AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #1 Skrevet 7. april 2024 Babyen er 6 uker, og annenhver dag vurderer jeg å slutte å amme. Det er jo bare mas og kav, ikke koselig som jeg så for meg. For det første er babyen alltid er misfornøyd, føles som at den aldri egentlig er mett. Vekta går ok opp, men føles som at babyen trenger mer. Jeg ammer fortsatt hver andre time hele dagen, og ammer 45min-1t hver gang. Og babyen kaver. Sparker, klorer, dytter og drar noe helt vanvittig. Det er vondt og slitsomt! Noen som har erfart det samme, men at det blir bedre?? Eller burde jeg bare gi opp og gi flaske? Anonymkode: 97fcc...94c 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #2 Skrevet 7. april 2024 Med begge mine ble ammingen enklere først ved 3-4 mnd alder. Frem til da var det mye kaving fra babyen, såre og blødende brystvorter, flere brystbetennelser og egentlig bare mas. Men når det først ble bedre, var jeg utrolig glad for at jeg hadde holdt ut. For fy søren så mye enklere amming er i lengden, med liggende nattamming, bare flekke opp puppen når man er på reise, når barnet trenger trøst osv. Hold ut, babyen din er liten enda, og det er lys i enden av tunellen 🤗 Anonymkode: c88c0...ade 4 2 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #3 Skrevet 7. april 2024 Jepp. Nå tenker jeg på amming som det enkleste i verden, men det var ikke akkurat sånn fra start. Helt enig med hun over, når man får til liggende nattamming og kan amme over alt - da følte jeg meg som en superkvinne som kunne ta med ungen min på ALT jeg ville. Brukte masse tid på ammehjelpen sine sider de første ukene. Anonymkode: b2c64...c76 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #4 Skrevet 7. april 2024 Ivstarten var det bare mas, men etter 2-3 måneder var jeg glad jeg ikke gav opp. Jeg er ikke en planlegger, og med første gav ammingen meg stor frihet. Bare jeg hadde bleier i stellebagen eller tilgang til butikk, var det fritt frem å gjøre som jeg ville. Trille hjem fra grillfesr kl 2 om natta, spontant overnatte der vi var, gå turer som ble to timer lengre enn planlagt. Alt er enklere når maten er klar på øyeblikket uten å måtte planlegges og pakkes for. Anonymkode: 114bb...f65 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #5 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jepp. Nå tenker jeg på amming som det enkleste i verden, men det var ikke akkurat sånn fra start. Helt enig med hun over, når man får til liggende nattamming og kan amme over alt - da følte jeg meg som en superkvinne som kunne ta med ungen min på ALT jeg ville. Brukte masse tid på ammehjelpen sine sider de første ukene. Anonymkode: b2c64...c76 Opplevde du de samme tingene som meg? Når løsna det? 😕 Anonymkode: 97fcc...94c
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #6 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ivstarten var det bare mas, men etter 2-3 måneder var jeg glad jeg ikke gav opp. Jeg er ikke en planlegger, og med første gav ammingen meg stor frihet. Bare jeg hadde bleier i stellebagen eller tilgang til butikk, var det fritt frem å gjøre som jeg ville. Trille hjem fra grillfesr kl 2 om natta, spontant overnatte der vi var, gå turer som ble to timer lengre enn planlagt. Alt er enklere når maten er klar på øyeblikket uten å måtte planlegges og pakkes for. Anonymkode: 114bb...f65 Ja, dette har vært motivasjonen for meg også, vet jo hvor enkelt det kan være.. ønsket om å amme er så stort, men det er tøft når det er timesvis med klaging og kaving om dagen 😕 håper det løsner etter 2-3 måneder for oss også! Anonymkode: 97fcc...94c
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #7 Skrevet 7. april 2024 Ja, det blir enklere for de fleste. Men det kan ta tid. Og du må selv kjenne på om du har det i deg og om det er verdt det å holde ut over kneika som du ikke vet når er. Anonymkode: cbd66...1b4 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #8 Skrevet 7. april 2024 Opplevde det samme. Ble bedre ved 3 måneder. Baby er nå t måneder og ammer fortsatt hver andre/tredje time, men blitt mye mer effektiv. Ferdig spist på 5 til 10 min. Verdt der! Anonymkode: 96eaa...e3d 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #9 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Opplevde det samme. Ble bedre ved 3 måneder. Baby er nå t måneder og ammer fortsatt hver andre/tredje time, men blitt mye mer effektiv. Ferdig spist på 5 til 10 min. Verdt der! Anonymkode: 96eaa...e3d *5 måneder Anonymkode: 96eaa...e3d
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #10 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Opplevde du de samme tingene som meg? Når løsna det? 😕 Anonymkode: 97fcc...94c Opplevde først og fremst dårlig sugetak. Det var vondt, jeg fikk leppestiftfasong på brystvorten og hørte klikkelydene fordi han mistet vakuum. En stund nektet han å amme på det ene brystet, det løsnet av at jeg gikk da jeg startet å amme, kunne sette meg igjen etter noen minutters amming. Han var også veldig urolig som jeg tror kom av at han ble superutålmodig og sint hvis det ikke kom melk hele tiden, da hjalp det med vindusviskeramming. Prøvde også å rape ham mellom hver vindusvisking fordi han svelget mye luft når han mistet vakuum. Når jeg tenker meg om var det mest av denne uroen sammenliknet med sugetakproblemene, bare jeg som hadde glemt det litt ut. Det ble så sinnsykt mye lettere etter hvert! Husker ikke når det gikk over, men tror at det ikke var noe problemer etter fire måneder og lite problemer etter tre. Og så prøvde jeg å få sett så mye kjekt på TV/hørt så mange podcaster jeg kunne mens jeg satt der😄 Anonymkode: b2c64...c76 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #11 Skrevet 7. april 2024 Hadde samme problemer som deg, og vurderte hver dag å gi opp ammingen. Var så utrolig frustrerende! Min hadde dårlig sugetak grunnet stramt tungebånd, og da vi fikk klippet det rundt ti uker ble alt mye bedre. Som natt og dag. Håper det ordner seg for deg, jeg er i alle fall glad jeg holdt ut❤️ Anonymkode: 667a0...27d 1
Surriball Skrevet 7. april 2024 #12 Skrevet 7. april 2024 JA, ammingen blir lettere med tida! Babyen blir sterkere og får bedre tak på puppen, og dier mer effektivt. Ammestundene varer kortere når de blir større. De første månedene føles det ut som man er lenket til sofaen pga. amminga. Mye kaving ved brystet, kan du ha overproduksjon? 😊 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #13 Skrevet 7. april 2024 Men er det egentlig enklere med flaske? Min erfaring er at om baby ikke da er kun sulten men trenger trøst, blir man heller gående å bære og bysse i timer natt og dag istedenfor å amme i timer. Og du kan ikke gi ubegrenset med mme, slik du kan med morsmelk. Anonymkode: ee803...94d 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #14 Skrevet 7. april 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Men er det egentlig enklere med flaske? Min erfaring er at om baby ikke da er kun sulten men trenger trøst, blir man heller gående å bære og bysse i timer natt og dag istedenfor å amme i timer. Og du kan ikke gi ubegrenset med mme, slik du kan med morsmelk. Anonymkode: ee803...94d Det kan man, så lenge babyen ønsker det Anonymkode: 4aee4...162 3 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #15 Skrevet 7. april 2024 Surriball skrev (19 minutter siden): JA, ammingen blir lettere med tida! Babyen blir sterkere og får bedre tak på puppen, og dier mer effektivt. Ammestundene varer kortere når de blir større. De første månedene føles det ut som man er lenket til sofaen pga. amminga. Mye kaving ved brystet, kan du ha overproduksjon? 😊 Nei, jeg har nok i grensen til for lite😕 vekta går opp helt ok, men helt i nedre sjiktet😕 Anonymkode: 97fcc...94c
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #16 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det kan man, så lenge babyen ønsker det Anonymkode: 4aee4...162 Så man kan gi babyer mme hele dagen så mange flasker en vill? Hvorfor står det dagsanbefaling på pakkene og helsestasjonen sier man ikke bør gi mer enn X antall? Anonymkode: ee803...94d 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #17 Skrevet 7. april 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Så man kan gi babyer mme hele dagen så mange flasker en vill? Hvorfor står det dagsanbefaling på pakkene og helsestasjonen sier man ikke bør gi mer enn X antall? Anonymkode: ee803...94d Hvis helsestasjonen sier det, så er det utdatert kunnskap og anbefaling på pakkene er en veiledende informasjon hvor mye barn spiser omtrent. Man skal gi barnet så mye mat det etterspør. Anonymkode: 4aee4...162 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #18 Skrevet 7. april 2024 Sitt riktig og med god støtte. Legg vekk mobilen, slå av pc og dropp tv’n og konsentrere deg om barnet. La barnet amme til hen har spist ferdig på en side. Start på neste bryst til neste måltid. Hvis melken ikke kommer raskt, bruk manuell melking noen minutter til utdrivningsrefleksen starter.Kjøp evt inn en smokk hvis barnet bruker deg som en. Anonymkode: 8f300...67d
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #19 Skrevet 7. april 2024 Når du lar ungen amme så ofte vil du få økedager hele tida. Dette skjer også hvis du pumper mye og/eller ofte Anonymkode: 8f300...67d
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #20 Skrevet 7. april 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Babyen er 6 uker, og annenhver dag vurderer jeg å slutte å amme. Det er jo bare mas og kav, ikke koselig som jeg så for meg. For det første er babyen alltid er misfornøyd, føles som at den aldri egentlig er mett. Vekta går ok opp, men føles som at babyen trenger mer. Jeg ammer fortsatt hver andre time hele dagen, og ammer 45min-1t hver gang. Og babyen kaver. Sparker, klorer, dytter og drar noe helt vanvittig. Det er vondt og slitsomt! Noen som har erfart det samme, men at det blir bedre?? Eller burde jeg bare gi opp og gi flaske? Anonymkode: 97fcc...94c Har du forsøkt å få hjelp til å se på ammingen? Du kan også kontakte Ammehjelpen. Anonymkode: 4aee4...162 2 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå