Gå til innhold

Ærlighet=dumhet?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_forvirret_
Skrevet

Jeg har flere ganger i det siste lurt på om det virkelig er slik at om man er ærlig i hverdagen, så er man å betrakte som dum?

Er man arbeidsledig, men har jobbet noen timer i løpet av uka, så "må" man selvfølelig trikse med tallene, hvis ikke er man "dum"...

Når man skriver selvangivelsen, så "må" man selvfølgelig finne alle smutthullene, eller la være å oppgi inntekt, hvis ikke er man "dum"...

Om en leverer inn et forsikringskrav, så "må" en selvfølgelig plusse på noen tusen, hvis ikke er man "dum"...

Alt skal selvføglelig være gjort på en lovlig måte, men det virker som om det er forventet at man hele tiden skal finne en måte å "lure" systemet på.

Jeg er såkalt "dum", og får hele tiden spørsmål fra enkelte i mine omgivelser, "hvorfor gjør du ikke slik eller sånn"?

Når jeg da svarer at jeg ikke gjør det "slik eller sånn" fordi det ikke er "slik eller sånn", så får jeg hele tiden høre at systemet er lagt opp slik at en skal plusse på eller trekke fra for å få det en har krav på. Oppgir en riktig informasjon så vil en aldri få igjennom sitt krav! :tristbla:

Noen av disse menneskene har også den siste tiden prøvd å lure meg økonomisk, med temmelig åpenbare falske krav. (Når vi har gått sammen om en gave eller lignende) Når jeg så nekter å betale det de krever, og forklarer dem hvorfor, så blir de flaue, og sier: "ja selvfølgelig har du rett, det tenkte jeg ikke på", før de blir bråkjekke og ler "ja, ja, det er jo lov å prøve seg"..

Dette dreier seg selvfølgelig bare om småtteri, og det er egentlig ikke noe å henge seg opp i, men når det skjer så ofte, så blir en LEI! :frustrert:

Jeg blir altså betraktet som en økonomisk analfabet bare fordi jeg nekter å prøve å "lure" systemet.

Er det virkelig slik at man er dum om man vil gjøre ting på en ærlig måte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er stor tilhenger av denne ærligheten jeg!

Kunne aldri falle meg inn å lyve med henhold til forsinkring osv. Tenk om det skulle bli oppdaget?! Man ville ikke fått forsikring hod et eneste selskap!

Jeg har alltid vært veldig klar på det ovenfor alle jeg kjenner og har vel egentlig ikke blitt plaget eller lust av mine venner. For noen venner du har da? Som prøver å lure deg?

Nei, jeg hadde tatt en skikkelig skarp tone og gitt beskjed om at det ikke blir aktuelt å være med å spleise eller noe som helst til de skjerper seg. Og fortell dem at du syns det er leit at de ser på deg på den måten, og at du blir lei deg og usikker pga det. Og alt dette pga at du er en ærlig person?

Skrevet

Hei. Jeg forstår godt hva du mener. Jeg kunne vel også kommet bedre ut av det økonomiske mht. selvangivelse ol. hvis jeg hadde satt meg inn i smutthullene, men det har jeg ikke gjort. Du er jo ikke dum fordi du er ærlig, og det er jo alltid noen som vet bedre. Men jeg tror at ærlighet varer lengst, og samvittigheten er bedre da. Så får det bare være om folk syns jeg er dum ! Hadde også en i vår vennekrets, som lurte systemet ( staten )...han prøvde også å lure meg og min mann også. Dette endte med at han fikk fengsel i 9 mnd. for å snylte staten. Han fant noen "smutthull " og bommet totalt ! Hvem sa at ikke ærlighet varer lengst. Rettferdigheten seiret der.

Skrevet

I min verden eksisterer ikke gråsoner i forhold til hva som er rett og galt, og er det dumt å være ærlig og ta de rette valgene i forhold til ting så kall meg gjerne dum - men jeg lever og tror at man kommer lengst ved å være arlig, og holde seg på den riktige siden av grensen mellom rett og galt.....

Skrevet (endret)

Sånn er det i min vennekrets også, man må alltid finne smutthull for absolut alt, i allefall om det handler om penger. For tenk, kanskje man sparear 100 kroner på å lure systemet...

Selv er jeg ærlig og gjør ting slik de skal gjøres, jeg er vel ikke dum for det. Og kommenterer noen det så får de jaggu høre :P

Endret av Rebelle
Skrevet

Jeg støtter trådstarter fullt ut! Syns det er skremmende at så mange har et så lite reflektert forhold til hva som er rett og galt. Man har liksom rett til å "prøve" seg - hva er det for en idiotisk tankegang?!! :klaske:

Dessverre er det mange som kommer unna med uærligheten sin, men for meg er det viktigere å ha god samvittighet og ikke prøve å lure til meg noe jeg ikke har rett på.

Skrevet

Viktigste for meg, er å være en ærlig person. Så slipper man trøbbel senere. Lønner seg nok i lengden :)

Uærlighet er dummhet, spør du meg. Kan virke som snarveier, men i virkeligheten er det nok ikke det.

Skrevet

jeg er heller ærlig og dum da ja, takke meg til å være en snylter som på tross av hvor godt vi faktisk har det, skal suge til meg penger som jeg verken har krav på eller som er mine.

for meg blir det samme mentalitet som de som bruker opp egenmeldingsdager før året deres begynner på nytt, må jo ta den frien de har krav på...

tror endel har glemt hva "krav på" betyr, og også hvor heldigstilte vi i utgangspunktet er.

det er stort sett ikke de fattigste, eller de som trenger litt ekstra mest, som snylter og lurer til seg penger som ikke tilhører dem.

og hadde jeg hatt venner som også forsøkte å snylte penger av MEG.... :overrasket:

da hadde jeg ærlig talt blitt dritforbanna!!

fortalt dem akkurat hva jeg mente om slik oppførsel og stilt spørsmålstegn ved deres tanker om vennskap når de kan drive på slik.

Gjest Fruktfat
Skrevet

er dere like ærlige når det kommer til lånekassen/stipend og bosted da? ;)

Skrevet
er dere like ærlige når det kommer til lånekassen/stipend og bosted da?  ;)

Jeg meldte ikke flytting før etter at jeg var ferdig med lærlingeperioden min(Fikk lærlingeplass i oslo mens mamma bodde i porsgrunn). Jeg var borteboer og fikk stipend, selv om jeg bodde hos samboern min. Men det er jo ikke å lure systemet. Det er jo faktisk slik det er lagt opp. De fleste studenter/lærlinger blir ikke rike på stipend, men dem får en sjanse til å klare seg litt bedre ;)

Skrevet

jepp.

Gjest gjest_forvirret_
Skrevet

Godt å høre at jeg ikke er alene om å reagrer på slik oppførsel! Etter å ha opplevd flere med slike holdninger begynte jeg nesten å lure på om de ærlige var i midretall!

Mine "venner" er ikke akkurat uærlige, de liker nok heller utfordringen med å se hvor langt de kan strekke grensen. De har ofte en holdning som går på (f.eks):

"hvorfor reparere vår gamle gressklipper, X har jo akkurat kjøpt ny, vi kan sikkert få låne deres"

Selvfølgelig får de låne gressklipperen, ikke problem i det hele tatt. Men det blir et problem når et eller annet skjer med klipperen, og den blir satt pent på plass uten at vi får vite at den er ødelagt. Vi oppdager bare (gjerne noen dager senere, vi klipper ikke gresset så ofte :ler: ) at de har reparert sin egen klipper, og at vår ikke virker.

Om vi konfronterer dem med problemet: "nei, den virket da helt fint sist vi brukte den"....

Det kan vi selvfølgelig ikke motbevise, og det blir til at vi sitter der med regningen og lurer på hva som har skjedd.

De skal absolutt "prøve seg" hele tiden!

Nå har vi heldigvis ikke så mye med dem å gjøre lenger, men jeg opplever til stadighet overraskelser, og jeg BLIR like overrasket hver gang!

Men som flere av dere sier: ærlighet varer lengst, så jeg vil vel en dag oppleve at de "får sitt". Og da er det vel lov å være litt skadefro? ;)

Skrevet

litt, de får som fortjent.

jeg ville også flirt litt når de endag blir tatt. :ler:

Skrevet
litt, de får som fortjent.

jeg ville også flirt litt når de endag blir tatt.  :ler:

Takk, det var det svaret jeg håpet på :ler:;)

Gjest gjesten
Skrevet

Ser at mange lurer til seg mer penger enn de egentlig har krav på. Jeg blir litt satt ut av hvordan noen mennesker tenker. Spesielt forsikringssvindel synes jeg er lumpent gjort, da er det jo alle andre som betaler som svindles.

Et lite eksempel som jeg reagerte på var et par som var på sydentur. En av de ble skikkelig solbrent fordi personen ikke hadde smurt seg nok ifh til sin hudtype (når man vet at man blir sterkt solbrent her hjemme med 25 i solfaktor, så blir man jo garantert det i syden også :sjenert:) for da skulle man "steke" og få litt farge på kroppen. Det hele endte med at de søkte om å få dekket hele reisen gjennom reiseforsikringen fordi de ikke kunne ligge på stranden mer enn den første av de to ukene pga solbrentheten. Paret fikk faktisk nesten hele summen tilbake.

Jeg må innrømme at slike ting gjør meg forbannet. Andre skal da ikke betale fordi jeg selv har vært en forfengelig idiot som ikke klarer å ta vare på meg selv!?

Skrevet

Absolutt!

Faktisk kom jeg i en vanskelig situasjon for noen år siden, da søstera til samboeren min "sa" at hun skulle skrive at hun bodde på vår adresse for å få borteboerstipend. Jeg sa klart fra at det godtar jeg ikke, men hele familien (bortsett fra samboeren min) ble gretne og syntes det var gnient gjort av meg. Jeg ville jo ikke ta skade av det! Må legge til at den jenta er så bortskjemt som det går an å få blitt, og trengte virkelig ikke borteboerstipend!

Skrevet

Sorry, men det er ikke å "lure" systemet å f.eks. utnytte de reglene for f.eks. skattefradrag som finnes i forbindelse med selvangivelse.

Det er ikke lureri å sette seg inn i de regler som finnes, og dermed muligens "få" mer enn man ellers ville fått.

Derimot er det å lure systemet og sette opp mer i forbindelse med en forsikringssak.

Det er også svært dårlig gjort å ødelegge andres ting UTEN å si fra eller lignende.

Men hvor mange av dere som er sååååå ærlige har ALLTID betalt tv-lisens? Selv om dere ikke har kjøpt i butikk og dermed blitt "innraportert"?

Skrevet
Sorry, men det er ikke å "lure" systemet å f.eks. utnytte de reglene for f.eks. skattefradrag som finnes i forbindelse med selvangivelse.

Det er ikke lureri å sette seg inn i de regler som finnes, og dermed muligens "få" mer enn man ellers ville fått.

Derimot er det å lure systemet og sette opp mer i forbindelse med en forsikringssak.

Det er også svært dårlig gjort å ødelegge andres ting UTEN å si fra eller lignende.

Men hvor mange av dere som er sååååå ærlige har ALLTID betalt tv-lisens? Selv om dere ikke har kjøpt i butikk og dermed blitt "innraportert"?

nei, det er ikke å lure systemet å føre opp ting i selvangivelsen som man har oppriktig krav på men som ikke er ført opp.

det er vel ikke det det er snakk om heller.

heller slikt som at dersom man får fradrag for reise, så slenger man på litt ekstra, eller finner måter å kunne kreve reisefradrag selv om man egentlig ikke har krav på det men finner måter å lure det til seg på likevel.

og tv-lisensen er vel min ene ikke-ærlige ting, den har jeg sneket meg unna helt til jeg ble kontrollert nå for litt siden. :ler:

så jeg er nok bare 99 % ærlig i forhold til slikt. :sjenert:

Skrevet

jeg er dessverre på rehabilitering. Det er ingenting mer i verden jeg vil en å begynne å jobbe igjen! Synes det er nitrist å gå hjemme dag ut og dag inn, og er den typen som trenger "en grunn til å stå opp om morgenen"... Men får altså ikke lov av legen og sykehuset og begynne og jobbe desverre :grine: . Det som forferder meg er den holdningen mange har: "Hvorfor slår du ikke til og blir uføretrygdet nå som du har muligheten?" HALLO??? Det er jo det jeg kjemper mot med alle midler! Er det virkelig så letvint for folk? Jeg er i slutten av tyveårene og det er virkelig ikke det jeg trakter etter!!! Og det er folk på min egen alder som sier dette! Er arbeidslysten virkelig så liten hos enkelte, til og med hos så unge mennesker, at hvis de fikk muligheten ville de kuttet ut jobben og hatt samvittighet til å gå hjemme å leve på staten??? Jeg blir helt satt ut :sur: ! De skulle bare prøvd å være i min situasjon. Å ikke ha noe valg. Å måtte være hjemme, - hvor alt man ønsker her i verden er å begynne å jobbe igjen! Og sånn har det vært i TRE ÅR! Det er faktisk ingen drømmesituasjon hvis noen tror det.

Skrevet

Ps: meg over. Hvis noen skulle reagere på at jeg går på rehabilitering etter tre år: Det er faktisk mulig å behovsprøve det, hvis man oppfyller visse betingelser. Så slipper jeg å forklare meg lenger ned i tråden... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...