Gå til innhold

Ulike typer jord - hvor nøye er det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser det selges veldig mye ulik jord på Hageland etc. Forstår at surjord ikke passer til alt, men er det nødvendig å ha en hel haug sorter?

Jeg plantet akkurat om en stor monstera i det jeg hadde, krukkejord, blandet med perlite og en liten rest gammel orkidejord. Ser nå at jorden er merket «for utendørs bruk», så da lurer jeg spesielt på hva som kan bli feil med å bruke denne jorden inne? 

Noen som er dyktige på jord her? Har i utgangspunktet bare tenkt å kjøpe storsekker med torvfri plantejord hvis jeg trenger noe fremover. Kan jeg bruke det til «alt» så lenge jeg blander med sand/bark/perlite alt ettersom hva det er til?
Ute kompostere jeg også en del, så trenger bare litt ekstra til å toppe bed og krukker med.

Anonymkode: 66711...52c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har ikke så voldsomt mye å si. Enkelte middelhavsplanter som oliventrær kan være litt kresne, men det har ingenting å se om du bruker utendørsjord inne. Monstera er definitivt ikke utakknemlig uansett. Orkidéjord er kjempebra å bland med!

Anonymkode: fe11c...4c9

Skrevet

Jord merket "for utendørs bruk" har jeg ikke brukt på inneplanter.  Har tenkt at den kanskje inneholder organisk materiale f.eks møkk eller matavfall.  Men jeg vet ikke.  
Ellers bruker jeg to typer jord inne, såjord blandet med perlite til frø og sukkulenter og blomsterjord for priklinger og ompotting.  I kasser og krukker ute bruker også torvfri blomsterjord og gjødsler med hønsegjødsel.  

AnonymBruker
Skrevet

Jord er jord. Det viktigste er å tilføre jorda næring. Jeg lager min egen jord som regel, men jeg er kanskje i overkant hage-nerd. 

Anonymkode: 59f58...f7a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jord er jord. Det viktigste er å tilføre jorda næring. Jeg lager min egen jord som regel, men jeg er kanskje i overkant hage-nerd. 

Anonymkode: 59f58...f7a

Det beste og mest bærekraftige er å lage egen jord og det er jo så enkelt og veldig tilfredsstillende. 

Anonymkode: fed37...689

AnonymBruker
Skrevet

Jord beregnet til utebruk er ofte litt grovere og/eller kraftigere gjødslet (lukter sterkere).  Men ellers ingen problem med å bruke den inne 😊

Anonymkode: ee319...689

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...