Gå til innhold

Salg av hest - pris

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg vurderer å selge hesten min grunnet sykdom, og er litt usikker på hvor mye man kan selge for. Dette er en dølahest som er en meget populær og noe dyrere rase. Dette er en fantastisk hest på alle mulige måter. Drømmehesten med stor D. 12 år, og er frisk og skadefri, snill som et lam.

Forrige eier har forkjøpsrett i følge kjøpskontrakten, og jeg kjøpte han for en billig penge den gang. Spørsmålet er om jeg kan øke prisen ut i fra markedspris - uansett om hun vil kjøpe han tilbake eller ikke? Eller er det slik at hun har rett på å kjøpt han tilbake for den summen jeg kjøpte han for hos henne? 

Anonymkode: 5856a...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Forkjøpsrett betyr bare at hun kan få valget til å kjøpe først, til prisen du bestemmer.

Hester kan vel både bli mer og mindre verdt. 

Anonymkode: 64ad3...eff

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis dete er drømmehesten burde du kanskje ha mer fokus på hvem vil gi han det beste hjemmet, enn hvem betaler mest 

Anonymkode: d8acd...e0a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dølahest er vel ikke akkurat en populær eller dyr rase. Varmblods ridehester til dressur og/eller sprang er populære og dyre.

Kan tenke meg du får en plass mellom 40-60 000kr for den.

Anonymkode: 59c89...f82

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er selvfølgelig fokuset, ja. Men det må også være lov å lure på hva som er normal prisklasse for slike hester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forkjøpsrett gir ikke forrige eier rett til å kjøpe hesten tilbake for samme pris som du ga. 
Det kan gi forrige eier en anledning til å kjøpe hesten til markedspris. 
Hjemmelen for å faktisk ha slike krav for noe man har solgt er nok ikke fullt så juridisk bindende som de kan høres ut. 
De fleste selgere ønsker nok i praksis bare å ha kontroll på hvor hesten havner etter salg. 
Det er jo også relevant om det er andre interessenter og hva de vil gi, og det vet du først når hesten legges ut for salg.

Markedet bestemmer, men en snill og grei døl i sin beste alder har jo en verdi. (Uten at de trenger å sammenlignes med varmblods ridehest. Hva som er «høy prisklasse» varierer mellom rasene.) 

Anonymkode: e34b4...fb4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Døl er nok en av de billigere rasene, ikke så dyre om du ser de andre som ligger ute for salg nå. Pris kommer an på alder og hvor mye den kan. Er den både innridd og innkjørt øker den ganske i verdi, er den kun innridd har den mindre verdi, men fortsatt høyere verdi enn om den bare er innkjørt. Om den er innridd, hva har den blitt brukt til? Kun tur ridning eller kan den noe dressur? Den er i sin beste alder da, så det er et stort pluss.

Anonymkode: 391c9...030

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dølahest er vel ikke akkurat en populær eller dyr rase. Varmblods ridehester til dressur og/eller sprang er populære og dyre.

Kan tenke meg du får en plass mellom 40-60 000kr for den.

Jeg er ikke enig i at det ikke er en populær rase. Dølahest har blitt en ettertraktet rase de siste årene, men antageligvis ikke sammenlignet med konkurransehester på de høyere nivåene. I hobbyverden er det er det dog en populær og ettertraktet rase. Når det gjelder pris så er det vel ikke rangert som «høy prisklasse» i hesteverden, sammenlignet med konkurransehester, men tenker man utenfor dette for et vanlig menneske - så er 60-70 000 nemlig dyrt nok 😉 Ser på finn og andre salgssider at en god dølahest fort koster mellom 50-100 000kr. Jeg vet ikke hva som blir kalt billig og dyr prisklasse når det gjelder hest, jeg vet bare for meg selv hva jeg vanligvis ville kalt dyrt eller «billig» for hobby og brukshester.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Døl er nok en av de billigere rasene, ikke så dyre om du ser de andre som ligger ute for salg nå. Pris kommer an på alder og hvor mye den kan. Er den både innridd og innkjørt øker den ganske i verdi, er den kun innridd har den mindre verdi, men fortsatt høyere verdi enn om den bare er innkjørt. Om den er innridd, hva har den blitt brukt til? Kun tur ridning eller kan den noe dressur? Den er i sin beste alder da, så det er et stort pluss.

Anonymkode: 391c9...030

Jeg er klar over at dølahest ikke er en av de dyrere konkurransehestene som ligger ute for over 100-200 000 😉 Jeg vet bare for meg selv hva jeg vanligvis ville sett på som dyrere og rimeligere, og for et vanlig menneske som ser etter en hobby og brukshest så er 60-70 000 kr faktisk dyrt. Det er ikke lite penger. På finn ser jeg prisene for en god dølahest ligger på alt fra 50-100 000, avhengig av alder og utdanning, så ut i fra dette vil jeg nok tenke at det er der en plass vi havner. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Avhengig av stamtavle og utmerkelser, om den er innridd og innkjørt etc.. Hingst eller vallak? Om han har god eller sjelden stamtavle (dølen sliter jo dessverre litt med innavl) og er hingst vil den den jo også øke i verdi. 

Dølahesten har jo eget forum/gruppe på FB, du kan jo lufte interessen der?

Anonymkode: 06e66...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville kanskje heller spurt om råd til dette på et annet sted enn på kvinneguiden for å være helt ærlig😅 Hestegrupper på Facebook, sjekke gjennomsnitt på Finn.no etc.. 

Anonymkode: 11521...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Døla hest er verken dyr eller populær rase desverre. Hvilken klasse går den? Innkjørt i tillegg som innridd? Ville neppe gått særlig høyt i pris men ville sjekket marked verdien. 12 år er heller ikke en ung hest. 

Anonymkode: 32a46...506

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Døla hest er verken dyr eller populær rase desverre. Hvilken klasse går den? Innkjørt i tillegg som innridd? Ville neppe gått særlig høyt i pris men ville sjekket marked verdien. 12 år er heller ikke en ung hest. 

Foressten er den delen som står på kontrakten uansett ugyldig. Du kan bestemme selv så lenge den er registrert på ditt navn kan ingen si noe. Men alltid hør med de man har kjøpt fra før så lenge de er snille med dyrene får de har jo vært glad i hesten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men i all verden - hvorfor er det alltid en selvfølge at det er dyre konkurransehester det er snakk om? Nei, dølahest er ikke en av disse varmblodige konkurransehestene som fort koster over 100-200 000kr. 

Dølahest er en hobby og brukshest - og er ettertraktet og populær blant disse. På finn ligger dølahest fort mellom 50-100 000 kr. Synes du at dette er lite penger? For et vanlig menneske som ønsker hobby/brukshest er dette dyrt (dog verdt det). 

Hva som blir beregnet som lav, middel og høye prisklasser i hesteverden aner jeg ikke. Jeg mener absolutt ikke at en dølahest kan måle seg prismessig med konkurranshester på høyt nivå, men normalt sett er det snakk om mye penger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Foressten er den delen som står på kontrakten uansett ugyldig. Du kan bestemme selv så lenge den er registrert på ditt navn kan ingen si noe. Men alltid hør med de man har kjøpt fra før så lenge de er snille med dyrene får de har jo vært glad i hesten 

Takk for svar! Mistenker også dette. Har hatt god kontakt og dialog med tidligere eier underveis. Da jeg nevnte at jeg vurderer salg, var hun raskt åpen om at hun ville kjøpe han tilbake - men at hun ville selge han videre til en bekjent for høyere pris. Det er altså tydelig at hun kun ønsker å tjene penger på han nå som han antageligvis har økt i verdi (utdannings- og atferdsmessig). Det er helt uaktuelt å selge han tilbake til henne, han skal ikke bli noe kasteball og skal havne i det riktige hjemmet, og det er jeg absolutt ikke sikker på om han havner i hennes hender igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er klar over at dølahest ikke er en av de dyrere konkurransehestene som ligger ute for over 100-200 000 😉 Jeg vet bare for meg selv hva jeg vanligvis ville sett på som dyrere og rimeligere, og for et vanlig menneske som ser etter en hobby og brukshest så er 60-70 000 kr faktisk dyrt. Det er ikke lite penger. På finn ser jeg prisene for en god dølahest ligger på alt fra 50-100 000, avhengig av alder og utdanning, så ut i fra dette vil jeg nok tenke at det er der en plass vi havner. Takk for svar!

Den dyreste er vel 75.000, men det er ikke så nøye. Det er uansett dyrt ja, men har sett så mange åringer og unghester for salg i det siste for opp til 90.000 😱 Helt sykt hva folk tar for noen hester. En innkjørt og innridd dølahest som koster 75k blir plutselig veldig grei pris, når man ser et føll uten noe trening koster 90k.

Anonymkode: 70d77...816

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

En 12 år gammel, godt utdannet, trygg stødig og frisk dølahest kan fort gå for 50 000, mer om den er en trygg kjørehest. 

Og du har ingen plikt til å selge den tilbake til oppdretter. Du kan selv sette den prisen du vil, og om oppdretter har lyst til å ha hesten igjen kan du jo vurdere det om du vil, men om hun bare skal selge videre er det jo ikke i hestens interesse å være innom flere steder før den får et nytt hjem...

Anonymkode: 3a54a...663

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er ikke enig i at det ikke er en populær rase. Dølahest har blitt en ettertraktet rase de siste årene, men antageligvis ikke sammenlignet med konkurransehester på de høyere nivåene. I hobbyverden er det er det dog en populær og ettertraktet rase. Når det gjelder pris så er det vel ikke rangert som «høy prisklasse» i hesteverden, sammenlignet med konkurransehester, men tenker man utenfor dette for et vanlig menneske - så er 60-70 000 nemlig dyrt nok 😉 Ser på finn og andre salgssider at en god dølahest fort koster mellom 50-100 000kr. Jeg vet ikke hva som blir kalt billig og dyr prisklasse når det gjelder hest, jeg vet bare for meg selv hva jeg vanligvis ville kalt dyrt eller «billig» for hobby og brukshester.

Jeg er enig i at en hobby hvor man bruker 60-70 000kr er dyrt generelt, men det er du selv som beskriver døl som en dyrere rase. Og da er det ikke unaturlig at vi påpeker at døl ikke er en dyrere rase, tvert imot. Du selger en hest i hesteverdenen, og må derfor forholde deg til den kjøpergruppen og hvordan de rangerer prisene. Jeg regner med det er hestefolk du ønsker tilbakemelding fra når du spør om pris dersom du ønsker en reell tilbakemelding.

Til orientering er lav prisklasse for hest som regel fra 0 - 150 000kr, middels prisklasse fra 150 000 - 250-300 000kr og høy prisklasse over 250-300 000kr. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...