AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #1 Skrevet 7. april 2024 I høst ble jeg veldig syk, og jeg holdt på å dø. Mannen fikk jo selvsagt med seg alt dette, og det har festet seg helt hos han. En dag var det like før jeg døde, og jeg var bla helt blå, og samtidig hvit, og jeg lagde noen lyder. Det gikk heldigvis bra og jeg er relativt frisk i dag. Jeg husker svært lite av dette selv, men mannen husker. I begynnelsen gikk det bilder/filmer i hodet hans hele tiden om de øyeblikkene og han sov nesten ikke, og når han sov, så drømte han om det. Det ble så ille at han sov på sofaen som en fast greie, litt pga alt som foregikk i hodet hans, og fordi han ikke ville legge seg før meg - han klarte ikke å slappe av om han ikke var med meg. Det har roet seg for han, men det er fremdeles mye tanker og minner når han ligger i sengen, eller det bare er helt stille rundt han. Jeg syns det er trist og dumt, og jeg vil så gjerne at det skal slippe taket. Nå er det ca et halvt år siden og jeg er som sagt frisk, dvs jeg har litt plager, men det er ingen fare lenger. Men mannen får fremdeles ikke til å sove i sengen, han prøver, men må stå opp igjen, eller han ligger i mange timer og prøver å sove. Det hjelper litt, av og til, når jeg er i sengen, men som regel må han opp igjen. Så ofte nå gidder han ikke å prøve å legge seg i sengen en gang, han bare rigger seg til på sofaen og ver meg prøve å få han inn i løpet av natten. Jeg er som regel oppe et par ganger pga div, altså jeg sover også dårlig. Innimellom hjelper det at jeg ligger inntil han, gjerne stryker litt på han, men det funker bare om det har gått flere dager med lite søvn. Vi snakker jo om det, både det som skjedde og det at han har utviklet en slags angst for sengen. Vi har prøvd å ommøblere rommet, og nå snakker vi om å male det, og prøve å endre mer der inne, men jeg er redd det ikke hjelper. Greien er jo at mannen tydeligvis sliter endel med dette, har han fått angst? Andre ting? Hva kan vi gjøre/prøve? Skal han snakke med legen om det? Han har snakket med legen om det før, men det var bare et par uker etter, og da sa legen at det var naturlig og at det nok kom til å gå seg til med tiden, men hvor lenge skal vi vente og se det an? Anonymkode: 82af7...572 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #3 Skrevet 7. april 2024 Det har blitt en angst av traumet, og han må eksponeres tilbake. Det har nok lagt seg en slags tvangstanke som forbinder senga med det som skjedde, underbevisst at det kan skje igjen om situasjonen blir lik som den gang (dere begge i senga.) Det kan hjelpe å kjøpe ny seng, men jeg ville gått runden med en psykolog og fått bearbeidet det ordentlig. Han må tørre å ligge der og se at alt går bra, kun da vil hjernen gi han fred etterpå. Det kan være ganske heftige saker, og må gjøres uten unngåelsesafterd (sjekke at du har det bra, våkne og sjekke deg, gjøre det når du er helt frisk og ikke noe urven, ha telefon liggende hvis han må ringe, beroligende, osv) så greit å ha en profesjonell med på laget. Lykke til! Anonymkode: acfa2...0b9 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #4 Skrevet 8. april 2024 Traumer. Er det andre steder i livet deres merker at det påvirker han? Se på tv? Film? Annet? Jeg ville anbefalt å snakke med en profesjonell. Gjerne en traumepsykolog. Anonymkode: 790e8...05a 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #5 Skrevet 8. april 2024 Huff, det var nok traumatisk for ham. Han burde snakke med fastlegen om å få behandling, han høres ut til å ha nytte av profesjonell hjelp. Andre tiltak kunne være å bytte rom om mulig z eller male som du sier. Bytte ut seng og sengetøy, pynt/annet møblement? Flytt? Anonymkode: b7c2c...e16 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #6 Skrevet 8. april 2024 Høres ut som PTSD, ville tatt tak i det med en gang. Psykolog eller psykiater er nok veien å gå. Hvis dere har økonomisk mulighet ville jeg valgt privat pga. ventetiden. Anonymkode: 4bd76...592 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #7 Skrevet 8. april 2024 Herregud. DU holdt på å dø, men han vil ikke ligge ved siden av deg? Litt av en beskyttende mann du har. Han oppfører seg om offeret her som du må trøste og hjelpe. Nå må han begynne å legge seg i sengen igjen for å komme over dette og slutte med unngåeelsesstrategier. Anonymkode: 88de5...405
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #8 Skrevet 8. april 2024 Lå du hjemme i senga og holdt på å dø? Hvorfor var du ikke på sykehus? Anonymkode: cd8f4...5d4 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #9 Skrevet 8. april 2024 Hva var det som feilte deg? Anonymkode: d6884...a4d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #10 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Herregud. DU holdt på å dø, men han vil ikke ligge ved siden av deg? Litt av en beskyttende mann du har. Han oppfører seg om offeret her som du må trøste og hjelpe. Nå må han begynne å legge seg i sengen igjen for å komme over dette og slutte med unngåeelsesstrategier. Anonymkode: 88de5...405 Tja, mange av dem som jobber med farlige/akutte situasjoner(politi, brannvesen, ambulansepersonell og flere andre typer helsepersonell) får faktisk ofte tilbud om debriefing og hjelp til å bearbeide ting i etterkant av traumatiske situasjoner. Og de kjenner stort sett ikke dem de redder/hjelper etc. Hvordan tror du da det var for ham, som er nærmeste pårørende og det ikke var i en jobbsituasjon? Anonymkode: 46cf0...855 3 6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #11 Skrevet 8. april 2024 Min første tanke var at han vil ha god nytte av EMDR. (Jeg er ikke fagperson, men alt jeg har lest og lært om det tilsier at det vil være en god behandling - spesielt ved traumereaksjoner etter en konkret hendelse som han har fått). https://sml.snl.no/EMDR Jeg fant en liste over behandlere, om dere/han vil forsøke. https://emdrnorge.no/terapeuter/ Anonymkode: 742a5...104 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #12 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min første tanke var at han vil ha god nytte av EMDR. (Jeg er ikke fagperson, men alt jeg har lest og lært om det tilsier at det vil være en god behandling - spesielt ved traumereaksjoner etter en konkret hendelse som han har fått). https://sml.snl.no/EMDR Jeg fant en liste over behandlere, om dere/han vil forsøke. https://emdrnorge.no/terapeuter/ Anonymkode: 742a5...104 Støtter denne. Anonymkode: 4bd76...592
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #13 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Tja, mange av dem som jobber med farlige/akutte situasjoner(politi, brannvesen, ambulansepersonell og flere andre typer helsepersonell) får faktisk ofte tilbud om debriefing og hjelp til å bearbeide ting i etterkant av traumatiske situasjoner. Og de kjenner stort sett ikke dem de redder/hjelper etc. Hvordan tror du da det var for ham, som er nærmeste pårørende og det ikke var i en jobbsituasjon? Anonymkode: 46cf0...855 Han får eksponere seg gradvis. Det er det som er mest effektivt. Anonymkode: 88de5...405 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #14 Skrevet 8. april 2024 Han blir jo retraumatisert hver kveld. Anonymkode: 57436...7fe
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #15 Skrevet 8. april 2024 Støtter EMDR behandling, man trenger ofte ikke mange timene før det blir bedre. Anonymkode: 1de22...cbb 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #16 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han får eksponere seg gradvis. Det er det som er mest effektivt. Anonymkode: 88de5...405 Det var ikke det jeg lurte på. Anonymkode: 46cf0...855
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #17 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Lå du hjemme i senga og holdt på å dø? Hvorfor var du ikke på sykehus? Anonymkode: cd8f4...5d4 Er dere virkelig så naïve eller bare gjør dere dere til? Det finnes en lang liste over sykdommer, tilstander og hendelser som kan medføre svært brå endringer i helsestatus hos ellers friske personer. Alt fra sepsis til kvelning til feberkramper til hjertestans til hjerneslag til sprukken tarm osv. osv. TS skriver at hun har underliggende sykdom og da er listen veldig mye lenger. Anonymkode: 84045...8ba 2 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #18 Skrevet 8. april 2024 Snakk med fastlegen. EMDR behandling er bra for å bli kvitt bilder i hodet, men det virker ikke som om det er så mye bilder i hodet som er problemet lenger. Jeg synes egentlig dere har ventet litt for lenge med å oppsøke hjelp på nytt. Det er veldig stor forskjell mellom 2 uker og 6 måneder. Anonymkode: f8730...63a 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå