AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #1 Del Skrevet 7. april 2024 Datteren min er ikke i god fysisk form, hun kan svømme men blir fort sliten, og snart er det svømming. Hva er kravene til henne når det er svømming egentlig? Kjenner jeg får helt angst av tanken, husker hvor hardt det var selv når jeg var ung. Anonymkode: ce6b5...447 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #2 Del Skrevet 7. april 2024 Det er ikke unormalt at 2. klassinger ikke kan svømme i det hele tatt, så om din kan det ligger hun nok helt greit an. Anonymkode: b9988...d57 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #3 Del Skrevet 7. april 2024 Tror de må svømme 200 meter sammenhengende for å få smømmeknapppen. Men 25-50 meterfrem og tilbake holder for noen. I min klasse skulle vi også hoppe fra 1 m stupebrett, flyte og dykke 2 meter å henne en ring på bunn. Dette var litt skummelt for elevene fra Somalia, Kosovo og Iran/ Irak. Ikke alle hadde lært å svømme av foreldrene heller. Barn flest svømmer og sykler som 5- åringer, men noen klarte det ikke som åtteåringer! Dusjen måtte alle dusje før de tok på badetøy. Dette var sammen med lærer. Jeg fikk bryster tidlig og noe kjønnshår da jeg var mellom 8 og 10. litt flaut da Anonymkode: e1c71...2bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #4 Del Skrevet 7. april 2024 Du bør ikke la dine psykiske utfordringer gå ut over ungen. Svømmeopplæring på skolen er ofte dårlig, så det kan være lurt å ta kurs privat. Se på tryggivann.no og meld henne på svømmekurs. Anonymkode: 4f25c...9ba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #5 Del Skrevet 7. april 2024 Her startet de akkurat med svømming på andre trinn. Det er veldig basic greier. Ville overhodet ikke bekymret meg. Handler mest om å bli trygg i vann, dvs hodet under vann og prøve se under vann. Noe teknikk. Dette går helt fint. Anonymkode: b59bd...7ae 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #6 Del Skrevet 7. april 2024 Her bruker de 2klasse på å la barna bli trygge i vann - og det er hele målet. Først i 4 klasse tar de svømmeknappen etc.. Anonymkode: c0b09...fa2 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 7. april 2024 #7 Del Skrevet 7. april 2024 Det er ingen må im at de skal kunne svømme etter 2. klasse. Er mer det å være trygg i vannet: Fra læreplanen i kroppsøving , kompetansemål 2. kl. - leke og utføre grunnleggende øvelser med tilvenning til vann, som å dykke, flyte, gli, skape framdrift, hoppe uti og orientere seg i vann Etter 4. klasse skal de kunne svømme: være svømmedyktig ved å falle uti på dypt vann, svømme 100 meter på magen, og underveis dykke ned og hente en gjenstand med hendene, stoppe og hvile i 3 minutter (og samtidig flyte på magen, orientere seg, rulle over og flyte på ryggen), og deretter svømme 100 meter på rygg og ta seg opp på land Hele læreplanen kan du lese hos Utdanningsdirektoratet: https://www.udir.no/lk20/kro01-05?lang=nob 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #8 Del Skrevet 7. april 2024 På 2. trinn er det vanntilvenning som er målet. Anonymkode: aa9f6...e1d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #9 Del Skrevet 7. april 2024 Det er vel ikke kompetansekrav i 2 klasse i svømming. Men om du tenker din datter har for dårlig kondisjon må du virkelig sette inn tiltak! Det er den enkeltfaktoren som er viktigst for å trives med gymfaget, i tillegg til å legge et livslangt grunnlag for god helse. Den gode nyheten er at det er enkle tiltak som skal til for å bedre den fysiske kapasiteten. Ta med datteren din på sykkeltur, i svømmehall, i skogen og på fjellet. Det skal ikke noe til for en andreklassing å bli bedre. Anonymkode: 26a39...fbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #10 Del Skrevet 7. april 2024 Kompetansemål etter 2. klasse i kroppsøving: leke og utføre grunnleggende øvelser med tilvenning til vann, som å dykke, flyte, gli, skape framdrift, hoppe uti og orientere seg i vann Forøvrig så er jo dette et mål og ikke et krav, og det er heller ikke slik at det skjer noe drastisk med de som ikke når målene. Jeg har undervist i kroppsøving på ungdomstrinnet og der er det også stor spredning både i svømmeferdigheter og hvor trygge de er i vann. Da jobber vi jo med utgangspunkt i den formen eleven er i. Anonymkode: 1bb3d...c22 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #11 Del Skrevet 7. april 2024 Slapp helt av! Jeg stresset med at de må kunne svømme før oppstart av svømming i andre. Husker hvor kipt det var å være den eneste som ikke kunne svømme. De fleste i klassen kan riktignok svømme, noen bruker flyteting. Det er ingen krav om at de skal kunne svømme etter andre trinn! Det kommer først etter fullført fjerde. I andre klasse ligger fokuset på vanntilvenning. Det er flyteøvelser og fremdrift, men ikke noe mål om at de skal kunne svømme. Lurt å trene på å være i basseng, og å få vann i ansiktet, for de som ikke allerede kan dette. Og å klare seg selv i garderoben. Svømmingen kommer senere. Anonymkode: 99289...ee0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #12 Del Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Tror de må svømme 200 meter sammenhengende for å få smømmeknapppen. Men 25-50 meterfrem og tilbake holder for noen. I min klasse skulle vi også hoppe fra 1 m stupebrett, flyte og dykke 2 meter å henne en ring på bunn. Dette var litt skummelt for elevene fra Somalia, Kosovo og Iran/ Irak. Ikke alle hadde lært å svømme av foreldrene heller. Barn flest svømmer og sykler som 5- åringer, men noen klarte det ikke som åtteåringer! Dusjen måtte alle dusje før de tok på badetøy. Dette var sammen med lærer. Jeg fikk bryster tidlig og noe kjønnshår da jeg var mellom 8 og 10. litt flaut da Anonymkode: e1c71...2bf Ikke i andre klasse! Anonymkode: 99289...ee0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #13 Del Skrevet 7. april 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Slapp helt av! Jeg stresset med at de må kunne svømme før oppstart av svømming i andre. Husker hvor kipt det var å være den eneste som ikke kunne svømme. De fleste i klassen kan riktignok svømme, noen bruker flyteting. Det er ingen krav om at de skal kunne svømme etter andre trinn! Det kommer først etter fullført fjerde. I andre klasse ligger fokuset på vanntilvenning. Det er flyteøvelser og fremdrift, men ikke noe mål om at de skal kunne svømme. Lurt å trene på å være i basseng, og å få vann i ansiktet, for de som ikke allerede kan dette. Og å klare seg selv i garderoben. Svømmingen kommer senere. Anonymkode: 99289...ee0 Jeg tror et bedre råd til TS er: skjerp deg, sørg for at ungen kommer i bedre form og lærer seg å svømme skikkelig før badesesongen, så hun er tryggere i vannet i sommer. Anonymkode: 4f25c...9ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #14 Del Skrevet 7. april 2024 Vil også si at når jeg over her sa at "de fleste i klassen kan svømme" så mener jeg ikke at de er svømmedyktige eller har riktig teknikk! De fleste som "kan svømme", er på nivå med datteren min, dvs kan svømme rundt 10-25 m, med en slags brystsvømming. Har det inntrykket ut fra hva datteren min forteller, og hva jeg ser når vi er i svømmehallen på fritiden. Noen få kan crawle og kan svømme flere lengder. Helt normalt at andreklassinger blir fort slitne når de svømmer, de fleste kan det ikke godt nok ennå og anstrenger seg. Jeg ville ikke ha vært bekymret var jeg deg. Tenker at datteren din ligger godt an. Anonymkode: 99289...ee0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #15 Del Skrevet 7. april 2024 Grønt blad skrev (21 minutter siden): Det er ingen må im at de skal kunne svømme etter 2. klasse. Er mer det å være trygg i vannet: Fra læreplanen i kroppsøving , kompetansemål 2. kl. - leke og utføre grunnleggende øvelser med tilvenning til vann, som å dykke, flyte, gli, skape framdrift, hoppe uti og orientere seg i vann Etter 4. klasse skal de kunne svømme: være svømmedyktig ved å falle uti på dypt vann, svømme 100 meter på magen, og underveis dykke ned og hente en gjenstand med hendene, stoppe og hvile i 3 minutter (og samtidig flyte på magen, orientere seg, rulle over og flyte på ryggen), og deretter svømme 100 meter på rygg og ta seg opp på land Hele læreplanen kan du lese hos Utdanningsdirektoratet: https://www.udir.no/lk20/kro01-05?lang=nob Shit!!😳Å falle uti vannet på dypet er jo skummelt nå for meg, til og med i voksen alder!! Og dykke ned er også ekkelt synes jeg! Anonymkode: ce6b5...447 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #16 Del Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tror et bedre råd til TS er: skjerp deg, sørg for at ungen kommer i bedre form og lærer seg å svømme skikkelig før badesesongen, så hun er tryggere i vannet i sommer. Anonymkode: 4f25c...9ba Flott at barn lærer å svømme, at andreklassinger skal kunne "svømme skikkelig" er ikke et mål. Foreldre/andre voksne må være med og passe i den alderen. Anonymkode: 99289...ee0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #17 Del Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Shit!!😳Å falle uti vannet på dypet er jo skummelt nå for meg, til og med i voksen alder!! Og dykke ned er også ekkelt synes jeg! Anonymkode: ce6b5...447 Det går fint. De trener på det på skolen, og så kan dere trene på det i svømmehallen også. Min blånektet å dykke fram til hun var 5, på tross av at vi hadde gått mye på babysvømming og vært mye i basseng. Plutselig fant hun ut at hun skulle dykke, og nå elsker hun det. De beynner å dykke under litt i andre, men å hoppe uti og hente opp og sånn er ikke et krav før i fjerde, og det er lenge til. Anonymkode: 99289...ee0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #18 Del Skrevet 7. april 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Flott at barn lærer å svømme, at andreklassinger skal kunne "svømme skikkelig" er ikke et mål. Foreldre/andre voksne må være med og passe i den alderen. Anonymkode: 99289...ee0 Hvis man tar ansvar og lærer opp ungen selv, svømmer de aller fleste godt lenge før 2 klasse, sorry. Man får avgjøre selv om man synes det er risikabelt eller ikke. Anonymkode: 4f25c...9ba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #19 Del Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis man tar ansvar og lærer opp ungen selv, svømmer de aller fleste godt lenge før 2 klasse, sorry. Man får avgjøre selv om man synes det er risikabelt eller ikke. Anonymkode: 4f25c...9ba Tror maks to stk i andre trinn her vi bor kan svømme sånn ordentlig. De går da på kurs i tillegg til skolesvømmingen. Resten kan «svømme». Det ser kanskje slik ut, men de har ikke teknikken inne enda og voksne må alltid følge med. Anonymkode: b59bd...7ae 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #20 Del Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis man tar ansvar og lærer opp ungen selv, svømmer de aller fleste godt lenge før 2 klasse, sorry. Man får avgjøre selv om man synes det er risikabelt eller ikke. Anonymkode: 4f25c...9ba Har tatt ansvar og lært henne opp jeg. Hun er ikke proff men svømmer greit 25 meter, og litt lenger første gangen hun svømmer, før hun begynner å bli sliten. Jeg kunne ikke svømme før jeg var 11-12. Hatet derfor badetimene og skulket unna en del. Har alltid syntes at svømmehaller er ubehagelig men tok meg sammen fordi det er viktig for meg at datteren min blir glad i vann og trygg i vann, og vi har gått mye på babysvømming og nå de siste årene på flere svømmekurs. Lar meg ikke påvirke av perfekte KG-ere osm har barn som svømmer som fisker som 4-åringer. Angående risiko, så er jeg alltid like ved og slipper henne ikke alene på stranda på flere år ennå. Anonymkode: 99289...ee0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå