Gå til innhold

Kan pliktdelsarvinger velge selv hva de ønsker fra et dødsbo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da hadde avdøde kanskje ikke så mye mer enn eiendelene i boligen? 

Anonymkode: 21487...867

Korrekt

Ts

Anonymkode: e8fd9...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Korrekt

Ts

Så trist at han ikke får sørge i fred ❤️ 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De tror det er mer.

Ts

De kan tro hva de vil. De har fått sine 15G allerede. Dersom det er ekstra økonomiske verdier de er ute etter og det skulle avdekkes noe med verdi av interessant omfang blant eiendelens hennes, så har ikke livsarvingene rett på de uansett. Da må de i så fall bytte ut tilsvarende del av pengearven de har fått. Oppsummert får de ikke mer pengeverdier ut av boet til sin mor uansett.

Anonymkode: d908f...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De kan tro hva de vil. De har fått sine 15G allerede. Dersom det er ekstra økonomiske verdier de er ute etter og det skulle avdekkes noe med verdi av interessant omfang blant eiendelens hennes, så har ikke livsarvingene rett på de uansett. Da må de i så fall bytte ut tilsvarende del av pengearven de har fått. Oppsummert får de ikke mer pengeverdier ut av boet til sin mor uansett.

Har de det da? Slik jeg forstår tråden hadde ikke avdøde penger, så det var ikke noen pliktdelsarv å dele ut. Mulig jeg har misforstått noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har de det da? Slik jeg forstår tråden hadde ikke avdøde penger, så det var ikke noen pliktdelsarv å dele ut. Mulig jeg har misforstått noe.

Ts her

Avdøde hadde penger på sparekonto, og 2/3 av den summen går til livsarvingen og resten går til min far.

I tillegg arver livsarving livsforsikring som blir delt med min far.(40/60)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da ble jeg nysgjerrig på en ting:

Må arvingen godta å få de 15G som rene penger, eller har de rett på å få deler av det som eiendeler?

For eksempel få en bunad verdt 50 000 og et bilde verdt 50 000, for så å få 15G minus 100 000 kroner utbetalt i penger?

Anonymkode: a6b6b...85f

Da mamma døde hadde vi rett på å kunne hente ut gjenstander som en del av oppgjøret. Bostyrer holdt orden på verdiene. 
At andre skulle valgt ut hva som var affeksjonsverdi for meg etter min mor ville vært helt meningsløst. Av smykkene valgte jeg blandt annet ut et par lilla plastikkøredobber. Fordi de minte meg om mamma❤️ Ingen andre hadde nok visst det. 

Anonymkode: 3f96d...9d1

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ts her

Avdøde hadde penger på sparekonto, og 2/3 av den summen går til livsarvingen og resten går til min far.

I tillegg arver livsarving livsforsikring som blir delt med min far.(40/60)

Og de sparepengene utgjorde da så mye at livsarvingen fikk sine 15G/ca 1,5 mill?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og de sparepengene utgjorde da så mye at livsarvingen fikk sine 15G/ca 1,5 mill?

Har ikke helt oversikten men det blir vel ikke mer enn 1,3 tror jeg.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke helt oversikten men det blir vel ikke mer enn 1,3 tror jeg.

Ts

Da kan resten hentes av gjenstander i boet 

Anonymkode: 3f96d...9d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette understøtter jo det du er uenig i.

Livsarving har krav på opp verdier til 15G. Overskytende verdier går i dette tilfellet til gjenlevende samboer, da det ikke foreligger info fra ts side om at avdøde og hennes far har vært samboere i minst 5 år, og at testator har skrevet et testamente som tilgodeser han med 4G eller 1/3 av boet. Testamentet sier at hennes far skal få det som er igjen etter at livsarving har fått det hun har krav på etter loven.

Dersom livsarvings pliktarv utgjør mindre enn 15G (i rene penger eller andre økonomiske verdier), så er det ingen verdier igjen i boet som ts far kan arve. Hele arven tilfaller da livsarvingen.

Merk at arv går på verdier, eller ting som kun tilhørte mor (i dette tilfellet). Vil ikke tro at livsarvingen har noen rett til alminnelig inbo i far og samboers felles bolig, men jeg er ingen jurist, så hvordan det stiller seg når paret ikke var gift eller har felles barn vet jeg ikke helt. Nå er det gjerne ikke gamle gryter og tven som er av interesse her uansett da 😎

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Dette understøtter jo det du er uenig i.

Livsarving har krav på opp verdier til 15G. Overskytende verdier går i dette tilfellet til gjenlevende samboer, da det ikke foreligger info fra ts side om at avdøde og hennes far har vært samboere i minst 5 år, og at testator har skrevet et testamente som tilgodeser han med 4G eller 1/3 av boet. Testamentet sier at hennes far skal få det som er igjen etter at livsarving har fått det hun har krav på etter loven.

Dersom livsarvings pliktarv utgjør mindre enn 15G (i rene penger eller andre økonomiske verdier), så er det ingen verdier igjen i boet som ts far kan arve. Hele arven tilfaller da livsarvingen.

Merk at arv går på verdier, eller ting som kun tilhørte mor (i dette tilfellet). Vil ikke tro at livsarvingen har noen rett til alminnelig inbo i far og samboers felles bolig, men jeg er ingen jurist, så hvordan det stiller seg når paret ikke var gift eller har felles barn vet jeg ikke helt. Nå er det gjerne ikke gamle gryter og tven som er av interesse her uansett da 😎

Nei. Testamente tilgodeser samboer med det som et over pliktdelsarv, som er 2/3 når samboer er tilgodesett i testament. 

Anonymkode: 4a341...959

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Testamente tilgodeser samboer med det som et over pliktdelsarv, som er 2/3 når samboer er tilgodesett i testament. 

For at samboer skal kunne tilgodesees med beløp opp til 4G, så må:

1. Samboerskapet ha vart i minst 5 år, dersom de ikke har/har hatt/venter felles barn.

2. At samboer tilgodesees må fremkomme av godkjent testamente. 

TS har ikke gitt uttrykk for at det finnes felles barn. TS har ikke sagt noe om at samboerskapet har vart 5 år eller lengre. Men la oss ta utgangspunkt i at det har det: Testamentet TS har gjengitt sier at gjenlevende samboer skal arve det som ikke tilfaller livsarvingen som pliktdelsarv, det fastsetter ikke at gjenlevende samboer har rett til de 4G du viser til.

Fra arveloven:

«§ 13.Arverett etter testament for samboere med minst fem års samboerskap

Arvelateren kan fastsette i testament at den han eller hun har vært samboer med i de siste fem årene før dødsfallet, har rett til arv opp til fire ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet uten hensyn til livsarvingenes pliktdelsarv etter § 50

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

1. Samboerskapet ha vart i minst 5 år, dersom de ikke har/har hatt/venter felles barn.

TS har ikke gitt uttrykk for at det finnes felles barn. TS har ikke sagt noe om at samboerskapet har vart 5 år eller lengre. Men la oss ta utgangspunkt i at det har det: Testamentet TS har gjengitt sier at gjenlevende samboer skal arve det som ikke tilfaller livsarvingen som pliktdelsarv, det fastsetter ikke at gjenlevende samboer har rett til de 4G du viser til.

Fra arveloven:

Arvelateren kan fastsette i testament at den han eller hun har vært samboer med i de siste fem årene før dødsfallet, har rett til arv opp til fire ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet uten hensyn til livsarvingenes pliktdelsarv etter § 50

Min far og avdøde bodde sammen i 4 år (men var sammen totalt 13 år)

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min far og avdøde bodde sammen i 4 år (men var sammen totalt 13 år)

Ts

Da skjønner jeg ordlyden i testamentet bedre.

Den eneste måten hun kun tilgodese han med noe etter sin død var ved å gi han det som var igjen etter at pliktarven var fordelt. I den rekkefølgen.

Dersom de hadde vært samboere i fem år eller mer, og hun hadde nedfelt det i testamente, så kunne han teoretisk arvet opp til 4G av henne. Hans arverett hadde da gått foran livsarvingens rett, slik at livsarvingenes arv hadde blitt mindre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Fra arveloven:

Punkt 2 gjelder her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Sånn jeg ser det her er alt rundt testamentet helt klart. Det eneste sprøsmålet er om arvingen kan "kreve" å få deler av de 15G "utbetalt" som eiendeler i stedet for penger.

Anonymkode: a6b6b...85f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Punkt 2 gjelder her. 

Nei. Ordlyden i testamentet er klar på at gjenlevende skal gå det som et igjen ETTER at livsarving har fått sin pliktdelsarv.

Forøvrig hadde ikke paret vært samboere i 5 år eller mer, så pkt 2 gjør seg ikke gjeldende uansett hva testamentet skulle sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei. Ordlyden i testamentet er klar på at gjenlevende skal gå det som et igjen ETTER at livsarving har fått sin pliktdelsarv.

Forøvrig hadde ikke paret vært samboere i 5 år eller mer, så pkt 2 gjør seg ikke gjeldende uansett hva testamentet skulle sagt.

Ts her

Så det betyr at min far ikke har lov til å ta noe som helst, før livsarvingen har gått gjennom avdødes eiendeler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du må seriøst slutte å uttale deg i denne tråden. Du har ikke peiling. 
-pliktdelsarven her er 2/3 siden samboer er tilgodesett i testamentet.
-5 års samboerskap er kun angående beløpet og om kravet kommer før livsarving. Punkt 1 og 2 fra bildet er uavhengig av punkt 3. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...