AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #1 Skrevet 7. april 2024 Vi har to barn, eldstemann konfirmerte seg for tre år siden. Han fikk en dress til 3000kr og 10 000kr på boligsparingskonto av oss. Nå er det datters tur, hun vil veldig gjerne ha bunad, totalprisen på bunaden inkludert sølv og montering er over 40 000kr. Bør vi legge inn 30000kr til på boligsparingskontoen til sønnen vår? Tenker det er mest rettferdig, men mannen mener det er unødvendig fordi det jevner seg ut uansett. Det er litt rart at datter ønsker seg bunad til konfirmasjonen sin, vi har ingen tradisjoner om bunad til konfirmasjon i vår familie, selv jeg har ikke bunad. Men jeg tenker uansett at bunad er en fin investering, det får hun bruk får senere i livet. Anonymkode: c355a...8e6
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #2 Skrevet 7. april 2024 Alle ungene mine får tilbud om bunad. Den som ikke vil ha bunad får ikke summen i penger. Anonymkode: c72c2...e93 39 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #3 Skrevet 7. april 2024 Tenker dere bør gi det samme til barna. Kan dere gå sammen med besteforeldre og flere slektninger om bunaden? Kan eventuelt dattera dekke noe av summen selv? Anonymkode: 6afac...2c7 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #4 Skrevet 7. april 2024 Syns det blir rart å gi mer penger til sønnen, fordi datter får bunad. Hans pengegave er jo en direkte investering i bolig, som vil gi fordel mtp skatt +++... Jevner seg ut etterhvert, til slutt vil 10K for sønnen din, være mer verdt enn bunad til 40K. Anonymkode: a7197...447 31 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #5 Skrevet 7. april 2024 Hun får bunad, + 10 000 til bolig. Og han får tilbud om bunad. Anonymkode: 2851c...bd2 36 1 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #6 Skrevet 7. april 2024 Datterens fritidsaktivitet koster 3 ganger så mye som sønnens, jeg gir ikke han ekstra penger. Datteren er opptatt av klær, sønnen ikke. Hadde delt opp kostnad for bunaden og selve sølvet for seg. Selve bunaden blir som en dress og bare koster mer, sølvtøy dere gir blir som smykker/penger. Anonymkode: 0bcb4...4dd 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #7 Skrevet 7. april 2024 Fikk sønnen tilbud om bunad? Eller gav dere bare dress? Bunad får man bruk for, men det er en eviglang dyr greie som mange vokser ut av også etterhvert for man endrer seg. Jeg ville mest sannsynlig gitt det samme som til sønnen, så kan hun spare til bunad senere. Anonymkode: 9d3bc...940 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #8 Skrevet 7. april 2024 Tenker at dressen han fikk fort blir utvokst. En bunad kan man ha hele livet med tilpasninger. Jeg ville gitt likt i sum, altså satt inn penger til han for boligsparing. Anonymkode: aa66c...72a 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #9 Skrevet 7. april 2024 Han bør få tilbud om bunad han også, men ikke penger som erstatning for en bunad han ev takker nei til. Anonymkode: 3f1f6...972 10
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #10 Skrevet 7. april 2024 Jeg er enig med mannen din, det jevner seg ut Anonymkode: bea94...fcd 9 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #11 Skrevet 7. april 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Syns det blir rart å gi mer penger til sønnen, fordi datter får bunad. Hans pengegave er jo en direkte investering i bolig, som vil gi fordel mtp skatt +++... Jevner seg ut etterhvert, til slutt vil 10K for sønnen din, være mer verdt enn bunad til 40K. Anonymkode: a7197...447 Det er jo et valg dattera tar. Hun kunne heller gått for en kjole og fått 10 000 kr til boligsparing. Anonymkode: 6afac...2c7 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #12 Skrevet 7. april 2024 Han bør få tilbud om bunad, nå eller senere. Man finregner vel ikke på det om en har en kjempedyr hobby, og den andre ikke? En driver med hockey eller slalom, og den andre spiller fotball, f.eks. Aldri hørt om noen som gjør det. Men tilby ham bunad for å unngå konflikter. Anonymkode: 11b2e...0ac 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #13 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Alle ungene mine får tilbud om bunad. Den som ikke vil ha bunad får ikke summen i penger. Anonymkode: c72c2...e93 Hvorfor ikke? Penger har jo reell verdi. Bunad er bare et relativt tåpelig påfunn om å markedsføre et kostyme som en «folkedrakt» fra noen nasjonalister for et par hundreår siden? Ts: jeg ville ha enten sagt «nei, det kan du kjøpe deg selv dersom du når du er voksen har råd og lyst på» til datteren (fordi det er rene bortkasta penger) eller så ville jeg gitt bunadens verdi til øvrige barn. Ikke i rene penger - men i verdi. Feks kunne du dekket kjøretimer opptil summen av en bunad, støtte til studier opptil summen av en bunad eller egenkapital til første bosted på samme verdi. Men jeg oppmuntrer deg på det sterkeste til å si «glem det» til ønsket om bunaden. Eventuelt fortelle henne at hun kan få en brukt, mot at dere kutter kostnadene til gaver og fest tilsvarende mellomlegget mellom hennes og brorens gave (husk å indeksregulere summen!) Anonymkode: 098f7...c38 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #14 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo et valg dattera tar. Hun kunne heller gått for en kjole og fått 10 000 kr til boligsparing. Anonymkode: 6afac...2c7 Jaa? Men nå er det jo ikke sånn at datter ber om penger i tillegg til bunaden, og heller ikke sønnen som ber om mer penger, så jeg ser ikke helt poenget ditt. Anonymkode: a7197...447 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #15 Skrevet 7. april 2024 17 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har to barn, eldstemann konfirmerte seg for tre år siden. Han fikk en dress til 3000kr og 10 000kr på boligsparingskonto av oss. Nå er det datters tur, hun vil veldig gjerne ha bunad, totalprisen på bunaden inkludert sølv og montering er over 40 000kr. Bør vi legge inn 30000kr til på boligsparingskontoen til sønnen vår? Tenker det er mest rettferdig, men mannen mener det er unødvendig fordi det jevner seg ut uansett. Det er litt rart at datter ønsker seg bunad til konfirmasjonen sin, vi har ingen tradisjoner om bunad til konfirmasjon i vår familie, selv jeg har ikke bunad. Men jeg tenker uansett at bunad er en fin investering, det får hun bruk får senere i livet. Anonymkode: c355a...8e6 En bunad er ikke en investering. Det et dyrt plagg. Lei en bunad eller kjøp kjole til ca. samme pris som sønnens dress. Anonymkode: 25adf...de5 8
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #16 Skrevet 7. april 2024 Vi har tilbudt våre barn bunad til konfirmasjonsgave. Jenta sa ja, guttene nei. Da fikk guttene penger tilsvarende sum som jenta fikk til bunad. Vi har forklart dette til barna, slik at det er rettferdig. Anonymkode: d99e2...227 2 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #17 Skrevet 7. april 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor ikke? Penger har jo reell verdi. Bunad er bare et relativt tåpelig påfunn om å markedsføre et kostyme som en «folkedrakt» fra noen nasjonalister for et par hundreår siden? Men jeg oppmuntrer deg på det sterkeste til å si «glem det» til ønsket om bunaden. Eventuelt fortelle henne at hun kan få en brukt, mot at dere kutter kostnadene til gaver og fest tilsvarende mellomlegget mellom hennes og brorens gave (husk å indeksregulere summen!) Anonymkode: 098f7...c38 Halleluja! Anonymkode: 25adf...de5 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #18 Skrevet 7. april 2024 Ja det må alltid være likte. Ferdig snakka. Anonymkode: 7e11b...0a5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #19 Skrevet 7. april 2024 Jeg har bare sønner, men ingen av de hadde av naturlige grunner bunad til konfirmasjonen. De eldste har fått tilbudet nå etter de ble voksne , men kun en har takket ja. Den yngste vil ha, men må bli ferdig utvokst først. Det er ganske populært med herrebunad her på våre trakter Anonymkode: 2ef9d...a7c 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #20 Skrevet 7. april 2024 Her var det slik at jeg fikk bunad, og brødrene mine fikk 10 000 kr hver. Jeg har nesten ikke brukt bunaden min sin konfirmasjonen, og angrer på at jeg valgte bunad. Anonymkode: 8de64...0a1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå