AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #1 Skrevet 7. april 2024 Som det står i tittel: jeg skal flytte til utlandet (europeisk) og lurer på om jeg skal selge eller leie ut huset på 80m2. Hadde jo vært greit hvis lånet nedbetaler seg selv via utleie, men man må vel skatte en god del av dette også… og hvis noe skjer med huset er det en lang reisevei. Og jeg er ganske sikker på at jeg blir i utlandet og ikke flytter tilbake. Andre som har vært i en slik situasjon? Hva har dere gjort? Anonymkode: 0b450...f98
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #2 Skrevet 7. april 2024 I utgangpunktet ville jeg leid det ut i et par år, i alle fall inntil du var sikker på at du ble i utlandet. Alltid godt å ha en trygg havn. Anonymkode: a198e...f22 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #3 Skrevet 7. april 2024 Et hus på 80 kvadratmeter? Er ikke det veldig lite? Jeg bor i en treromsleilighet som er 68 kvadrat… Anonymkode: 1afc7...e6a
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #4 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Et hus på 80 kvadratmeter? Er ikke det veldig lite? Jeg bor i en treromsleilighet som er 68 kvadrat… Anonymkode: 1afc7...e6a Er du en sånn som må snakke om deg selv uansett hva temaet for samtalen er? Anonymkode: 8afb7...0ab 9 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #5 Skrevet 7. april 2024 Hvor er huset? Hvor stor et prisstigningen i det området? Hvor lenge skal du jobbe utenlands? Tror du at du vil flytte hjem igjen? Du må nok ha et byrå til å ta seg av det praktiske med utleie. Det koster penger. Anonymkode: 5864b...e6f
Bokormsen Skrevet 7. april 2024 #6 Skrevet 7. april 2024 Selg det. Om du venter et år må du skatte av fortjeneste. Å leie ut lønner seg ikke i særlig grad om det ikke er en del av egen bolig og dermed skattefritt og lav formue andel. Sekundærboliger skattes hard da 100% av verdien regnes som formue, eiendomsskatt må betales og i tillegg kommer skatt på overskudd av leieinntektene som er ca 22% tror jeg. Du må jo også betale kommunale utgifter, vann/avløp etc. Kapitalkostnaden er også høye for tiden grunnet lånerenten. Det kan være du kan gå såvidt i pluss med amorteringen (sparing i boligen grunnet nedbetaling av lån), men du vil fort gå i minus hver måned. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #7 Skrevet 7. april 2024 Takk for dere som svarte. Litt interessant hvor mange som leser teksten helt og hvor mange som lurer på om jeg er sikker på å ikke flytte tilbake. JA det finnes faktisk hus som har mindre m*2 enn leiligheter… herregud 🙄 Takk @Bokormsen 👍 ja jeg tror det er lurt. Er egentlig også en ganske dårlig lån med høye renter som jeg har nå. Anonymkode: 0b450...f98 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #8 Skrevet 7. april 2024 Jeg har også grublet på om jeg skal leie ut, men kommer til å selge. Gevinsten blir kun 2000kr i mnd, og nedsiden er stor da det er kun 5 år gammelt og minimalt slitt. Jeg skal ikke til utlandet, men orker heller ikke 6 timers reisevei hvis det oppstår noe akutt. Har planlagt å leie 2-3 år, og kjøpe senere. Det blir EK i fastrenteinnskudd, netto 12 k i mnd det halvåret. Så får jeg se hva jeg gjør videre. Synes det virker så stressende med utleie, og tar heller ut fortjeneste nå uten å skatte. Mulig jeg er helt koko men det er min plan😄 Anonymkode: c4477...526
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #9 Skrevet 7. april 2024 Vanskelig å gi et generelt svar siden det kommer veldig an på standarden på boligen og ikke minst hvor den er. I noen områder i "vårt område" kan folk relativt lett få 30-40K i måneden for en 80m2 bolig om den er i "schmuck" stand og har veldig bra beliggenhet, samtidig kan det gå ned til 20K om den ligger dårligere til. Så må man ta i betraktning om man tror den har ok/bra verdistigning i årene som kommer også. Skatt på boligutleie må man uansett betale når man ikke bor der selv, men husk i så fall å trekke fra utgifter til vedlikehold før skatteberegning gjøres. En annen ting som er viktig å tenke på er naturlig nok om man fortsatt har boliglån, og i så fall hvor stort. Har man noen man kjenner som kan ta på seg oppdrag om å se til boligen en gang i blant om man ikke planlegger å komme tilbake så ofte? Eller hva koster firma som kan ta på seg utleieoppdrag? Så flere variable man må vurdere. Kan bare svare ut i fra egen situasjon, siden jeg også vurderer en periode i utlandet om noen år. Da kommer jeg nesten garantert ikke til å selge her jeg bor nå, men leie ut, selv om det medfører skatt på utleie. Men hver enkelt må vurdere selv, ut fra gjenværende boliglån, sted og standard på det man ønsker å leie ut. Anonymkode: 763a2...7bc
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #10 Skrevet 7. april 2024 Vi solgte huset når vi flyttet, men det var fordi vi var sikre på at vi ikke ville tilbake igjen til det huset. I tillegg synes jeg det virker styrete å ha leieboere for du vet aldri hva du får. Og de har så mange rettigheter at de er vanskelig å bli kvitt, skulle du ønske det. Anonymkode: 9f3b2...91e
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #11 Skrevet 7. april 2024 Personlig ville jeg leid ut i hvert fall et år for å kjenne på om det å bo utenlands er 100 % noe jeg ønsket å gjøre resten av livet. Men folk er jo åpenbart veldig forskjellige, og ikke alle trenger den tryggheten. Anonymkode: ed4aa...b20
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #12 Skrevet 7. april 2024 Jeg ville kun leid ut dersom jeg hadde noen som kunne ta rollen som utleier, altså komme på kort varsel om noe skulle skje, om evt visning osv. Men da skulle jeg også vært sikker at jeg ville tilbake til huset etter endt utenlandsopphold. Du skriver dog at du ikke tror du kommer tilbake. Da hadde jeg solgt. Anonymkode: ee78f...029
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå