Gå til innhold

Er jogging og bruk av romaskin effektive måter å tape vekt på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 2 barnsmor med full jobb og mye stress i hverdagen. Veier nå 63 kg og har veldig lyst å ta av noen kilo. Føler mer rett og slett tynnfeit og i tillegg er jeg også mye trøtt og tom for energi selv om jeg spiser ganske sunt og ikke mangler noen vitaminer/mineraler.

Min utfordring er at jeg ikke har mulighet til å stikke på treningssenter eller trene lenge ad gangen. Har kjøpt romaskin og tenkte også på å ta 20 minutters løpeturer når muligheten byr seg. 

Er dette noe som vil føre til vekttap? Har lyst å gå ned ca.5 kg, vil samtidig legge om kostholdet litt (kun spise godteri og junk i helger) og trene litt yoga og styrke.

Anonymkode: 629b1...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kostholdet er det viktigste for vektnedgang.  Men trening vil kunne hjelpe for å stramme opp.

Anonymkode: 96825...3bc

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det viktigste du får gjort dersom du vil ned i vekt, er å legge om kostholdet, fokusere på å ligge i kcal-underskudd. Trening er jo supert og positivt for mye, men ikke den viktigste faktoren for å gå ned i vekt 😊 Husk at selvom du spiser godteri & junk "kun" i helgene, så kan et stort overskudd av dette, gjøre at underskuddet fra mandag - fredag plutselig ikke spiller noen rolle. 

Anonymkode: ddeb2...3d2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kostholdet gjør at du mister kiloene, treningen gir deg energi :)  Men pass på å spise nok mat, hvis ikke vil treningen bare tappe deg for energi.

Anonymkode: c5460...efc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

5 kg er ca 35.000 kalorier. Hvor mye brenner du på 20 minutters roing? 

Det vil føre til vekttap, men det vil ta ganske lang tid, i hvert fall 6 mndr om du ikke justerer ned inntaket også. 

Hvis du spiser det siste måltidet rundt 18, mest proteiner, og ror på tom mage tidlig før jobb så kan brenne litt mer fett enn om du spiser først.

https://www.trening.no/treningstips/trening-pa-tom-mage-gir-okt-fettforbrenning/

Anonymkode: ad533...8f4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med mindre du trener på veldig høyt nivå (noe du ikke har tid til) så vil ikke trening påvirke vekttap.

Økt muskelmasse vil gjøre at du forbrenner mer kalorier av å bare eksistere. Så roing vil være mer nyttig enn korte løpeturer på sikt.

For vektnedgang er trening 10% og kosthold 90%. 

Trening kan gi motivasjon til å spise sunnere. Det gjør også kroppen sterkere og gir mer energi. Så trening er absolutt verdt å gjøre, spesielt styrketrening for kvinner (mtp osteporose når man nærmer seg overgangsalder). 

Men trening er IKKE førstevalget når det kommer til vekttap. Da er det mest enkle alternativet ofte det beste; faste.

Anonymkode: d6da6...00c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Med mindre du trener på veldig høyt nivå (noe du ikke har tid til) så vil ikke trening påvirke vekttap.

Økt muskelmasse vil gjøre at du forbrenner mer kalorier av å bare eksistere. Så roing vil være mer nyttig enn korte løpeturer på sikt.

For vektnedgang er trening 10% og kosthold 90%. 

Trening kan gi motivasjon til å spise sunnere. Det gjør også kroppen sterkere og gir mer energi. Så trening er absolutt verdt å gjøre, spesielt styrketrening for kvinner (mtp osteporose når man nærmer seg overgangsalder). 

Men trening er IKKE førstevalget når det kommer til vekttap. Da er det mest enkle alternativet ofte det beste; faste.

Anonymkode: d6da6...00c

Faste hjelper ingenting om man ikke faktisk er obs på hva man putter i munnen samtidig. 

Anonymkode: 8ab88...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Faste hjelper ingenting om man ikke faktisk er obs på hva man putter i munnen samtidig. 

Poenget med faste er jo å ikke putte noe i munnen...

Anonymkode: e0948...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 2 barnsmor med full jobb og mye stress i hverdagen. Veier nå 63 kg og har veldig lyst å ta av noen kilo. Føler mer rett og slett tynnfeit og i tillegg er jeg også mye trøtt og tom for energi selv om jeg spiser ganske sunt og ikke mangler noen vitaminer/mineraler.

Min utfordring er at jeg ikke har mulighet til å stikke på treningssenter eller trene lenge ad gangen. Har kjøpt romaskin og tenkte også på å ta 20 minutters løpeturer når muligheten byr seg. 

Er dette noe som vil føre til vekttap? Har lyst å gå ned ca.5 kg, vil samtidig legge om kostholdet litt (kun spise godteri og junk i helger) og trene litt yoga og styrke.

Jeg løper opp og ned skråning bak huset. Gikk ned fra 65 til 58kg. Startet med d vitamin og spiste mer. 

Anonymkode: f1bd5...ef4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min del fungerer trening bra, men det er en langsom metode. Det egner seg ikke til å gå ned 20 kg. Å trene bort noen få kg går greit.

Det fungerer fordi jeg synes det føles bedre å svi av 1000 kcal på en skitur enn å bare ikke spise. Det finnes ikke noe bra med å være passiv sur og sulten.

Anonymkode: 3d42d...f78

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest casca

Legg om kostholdet først, og fortsett med den treningen du allerede gjør. Du kan fint gå ned 5 kg på kort tid med et planlagt og sunt kosthold, du kan ikke gå ned i vekt på kort tid ved å aktivt bruke romaskin og ved å løpe. Da må du gjøre det så intenst over så lang tid at du nærmest kaster opp hver gang, da brenner du nok fettlageret noe.. og kommer også til å kanskje gå opp i vekt fordi du får muskler 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Poenget med faste er jo å ikke putte noe i munnen...

Aldri? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville nok klart å gå ned 5kg relativt raskt med det, men ikke pga treningen i seg selv, men fordi jeg synes det er lettere å få til andre livsstilsendringer hvis jeg får til litt trening. 

Anonymkode: 4f8e4...605

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kutt ut sukker og junk. Dressinger og sauser med mye kalorier, loff og hvitt brød som ikke gir næring. 

Anonymkode: 27e78...f13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt kombinasjon mtp slitasje og forbrenning av kalorier, men dersom du har feil variant av FTO genet vil ikke romaskin (eller sykling) bidra til vektnedgang. Men det vet du ikke før du prøver og det er uansett sunt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Aldri? 

Aldri. Dvs det kommer an på hva slags faste det er snakk om. Periodisk faste er i vinden. Da deler du opp døgnet slik at du har et spisevindu f eks mellom 16 og 20. Annen faste kan være å kutte mat helt en periode. Selv har jeg fastet opp til tre dager kun ved å drikke vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

For min del har trening vært viktig for vektnedgang tidligere. Mest fordi det gjorde at jeg følte meg bedre (mindre kortisol i kroppen blant annet) som gjorde at behovet for sukker og usunn mat ble mindre. Jeg spiste sunnere fordi behovet for selvmedisinering ble mindre som resulterte i vektnedgang.

Anonymkode: fd408...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1kg er ca 7000kallorier, så hvis du klarer å kutte ned 7000kallorier i uken og i tillegg trener kardiolog (løping/roing) så kommer du langt 😊

Selv hjelper det meg å bruke appen «my fitness pal» (den er gratis). Der legger jeg inn kalloriantallet jeg vil holde meg på, og fører inn hva jeg spiser og trener. Det hjelper å måtte skrive inn alt, dvs da er det lettere å unngå den bollen jeg fikk lyst på i lunchen, eller sjokoladen jeg ville ta i farten fordi jeg ikke gadd å lage meg knekkebrød ☺️

Anonymkode: d65d5...5b3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Aldri. Dvs det kommer an på hva slags faste det er snakk om. Periodisk faste er i vinden. Da deler du opp døgnet slik at du har et spisevindu f eks mellom 16 og 20. Annen faste kan være å kutte mat helt en periode. Selv har jeg fastet opp til tre dager kun ved å drikke vann.

Så man må spise på et tidspunkt altså. Og poenget mitt er fortsatt at faste ikke hjelper om man ikke passer på hva man putter i munnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste du får gjort dersom du vil ned i vekt, er å legge om kostholdet, fokusere på å ligge i kcal-underskudd. Trening er jo supert og positivt for mye, men ikke den viktigste faktoren for å gå ned i vekt 😊 Husk at selvom du spiser godteri & junk "kun" i helgene, så kan et stort overskudd av dette, gjøre at underskuddet fra mandag - fredag plutselig ikke spiller noen rolle. 

Anonymkode: ddeb2...3d2

Problemet blir for oss som ikke KAN spise mindre fordi vi har lav forbrenning. Derfor må vi øke forbrenningen, for eksempel ved å trene kondisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...