AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #1 Del Skrevet 7. april 2024 Min fars samboer døde nylig, og i hennes testamente står det at min far arver alt som ikke strider mot livsarvingens pliktdelsarv. Han synes det er vanskelig å tolke dette og spurte meg hva det betyr, men jeg forstår ikke heller hva det betyr i praksis. Når det ikke er spesifisert i testamentet, betyr det da at pliktdelsarvingen fritt kan velge selv hva hen vil ha i boet? Min far har bestemt seg for å flytte ut og finne seg noe mindre, siden de leide en stor leilighet. Anonymkode: e8fd9...f01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #2 Del Skrevet 7. april 2024 Det betyr at pliktdelsarvingene må få det de har rett på i kontanter. Er det nok penger i boet er tingene din fars. Er det ikke nok penger kan de komme med krav til salg av gjenstander av verdi. Anonymkode: b0443...d52 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #3 Del Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det betyr at pliktdelsarvingene må få det de har rett på i kontanter. Er det nok penger i boet er tingene din fars. Er det ikke nok penger kan de komme med krav til salg av gjenstander av verdi. Anonymkode: b0443...d52 Ikke nødvendigvis. Pliktdelsarvinger kan velge gjenstander istedenfor alt i rene penger. Jeg valgte enkelte gjenstander - som bunaden, maleri, pianoet, smykker mm. som har affeksjonsverdi. Resten fikk jeg i penger. Anonymkode: 3f96d...9d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #4 Del Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke nødvendigvis. Pliktdelsarvinger kan velge gjenstander istedenfor alt i rene penger. Jeg valgte enkelte gjenstander - som bunaden, maleri, pianoet, smykker mm. som har affeksjonsverdi. Resten fikk jeg i penger. Anonymkode: 3f96d...9d1 Her er gjenstander regulert i testamente. Det er en stor forskjell. Gitt at det er penger nok til å betale ut. Anonymkode: b0443...d52 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #5 Del Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det betyr at pliktdelsarvingene må få det de har rett på i kontanter. Er det nok penger i boet er tingene din fars. Er det ikke nok penger kan de komme med krav til salg av gjenstander av verdi. Anonymkode: b0443...d52 Pengene som skal arves er øremerket pliktdelsarvingen så den er grei, men er usikker på gjenstandene som tilhørte avdøde. Skal min far la livsarvingen forsyne seg først, og så ta det som er igjen? Ts Anonymkode: e8fd9...f01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #6 Del Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Pengene som skal arves er øremerket pliktdelsarvingen så den er grei, men er usikker på gjenstandene som tilhørte avdøde. Skal min far la livsarvingen forsyne seg først, og så ta det som er igjen? Ts Anonymkode: e8fd9...f01 Det er jo grunn til å tro at deler av det som er i leiligheten er din far sitt, og at deler av det eier han halvparten. Det er vel ikke SÅ mye som kun var hans samboer sitt? Anonymkode: fca83...fb8 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #7 Del Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Pengene som skal arves er øremerket pliktdelsarvingen så den er grei, men er usikker på gjenstandene som tilhørte avdøde. Skal min far la livsarvingen forsyne seg først, og så ta det som er igjen? Ts Anonymkode: e8fd9...f01 Juridisk har de kun rett på pengene. Hva han praktisk gjør er helt opp til han. For etter testamente er det han som eier gjenstandene. Anonymkode: b0443...d52 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #8 Del Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Juridisk har de kun rett på pengene. Hva han praktisk gjør er helt opp til han. For etter testamente er det han som eier gjenstandene. Anonymkode: b0443...d52 Ok, er du sikker på at tingene hennes kan gå til min far? Her har avdødes barn allerede vært på døren og ønsket å plukke ut det som minte de om moren/ av affeksjonsverdi. Ts Anonymkode: e8fd9...f01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #9 Del Skrevet 7. april 2024 12 minutter siden, AnonymBruker said: Ok, er du sikker på at tingene hennes kan gå til min far? Her har avdødes barn allerede vært på døren og ønsket å plukke ut det som minte de om moren/ av affeksjonsverdi. Ts Anonymkode: e8fd9...f01 Jeg tenker at uavhengig av hva loven sier, er det anstendig å la barn få noe etter sin mor, med mindre hun eksplisitt har gitt uttrykk for at hun ikke vil det. Kan han ikke prøve å plukke ut noe han tenker kan passe? Anonymkode: a6b6b...85f 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #10 Del Skrevet 7. april 2024 Pliktdelsatvonger som er biologiske barn får 15 G( ca. 1.4 millioner hver). Og gjenstander de er glad i! Anonymkode: 5fb99...a8e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #11 Del Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ok, er du sikker på at tingene hennes kan gå til min far? Her har avdødes barn allerede vært på døren og ønsket å plukke ut det som minte de om moren/ av affeksjonsverdi. Ts Anonymkode: e8fd9...f01 Vet du grunnen til at avdøde formulerte testamentet slikt? Det er ikke vanlig. Juridisk er jeg sikker. I praksis er jeg enig i AB etter innlegget ditt. Anonymkode: b0443...d52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #12 Del Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ok, er du sikker på at tingene hennes kan gå til min far? Her har avdødes barn allerede vært på døren og ønsket å plukke ut det som minte de om moren/ av affeksjonsverdi. Ts Anonymkode: e8fd9...f01 Det er helt naturlig at barna vil ha noen gjenstander i tillegg til det de arver av penger. Her bør din far være på tilbudssiden og ikke tviholde på enkelte eiendeler. Vis litt omsorg! Anonymkode: ab391...b22 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #13 Del Skrevet 7. april 2024 Pliktdelsarvingene og din far kommer forhåpentligvis til enighet på en god måte. Men det juridiske her er: hva hadde damen av verdier? Hvis hennes verdier overstiger det pliktdelsarvingene skal ha, så vil jeg tro at din far er likestilt arving men da kun for verdier som overstiger pliktdelsarven. Han må kanskje regne med at pliktdelsarvingene vil hente ut ting med affeksjonsverdi og verdigjenstander som smykker og sølvtøy, kunst og flotte ting. Kanskje får han kjøpe noen av tingene eller eventuelt ha det til låns… Anonymkode: a546f...5b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #14 Del Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg tenker at uavhengig av hva loven sier, er det anstendig å la barn få noe etter sin mor, med mindre hun eksplisitt har gitt uttrykk for at hun ikke vil det. Kan han ikke prøve å plukke ut noe han tenker kan passe? Anonymkode: a6b6b...85f Han valgte ut bl.a flere av avdødes fotoalbum, litt smykker og klær og pianoet hennes, men de ønsket å velge ut selv og var ikke fornøyd med at han hadde valgt ut for de. Ts Anonymkode: e8fd9...f01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #15 Del Skrevet 7. april 2024 Virker litt rart å eventuelt sitte og knuge på ting som barna hennes kan ha glede av, som for eksempel fotografier av dem som barn eller av deres slektninger på morssiden, smykker mor har hatt før hun traff din far eller som hun har arvet av sin slekt, osv. Anonymkode: 668e3...2d2 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #16 Del Skrevet 7. april 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Han valgte ut bl.a flere av avdødes fotoalbum, litt smykker og klær og pianoet hennes, men de ønsket å velge ut selv og var ikke fornøyd med at han hadde valgt ut for de. Ts Anonymkode: e8fd9...f01 Hadde hun mye annet som kan være aktuelt? Anonymkode: a6b6b...85f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #17 Del Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er helt naturlig at barna vil ha noen gjenstander i tillegg til det de arver av penger. Her bør din far være på tilbudssiden og ikke tviholde på enkelte eiendeler. Vis litt omsorg! Anonymkode: ab391...b22 Ja han er på tilbudssiden og har valgt ut det han mener er affeksjonsverdier, men de var ikke fornøyd med at han valgte ut hva de skulle få selv om det var hennes kjæreste ting. De ville gå gjennom leiligheten selv og ta det de fant, men da må de gå gjennom hans ting også, og det synes han er litt voldsomt. Ts Anonymkode: e8fd9...f01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #18 Del Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min fars samboer døde nylig, og i hennes testamente står det at min far arver alt som ikke strider mot livsarvingens pliktdelsarv. Han synes det er vanskelig å tolke dette og spurte meg hva det betyr, men jeg forstår ikke heller hva det betyr i praksis. Når det ikke er spesifisert i testamentet, betyr det da at pliktdelsarvingen fritt kan velge selv hva hen vil ha i boet? Min far har bestemt seg for å flytte ut og finne seg noe mindre, siden de leide en stor leilighet. Anonymkode: e8fd9...f01 Hvor lenge har de vært samboere? Hva står eksakt i testamente (ordlyd)? Dersom de har vært samboere i minst 5 år, så kan har far rett på opp til 4G dersom det fremgår av testamente. Dersom det foreligger et testamente som tilgodeser far på denne måten, så har hans arv fortrinn i forhold til livsarvingenes pliktdelsarv. Hvis det kun står at han skal få det som ikke strider mot pliktselsarven, så tolker jeg det som at han skal få det som eventuelt er «til overs». Pliktdelsarven er 15G per barn. Arvingene kan fritt fordele eiendeler seg i mellom etter metode de selv velger dersom ikke testator har spesifisert at de ønsker at f.eks bunaden skal tilfalle barn X. De andre barna skal da tilgodesers med penger/andre eiendeler tilsvarende bunadens verdi. Dersom din far og samboeren hadde felles verdier, så har hennes arvinger selvfølgelig kun rett på samboerens del av verdiene, ikke din fars. Anonymkode: d908f...3a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #19 Del Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde hun mye annet som kan være aktuelt? Anonymkode: a6b6b...85f Nei det hadde hun ikke. Min far prøvde å si at de har fått de viktigste tingene hennes som nesten alle albumene med barnebilder, smykker, litt klær, pianoet hennes og småting som minner de om moren. De tror gjerne at det er mye mer, derfor ønsker de å gå gjennom alle tingene i leiligheten, men min far ønsker ikke å få boligen endevendt. Det er ikke mer enn tre uker siden hun døde,og han har det veldig vondt nå og vil bare ha fred og ro. Ts Anonymkode: e8fd9...f01 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #20 Del Skrevet 7. april 2024 Jeg forstår veldig godt begge sider her. Barna som gjerne vil se gjennom og se om det er noe de har et forhold til, og din far, som synes det blir veldig invaderende på hans privatliv. Dette er ikke en situasjon der en part har mer rett enn andre, begge har full rett til å føle det de føler. Det beste da, er om begge parter klarer å være litt rause. Kanskje kan de få komme på besøk, snakke om hva de tenker de vil ha, og din far kan finne det frem? Så kan de bli enige om hvordan det fordeles. Du kan jo også være tilstedet, så han ikke blir alene om det. Jeg mistet min mor for noen år siden, og det var ikke så lett å vite hva jeg ønsket uten å ha sett det. Plutselig så jeg en helt verdiløs boks som jeg husker at hun alltid hadde sysakene sine i, og da ønsker jeg jo den, selv om man ikke klarte å komme på den før man så den. Om noen andre skulle ryddet, ville de antageligvis kastet den. Anonymkode: a6b6b...85f 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå