Gå til innhold

Kjøpe hytte som må utbedres når man ikke er handy.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er på utkikk etter hytte. Liker den gamle typen som ligger litt for seg selv, helst i skogen. Vi ser på en prisklasse til under 1 mill, og regner med at uansett hvilken hytte vi ender opp med så må noe oppgraderes. 

Har funnet en nå som har ligget ute siden september til 790k. Den har noe råte på panel, har ikke fuktsperre mot grunn og noe sprekk i muren som kan være setningsskader. 

Spørsmålet er om dette alt for mye for oss som ikke er spesielt handy. Vi må nok leie inn arbeidskraft, men er det for mye jobb? For dyrt til at det er verdt det? Tenker at vi kan få den noe ned i pris.

Konkrete ting som står: 

-Det bør etableres tilgang til krypkjeller.

-Videre om krypkjelleren - tyder på forhøyet fuktighet, det ble observert kokonger i etasjeskille/bjelkelag og salt/kalkutslag på grunnmur. Det er ikke etablert fuktsperre mot grunn

Kan man leie med seg en byggmester til å bli med på visning? Hva koster noe sånt? Vi kjenner ingen selv.

Anonymkode: efff1...c19

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig dyrt å få folk ut til en hytte, spesielt hvis de ikke kan kjøre helt frem. Det er kanskje ikke strøm heller?

Hvis du skal pusse opp hytte selv må du være handy eller kjenne noen som er det.

Anonymkode: fdd67...46b

Skrevet

Hvordan skal du få materialer ut dit? Kjørbar adkomst eller helikoptertransport? 

En snekker koster fort 1000kr/timen, så det blir jo dyrt å betale både for arbeidskraft og materialer. Drenere rundt hytta kan fort koste flere hundre tusen kroner. Bytte kledning er passe dyrt, ihvertfall om du må leie inn folk til slikt. 

Leie inn byggmester går an. Vil tippe det koster rundt 1000-1500kr/timen inkl.mva. Husk å ta med reisetid. 

AnonymBruker
Skrevet

image.jpeg.22817c2b75d61dd43853141dba30a0c0.jpeg

Anonymkode: 3ae0e...26f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjedet meg, og tillot meg å google meg frem til hvilken hytte det er. Leste tilstandsrapporten. Hytta er fin den, men krever en eier som er litt handy (eller som er villig til å bruke litt penger). Ser at de har satt ned prisen 100' i forhold til det du skriver over, og det er jo et godt utgangspunkt!

Den kraftige setningssprekken en x-faktor, men alt kan løses. Fukten i gulvet ved verandadør er vel det aller første jeg ville tatt tak i.

Krypkjeller under stue, kjøkken og soverom ser veldig lav ut? Spørsmålet er om det er høyde nok i den til å drive utbedringsarbeid der nede – når tilkomst først er etablert. Hytta ligger i alle fall delvis på fjell. Lufteventiler og ny drenering langs grunnmur må på plass, men det kan ikke være noen voldsom gravejobb i dette tilfellet. En helg med spader.

Men for at dette skal ha noen effekt så må vannet fra taket ledes bort fra grunnmuren!! Takrennen på inngangssiden er montert slik at den nesten gjør vondt verre. På den andre siden bør det absolutt monteres takrenner.

Taket er ikke pent, men jeg ser ingen grunn til å tro annet enn at det fungerer fint i mange år til. Det jeg stusser litt over er pipehatten og toppbeslaget på mønet: hvorfor ser dette vesentlig nyere ut enn resten?

Tilstandsrapporten trekker frem en rekke flere momenter enn de du la frem, men alt dette er løsbare saker.

Du må ha et realistisk syn på at ved å kjøpe en hytte som denne så skaffer du deg også en "hobby" og en fritidsbekjeftigelse. Er dette noe du/dere ønsker og kan finne tid til? For ellers blir det dyrt – nå og senere.

Det er en ærlig sak å ikke være handy, men det er mye som kan læres og som ikke er spesielt vanskelig (f.eks å skifte stående kledning der det trengs). Det som kanskje er den største utfordringen til å begynne med er å forstå hva som er viktigst å ta nå og senere, og det å prioritere rekkefølgen på prosjektene.

Det å slipe alle gulvene og kvistlakke og deretter male vegger og tak innvendig kommer i så måte langt ned på listen, selv om det er fristende å begynne med.

Hytta ligger heldigvis ikke langt unna nærmeste by, og det er bilvei nesten helt frem. Det er et pluss. Jeg ville kostet på meg å ta med en snekker på befaring ( kanskje til og med han som har skrevet tilstandsrapporten?) slik at dere kan spørre og grave. Vel anvendte tusenlapper. 

Lykke til

Anonymkode: 78f5c...74f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...