Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ny i min første ordentlige jobb og må nå velge om jeg skal ha en jobb-telefon som jeg legger igjen på jobben eller bruke denne privat og. En stor fordel er jo å få ny telefon dekket hver 2,5 år men jeg har ikke lyst å bruke mitt private nummer i jobb. Derfor vurderer jeg dual sim. Men som jeg forstår det skal jeg uansett betala 300 kr i månaden i skatt hvis jeg bruker telefonen privat? Dette blir jo da plus mitt gamle private abonement på ca 400 i månaden og da er det kanskje ikke så lurt lenger... Ønsker å høre deres tanker og inspill om dette :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er feil, om du har privat abonnement blir du ikke skattet. 
Og skatten er sånn 120 kr pr mnd om du kun har jobbnummer og bruker det privat. 

Anonymkode: 73e4c...568

Skrevet

Så de som har løsning med dual sim betaler vanligvis ingenting for å bruke jobbtelefon privat da?

AnonymBruker
Skrevet
Idse skrev (27 minutter siden):

Så de som har løsning med dual sim betaler vanligvis ingenting for å bruke jobbtelefon privat da?

Du må nok likevel skatte det året du får ny telefon, om jobben dekker en del av innkjøpspris.

Anonymkode: f37cf...642

Skrevet

Glemte å skrive at telefonene blir leaset, da burde det ikke bli noen skatt for meg sant?

AnonymBruker
Skrevet

Du må også verifisere med arbeidsgiver at du faktisk får lov til å ha privat SIM i jobbtelefon. Det er ikke alle som lar deg få lov til det. Eller… lettere å få tilgivelse enn tillatelse. Jeg spurte og det var blankt nei.

Anonymkode: 35c32...7a0

Skrevet

Greit å skille mellom dekket mobil eller abonnement.

Dersom du har privat abonnement utenom det på jobben så skal du ikke skatte for abonnement eller bruk. Bruker du jobb abonnementet privat og så skatter du en fast sats for dette. Normalt sett lønner det seg alltid å velge dette, men man må da og følge reglene til arbeidsgiver (bruk av teletjenester, datakvoter osv).

For selve telefonen blir det et spørsmål om hvem som eier telefonen. Kan den ansatte kjøpe den ut så er den typisk eid av arbeidsgiver og skal ikke skattes for. Eies den av den ansatte så skal man skatte for fordelen. Det vanlige er at arbeidsgiver eier telefonen.

AnonymBruker
Skrevet

Tviler for at du kan gjennomføre dette med dual sim slik du tenker. 

Det vanlige er at man enten har tlf dekket av arbeidsgiver, da er nr ditt jobb/privat. 

Eller man får utlevert en arbeids telefon, hvor nr kun et til arbeid og du kun bruker det til arbeid. Beholder din vanlige private tlf.

Anonymkode: 6a24f...f7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...