Gå til innhold

"Hell is other people.". Hva mente Sartre med sitatet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva mente Jean Paul Sartre når han sa "Hell is other people."?

Betyr det liksom at han er oppgitt over idiotien i verden? Jeg vet ikke helt om jeg har skjønt quoten.

Anonymkode: 07e59...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke, men folk kan være veldig plagsomme på forskjellige måter.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

fordi konflikter, kriger og jævelskap oppstår mellom mennesker. Traumer kommer at ting man har opplevd med andre mennesker. 

tipper jeg. 

Anonymkode: 51871...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje han innså at helvette eksisterer blandt oss. For dem som sier det er en plass vi kan havne senere, noen opplever allerede å være der. 

Anonymkode: 9d1d3...2c3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo bare å lese "for lukkede dører" så ser man det.

Anonymkode: 37268...e25

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan det være at i enkelte tilfeller gjør andre mennesker deg mindre fri som hvis andre mennesker er kontrollerene?

Helvete er nødvendigvis ikke dårlig. Det som ble sagt av ham, ble sagt for en grunn. Opplever en helvete mellom noen, må en snakke ut om det. Gå i terapi omså. Det er en grunn til at finnes parterapaut som et eksempel...

Anonymkode: bae2f...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, altså: Dette har med fremmedgjøringen i modernismen å gjøre. Satre var inspirert av den kristne Kirkegaard bare at han var ateist. Satre så det slik at vi blir kastet inn i en meningsløs verden vi aldri helt lærer å takle og siden der ikke er noen mening, kan vi miste vårt moralske kompass og det kan bli anarki, hvor folk kan gjøre hva de vil med deg. Dette anarkiet skapte mye angst eller tanken på det, men med moderniteten skjedde det ikke. Folk fortsatte å oppføre seg sånn noenlunde og tanken er derfor ikke like aktuell lengre. 

Anonymkode: f8908...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, altså: Dette har med fremmedgjøringen i modernismen å gjøre. Satre var inspirert av den kristne Kirkegaard bare at han var ateist. Satre så det slik at vi blir kastet inn i en meningsløs verden vi aldri helt lærer å takle og siden der ikke er noen mening, kan vi miste vårt moralske kompass og det kan bli anarki, hvor folk kan gjøre hva de vil med deg. Dette anarkiet skapte mye angst eller tanken på det, men med moderniteten skjedde det ikke. Folk fortsatte å oppføre seg sånn noenlunde og tanken er derfor ikke like aktuell lengre. 

Anonymkode: f8908...fda

Jeg vet ikke helt, egentlig er den mer aktuell enn noen gang.

Anonymkode: 5cfbb...84e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...