Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 2 hytter, og har vurdert å leie ut 2-3 uker i året på Airbnb. Noen som har erfaring? Hva er de vanligste feilene, hva bør en gjøre og hva bør en unngå?

Dette er hytter med fin beliggenhet, og den ene er helt ny. 

Anonymkode: f4bca...e35

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er en liste med feil:

1. Du som utleier er ikke tilstedet ved overtakelsen, og nøkkel blir levert på god tro mellom leietakere.

2. Du driver kun utleie to eller tre uker i året. For at tidsbruken går i pluss så kreves det solid utleie hele året.

3. Engasjer en vaskedame mellom kundene og eller sørg for vaskingen selv. 

4. Ta betalt på forhånd, slik at kunder må klage tilbake pengene i en kompleks prosess. Om kunden har muligheten til å holde tilbake penger etter oppholdet så har du bevisbyrden.

5. Reduser hva du investerer. Det er lite relevant om ting går i stykka. Sørg for det aller nødvendigste slik at du akkurat blir booket. Ikke bruk penger på skille deg ut, det fungerer sjelden.

6. Unngå russ og utenlandsk ungdom med all makt. Unngå østblokken eller andre som du har kommunikasjonsvansker med. 

Anonymkode: 425f7...52f

Skrevet (endret)

Hei - jeg har leid leil på fjellet på airbnb et års tid. Det går i og for seg ganske greit, men det er noen utfordringer. Vi er litt kresne på hvem vi leier ut til, og på airbnb er det vanskelig å vite da de ikke lar deg ha direkte kommunikasjon utover booking prosessen og du kun ser et fornavn og ikke bilde (vissnok pga diskriminering). For vår del har vi kanskje godtatt 1 av 10 forespørsler pga dette da det er mye rare forespørsler. 

Jeg ville anbefalt Finn før, som har fungert mye bedre, men nå endrer de desverre til samme opplegg som airbnb. Det store problemet med airbnb, landfolk og nå også finn er at de tar ca 25% av leien. Landfolk har gjemt dette bort på sidene og det er heller ikke lett å se på airbnb da alle disse aktørene legger på store avgifter ut til kunden. I praksis oppnår jeg mye bedre priser på utleie når jeg gjør det direkte. 

Casana.no er en ny slik platform uten noen % avgift der du får 100% av leien selv, og da også har mulighet til å sile litt mer på hvem du leier ut til. 

Endret av Jaxer
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke leid ut, men leid en del på airbnb. For min del er har det ikke vært noe problem at utleier ikke er tilstede under overtagelse og det har alltid gått fint å vaske ut etter meg. De gangene utvask har vært inkludert, har det vært greit, men jeg bruker jo tid på å få det fint før jeg drar uansett. 

Jeg ser at de mest proffe jeg leier av har lagt mye tid på å gi ut informasjon i forkant og de krever minst 2 eller ofte 3 netter sammenhengende leie. 

Ved et tilfeller måtte utleier avbooke hytten grunnet en skade. Da gikk det helt fint å få tilbake pengene gjennom airbnb. 

Anonymkode: c7482...06d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...