Gå til innhold

Leie i Norge, eie i Spania?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er ufør blant annet pga revmatisme, og vurderer å bo i Spania 5-6 mnd i året. Og heller leie i Norge. Mest pga jeg ikke orker styr med å leie ut i Norge, og i Spania er det et helt annet marked, enn hjemme. Og firmaer som tar seg av alt. Hvis jeg selger nåværende bolig vil jeg ha ca 1,7 mill til EK. Har sett brukte til rundt 1,8, og nyere til 2,5-3 mill. Jeg tror en brukt er mest hensiktsmessig både økonomisk og med tanke på slitasje; mye korttidsleie/ulike mennesker. I høysesong er det potensielt ganske gode inntekter.

Tar gjerne imot pro and cons, og selvsagt må jeg ha en skatteadvokat som har kjennskap til spanske lover mm. Jeg klarer ikke å sitte på boliglån i Norge, og kunne ha økonomi til flere mnd i Spania årlig🙃

Anonymkode: 444e4...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du tilgang til et sted her du kan leie i ca 6 mnd hvert år da? 

Anonymkode: 72e56...3c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Then go for it! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke i dag, men tenker å prøve å leie noe billig. Men uansett kan det generere så gode leieinntekter i Spania de 6-7 mnd jeg ikke bruker bolig selv, at det ikke er så viktig. Med minimalt lån, og inntekt så er det fristende.

En annen ting er det å dele hjemmet sitt, som jeg da blir nødt til😬😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke i dag, men tenker å prøve å leie noe billig. Men uansett kan det generere så gode leieinntekter i Spania de 6-7 mnd jeg ikke bruker bolig selv, at det ikke er så viktig. Med minimalt lån, og inntekt så er det fristende.

En annen ting er det å dele hjemmet sitt, som jeg da blir nødt til😬😅

Antar du skal leie ut på Airbnb eller tilsvarende. Gjester forventer et sted som er innredet som en ferieleilighet, ikke et hjem fullt av saker. Det blir aldri fullt utleid hele tiden, så ta det med i regnestykket.  

Anonymkode: 99a1a...dd1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å kjøpe i Spania er en del mer enn salgssummen. Dokumentavgiften er 13%. Så kommer en god del andre gebyrer og utgifter. Etter det må du jo kjøpe møbler og hvitevarer, særlig møbler er ekstremt dyrt i Spania. 

Derfra må du regne inn eiendomsskatt, og alle kostnader du også har i Norge. Det er krav om at du har spansk bankkonto, og ID nummer, og en del andre ting du må passe på. 

Så er det som nevnt over slik at det som leies ut på AirBnB må være tomt og nøytralt, og ikke se bebodd ut. Det er jo utfordrende når det er din primærbolig. Tilbudet er også så stort at prisene er lave. Du får fine treroms med tilgang til basseng for under 1000 kroner natta, og mye står tomt store deler av tiden. 

Derfra må du regne på hvor mange døgn du kan være i Spania før forsikringer ikke gjelder, og du må over på mye dyrere løsninger. Eller hvor lenge du kan være der sammenhengende før du blir ansatt som bosatt i spania, med alt det krever (tror grensen er 90 dager). Og hvor mange dager du kan være hvor før dobbeltbeskatning inntreffer. 

Jeg sier ikke at det ikke er mulig. Men det krever at du setter deg inn i en god del ting. Og lønnsomt? - neppe. 

Anonymkode: cc5fb...b3c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det noe lurt å la hus stå ubebodd i spania da? Hvis filk bare tar seg til rette der og flytter inn så mister du vel huset etter en viss tid etter lov. Jallaland

Anonymkode: 1cb56...925

Jeg, og mange jeg kjenner, eier, og har gjort det i mange år.

Du bør ikke ta forsiden på Dagbladet som sannheten på noe som helst :)

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det noe lurt å la hus stå ubebodd i spania da? Hvis filk bare tar seg til rette der og flytter inn så mister du vel huset etter en viss tid etter lov. Jallaland

Anonymkode: 1cb56...925

Og -  Det eneste mange spanjoler har fått med seg av nyheter fra Norge er 21.Juli. 

Det er fasiten for hvordan det er her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gjertrud von Knäbe skrev (4 minutter siden):

Jeg ville heller gjort det omvendte.

Hvorfor vil du eie i et land som kommer til å falle sammen innen 20 år? Alle politikerne vi kan velge mellom har jo som mål å ta knekken på norge og den norske levemåten som folk kjenner den.

Anonymkode: 8d94f...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det være gode penger i utleie i Spania må det være: sentralt, basseng, nær strand og bra standard.  De gode prisene er gjerne i ferier som påske, sommerferie, høstferie osv hvis man sikter seg inn på skandinaver i hvert fall, ellers så snakker man priser som nesten ikke er verdt det 

Evt bør man ha i storbyer, der kan man leie ut til gode priser hele året, typ Barcelona, Madrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor vil du eie i et land som kommer til å falle sammen innen 20 år? Alle politikerne vi kan velge mellom har jo som mål å ta knekken på norge og den norske levemåten som folk kjenner den.

Nå overdriver du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentamedtekopp
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Antar du skal leie ut på Airbnb eller tilsvarende. Gjester forventer et sted som er innredet som en ferieleilighet, ikke et hjem fullt av saker. Det blir aldri fullt utleid hele tiden, så ta det med i regnestykket.  

Anonymkode: 99a1a...dd1

Dette stemmer nødvendigvis IKKE. Vi bor i Spania og vi leier leilighet fra september til juni av samme person. Altså lavsesongen. Kjøper ts leilighet der det er mye nordmenn som jobber på callsenters kan hun lett leie ut i 6mnd av slengen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Gjertrud von Knäbe skrev (5 minutter siden):

Nå overdriver du.

Det sier de alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentamedtekopp
Loff77 skrev (14 minutter siden):

Skal det være gode penger i utleie i Spania må det være: sentralt, basseng, nær strand og bra standard.  De gode prisene er gjerne i ferier som påske, sommerferie, høstferie osv hvis man sikter seg inn på skandinaver i hvert fall, ellers så snakker man priser som nesten ikke er verdt det 

Evt bør man ha i storbyer, der kan man leie ut til gode priser hele året, typ Barcelona, Madrid

Vi bor i Malaga. Det er ikke noe «god» standard. Men helt ok og relativt gammelt i henhold til norsk standard. Leier for 850€  i mnd for 80kvadrat med like stor altan. Her er felles basseng og 5min gange til stranden. I høysesong (fra Juni tilogmed ut august) leies leiligheten ut for 2000€ i uka. 

Det er 23 152kr i uka. 

Endret av Jentamedtekopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jentamedtekopp skrev (3 minutter siden):

Dette stemmer nødvendigvis IKKE. Vi bor i Spania og vi leier leilighet fra september til juni av samme person. Altså lavsesongen. Kjøper ts leilighet der det er mye nordmenn som jobber på callsenters kan hun lett leie ut i 6mnd av slengen. 

Men jeg antar at klesskap ikke er fulle av personens klær. At det ikke er private bilder på veggene. At bod og slik ikke er fylt med private eiendeler? At det ikke står fotoalbum med mer i hyllene? Og alt annet som er en del av et hjem.

Når TS skal selge sitt i Norge, og ha dette som sitt primære hjem, så er det jo litt nitrist å ikke gjøre det personlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kjøper bare ikke eiendom i Spania, det mange ikke vet er at Spania har en lov som skal hjelpe boligløse så dersom du er borte fra boligen kan noen ta over boligen og du kan bruke år i rettssystemet før du får kastet dem ut.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jentamedtekopp skrev (1 minutt siden):

Vi bor i Malaga. Leier for 850€  i mnd for 80kvadrat med like stor altan. Her er felles basseng og 5min gange til stranden. I høysesong (fra Juni tilogmed ut august) leies leiligheten ut for 2000€ i uka. 

Det er 23 152kr i uka. 

Det hopper fra drøye 200 Euro siste uka i Mai. til 2000 euro første uka i juni.

Jada... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentamedtekopp

Bor du i Norge om sommeren ts kan du tjene ok til livsopphold på leiligheten din. Husverten vår tjener 23K i uka om sommeren. Så i løpet av sesongen har han tjent nesten 300tusen norske kroner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentamedtekopp
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men jeg antar at klesskap ikke er fulle av personens klær. At det ikke er private bilder på veggene. At bod og slik ikke er fylt med private eiendeler? At det ikke står fotoalbum med mer i hyllene? Og alt annet som er en del av et hjem.

Når TS skal selge sitt i Norge, og ha dette som sitt primære hjem, så er det jo litt nitrist å ikke gjøre det personlig. 

Det har du rett i. Her er ingenting personlig. Alt er fra Ikea. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...