AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #1 Skrevet 7. april 2024 Stadig legger jeg ut for venner for ulike ting, som gaver, måltider hytteturer o.l. Det er dog ofte jeg ikke får tilbakebetalt dette, eller at det kommer veldig lenge etter utlegget skjedde. Når synes dere det er frekt, og finnes det et minimumsbeløp før dere krever pengene tilbake? Anonymkode: 5e58b...08a
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #2 Skrevet 7. april 2024 Jeg må også legge til at i disse dyrtider trenger jeg virkelig de pengene tilbake. Teller nå nesten en uke fra et spesifikt utlegg (snakk om rundt 1000 kr). TS Anonymkode: 5e58b...08a
Violetta Skrevet 7. april 2024 #3 Skrevet 7. april 2024 Man betaler selvfølgelig tilbake med en gang man vet beløpet. 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #4 Skrevet 7. april 2024 For det første låner jeg nesten aldri bort penger jeg ikke har råd å tape, for jeg forventer ikke at folk betaler. Folk er sleipe. Men for min del, hvis jeg over all formodning skulle låne penger av noen, betaler jeg tilbake med en gang jeg får penger inn på konto. Det er det første som går ut av kontoen når regninger skal betales. Hvor høye beløp er det du låner bort? Lite nok til at man kan betale tilbake alt på lønningsdagen? Større beløp må man jo før du låner vekk, lage en avtale på når det skal tilbakebetales. Anonymkode: 80a6a...5e8 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #5 Skrevet 7. april 2024 Om ikke annet er avtalt, med en gang. Med vips er det ingen grunn til å utsette tilbakebetaling. Anonymkode: cd987...a1a 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #6 Skrevet 7. april 2024 Bare å sende vipskrav det. Og slutt å legge ut med mindre det vipses med en gang. Anonymkode: 9c619...645 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #7 Skrevet 7. april 2024 Jeg sender vippskrav samtidig som jeg legger ut med mindre personen selv vipser med en gang. Men har sluttet å legge ut for andre enn 3-4 veldig nære venner som jeg vet betaler tilbake med en gang. Anonymkode: add18...725 1
PM75 Skrevet 7. april 2024 #8 Skrevet 7. april 2024 Vi sender vippskrav til hverandre når vi ordner ting. Og det er forventet at man betaler med en gang. Jeg har heller aldri opplevd at folk ikke gjør opp for seg. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #9 Skrevet 7. april 2024 Så ingen nedre grense for beløp? En gang sendte jeg vippskrav noen uker etter uteblitt tilbakebetaling, og vippskraver ble innfridd først to måneder etter dette. Det skal sies at mine venner sitter litt bedre i det økonomisk enn det jeg gjør, så 500 kroner her eller 1000 kroner der betyr nok ikke så mye for dem. TS Anonymkode: 5e58b...08a
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #10 Skrevet 7. april 2024 Med en gang så sant ikke annet er avtalt. Anonymkode: 369a0...1a7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #11 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Så ingen nedre grense for beløp? En gang sendte jeg vippskrav noen uker etter uteblitt tilbakebetaling, og vippskraver ble innfridd først to måneder etter dette. Det skal sies at mine venner sitter litt bedre i det økonomisk enn det jeg gjør, så 500 kroner her eller 1000 kroner der betyr nok ikke så mye for dem. TS Anonymkode: 5e58b...08a Men hvis de er bedre økonomisk stilt enn deg, hvorfor i all verden er det DU som må låne DEM penger? Da er de jo dritfrekke som for det første låner, og for det andre ikke betaler tilbake/er sløv med tilbakebetaling. For ditt eget beste, slutt å lån penger til dem. De utnytter deg så jævlig. Anonymkode: 80a6a...5e8 3
solsolsol Skrevet 7. april 2024 #12 Skrevet 7. april 2024 Hvis venninna har glemt lommebok og jeg betaler for henne på kafe forventer jeg *ikke* å få penger tilbake, men ville vel også sagt at jeg spanderer. Om noen spør om jeg kan legge ut, dra på butikken for dem eller noe sånt forventer jeg at de betaler tilbake med en gang. Hadde en venninne før som stadig vekk ba meg ta med sånn eller sånn om jeg var innom butikken, hun klagde sykt mye om dårlig råd, og hadde ikke råd til nye sko eller uteklær til ungen eller noe, så jeg lot henne feks låne fine klær med trykk på LÅNE siden jeg hadde et yngre barn igjen. Fikk aldri penger igjen, og både klær og større ting hun lånte ble bare borte eller ødelagt uten at hun sa noe annet enn "oisann" 🤪 Prøvde meg jevnlig på å si vippser du? Eller at jeg sendte vippskrav, hjalp veldig sjelden. Er ikke akkurat venner nå lenger. Spesielt irriterende var det da hun minst en gang i året dro på skikkelig dyre ferier. Bah. Så ja, folk som ikke, i det minste, tilbyr å betale tilbake, eller saklig forklarer hvorfor og evt når de kan tilbakebetale er det like greit å bare droppe med en gang.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #13 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Stadig legger jeg ut for venner for ulike ting, som gaver, måltider hytteturer o.l. Det er dog ofte jeg ikke får tilbakebetalt dette, eller at det kommer veldig lenge etter utlegget skjedde. Når synes dere det er frekt, og finnes det et minimumsbeløp før dere krever pengene tilbake? Anonymkode: 5e58b...08a Umiddelbart etter utlegget. Om man «legger ut» for noen så er det fordi man ønsker betale «noe» på fellesen. Altås man bestiller hytte, flybiletter, middag, kjøper gave, mat etc og så betaler en person i kassa. Og så vippser de øvrige umiddelbart. Dersom en person der og da ikke har penger? Da må hen avstå. Da har vedkommende ikke råd til å være med, og ingen gode venner ville latt noen aom ikke har penger bruke penger. Da sier man «glem det. Kom tilbake når du har penger.» ønsker vedkommende få råd? Ok. Da kan jeg ved forespørsel gi råd om privatøkonomi slik at vedkommende kan ta seg på tak. Anonymkode: 57bce...8c1 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #14 Skrevet 7. april 2024 Jeg låner ikke ut penger til venner, men det er ganske vanlig blant oss at det er en som legger ut når vi skal bestille mat, drar på hytteturer eller kjøper inn gaver sammen. Ofte i løpet av kvelden blir det bemerket at de skal vippse og kanskje til og med spesifisert beløpet de skal vippse, men opplever oftere enn motsatt at de glemmer det helt eller glemmer det til feks neste gang vi ses. Det er sikkert teit av meg, men jeg synes det er nedrig å måtte etterspørre disse pengene. TS Anonymkode: 5e58b...08a
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #15 Skrevet 7. april 2024 Send vippskrav, med en gang. Og eventuelt dagen etter helt til de betaler. Det er ikke du som skal være flau hvis ikke DE betaler. Og ja, la være å legge ut Anonymkode: e1288...445 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå