AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #1 Skrevet 7. april 2024 Hei, jeg har nå studert i ett år på psykologi bachelor og har slitt ekstremt med motivasjonen. Vet ikke om årsaken er studiet i seg selv, studiebyen eller det at jeg begynte rett etter vgs. Uansett er jeg så usikker at jeg vurderer å søke permisjon og ta ett årsstudium i noe annet for å kjenne på om jeg kan trives bedre med det. Har derfor sett på enten årsstudium i historie eller nordisk. Dette er fordi UiS ikke tilbyr så mange andre årsstudium jeg interesserer meg i. Kanskje religion, men ikke det som frister mest. Likte norsk på vgs, og har i det siste lest litt skjønnlitteratur og begynt å se gleden i nynorsk. Har hatt nynorsk hele grunnskolen og vgs, og innser nå at språkhistorie i seg selv frister å kunne se litt nærmere på. Vet ikke om jeg er i en liten identitetskrise og at dette med nordisk kun er en liten fase jeg er inne i nå, men er helt gal av å må finne studievalg. Er dette et studie til å anbefale? Kan interessen vokse om jeg begynner, eller burde jeg ha en sterk lidenskap for det allerede nå? Anonymkode: 336f0...e7e 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #2 Skrevet 7. april 2024 Jeg ville ha søkt en ny bachelor av noe som er interessant, og tatt bare første året av hele graden. Ville ikke ha tatt et årsstudium i noe du egentlig ikke har interesse for. 60 studiepoeng vil du få uansett, så lenge du består alle emnene. UiS har jo mange ulike bachelorgrader. Anonymkode: d2ad4...0ed 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #3 Skrevet 7. april 2024 Om du tar årsstudium i Nordisk eller Historie kan jo dette året brukes som ett av årene i en BA dersom du ønsker å studere det videre. Har selv BA i Nordisk, og snart MA. Har også årsstudium i Historie, som jeg tok som de 60 frie studiepoengene i BA graden. Liker du norsk som du skriver, lese skjønnlitteratur, nynorsk, språkhistorie m.m. tipper jeg at du virkelig vil like å studere nordisk. Har du studert et år fra før, som psykologi, kan du mest sannsynlig få bakt dette inn i BA som frie studiepoeng, og ikke bruke tre år på BA. Med MA kan du også ta PPU og bli lektor, gjerne med to fag (MA i Nordisk, 60 studiepoeng i et annet). Historie er virkelig gøy å studere, men med tanke på jobbmuligheter (som lektor spesielt), er Nordisk et smartere valg. Anonymkode: 702bd...446
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #4 Skrevet 7. april 2024 Nordisk er kjempegøy! Har selv BA og MA i nordisk litteratur, og koste meg mye med studiene. Anonymkode: b9f5b...7d4 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #5 Skrevet 8. april 2024 Har selv tatt årsstudium i norsk (tidligere nordisk, usn). Likte det veldig godt. Jeg har alltid vært glad i å skrive og lese, og flink til det. Interessant med språkhistorie, norrønt, nynorsk, sosiolingvistikk, setningsanalyse, litteratur. Det var tungt da, mye arbeid. Man må lese MYE, både skjønnlitteratur og faglitteratur. Men er du glad i å lese, så gjør ikke det noe. Kan være litt rundt å komme inn i setningsanalyse hvis du ikke har hatt mye om det før. Jeg startet på norsk årsstudium da jeg var 30, så jeg er litt gammal. Vi hadde ikke setningsanalyse eller noe sånt på vgs. Men kan hende du allerede har lært litt om det. Det er et studie som krever at du jobber hardt, hvertfall hvis du vil ha gode karakterer. Anonymkode: fcc81...f20
Kålrota Skrevet 8. april 2024 #7 Skrevet 8. april 2024 Jeg ville sett litt på hvor du tenker det er sannsynlig at du ender opp også, hva slags jobber ser du for deg? Jeg koste meg med nordisk og synes det var et godt grunnlag videre, men så endte jeg også opp som norsklektor. 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #8 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har selv tatt årsstudium i norsk (tidligere nordisk, usn). Likte det veldig godt. Jeg har alltid vært glad i å skrive og lese, og flink til det. Interessant med språkhistorie, norrønt, nynorsk, sosiolingvistikk, setningsanalyse, litteratur. Det var tungt da, mye arbeid. Man må lese MYE, både skjønnlitteratur og faglitteratur. Men er du glad i å lese, så gjør ikke det noe. Kan være litt rundt å komme inn i setningsanalyse hvis du ikke har hatt mye om det før. Jeg startet på norsk årsstudium da jeg var 30, så jeg er litt gammal. Vi hadde ikke setningsanalyse eller noe sånt på vgs. Men kan hende du allerede har lært litt om det. Det er et studie som krever at du jobber hardt, hvertfall hvis du vil ha gode karakterer. Anonymkode: fcc81...f20 Jeg er en skikkelig lesehest og leser masse, alltid. Tok ett år nordisk og synes definitivt lesingen var det tyngste - med gamle tunge bøker. Var høyt tempo og fikk ikke tid til å lese noe lettere og kjekkere innimellom. Drepte litt leselysten min for en kor periode. Setningsanalyse derimot? Megagøy! Og den delen av studie gruet jeg meg endel til. Men, kunne sitte med det langt utover de jeg måttet. Anonymkode: b2b32...37d 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #9 Skrevet 8. april 2024 38 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er en skikkelig lesehest og leser masse, alltid. Tok ett år nordisk og synes definitivt lesingen var det tyngste - med gamle tunge bøker. Var høyt tempo og fikk ikke tid til å lese noe lettere og kjekkere innimellom. Drepte litt leselysten min for en kor periode. Setningsanalyse derimot? Megagøy! Og den delen av studie gruet jeg meg endel til. Men, kunne sitte med det langt utover de jeg måttet. Anonymkode: b2b32...37d Ja, noen bøker var gamle og kjedelige. En av de hørte jeg på lydbok på en 6 timers biltur en gang. Orket ikke lese den fysisk når jeg kunne gjøre andre ting 😅. Vi måtte også lese Peer Gynt, og den syns jeg var tung. Setningsanalyse var også kjempegøy, men jeg måtte jobbe hardt for å skjønne det. Var mye oppe hos foreleser og lurte på ting. Men jeg ville ha gode karakterer da. Jeg fikk kun A og B det året. Norrønt hadde jeg hørt fra flere at var det verste, men jeg liker historie og vikingtiden veldig godt, så jeg var motivert for å lære meg det. Man bør nok være litt "nerd" for å få gode karakterer på studiet. Gikk jo i klasse med folk som syns nynorsk var fælt og norrønt var ubrukelig. De klarte seg, men hadde ikke motivasjon nok til å fordype seg i det. Men hvis ts hsr interessen så tror jeg hun vil klare det Anonymkode: fcc81...f20
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #10 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, noen bøker var gamle og kjedelige. En av de hørte jeg på lydbok på en 6 timers biltur en gang. Orket ikke lese den fysisk når jeg kunne gjøre andre ting 😅. Vi måtte også lese Peer Gynt, og den syns jeg var tung. Setningsanalyse var også kjempegøy, men jeg måtte jobbe hardt for å skjønne det. Var mye oppe hos foreleser og lurte på ting. Men jeg ville ha gode karakterer da. Jeg fikk kun A og B det året. Norrønt hadde jeg hørt fra flere at var det verste, men jeg liker historie og vikingtiden veldig godt, så jeg var motivert for å lære meg det. Man bør nok være litt "nerd" for å få gode karakterer på studiet. Gikk jo i klasse med folk som syns nynorsk var fælt og norrønt var ubrukelig. De klarte seg, men hadde ikke motivasjon nok til å fordype seg i det. Men hvis ts hsr interessen så tror jeg hun vil klare det Anonymkode: fcc81...f20 Hei, tusen takk for gode svar!😃 Skal innrømme at norrønt høres vanskelig ut, har hørt fra folk som har gått studie før at de liker mye men at norrønt har vært vanskelig. Så vet ikke helt selv med det. Må innrømme at nå er jeg litt desperat på å få prøvd noe annet en det jeg går nå, og likte norsk på vgs. Setningsanalyse høres også nytt ut og kanskje krevende, men blir positivt overrasket når jeg ser folk skriver det er gøy. Men nå får jeg bare vente å se hva jeg ender opp med, hodet mitt er litt all over the place😅 Anonymkode: 336f0...e7e
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #11 Skrevet 8. april 2024 Kålrota skrev (2 timer siden): Jeg ville sett litt på hvor du tenker det er sannsynlig at du ender opp også, hva slags jobber ser du for deg? Jeg koste meg med nordisk og synes det var et godt grunnlag videre, men så endte jeg også opp som norsklektor. Har tenkt endel på lærer, men vil ikke ta sjangsen på å låse meg til lektorstudiet, og vil derfor heller begynne med å kjenne på om jeg liker faget eller ikke. Anonymkode: 336f0...e7e
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #12 Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hei, tusen takk for gode svar!😃 Skal innrømme at norrønt høres vanskelig ut, har hørt fra folk som har gått studie før at de liker mye men at norrønt har vært vanskelig. Så vet ikke helt selv med det. Må innrømme at nå er jeg litt desperat på å få prøvd noe annet en det jeg går nå, og likte norsk på vgs. Setningsanalyse høres også nytt ut og kanskje krevende, men blir positivt overrasket når jeg ser folk skriver det er gøy. Men nå får jeg bare vente å se hva jeg ender opp med, hodet mitt er litt all over the place😅 Anonymkode: 336f0...e7e Norrønt språk er et valgemne, i alle fall på BA nordisk ved UiB - så regner med du har alternativer på UiS også? Bare sjekk studieplan på UiS sine nettsider. Jeg valgte norrønt språk selv, eelsket det! Vi pugget grammatikk og leste og oversatte tekster. Vanskelig i starten, men jobber man jevnt og trutt gir det resultat! Anonymkode: 702bd...446
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #13 Skrevet 8. april 2024 Kjenner faktisk fler esom har studert nordisk, uten at jeg har skjønt helt hva målet var. Hun ene jobber i utebransjen, den er kunstner/musiker (kanskje mest relevant) og en annen fullfører nå bachelour i sykepleie. Ser ikke hvordan noen av dem får uttelling for nordisk studiet. Anonymkode: 1127a...3bd
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #14 Skrevet 9. april 2024 21 hours ago, AnonymBruker said: Hei, tusen takk for gode svar!😃 Skal innrømme at norrønt høres vanskelig ut, har hørt fra folk som har gått studie før at de liker mye men at norrønt har vært vanskelig. Så vet ikke helt selv med det. Må innrømme at nå er jeg litt desperat på å få prøvd noe annet en det jeg går nå, og likte norsk på vgs. Setningsanalyse høres også nytt ut og kanskje krevende, men blir positivt overrasket når jeg ser folk skriver det er gøy. Men nå får jeg bare vente å se hva jeg ender opp med, hodet mitt er litt all over the place😅 Anonymkode: 336f0...e7e Norrønt er bare en annen type grammatikk. Har du tatt tysk så syns du norrønt er enklere enn de som ikke har gjort det. Jeg tok fransk, så det hjalp ikke meg. Men det gikk fint likevel. Man skal ikke lære seg hele språket, bare hvordan det har forandret seg, litt om grammatikken og noen få ord. Anonymkode: fcc81...f20
Majer Skrevet 9. april 2024 #15 Skrevet 9. april 2024 Skal du studere i samme by? Er det ikke lurere å flytte på seg da? Og hva skal du bruke nordisk til? Det bør være et yrke du tror du har sjans på og som kan brukes som motivasjon gjennom kjedelig pensum Personlig har jeg studert nok til at jeg antar jeg ender opp med et par tusen studiepoeng i løpet av livet, men jeg hadde ikke studert noe basert på det jeg får inntrykk av her. Da hadde jeg heller gjort noe annet enn å studere
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #16 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Har tenkt endel på lærer, men vil ikke ta sjangsen på å låse meg til lektorstudiet, og vil derfor heller begynne med å kjenne på om jeg liker faget eller ikke. Anonymkode: 336f0...e7e Det som er fint med lektorstudie er at selv om du hopper av, så får du studiene godkjent som om du hadde tatt det som årsstudie, BA, eller master. Det blir bare sånn at pedagogikken kommer i tillegg. Så du trenger ikke å være redd for å "låse" deg. Men, da har du en rettning med en gang du starter. (Min kunnskap om dette er nesen tyve år gammelt, da dette integrerte lektoropplegget startet. Mulig det er annerledes nå selvsagt). Anonymkode: b2b32...37d
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #17 Skrevet 9. april 2024 Lysttil skrev (8 timer siden): Morsommere med språkstudie da, psykologi er ikke riktig uansett å benytte seg av siden man burde få hjelp av nærmeste Jaså? Anonymkode: 8b540...981
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #18 Skrevet 9. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det som er fint med lektorstudie er at selv om du hopper av, så får du studiene godkjent som om du hadde tatt det som årsstudie, BA, eller master. Det blir bare sånn at pedagogikken kommer i tillegg. Så du trenger ikke å være redd for å "låse" deg. Men, da har du en rettning med en gang du starter. (Min kunnskap om dette er nesen tyve år gammelt, da dette integrerte lektoropplegget startet. Mulig det er annerledes nå selvsagt). Anonymkode: b2b32...37d Ikke helt rett, pedagogikk/ praksis er integrert i lektorutdanningen, ikke i tillegg. Fem år. Ordinær BA/MA i nordisk har noe mer språk- og litteraturemner. Man må da ta PPU/60 stp. i tillegg, altså seks år om man skal ha lektorkompetanse. Anonymkode: 702bd...446
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå