøvde å bli kjent i starten- men nå har hun rett, jeg orker ikke å engasjere meg i han fordi jeg har prøvd uten nytte og over lang tid.

Hun har også forandret seg mye siden de ble sammen. Alt handler om fasade, alt skal være perfekt. Og henmeligheten hans er det ingen som skal vite. Foreldrene hennes tror fortsatt at han har en søster- som ikke eksisterer. Men også forholdet mellom henne og familien har blitt dårligere det siste året.

Jeg føler jeg mister det nærmeste jeg har. Føler jeg blir usikker rundt henne- hva kan jeg si/ ikke si. Siden jeg vet at alt jeg sier går til han og jeg stoler ikke på denne personen. Problemet er at vi bor sammen- og jeg kan ikke unngå det. 
Vil kanskje ta en prat med henne om det- men hvordan skal jeg evnt gjøre det.

Jeg vet veldig godt at jeg ikke kan bestemme hvem hun er sammen med! Men jeg vet også at så lenge de er sammen så klarer ikke jeg å være en god veninne for henne- og jeg må distansere meg fra hele situasjoen.

De hører også flere ting med til historien men de blir altfor ikke-anaonymt å dele det her.

takk for svar❤️ 

Anonymkode: 3151c...660

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er på tide at du blir voksen. Du kan ikke bestemme over andre, men over deg selv. Dette forholdet kommer til å gå over, men du skal ikke legge deg noe bort i det. Du får tilbake venninna di, og hvis du har brukt anledningen til å modnes og stå stødig i deg selv vil hun sette enda mer pris på deg. 

F.eks når han snakker om sexlivet ditt står du opp for deg selv. "Dette ønsker jeg ikke å snakke om, og hvis det kommer på tema mer kommer jeg til å ignorere det". Ikke be venninna di å ta dine kamper.

Så kan du si til din venninne at du savner å gjøre ting bare dere, og invitere henne til å bli med på ting utenfor hjemmet. Og så skaffer du deg ditt eget liv, og driter i deres drama. 

Anonymkode: 4a829...93c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Forelskelse er en psykose sies det, høres ut som det stemmer i dette tilfellet. 
Typen hennes høres jo helt sprengt ut og jeg hadde løpt i motsatt retning når dette med den oppdiktede søsteren kom frem, og jeg forstår ikke hvorfor ikke venninnen din gjorde det. 

Hadde distansert meg etter jeg hadde konfrontert henne, så får hun heller komme gråtende tilbake når det går galt, om du er villig til å ta i mot henne da. 

Anonymkode: 5a9a8...eb5

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal kontakte Krisesenteret og snakke med noen der, om hvordan du best kan hjelpe din venninne, hvis det er mulig for andre å gjøre det.

Jeg ville ha fortalt hennes familie om hvordan han er, at han lyver, at han kontrollerer henne, manipulerer henne, at han jobber for å isolere henne fra alle som bryr seg om henne, og at hun ikke lenger er seg selv, bare lar seg styre av denne farlige mannen. For det er det han er - en farlig mann!

Han bryter henne ned psykisk, det er psykisk vold, han lyver, manipulerer, kontrollerer og isolerer henne slik at hun ikke skal ha andre enn ham.

Det er en hjerteskjærende situasjon, for ofte kan ikke andre hjelpe slike, fordi de er blitt så hjernevasket av den psykiske volden/manipulasjonen de er blitt utsatt for, at de ikke vil eller tør se sannheten.

Jeg ville forsøkt å få henne til å ta et møte med deg og en fra Krisesenteret, personer som er vant med å hjelpe kvinner ut av psykisk voldelige forhold. Ville også ha fortalt henne at jeg var veldig glad i henne og at jeg vil støtte henne når hun trenger hjelp, uansett når det er, når hun innser at hun er i et farlig usunt forhold som ødelegger henne. Men ville også sagt at jeg ikke kunne fortsette å bo sammen med henne så lenge hun fortsetter i forholdet til denne psykisk syke mannen som driver alvorlig psykisk vold mot henne. Jeg ville vist til at han nå er i ferd med å lykkes i å isolere henne fra alle som er glade i henne. Og jeg ville sagt at en mann som virkelig elsket henne aldri ville behandlet henne så stygt som han gjør. Jeg ville sagt at da hun gråt i måneder pga. hans løgner til henne, det var hennes kropp og sjel som forsøkte å fortelle henne at den mannen han lot som om han var, det er ikke den han faktisk er - og at den han faktisk er, det er en mann som er i ferd med å ødelegge henne, hennes relasjoner til andre og hennes liv.

Og så hadde jeg funnet meg et annet sted å bo, for du kan ikke bli der.

Anonymkode: ef9a1...484

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at det er på tide at du blir voksen. Du kan ikke bestemme over andre, men over deg selv. Dette forholdet kommer til å gå over, men du skal ikke legge deg noe bort i det. Du får tilbake venninna di, og hvis du har brukt anledningen til å modnes og stå stødig i deg selv vil hun sette enda mer pris på deg. 

F.eks når han snakker om sexlivet ditt står du opp for deg selv. "Dette ønsker jeg ikke å snakke om, og hvis det kommer på tema mer kommer jeg til å ignorere det". Ikke be venninna di å ta dine kamper.

Så kan du si til din venninne at du savner å gjøre ting bare dere, og invitere henne til å bli med på ting utenfor hjemmet. Og så skaffer du deg ditt eget liv, og driter i deres drama. 

Jeg har konfrontert han når han tar det opp selv også- hjelper ikke. Har derfor sagt ifra til hun.

Vet godt at jeg ikke kan bestemme over henne. Men når hun i ene sekundet gråter i armene på meg om at hun ikke har det bra med han- stoler ikke på han grunnet hemmeligheter. For å deretter beskylde meg for å være en dårlig venn ved å vise til at jeg tidligere har sagt- sånn skal man ikke føle det i et godt forhold når hun ligger å gråter i armene mine- blir dette vanskelig… 

vi bor sammen- så er mer rundt dette jeg lurer på hvordan jeg skal løse det.

AnonymBruker
Skrevet
Hdjdndle skrev (3 minutter siden):

Jeg har konfrontert han når han tar det opp selv også- hjelper ikke. Har derfor sagt ifra til hun.

Vet godt at jeg ikke kan bestemme over henne. Men når hun i ene sekundet gråter i armene på meg om at hun ikke har det bra med han- stoler ikke på han grunnet hemmeligheter. For å deretter beskylde meg for å være en dårlig venn ved å vise til at jeg tidligere har sagt- sånn skal man ikke føle det i et godt forhold når hun ligger å gråter i armene mine- blir dette vanskelig… 

vi bor sammen- så er mer rundt dette jeg lurer på hvordan jeg skal løse det.

Skjønner godt at det er vanskelig. 

Jeg tror jeg ville sagt at jeg ikke er enig i at jeg er en dårlig venn og ønsker henne det beste, og at om hun ønsker å snakke med deg og få hjelp til å forlate ham vil du lytte, og ellers så ønsker du ikke å høre så mye om forholdet. Prioriter å gjøre hyggelig ting sammen dere to. ❤️ 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror jeg ville sagt at jeg ikke er enig i at jeg er en dårlig venn og ønsker henne det beste, og at om hun ønsker å snakke med deg og få hjelp til å forlate ham vil du lytte, og ellers så ønsker du ikke å høre så mye om forholdet. Prioriter å gjøre hyggelig ting sammen dere to. ❤️ 

Takk for gode svar❤️ 

Endret av Hdjdndle
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes du skal kontakte Krisesenteret og snakke med noen der, om hvordan du best kan hjelpe din venninne, hvis det er mulig for andre å gjøre det.

Jeg ville ha fortalt hennes familie om hvordan han er, at han lyver, at han kontrollerer henne, manipulerer henne, at han jobber for å isolere henne fra alle som bryr seg om henne, og at hun ikke lenger er seg selv, bare lar seg styre av denne farlige mannen. For det er det han er - en farlig mann!

Han bryter henne ned psykisk, det er psykisk vold, han lyver, manipulerer, kontrollerer og isolerer henne slik at hun ikke skal ha andre enn ham.

Det er en hjerteskjærende situasjon, for ofte kan ikke andre hjelpe slike, fordi de er blitt så hjernevasket av den psykiske volden/manipulasjonen de er blitt utsatt for, at de ikke vil eller tør se sannheten.

Jeg ville forsøkt å få henne til å ta et møte med deg og en fra Krisesenteret, personer som er vant med å hjelpe kvinner ut av psykisk voldelige forhold. Ville også ha fortalt henne at jeg var veldig glad i henne og at jeg vil støtte henne når hun trenger hjelp, uansett når det er, når hun innser at hun er i et farlig usunt forhold som ødelegger henne. Men ville også sagt at jeg ikke kunne fortsette å bo sammen med henne så lenge hun fortsetter i forholdet til denne psykisk syke mannen som driver alvorlig psykisk vold mot henne. Jeg ville vist til at han nå er i ferd med å lykkes i å isolere henne fra alle som er glade i henne. Og jeg ville sagt at en mann som virkelig elsket henne aldri ville behandlet henne så stygt som han gjør. Jeg ville sagt at da hun gråt i måneder pga. hans løgner til henne, det var hennes kropp og sjel som forsøkte å fortelle henne at den mannen han lot som om han var, det er ikke den han faktisk er - og at den han faktisk er, det er en mann som er i ferd med å ødelegge henne, hennes relasjoner til andre og hennes liv.

Du kommer til å miste venninnen din helt hvis du følger dette rådet

Anonymkode: ee17c...802

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Et fornuftig og klokt svar

Anonymkode: ee17c...802

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er jo dette jeg helst vil gjøre.

men jeg kan ikke blande meg inn i deres forhold.

Skal finne et annet sted å bo. Men må ta dette opp med hun- og dette er vanskelig.

Endret av Hdjdndle
AnonymBruker
Skrevet
Hdjdndle skrev (15 minutter siden):

Er jo dette jeg helst vil gjøre.

men jeg kan ikke blande meg inn i deres forhold.

Skal finne et annet sted å bo. Men må ta dette opp med hun- og dette er vanskelig.

Du burde ikke følge det rådet, det er altfor inngripende, og du vil høyst sannsynlig miste venninnen din. Det er hennes liv, og hun som må ta avgjørelsene. Jeg tror ikke det forholdet kommer til å vare så lenge, uansett.

Tror nok du burde tenke tanken på å skaffe deg et annet sted å bo. Plutselig bestemmer de seg for å flytte sammen.

Hvis han tar opp saker som du ikke liker (for at du skal føle deg ukomfortabel), så overhør ham fullstendig, og snakk heller med andre. Behandle ham som luft hver gang han gjør dette, så stopper han nok. Hold kontakten med venninnen din, og finn på ting dere kan gjøre sammen. Viktig at han ikke får isolert henne, da blir det verre for henne å bryte ut.

Anonymkode: 0e59a...f96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne kjæresten høres ut som en typisk narsissist.  Jeg syns du skulle lese deg litt opp om det , det er veldig mye informasjon om dette på nett.  Jeg tror du vil finne ting som kan hjelpe deg , og din venninne.
Det er mye på you tube også, der kan du jo begynne med Anita Sweeny, norsk dame som forklarer helt tydelig hva narsissime er, hvordan de går frem og hvordan det påvirker "ofrene" deres.

Jeg var selv i et forhold med en narsissist når jeg var ung i slutten av 20 årene, hadde ingen som støttet meg , ingen som gav meg råd . Hadde aldri hørt om narsissister, men skjønte at noe var helt feil. At man ikke skal føle så mye tristhet, forvirring og nervøsitet i et forhold hvor man skal være glad i og god mot hverandre.

Din venninne er veldig heldig som har deg som ser dette, men hun skjønner det nok ikke ennå..

Anonymkode: 2932e...11f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du burde ikke følge det rådet, det er altfor inngripende, og du vil høyst sannsynlig miste venninnen din. Det er hennes liv, og hun som må ta avgjørelsene. Jeg tror ikke det forholdet kommer til å vare så lenge, uansett.

Tror nok du burde tenke tanken på å skaffe deg et annet sted å bo. Plutselig bestemmer de seg for å flytte sammen.

Hvis han tar opp saker som du ikke liker (for at du skal føle deg ukomfortabel), så overhør ham fullstendig, og snakk heller med andre. Behandle ham som luft hver gang han gjør dette, så stopper han nok. Hold kontakten med venninnen din, og finn på ting dere kan gjøre sammen. Viktig at han ikke får isolert henne, da blir det verre for henne å bryte ut.

Anonymkode: 0e59a...f96

Ts bør ikke fortsette å bo sammen med denne venninnen når han er der så ofte og han også manipulerer kjæresten til å gå mot ts.

Ts bør forsøke å få venninnen med til å prate med en fagperson eller noen på Krisesenter, for venninnen er i et voldelig forhold.

Jeg er for å støtte andre i en slik situasjon (og har også gjort det), men slik det er nå, bruker venninnen ts som en ventil hvor hun kan gråte ut for å holde ut litt mer psykisk vold fra kjæresten. Dermed blir ts mot sin vilje medavhengig i dette dysfunksjonelle forholdet, og det vil bare gjøre at venninnen holder ut lenger i forholdet.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er nettopp dette jeg føler på- at jeg blir dratt inn i noe dysfunksjonelt jeg ikke vil eller har lyst å være en del av.

Jeg har ingenting med andres forhold å gjøre. Hva andre velger å gjøre er ikke noe jeg skal blande meg inn i. Og det vet jeg veldig godt. Og har ikke tenkt å gjøre det her heller.

Føler dette også går ut over meg da ting hun sier og ting jeg ser skal være så hemmelig. Jeg har ikke lyst å være en del av deres hemmeligheter. Men nå som jeg vet mye om dette forholdet og ser hvordan veninna mi har forandret seg- så vil jeg helst distansere meg fra hele situasjonen. Dette er vanskelig fordi vi bor sammen- noe jeg ikke kan gjøre lenger. Jeg føler jeg må distansere meg selv. 

problemet er vel mer hvordan jeg skal ta det opp med hun- skal jeg si ifra at det er pga forholdet at jeg ikke ønsker å bo ilag lenger eller komme på en annen unnskylding?

jeg vil helst blande meg minst mulig, men hun kjenner meg så godt at det blir vanskelig å komme med en hvit løgn også.

TS

Endret av Hdjdndle
AnonymBruker
Skrevet

Du er en god venninne som bryr deg❤️

Som en annen sa over her; ring krisesenteret og spør dem hvordan du kan være en god venninne samtidig som du tar vare på deg selv. Du kan også skrive hit anonymt:

https://dinutvei.no/spor-oss/

Anonymkode: 648c3...4e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...