AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #1 Skrevet 7. april 2024 Noen leger eller helsearbeidere her som kan hjelpe? Har noen hatt lave ferritin- og mch- nivåer uten underliggende årsaker? Jeg har alltid hatt lavt nivå av ferritin fordi jeg har hatt så store mens-blødninger. Ferritin-nivået lå som regel på 10/11, innimellom nede på 9. Nå er jeg i overgangsalderen og har sjeldnere mens, det er hele 4 mnd siden sist, derfor burde ikke jernlagrene være like tomme nå. Men nå var ferritin på 8. Mch-verdien har også lagt litt under referansenivå i noen år, uten at min forrige fastlege sa noe om det. Min nye fastlege kommenterer nå dette som et tegn på at jernlageret har vært tomt såpass lenge at kroppen begynner å bli påvirket av jernmangelen. Det betyr altså at kroppen har vært påvirket av dette i flere år, uten at min forrige fastlege har sagt noe.. Dette skremmer meg litt. Jeg vet hvilke mulige årsaker det kan være generelt sett, jeg orker bare ikke tanken på utredning med gastroskopi og coloskopi. Her kommer spørsmålet: Kan det være en mulighet at det ikke finnes noen underliggende årsak? Bare mange år med kraftige menstruasjoner, inkl revmatisk sykdom/ leddgikt (som jeg også ser kan være en årsak)? Jeg har vært veldig dårlig på å ta jern gjennom alle disse årene. Kan kroppen ha blitt varig skadet av langvarig tomme jernlagre? Hvor lenge før neste blodprøvetaking bør man slutte å ta jern for å unngå falsk forhøyet verdier? Er veldig takknemlig om noen kan hjelpe❤️ Anonymkode: 75ec7...6a5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #2 Skrevet 7. april 2024 Jeg synes du skal ta imot den hjelpen din nye, bedre fastlege ev. tilbyr deg. Du bør virkelig utredes videre for å finne årsaken til dette. Det kan jo være mange ulike årsaker til det, alt fra et kosthold som ikke er riktig til din kropp, til cøliaki, b12 eller kobber/sink-mangler m.m. Anonymkode: 7c97d...6a0
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #3 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes du skal ta imot den hjelpen din nye, bedre fastlege ev. tilbyr deg. Du bør virkelig utredes videre for å finne årsaken til dette. Det kan jo være mange ulike årsaker til det, alt fra et kosthold som ikke er riktig til din kropp, til cøliaki, b12 eller kobber/sink-mangler m.m. Anonymkode: 7c97d...6a0 Jeg skal snakke med den nye fastlegen om dette, men har ikke time for om en mnd. Kjenner på bekymring, men orker virkelig ikke de slangene. Det er en påkjenning dette, kjenner jeg. Frykten for hva som kan være årsaken, og frykten for hvilke undersøkelser legen vil foreslå, og all den påkjenningen det fører med seg som jeg virkelig ikke har kapasitet til å ta inn over meg. Ytterligere blodprøve-utredning er helt greit, håper det kan være nok. B12 pleier ligge litt i nederste referanseområde, det har det gjort i minst ti år, og derfor tar jeg b12- sprøyter. B12-nivået på disse blodprøvene var derfor veldig høye. Cøliaki, da burde jeg vel slite med magen? Det gjør jeg ikke på noen måte. Anonymkode: 75ec7...6a5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #4 Skrevet 7. april 2024 Hb har litt å si her, og hva mcv er. Hvis disse er lave til tross for at du ikke har åpenbart blodtap, så må man finne ut om du blør fra mage- og tarmkanalen. På indikasjon kan det tas prøve av avføringen for å teste for blod. Er den positiv uten åpenbar årsak (i praksis kun hemoroider) er det ikke noen vei utenom koloskopi, med mindre du er komfortabel med en mulig tarmkreft, da. Du har i alle fall for lite jern, får i deg for lite via kosten og/eller har en opptaksforstyrrelse. For å finne ut om du har det siste, må du ta jerntilskudd fast en viss tid (hvor mye og hvor lenge er opp til fastlegen din), så måler man på nytt. Tar du opp jern vil du ha økte verdier. Tar du ikke opp jern, vil det ikke ha skjedd så mye. Anonymkode: 20dec...fd3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #5 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skal snakke med den nye fastlegen om dette, men har ikke time for om en mnd. Kjenner på bekymring, men orker virkelig ikke de slangene. Det er en påkjenning dette, kjenner jeg. Frykten for hva som kan være årsaken, og frykten for hvilke undersøkelser legen vil foreslå, og all den påkjenningen det fører med seg som jeg virkelig ikke har kapasitet til å ta inn over meg. Ytterligere blodprøve-utredning er helt greit, håper det kan være nok. B12 pleier ligge litt i nederste referanseområde, det har det gjort i minst ti år, og derfor tar jeg b12- sprøyter. B12-nivået på disse blodprøvene var derfor veldig høye. Cøliaki, da burde jeg vel slite med magen? Det gjør jeg ikke på noen måte. Anonymkode: 75ec7...6a5 Det er mulig å få ta gastroskopi og koloskopi med beroligende eller til og med i narkose, om du har gode grunner for å ikke orke det uten ❤️ Husk å få legen din til å også med blodprøver teste for kobber, sink og ceruloplasmin, da ubalanser i dette er lite kjent årsak for jernmangel (og andre problemer). Anonymkode: 7c97d...6a0
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #6 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hb har litt å si her, og hva mcv er. Hvis disse er lave til tross for at du ikke har åpenbart blodtap, så må man finne ut om du blør fra mage- og tarmkanalen. På indikasjon kan det tas prøve av avføringen for å teste for blod. Er den positiv uten åpenbar årsak (i praksis kun hemoroider) er det ikke noen vei utenom koloskopi, med mindre du er komfortabel med en mulig tarmkreft, da. Du har i alle fall for lite jern, får i deg for lite via kosten og/eller har en opptaksforstyrrelse. For å finne ut om du har det siste, må du ta jerntilskudd fast en viss tid (hvor mye og hvor lenge er opp til fastlegen din), så måler man på nytt. Tar du opp jern vil du ha økte verdier. Tar du ikke opp jern, vil det ikke ha skjedd så mye. Anonymkode: 20dec...fd3 Blodprosenten er innenfor normalområdet, på 12,6. Anonymkode: 75ec7...6a5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #7 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er mulig å få ta gastroskopi og koloskopi med beroligende eller til og med i narkose, om du har gode grunner for å ikke orke det uten ❤️ Husk å få legen din til å også med blodprøver teste for kobber, sink og ceruloplasmin, da ubalanser i dette er lite kjent årsak for jernmangel (og andre problemer). Anonymkode: 7c97d...6a0 Skal spørre legen om å få teste de tingene du nevner. Jeg leser at revmatisk sykdom kan føre til jernmangel, kjenner du til det? Blodprosenten min er forøvrig normal, på 12,6. Anonymkode: 75ec7...6a5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #8 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Skal spørre legen om å få teste de tingene du nevner. Jeg leser at revmatisk sykdom kan føre til jernmangel, kjenner du til det? Blodprosenten min er forøvrig normal, på 12,6. Anonymkode: 75ec7...6a5 Nei, kjenner ikke til den sammenhengen spesielt. Men du bør utredes bredt, for f.eks. kobberubalanser, som jeg nevnte, kan også gi symptomer som ligner reuvmatiske sykdommer. Men det er mange ting som kan være årsak for slike verdier, så snakk med legen din om det ❤️ Anonymkode: 7c97d...6a0
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #9 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, kjenner ikke til den sammenhengen spesielt. Men du bør utredes bredt, for f.eks. kobberubalanser, som jeg nevnte, kan også gi symptomer som ligner reuvmatiske sykdommer. Men det er mange ting som kan være årsak for slike verdier, så snakk med legen din om det ❤️ Anonymkode: 7c97d...6a0 Ja jeg skal snakke med legen. Jeg har leddgikt, og har hatt det i mange år, det er derfor jeg lurte på en mulig sammenheng. Får biologiske medisiner nå, men gikk i noen år med langvarige kraftige leddbetennelser. Når jeg sjekker gamle lab-svar, så er det faktisk ikke målt ferritin eller mch på meg siden slutten av 2022, ser mch var litt lav da også, og ferritin på 11. Fikk beskjed om å ta jern et par mnd, men det ble aldri fulgt opp noe mer. Anonymkode: 75ec7...6a5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #10 Skrevet 8. april 2024 Lav MCH og ferritin hører sammen. MCH blir lav når det er jernmangel, og ferritin er et mål på jernlagrene. Du har lav ferritin og dermed lave jernlagre. Du sier du har flere grunner til å ha lav ferritin, har vært dårlig på å ta jern, og det er bare 4 mnd siden du sluttet å ha menstruasjon. Har du et kosthold som tilsier at du får fylt opp jernlagrene? Det enkleste er jo å faktisk ta jern og spise jernrik mat, og se hva som skjer. Anonymkode: 05fd6...4a3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #11 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lav MCH og ferritin hører sammen. MCH blir lav når det er jernmangel, og ferritin er et mål på jernlagrene. Du har lav ferritin og dermed lave jernlagre. Du sier du har flere grunner til å ha lav ferritin, har vært dårlig på å ta jern, og det er bare 4 mnd siden du sluttet å ha menstruasjon. Har du et kosthold som tilsier at du får fylt opp jernlagrene? Det enkleste er jo å faktisk ta jern og spise jernrik mat, og se hva som skjer. Anonymkode: 05fd6...4a3 Ja jeg håper du har rett i at det bare er det som er årsaken, lite jernholdig kost og ingen jerntilskudd på lang tid. Anonymkode: 75ec7...6a5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #12 Skrevet 12. april 2024 Dette passer til det jeg lurer på, hvis jeg kan få lov å høre litt.. Fikk målt MCH helt i bunn av referanseverdi, og legen vil ta ny blodprøve pga forholdene mellom røde blodcellene.. (Uten at jeg skjønner hva det betyr) hva kan det tyde på? Han tok ikke ferritin.. Men blodprosenten er normal og alle andre han tok prøve av. Anonymkode: 30067...48c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #13 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (På 7.4.2024 den 23.21): Noen leger eller helsearbeidere her som kan hjelpe? Har noen hatt lave ferritin- og mch- nivåer uten underliggende årsaker? Jeg har alltid hatt lavt nivå av ferritin fordi jeg har hatt så store mens-blødninger. Ferritin-nivået lå som regel på 10/11, innimellom nede på 9. Nå er jeg i overgangsalderen og har sjeldnere mens, det er hele 4 mnd siden sist, derfor burde ikke jernlagrene være like tomme nå. Men nå var ferritin på 8. Mch-verdien har også lagt litt under referansenivå i noen år, uten at min forrige fastlege sa noe om det. Min nye fastlege kommenterer nå dette som et tegn på at jernlageret har vært tomt såpass lenge at kroppen begynner å bli påvirket av jernmangelen. Det betyr altså at kroppen har vært påvirket av dette i flere år, uten at min forrige fastlege har sagt noe.. Dette skremmer meg litt. Jeg vet hvilke mulige årsaker det kan være generelt sett, jeg orker bare ikke tanken på utredning med gastroskopi og coloskopi. Her kommer spørsmålet: Kan det være en mulighet at det ikke finnes noen underliggende årsak? Bare mange år med kraftige menstruasjoner, inkl revmatisk sykdom/ leddgikt (som jeg også ser kan være en årsak)? Jeg har vært veldig dårlig på å ta jern gjennom alle disse årene. Kan kroppen ha blitt varig skadet av langvarig tomme jernlagre? Hvor lenge før neste blodprøvetaking bør man slutte å ta jern for å unngå falsk forhøyet verdier? Er veldig takknemlig om noen kan hjelpe❤️ Anonymkode: 75ec7...6a5 Har du lav jern så ta jerntabletter en periode, så ser du. Det tar tid å bygge opp jernlageret. Når du skal ta ny blodprøve for jern, så må du slutte en uke før blodprøvetakningen, gjør du ikke det vil det vises feil, Anonymkode: 78cce...b97
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #14 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (På 7.4.2024 den 23.21): Noen leger eller helsearbeidere her som kan hjelpe? Har noen hatt lave ferritin- og mch- nivåer uten underliggende årsaker? Jeg har alltid hatt lavt nivå av ferritin fordi jeg har hatt så store mens-blødninger. Ferritin-nivået lå som regel på 10/11, innimellom nede på 9. Nå er jeg i overgangsalderen og har sjeldnere mens, det er hele 4 mnd siden sist, derfor burde ikke jernlagrene være like tomme nå. Men nå var ferritin på 8. Mch-verdien har også lagt litt under referansenivå i noen år, uten at min forrige fastlege sa noe om det. Min nye fastlege kommenterer nå dette som et tegn på at jernlageret har vært tomt såpass lenge at kroppen begynner å bli påvirket av jernmangelen. Det betyr altså at kroppen har vært påvirket av dette i flere år, uten at min forrige fastlege har sagt noe.. Dette skremmer meg litt. Jeg vet hvilke mulige årsaker det kan være generelt sett, jeg orker bare ikke tanken på utredning med gastroskopi og coloskopi. Her kommer spørsmålet: Kan det være en mulighet at det ikke finnes noen underliggende årsak? Bare mange år med kraftige menstruasjoner, inkl revmatisk sykdom/ leddgikt (som jeg også ser kan være en årsak)? Jeg har vært veldig dårlig på å ta jern gjennom alle disse årene. Kan kroppen ha blitt varig skadet av langvarig tomme jernlagre? Hvor lenge før neste blodprøvetaking bør man slutte å ta jern for å unngå falsk forhøyet verdier? Er veldig takknemlig om noen kan hjelpe❤️ Anonymkode: 75ec7...6a5 Man har ikke lov å gi svar basert på det grunnlaget at man har en utdanning/jobb innafor det fagfeltet du vender deg mot. Anonymkode: 4a5f6...d18
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #15 Skrevet 12. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette passer til det jeg lurer på, hvis jeg kan få lov å høre litt.. Fikk målt MCH helt i bunn av referanseverdi, og legen vil ta ny blodprøve pga forholdene mellom røde blodcellene.. (Uten at jeg skjønner hva det betyr) hva kan det tyde på? Han tok ikke ferritin.. Men blodprosenten er normal og alle andre han tok prøve av. Anonymkode: 30067...48c Det er jo sant som personen over her skriver, at man ikke kan gi svar, men det er da lov å drøfte og snakke sammen likevel, utveksle erfaringer. Jeg regner med at alle som spør om lignende temaer her inne, skjønner at ingen råd kan tas bokstavelig. Men det må være lov å ta med tanker til legen sin, som andre har delt med den det gjelder, uansett om det er noen på nettet, en venn eller et familiemedlem. Jeg råder deg til å spørre legen om å ta prøver på ferritin. Man kan ha lav ferritin selv om man har normal blodprosent. Lav MCH tyder på at jernlagrene har vært tomme lenge (det har jeg direkte fra min lege). Det er jo lett å slenge på ferritin på neste blodprøvetaking, så dette rådet er iallefall ikke noe farlig å ta til seg😊 Anonymkode: 75ec7...6a5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #16 Skrevet 13. april 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er jo sant som personen over her skriver, at man ikke kan gi svar, men det er da lov å drøfte og snakke sammen likevel, utveksle erfaringer. Jeg regner med at alle som spør om lignende temaer her inne, skjønner at ingen råd kan tas bokstavelig. Men det må være lov å ta med tanker til legen sin, som andre har delt med den det gjelder, uansett om det er noen på nettet, en venn eller et familiemedlem. Jeg råder deg til å spørre legen om å ta prøver på ferritin. Man kan ha lav ferritin selv om man har normal blodprosent. Lav MCH tyder på at jernlagrene har vært tomme lenge (det har jeg direkte fra min lege). Det er jo lett å slenge på ferritin på neste blodprøvetaking, så dette rådet er iallefall ikke noe farlig å ta til seg😊 Anonymkode: 75ec7...6a5 Skjønner ikke hvorfor han ikke slang på ferritin første gangen, men nå må jeg tilbake å ta en kontrollprøve da. Men når alle de andre prøvene var fine, er det ikke noe å bekymre seg for kanskje? Av verre ting enn jern altså? Anonymkode: 30067...48c
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #17 Skrevet 13. april 2024 Jeg sliter også med lave ferritin-nivåer (10 og under) i perioder. Når det er påvist må jeg alltid på kontroll etter 3 måneder med tilskudd, for å se om verdiene har økt. Som regel har de økt, men ikke "nok", og da blir det tre nye måneder. Må alltid på kontroll frem til verdiene har kommet innenfor normalen. Jeg spiser variert og mat som inneholder jern, men virker som jeg ikke spiser nok av det mtp at jeg alltid ender opp med lave ferritin-nivåer.. Anonymkode: 6c4ef...b9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå