Gå til innhold

Katten er plagsom!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min datter har alltid vært veldig glad i dyr, katter spesielt.

Vi har tidligere hatt tre fantastiske katter, som alle ble påkjørt og døde. 
Jeg har alltid tenkt at katter har det best med friheten det innebærer å være ute. Men vi orket ikke å miste flere katter, og jeg lovte min datter å gjøre et forsøk med innekatt. 
Vi endte opp med en nydelig Ragdoll hunkatt. 

Hun er født tidlig i april 2023, hun er altså ett år gammel nå. Hun er sterilisert og fulgt opp hos veterinær på alle måter. 

Vi er veldig glad i katten, og gjort alt vi kan for at hun skal ha det bra. Men nå viser katten sider som er litt vanskelig å forholde seg til. 
Hun angriper og klorer TV’en hver gang den er på, hun angriper meg med med «svarte øyne» daglig og vil ikke gi seg, må plassere henne i vinterhagen til hun har roet seg. På natten skraper hun på skapdører, klatrer i gardiner og hopper på ansiktet mitt.  Blir dårlig med søvn av slikt 😊

Vurderer å plassere henne i vinterhagen med lukket dør på natten nå, er det innenfor å gjøre det mot katten? I vinterhagen har hun mat, vann, toalett og masse leker, klatrestativ, seng osv. 

Jeg føler meg som en dårlig katteeier. At en voksen mann ikke klarer å oppdra en katt til å bli harmonisk og lykkelig er ikke noe jeg er stolt over. 
Jeg har aldri noen gang opplevd slik oppførsel fra noen av de andre kattene vi har hatt.

Det er mulig noen av dere vil dra på smilebåndet av dette innlegget, men for meg er det alvor. 

Beklager det lange innlegget.

Har du lest helt til hit, så mottas gode råd med takk 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gir dere henne godt med aktivisering hver dag? Leke med henne, trene litt triks, gjemme godbiter rundt som hun må lete etter... 

Innekatt krever mer av eier fordi katten får ikke utløp for sin energi utendørs. Hvis eier da ikke gir den godt med fysisk og mental stimuli innendørs så kan katten få utløp for overskuddsenergien på destruktive måter.

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvfølgelig kan hun være på et lukket område om natten.

Anonymkode: f1649...2c0

AnonymBruker
Skrevet

Om du skal ha innekatt så må du sette av tid til aktivisering, samt gi muligheter for katten å titte ut. Ungkatter er spesielt aktive og krever mye mer enn f.eks. 5 år gammel katt.. Oppførselen til katten er et resultat av hva dere gjør og ikke gjør.

Ellers syns jeg det er uansvarlig å skaffe utekatt gang på gang når uteområdet tydeligvis ikke er trygt, men er bra at du valgte innekatt denne gangen

Anonymkode: 22a89...190

AnonymBruker
Skrevet

Innekatt er supert, men de må aktiviseres mer. Det høres ut som om katten dere skjeder seg.

Anonymkode: 95e2e...646

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun må nok aktiviseres mer eller at dere skaffer en katt til. Kanskje det er mulig med å "låne" en katt fra kattens vern eller en annen dyreorganisasjon som bør være i fosterhjem? Da kan hun leke med og vise omsorg for den i stedet. Det er viktig at du er både streng og myndig når det gjelder ting hun ikke får lov til å gjøre og rose henne for god oppførsel med mye kos og lek. Jeg har selv flere katter (de er under 1 år gamle alle 3 og innekatter) og de har i blant raptuser, men hadde de begynt som din hadde de lett fått korreksjoner. Vinterhagen høres forresten fornuftig ut når dere ikke er i nærheten, men det skal ikke bli som et fengsel.

Anonymkode: dde98...58f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2024 den 10.43):

Om du skal ha innekatt så må du sette av tid til aktivisering, samt gi muligheter for katten å titte ut. Ungkatter er spesielt aktive og krever mye mer enn f.eks. 5 år gammel katt.. Oppførselen til katten er et resultat av hva dere gjør og ikke gjør.

Ellers syns jeg det er uansvarlig å skaffe utekatt gang på gang når uteområdet tydeligvis ikke er trygt, men er bra at du valgte innekatt denne gangen

Anonymkode: 22a89...190

Takk for tips. Du må gjerne mene at det er uansvarlig av oss å skaffe utekatt. Vet du noe som helst om hvor disse kattene bodde? Det er nesten umulig å forsikre seg mot at dette skjer, om man da ikke er så heldig at man bor langt ute i en skog. Dette skjedde  med mange års mellomrom på tre forskjellige steder. 

Skrevet
Tabris skrev (På 8.4.2024 den 6.43):

Gir dere henne godt med aktivisering hver dag? Leke med henne, trene litt triks, gjemme godbiter rundt som hun må lete etter... 

Innekatt krever mer av eier fordi katten får ikke utløp for sin energi utendørs. Hvis eier da ikke gir den godt med fysisk og mental stimuli innendørs så kan katten få utløp for overskuddsenergien på destruktive måter.

Takk for innspill. Jeg gjør det jeg kan for å aktivere katten, men det er åpenbart ikke nok. Har begynt å venne henne til å ha på sele nå, vi skal ut og gå tur😊. Og har kjøpt en fin ryggsekk med stort vindu, vifte og lys som hun elsker å være i. 

AnonymBruker
Skrevet

Alle katter trenger aktivisering og lek. Sett av 30 min x2 eller 3 ila dagen og lek aktivt.

Gjem godbiter/mat rundt i huset og i aktiviseringsleker/puslespill.

Tilrettelegg huset etter katten.

Et veeeldig godt tips til adferdsproblemer hos katt: "søk opp jackson galaxy på youtibe og se noen av videoene hans ang aktivisering/adferd osv, han er en lifesaver!

Anonymkode: 9bb76...9b1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle katter trenger aktivisering og lek. Sett av 30 min x2 eller 3 ila dagen og lek aktivt.

Gjem godbiter/mat rundt i huset og i aktiviseringsleker/puslespill.

Tilrettelegg huset etter katten.

Et veeeldig godt tips til adferdsproblemer hos katt: "søk opp jackson galaxy på youtibe og se noen av videoene hans ang aktivisering/adferd osv, han er en lifesaver!

Anonymkode: 9bb76...9b1

Tusen takk, jeg skal søke opp Jackson galaxy i morgen den dag😊

AnonymBruker
Skrevet

Slipp den stakkars katten ut.Innekatter er dyreplageri. 

Anonymkode: 297f8...dd3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er en ungkatt, med mye energi. Du må leke med pus. Evt vurderer å skaffe en kompis til pus. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...