Gå til innhold

Hvilken bolig av disse to?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bolig 1: Vertikaldelt i popolært boligfelt:

Mye sol og hele året nesten , relativt nytt, ca 125 kvm, ser ikke sjøen, men ser flotte fjell. Mange på samme alder med barn i samme alder rundtom. Sosialt på den måten. 

Bolig 2: Enebolig fra 70tallet som ikke er pusset opp. Mange lignende boliger rundt oss med stort sett husbyggerene som bor der. Begynner å bli ny generasjon som tar over. 

Barndomshjemmet til en av oss. Mye sol om sommeren, men 0 sol fra midten av mars til midten av oktober. Ca like sentralt som bolig 1. Nordvendt hus. Ca 200 kvm. Litt dårlig planløsning og krever totalrenovering. Grei utsikt og ser sjøen og fjell. 

To barn som er tenåringer. 

Anonymkode: 87d14...60a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hus 2 vil vel neppe være ferdig renovert før ungdommene flytter hjemmefra. Er det totalrenovering dere vil bruke de siste årene med hjemmeboende barn på?

Jeg hadde gått for nyere, god planløsning,  mye sol og jevngamle barn i nærheten.  

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja frykter det kan bli slitsomt og langvarig mht renoveringen. Tenkte å bruke ett år på det og leie til deler av den. Men kanskje blir det alltid mere enn man tror. Vi har ikke noen til å hjelpe oss innen familien heller. 

Vi har loftstue nå, men den blir ikke brukt pga trappa går fra stua nede. Den ene sønnen som er veldig sosial vil då gjerne ha kjellerstue for å samle venner. Tenåringene har hele loftet selv med stue, bad og 2 ok str. soverom. Kanskje det er bedre om vi lager dør imellom trappa oppe og stua? 

AnonymBruker
Skrevet
Ut_på_tur skrev (11 timer siden):

Hus 2 vil vel neppe være ferdig renovert før ungdommene flytter hjemmefra. Er det totalrenovering dere vil bruke de siste årene med hjemmeboende barn på?

Jeg hadde gått for nyere, god planløsning,  mye sol og jevngamle barn i nærheten.  

Hadde faktoren at det var den enes barndomshjem påvirket beslutningen om du skulle tatt denne beslutningen? 

AnonymBruker
Skrevet

1

Hadde aldri orket å flytte inn i partners barndomshjem da jeg alltid ville følt at jeg var på besøk. Hadde heller aldri orket å flytte inn i en bolig som måtte totalrenoveres. De to kombinert er et stort NEI fra meg.

Anonymkode: 3e4ce...5b7

Skrevet (endret)
14 hours ago, AnonymBruker said:

Barndomshjemmet til en av oss. Mye sol om sommeren, men 0 sol fra midten av mars til midten av oktober. Ca like sentralt som bolig 1. Nordvendt hus. Ca 200 kvm. Litt dårlig planløsning og krever totalrenovering. Grei utsikt og ser sjøen og fjell. 

Blir jo litt nysgjerrig på hvor dette er i verden? Veit at Bergen og Trondheim har rykte på seg å ha tidvis dårlig vær i fellesferien, men dette er jo bare nitrist. 

Endret av newman01
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker egentlig ingen av alternativene men sjø vil trumfe det meste for meg om det er slik at sjøen ligger rett utenfor huset, kunne ikke selv tenkt meg å bo mer en ett par hundre meter fra sjø.  Når det er sagt så hadde jeg ALDI kastet bort tiden min på oppussing av et hus, det interesserer meg ikke i det hele tatt. Så siden de begge ligger like sentralt så måtte jeg gått for det nyere huset til tross for at sjøen ikke ligger utenfor døra. Er ikke noe gøy å bo i mørket mesteparten av året heller så bare det at dere har mer naturlig lys gjør jo bolig 1 mest brukbar. Minuset er jo som sagt ingen sjø og det at dere ligger vegg i vegg, kunne like gjerne bodd i rekkehus eller blokk da. Dere vet jo ikke hvordan lyden går i huset eller... Hadde og tatt stor hensyn til hva tenåringene tenker her.

Uansett ,hadde det vært meg så hadde jeg funnet en bolig nummer 3. :D 

Anonymkode: 386d5...b7c

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (15 minutter siden):

Blir jo litt nysgjerrig på hvor dette er i verden? Veit at Bergen og Trondheim har rykte på seg å ha tidvis dårlig vær i fellesferien, men dette er jo bare nitrist. 

Hvis et hus ligger litt omringet av fjell så blir det jo null lys, blir et slags mørke året rundt. Slike plasser er det jo overalt her i landet. Veldig kjipt å bo slik, jeg hadde ikke klart det men jeg er oppvokst med lys fra alle kanter og sjø ikke omringet av stein og mørke, men har vært på besøk en del på et slikt sted, veldig deprimerende plass egentlig.

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis et hus ligger litt omringet av fjell så blir det jo null lys, blir et slags mørke året rundt. Slike plasser er det jo overalt her i landet. Veldig kjipt å bo slik, jeg hadde ikke klart det men jeg er oppvokst med lys fra alle kanter og sjø ikke omringet av stein og mørke, men har vært på besøk en del på et slikt sted, veldig deprimerende plass egentlig.

Hvilke måneder er sommeren på? Sånn omtrentlig... Om det er "mye sol på sommeren" (sitat TS) og NULL SOL FRA MARS TIL OKTOBER (sitat TS). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Bolig 1: Vertikaldelt i popolært boligfelt:

Mye sol og hele året nesten , relativt nytt, ca 125 kvm, ser ikke sjøen, men ser flotte fjell. Mange på samme alder med barn i samme alder rundtom. Sosialt på den måten. 

Bolig 2: Enebolig fra 70tallet som ikke er pusset opp. Mange lignende boliger rundt oss med stort sett husbyggerene som bor der. Begynner å bli ny generasjon som tar over. 

To barn som er tenåringer. 

Med krav om totalrenovering hadde jeg holdt meg unna med tenåringer i hus. Og en bolig uten sol, det er en no-go for min del. Nå er jeg ikke sentimental, så om at det hadde vært mitt barndomshjem ville det betyd null.

Hadde valgt bolig nr 1 av disse to. Sol og slippe å renovere er en stor fordel hos meg. Det tar utrolig mye tid og kapasitet å totalrenovere noe.

Anonymkode: 9e227...429

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (5 minutter siden):

Hvilke måneder er sommeren på? Sånn omtrentlig... Om det er "mye sol på sommeren" (sitat TS) og NULL SOL FRA MARS TIL OKTOBER (sitat TS). 

Tror de fleste forstår at hun mente null sol fra oktober til mars…. 

Anonymkode: d64ee...7e7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet absolutt eneboligen fra 70-tallet, men jeg hadde slitt veldig med null sol halve året. Men er dere vant til det selv, er det kanskje ikke er problem for dere.

Anonymkode: 02d65...c77

AnonymBruker
Skrevet

Ja mente selvsagt fra midten av oktober til midten av mars uten sol. 

Om sommeren er det sol til sent på kvelden. 

Taket trenger ikke byttes men alt av rør, elektrisk, vinduer, bad, kjøkken og bygge om litt i kjelleren for å få ungdomsrom. Det er bittesmå soverom for de oppe. 

AnonymBruker
Skrevet

1 uten tvil. Ingen sol er uaktuelt.

Hadde heller brukt litt penger på en interiørarkitekt for å se hva som kan gjøres i nåværende bolig for å skape rom for tenåringen hvor de kan være i fred.

Anonymkode: 053fa...adc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

1 uten tvil. Ingen sol er uaktuelt.

Hadde heller brukt litt penger på en interiørarkitekt for å se hva som kan gjøres i nåværende bolig for å skape rom for tenåringen hvor de kan være i fred.

Anonymkode: 053fa...adc

7 måneder i året er det masse sol der 😊 Veldig fint der på mange måter, men må finne ut om det veier opp 😊

Skrevet

Vi valgte enebolig fra slutten av 80-tellet med NOE oppgraderingsbehov (ingenting som var krise/måtte tas med en gang). Likevel er det en ganske vesentlig påkost som må til for å etter hvert få huset i den standen vi helst ønsker oss. Vi har tatt rom for rom med mye egeninnsats og har brukt i underkant av 1 million på dette de siste 5 årene (bygd et bad, pusset opp en leilighet i sokkelen, malt en hel del, laget ny romløsning og totalrenovert halve overetasjen (2 soverom og et lekerom).

Jeg vil tro huset er «ferdig oppusset» et sted mellom 10-15 år etter kjøp, med en totalkost (i dagens kronekurs) på mellom 3 og 4 millioner (kostet i overkant av 5 mill i 2019). Da har jeg ikke tatt med kostnad på nytt tak og evt ny kledning om/når det måtte komme.

Om du pusser opp har du mulighet til å gjøre det noe mer til «ditt», og du får oftest vesentlig flere kvadratmeter for pengene. 

Nedsiden er at romløsningen på eldre hus er, vel, gammeldags. Det er ofte mange «døde/upraktiske» kvm, selv om bodplass alltid er et pluss, har vi mye mer gangareal enn enn vi trenger/ønsker, og det er ikke så lett å gjøre om på uten vesentlige strukturelle (dyre) endringer. Ofte er det flere, mindre rom, imot færre, større rom.

Vi valgte forøvrig boligen vår pga det du har som plusser med bolig nr 1. De fleste som bygde hus for 35 år siden har flyttet og det er etterlever en overvekt av familier «som oss», med barn i barnehage/barneskole/ungdomsskolealder. Vi synst dette er helt fantastisk, og det er skikkelig 90-talls-stemning her med stadig ringing på døra av barn som vil ha me mine ut og leke, eller komme inn til oss.

Hadde jeg vært i dine sko, hadde jeg nok bitt i meg det å bo vertikaldelt og gått for den, og hatt vesentlig mer forutsigbare vedlikeholdskostnader og samtidig et flott sosialt oppvekstmiljø for barna (og deg).
Det kan godt hende dette er boligen som vil stige mest i pris under ditt eie også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg liker egentlig ingen av alternativene men sjø vil trumfe det meste for meg om det er slik at sjøen ligger rett utenfor huset, kunne ikke selv tenkt meg å bo mer en ett par hundre meter fra sjø.  Når det er sagt så hadde jeg ALDI kastet bort tiden min på oppussing av et hus, det interesserer meg ikke i det hele tatt. Så siden de begge ligger like sentralt så måtte jeg gått for det nyere huset til tross for at sjøen ikke ligger utenfor døra. Er ikke noe gøy å bo i mørket mesteparten av året heller så bare det at dere har mer naturlig lys gjør jo bolig 1 mest brukbar. Minuset er jo som sagt ingen sjø og det at dere ligger vegg i vegg, kunne like gjerne bodd i rekkehus eller blokk da. Dere vet jo ikke hvordan lyden går i huset eller... Hadde og tatt stor hensyn til hva tenåringene tenker her.

Uansett ,hadde det vært meg så hadde jeg funnet en bolig nummer 3. :D 

Vi bor i bolig 1 nå. Foreldrene mine skal selge huset og jeg er veldig usikker på om vi skal over det før det blir lagt ut for salg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...