AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #1 Skrevet 7. april 2024 Det kan være flere sider av denne saken, men tror både jeg og mora til det samme barnet har lik oppfattelse av hendelsen. På fredag skulle barnet vårt på 11 sykle til skolen. Rett utfor huset kom nabobarnet bort å spurte om det kunne få låne sykkelen til datteren vår til skolen. Barnet mitt sa nei, for det skulle sykle selv. Nabobarnet hadde da mast i en hel evighet, hvor barnet mitt gjentatte ganger hadde prøvd å si nei. Det hele endte med at nabobarnet foreslo at det kunne betale 20 kr for å låne sykkelen, for det orket ikke gå selv (ca 1,5 km til skolen og dette barnet pleier vanligvis å bli kjørt til skolen hver dag). Tilslutt godtok barnet mitt det, og lånte bort sykkelen og måtte gå selv. På bakgrunn av det kom det visst noen minutter forsent i tillegg. På ettermiddagen møttes de ute, og 20-kroningen ble overlevert til datteren min. Idag kom moren på døra og krevde denne tilbake. Barnet hennes hadde nemlig tatt en penge det ikke hadde lov til. Jeg orka ikke noe trøbbel, så fant en 20-kroning og leverte tilbake. Angrer egentlig på at jeg gjorde det, men orket ikke lage noe kvalmere stemning. Snakket etterpå med datteren min og hun fortalte igrunn akkurat det samme som moren til nabobarnet. Jeg sliter virkelig med å håndtere dette. Datteren min prøvde stå opp for seg selv, men ble presset til noe hun ikke ønsket- mot betaling. Og ja, hun tok imot penger hun ikke burde tatt imot? Eller? Men hsr forståelse for at det er vanskelig å si nei, når du blir så presset. Ingen av oss voksne var hjemme (reist på jobb), så hun hadde heller ingen å rådføre seg med. Hun opplevde selv hele situasjonen som veldig ubehagelig og sier at hun var lei seg/synes det var litt skummelt og redd for å gjøre noe galt. Hva bør jeg som mor gjøre i en slik situasjon? Hva tenker dere? Og hvordan hadde dere håndtert dette? Anonymkode: 5b0e3...462 1 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 Populært innlegg #2 Skrevet 7. april 2024 Sært av en voksen dame å kreve tilbake 20 kroner 😅 Anonymkode: 0c196...c19 51 17
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #3 Skrevet 7. april 2024 Dette er vel en ikke-sak. Hvorfor bruke energi på dette? Du ga tilbake 20-kroningen, og datteren din kommer ikke til å låne bort sykkelen igjen. Bare la det gå, Anonymkode: 410f0...01c 21 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #4 Skrevet 7. april 2024 Her hadde jeg: 1. Forsøkt å lære datteren min til å stå opp for seg selv. Nei betyr NEI! Ikke fordi det nødvendigvis har så stor betydning i denne saken, men fordi det er uhorvelig viktig at unge, spesielt kvinner, lærer seg dette. 2. Du burde ikke ha gitt pengene tilbake til moren, kjøpt er kjøpt. Men gjort er gjort så da popper du litt popcorn og setter deg i sofaen sammen med datteren din og ler litt av hvor teite folk kan være. Anonymkode: 20372...eca 18 1 11
Snublefot62 Skrevet 7. april 2024 #5 Skrevet 7. april 2024 Hvorfor sliter du med å håndtere dette? Datteren din inngikk en avtale med et annet barn, og begge overholdt sin del av avtalen. Ferdig snakka. Så kan du kanskje ta deg en liten prat med datteren din om å sette grenser for seg selv, og hva som er greit å ta betalt for å gjøre og ikke sånn at det i det minste er snakket om. Hvorvidt den naboungen hadde rett til å ta den 20 kroningen eller ikke er hverken ditt eller datteren din sitt problem. "Høres ut som et problem mellom dere to. Takk for at du kom innom. Håper det ordner seg." 17 2 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #6 Skrevet 7. april 2024 Send faktura på 300 kr for lån av sykkel. Anonymkode: 2c12a...b69 16 1 8
- Brian Skrevet 7. april 2024 #7 Skrevet 7. april 2024 Det som virkelig er imponerende, er at man klarer å starte en egen tråd om en 20-kroning på Kvinneguiden i en tid der man knapt får kjøpt en liter melk for denne summen. 6 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #8 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det kan være flere sider av denne saken, men tror både jeg og mora til det samme barnet har lik oppfattelse av hendelsen. På fredag skulle barnet vårt på 11 sykle til skolen. Rett utfor huset kom nabobarnet bort å spurte om det kunne få låne sykkelen til datteren vår til skolen. Barnet mitt sa nei, for det skulle sykle selv. Nabobarnet hadde da mast i en hel evighet, hvor barnet mitt gjentatte ganger hadde prøvd å si nei. Det hele endte med at nabobarnet foreslo at det kunne betale 20 kr for å låne sykkelen, for det orket ikke gå selv (ca 1,5 km til skolen og dette barnet pleier vanligvis å bli kjørt til skolen hver dag). Tilslutt godtok barnet mitt det, og lånte bort sykkelen og måtte gå selv. På bakgrunn av det kom det visst noen minutter forsent i tillegg. På ettermiddagen møttes de ute, og 20-kroningen ble overlevert til datteren min. Idag kom moren på døra og krevde denne tilbake. Barnet hennes hadde nemlig tatt en penge det ikke hadde lov til. Jeg orka ikke noe trøbbel, så fant en 20-kroning og leverte tilbake. Angrer egentlig på at jeg gjorde det, men orket ikke lage noe kvalmere stemning. Snakket etterpå med datteren min og hun fortalte igrunn akkurat det samme som moren til nabobarnet. Jeg sliter virkelig med å håndtere dette. Datteren min prøvde stå opp for seg selv, men ble presset til noe hun ikke ønsket- mot betaling. Og ja, hun tok imot penger hun ikke burde tatt imot? Eller? Men hsr forståelse for at det er vanskelig å si nei, når du blir så presset. Ingen av oss voksne var hjemme (reist på jobb), så hun hadde heller ingen å rådføre seg med. Hun opplevde selv hele situasjonen som veldig ubehagelig og sier at hun var lei seg/synes det var litt skummelt og redd for å gjøre noe galt. Hva bør jeg som mor gjøre i en slik situasjon? Hva tenker dere? Og hvordan hadde dere håndtert dette? Anonymkode: 5b0e3...462 Gå bort til naboen og si til denne ungen at ikke får lov å låne sykkelen til skolen og at den er ditt barn sitt fremkomst middel Anonymkode: c7142...552 11 1 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #9 Skrevet 7. april 2024 Send vipps krav for lån av sykkel. 50kr. Anonymkode: ce46b...912 4 3
Muskath Skrevet 7. april 2024 #10 Skrevet 7. april 2024 (endret) Da har både du og barnet ditt lært litt. Men veldig spesielt gjort av moren til nabobarnet. Endret 7. april 2024 av Muskath 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #11 Skrevet 7. april 2024 - Brian skrev (1 minutt siden): Det som virkelig er imponerende, er at man klarer å starte en egen tråd om en 20-kroning på Kvinneguiden i en tid der man knapt får kjøpt en liter melk for denne summen. Det handler ikke nødvendigvis om en 20-kroning, men hvordan man håndterer slike hendelser. Barnet mitt prøvde å si nei, men ble ikke respekterer. Og hvordan burde jeg som mor håndtert dette mot f.eks nabodama? Latt være å gi tilbake, tatt en pep-talk om barneoppdragelse og at barnet hennes driver med utpressing av andre? Bare la det gå og le for meg selv av andres dømmekraft som forelder? Ts Anonymkode: 5b0e3...462 9 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #12 Skrevet 7. april 2024 Det kan være vanskelig å tenke klart i øyeblikket. Jeg synes det riktige her hadde vært først og fremst å lære datteren din at hun ikke trenger å gi etter for masing. At nabobarnet ikke ville gå, er ikke hennes problem. Hvis det blir ubehagelig mye masing, så er det best å bare fjerne seg fra situasjonen. Hun kunne med andre ord bare svart Nei, jeg vil sykle selv, så hoppet på sykkelen og dratt. Da stopper masinga. Moren er jo sær. Her kunne du sagt at din datter solgte en tjeneste til avtalt pris. At deres barn har stjålet penger fra sin mor er et internt anliggende i deres familie, som ikke dere har erstatningsansvar for, hverken du eller din datter. Anonymkode: 45245...2a0 6 1 6
mimifin72 Skrevet 7. april 2024 #13 Skrevet 7. april 2024 Jeg tenker at nabobarnet kommer ikke til å mase mer. Og du og din datter må bli enige om hva hun skal svare hvis det blir mer mas. case closed 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #14 Skrevet 7. april 2024 - Brian skrev (7 minutter siden): Det som virkelig er imponerende, er at man klarer å starte en egen tråd om en 20-kroning på Kvinneguiden i en tid der man knapt får kjøpt en liter melk for denne summen. Helt enig 😂😂😂 Ikke rart det blir krig i verden! Anonymkode: 410f0...01c
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #15 Skrevet 7. april 2024 Takk for fine tilbakemeldinger. Var fint å lese deres synspunkter på dette 😊 Ts Anonymkode: 5b0e3...462 5
Snublefot62 Skrevet 7. april 2024 #16 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det handler ikke nødvendigvis om en 20-kroning, men hvordan man håndterer slike hendelser. Barnet mitt prøvde å si nei, men ble ikke respekterer. Og hvordan burde jeg som mor håndtert dette mot f.eks nabodama? Latt være å gi tilbake, tatt en pep-talk om barneoppdragelse og at barnet hennes driver med utpressing av andre? Bare la det gå og le for meg selv av andres dømmekraft som forelder? Ts Anonymkode: 5b0e3...462 Du må lære deg og datteren din å sette grenser for dere selv. Hun må ikke gi etter for mas. Og du må si det som det er, dette er et problem mellom nabodama og naboungen. Ferdig arbeid. 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #17 Skrevet 7. april 2024 Snakk med datteren din om å sette grenser. Kjempeviktig for henne selv. Men helt ærlig ville jeg sendt en melding til moren. Barnet hennes skal ikke gå rundt og leie sykkelen til andre, presse dem til det, gi andre dårlig samvittighet. Så jeg synes hun moren skal bli klar over oppførsel til barnet, konsekvensene det hadde på datteren din, og at hun tar en prat med barnet. Anonymkode: e8d37...476 4 1 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #18 Skrevet 7. april 2024 mimifin72 skrev (8 minutter siden): Jeg tenker at nabobarnet kommer ikke til å mase mer. Og du og din datter må bli enige om hva hun skal svare hvis det blir mer mas. case closed Ja men nå har nabobarnet lært det kan gå og gi 20 kr for å få sykkelen til andre, ved å presse datteren til ts. Også får moren tilbake pengene uansett. Har barnet da i tillegg lært det kan gå og ta penger fra moren uten lov??? Anonymkode: e8d37...476 3 1 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #19 Skrevet 7. april 2024 Det er jo ikke de 20 kronene som er issuet her. Nabodama er issuet. INGEN oppegående mennesker gjør det hun gjorde. Hun burde tatt for seg sitt eget barn, ikke noe mer. Tipper det eplet (datteren) ikke faller langt fra stammen (nabodama). Anonymkode: c633c...f0f 12 1 7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #20 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo ikke de 20 kronene som er issuet her. Nabodama er issuet. INGEN oppegående mennesker gjør det hun gjorde. Hun burde tatt for seg sitt eget barn, ikke noe mer. Tipper det eplet (datteren) ikke faller langt fra stammen (nabodama). Anonymkode: c633c...f0f Glemte å si: TS: jeg skjønner at du ble satt ut der og da og bare gav tilbake de 20 kronene, men når anledningen byr seg hadde jeg tatt opp oppførselen til datteren hennes med henne Anonymkode: c633c...f0f 4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå