Gå til innhold

Jeg har virkelig gitt opp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Innså egentlig i dag at nå har jeg faktisk gitt opp.

Dagene skurer og går. Jeg har en hobby som får tiden til å gå. Om ikke så sitter jeg bare å glor i veggen. Sykemeldt fra jobb, tanken på jobb er uutholdelig. 

Har vært sykemeldt i 4 måneder. Har ikke gjort noe for å bedre situasjonen min. Klarer ikke, vil ikke. Ser ingen grunn til å gjøre noe som helst. 

Hva gjør man egentlig.. Går til lege og psykolog. Føler de bare trekker på skuldrene nå. 

Anonymkode: 1dbac...1d6

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spis ren mat, økologisk. Kutt ut sukker, trapp ned koffein. 
Prøv å gå en tur i frisk luft daglig. 
Sett noen mål frem i tid. Noe du har lyst til å gjøre? 
Har du barn, partner, foreldre, søsken? 

Om du ikke er på antidepressiva så burde du kanskje.

Anonymkode: ee0af...a06

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spis ren mat, økologisk. Kutt ut sukker, trapp ned koffein. 
Prøv å gå en tur i frisk luft daglig. 
Sett noen mål frem i tid. Noe du har lyst til å gjøre? 
Har du barn, partner, foreldre, søsken? 

Om du ikke er på antidepressiva så burde du kanskje.

Anonymkode: ee0af...a06

Går på antidepressiva..

Hvorfor skal jeg spise ren mat? Hvorfor gå tur?

Jeg har ikke lyst til noe. 

Ingen barn, ingen partner, foreldre, to søsken. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det nytt at du går på antidepressiva? For jeg vil advare deg om at det er en effekt av medisinen å få alvorlige tanker og blir mer deprimert. 

Anonymkode: 2bef9...425

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med legen din, og psykologen.

Det tar tid å komme seg. Du trenger ikke sprette opp å gjøre alle de riktige tingene akkurat nå, prøv å finn roen i å være hjemme først. Etterhvert kan du ta en og en ting av gangen. Det du kan gjøre for å bedre situasjonen din akkurat nå er å hente deg inn, ikke gå å tenk på alle de riktige tingene du burde gjort. De er riktige, men ikke riktige nå. Ta litt og litt. Men la deg selv falle til ro med at nå er du sykmeldt og ute av drift, og la legen og psykologen lose deg gjennom til du kommer dit at du begynner å ønske gjøre grep.

God bedring 

Anonymkode: 7175a...e3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du ikke? Slutt å bry deg om du er motivert, og gjør det likevel. Eller sitt der å råtne. Det er jo dessverre bare opp til deg. Om du går tur 1 time i dagslys i 7 dager kan jeg garantere at du føler deg litt bedre. 

Anonymkode: 0a760...242

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjør ikke antidepressiva medisin deg bare dopet og sløvet ned? Ville ikke gått på det med mindre det var fare for selvmord.

Anonymkode: 548b1...aea

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvorfor vil du ikke? Slutt å bry deg om du er motivert, og gjør det likevel. Eller sitt der å råtne. Det er jo dessverre bare opp til deg. Om du går tur 1 time i dagslys i 7 dager kan jeg garantere at du føler deg litt bedre. 

Velger heller å råtne altså.. Hvorfor kommenterer du i det hele tatt? 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Velger heller å råtne altså.. Hvorfor kommenterer du i det hele tatt? 

Hvorfor skulle jeg ikke? 

Så du sier basically at du vil at folk ikke skal fortelle deg at det bare er ditt valg, men heller sitte og puse med deg? Jeg håper jo for all del at du velger å gjøre noe for deg selv, men det er ikke sånn at noens ord på magisk vis vil få deg til å gjøre det. Det er opp til deg. Du er mektigere enn du tror. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skulle jeg ikke? 

Så du sier basically at du vil at folk ikke skal fortelle deg at det bare er ditt valg, men heller sitte og puse med deg? Jeg håper jo for all del at du velger å gjøre noe for deg selv, men det er ikke sånn at noens ord på magisk vis vil få deg til å gjøre det. Det er opp til deg. Du er mektigere enn du tror. 

Nei jeg driter egentlig i alt, jeg vet ikke hvorfor jeg poster her engang.. Aner virkelig ikke, puse med meg, det er jo ingen som bryr seg uansett? 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei jeg driter egentlig i alt, jeg vet ikke hvorfor jeg poster her engang.. Aner virkelig ikke, puse med meg, det er jo ingen som bryr seg uansett? 

Du bryr deg jo. Fordi du postet her. Og alle som bruker tiden som på å svare deg bryr seg jo. Psykologen din, legen din, og staten Norge bryr seg jo, alle som jobber frivillig i hjelpetelefoner bryr seg, og i frivillige organisasjoner som skal hjelpe psykisk syke, alle de bryr seg. At du tenker at folk ikke gjør det er fordi du er deprimert. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen andre enn du selv som kan endre på dette, og for å få det bedre må du faktisk ville det selv! Det betyr at DU er nødt til å gjøre endringer i livet ditt. Vil du ikke, eller ikke gidder, så er det ingen tips eller råd som vil hjelpe.

Du skriver selv her at du ikke har det bra - og du søker jo tips på dette forumet nå, så da er det noe i deg som sier at du ønsker en endring. Det at du ikke har motivasjon eller livsglede, og ikke har det bra - er grunn nok til å gjøre endringer. 

Først om fremst - gå til fastlegen din og be om henvisning til psykolog. Det skader ikke å prøve. Ikke finn på «unnskyldninger» til hvorfor du ikke skal gjøre det. Nei, det er ikke alle psykologer som passer for feks deg - så det hender at man må prøve ut flere psykologer. Men starter du denne prosessen så har du tatt første steget på veien. 

Hvis du har null motivasjon og livsglede, hva er det som er årsaken til at dette har skjedd og - eventuelt når skjedde dette? Er det noe du kan se en sammenheng i?

Hvordan så livet ditt ut når du faktisk hadde det greit? 

Kanskje du må tenke på å bytte jobb/yrke til noe som er mer givende, finne deg en hyggelig hobby, endring av miljø, boplass, osv. 

Først og fremst er du er nødt til å finne på ting som gjør deg glad, og som gir deg mestring. Dørstokkmila for å faktisk gjøre tiltak og jobbe med seg selv er veldig lang, men veldig viktig. Jo lengre du venter, jo verre blir det. 

Start med små steg, etterhvert vil det bli bedre. Ikke sett deg for høye og vanskelige mål. 

Tips som alltid er kjedelig å få for noen som virkelig sliter er det vanlige - fysisk aktivitet. Trening funker på kropp og hode. Det trenger ikke være noen hard trening, men nok til at du føler mestring for at du har gjort noe. Å være i fysisk aktivitet vil utløse dopamin. Å gå tur/være ute i naturen/få frisk luft er veldig viktig. Sett et mål om å gjøre litt yoga og meditasjon hver dag i feks 20 min. Finnes mange bra videoer på youtube. Det høres nok for «enkelt» og kjedelig ut, men stol på at det fungerer etterhvert, det tar tid. Dete har hjulpet meg mye.

Det er også lurt å ha det ryddig og hyggelig rundt deg/ i boligen din, og prøve å hold kontroll på kostholdet ditt. Sitter du inne hele dagen og ikke gjør noe meningsfylt så vil dette gå ut over psyken og livsgleden. Skal du få det bedre må du presse deg selv til å finne på noe, uten å finne på unnskyldninger til hvorfor. Se verdien i deg selv, og gjør dette for at du skal få det bedre med deg selv,  det fortjener du❤️

Anonymkode: 996f3...a83

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Innså egentlig i dag at nå har jeg faktisk gitt opp.

Dagene skurer og går. Jeg har en hobby som får tiden til å gå. Om ikke så sitter jeg bare å glor i veggen. Sykemeldt fra jobb, tanken på jobb er uutholdelig. 

Har vært sykemeldt i 4 måneder. Har ikke gjort noe for å bedre situasjonen min. Klarer ikke, vil ikke. Ser ingen grunn til å gjøre noe som helst. 

Hva gjør man egentlig.. Går til lege og psykolog. Føler de bare trekker på skuldrene nå. 

Alt hjelper. Jeg leser her et rop om hjelp. Du skriver ikke hvorfor du ble sykemeldt for 4 mnd siden. Var alt bra før den gang? Det er mange som bryr seg, bare se på alle gode råd her. Vi kan skape inspirasjon, men det er du som må gjøre noe med situasjonen. Ta step by step. Turer om ikke så lange vil hjelpe, sette små nye mål hver dag. Prøv å skap noe meningsfylt, vi går inn i den vakre våren nå❤️

Endret av Coachshinny
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette rådet er så dumt. Som om å gå tur liksom tryller bort en depresjon. 

Jeg har prøvd å gå bort en depresjon. Guess what: det fungerer ikke. Det kan prege øyeblikkshumøret ditt positivt, ja. Men øyeblikkshumøret ditt gjenspeiler ikke friskheten din. Du kan gå en fin tur og fremdeles være alvorlig deprimert. Du kan le av en film, og allikevel være alvorlig deprimert. 

Å tro at det å øke øyeblikkshumøret ditt gjør deg frisk fra depresjon, er i beste fall naivt, og i verste fall farlig. 

Depresjon er ikke en dårlig dag. Det er mye mer alvorlig enn det. 

Anonymkode: fa819...6b6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har prøvd å gå bort en depresjon. Guess what: det fungerer ikke. Det kan prege øyeblikkshumøret ditt positivt, ja. Men øyeblikkshumøret ditt gjenspeiler ikke friskheten din. Du kan gå en fin tur og fremdeles være alvorlig deprimert. Du kan le av en film, og allikevel være alvorlig deprimert. 

Å tro at det å øke øyeblikkshumøret ditt gjør deg frisk fra depresjon, er i beste fall naivt, og i verste fall farlig. 

Depresjon er ikke en dårlig dag. Det er mye mer alvorlig enn det. 

Anonymkode: fa819...6b6

For å snu på det da; en gåtur vil ikke forverre depresjonen din.

Nei en gåtur gjør deg ikke frisk. Men det er bra for kroppen.  Det er bra for psyken uansett hva du mener.

Det kan gi mestringsfølelse, det gir en følelse av at du har gjort noe. Solen gir D-vitamin, kanskje man får tankene over på noe annet når man er ute å går en tur.

Anonymkode: bfc75...8f3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:
5 hours ago, AnonymBruker said:

I det å bryte mønstre ligger også nøkkelen til å komme over en depresjon.  Syntes det var et godt råd.

Når det kommer til konseptet "øyeblikkshumøret" beviser dette kun at man latent har det i seg å føle gode følelser i hverdagen. Anse det heller som et positivt tegn enn at det er en avledning fra de vonde følelsene.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal vi komme med råd når du har gitt opp? 

Anonymkode: 6e30e...5ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Begynn å gjøre noe nytt. Det kan være små ting, som å pusse tenner med motsatt hånd eller stå på et bein når du lager middag. Det kan være større ting, som å starte med trening eller bli med på noe sosialt. 

Vurder om medisinene dine egentlig hjelper deg. 
Snakk med psykologen din om hva du føler og Hvordan du kan komme videre. 

Jeg er deprimert selv og synes livet er både håpløst og meningsløst. Men fram til jeg sjekker ut skal jeg i alle fall prøve. 

Anonymkode: 6d703...452

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, for det hjelper for alt.

Anonymkode: 6c094...a36

Skrevet

Jeg er deprimert og har falt helt av lasset. Spiser junk, drikker øl, går ikke turer. 

I dag er det mandag og jeg skal tvinge meg til å gå tur, handle på butikken og lage noe lettvint. 

Det blir aldri verre av å gjøre noe. Men det kan bli bedre. Ikke etter én dag, én tur. Men litt etter litt blir det bedre. Raskere enn om man bare blir liggende. 

Har 24 års erfaring med tilbakevendende depresjoner (bipolar) så dette vet jeg jo. Må bare komme i gang.

• Liker 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...