AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #1 Skrevet 7. april 2024 Mine er 10 og 13. Den eldste er gjerne med venner, men ikke alltid. Den yngste er ikke såå mye med venner, tror ikke hun enda har knekt koden å finne noen å leke med utenfor skoletid. Jeg har prøvd å avtale med foreldre, men de fleste kommenterer som regel «barna lager disse avtalene selv de». Jeg merker barna ikke er så hissige på å finne på ting med meg lenger, og det er vanskelig å motivere dem. Prøver litt bevisst å ikke hver eneste ledige helg putte inn masse aktiviteter, reising, ting som koster penger osv. Gjerne litt lavterskel. Men ungene er liksom i en lang periode de helst vil være hjemme, se på tv (her begrenser jeg) osv. Hvordan motivere de?😅 eller legge opp helgene? Anonymkode: 76f6f...430 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #2 Skrevet 7. april 2024 Samme «problem» her. Eldste vil bare slappe av, men hva innebærer det? Jo, spilling/tv flere timer i strekk. Ikke så hod på å møte venner på fritiden. Minste har ikke knekt den koden enda, men han er mindre enn dine da. Jeg varierer på om det er aktivitet eller fritt valg. Prøver å få de med på gjøremål som må gjøres og overtaler de til å være med ut om jeg skal noe. Legger inn noe lek/tur/natur inni der også. I hverdagen generelt er det vanskelig å finne på noe med eldste, men brettspill er det jeg tyr til. Sjakk, battleship og kortspill er populært. Eldste liker godt ting som kino, klatring, escape room, svømming og bowling. Men det gjør vi jo ikke hver helg. Sykkeltur er han med på og løping på bane. Hater tur ellers, men klarer enn så lenge å tvinge han med. Blir med på å lage mat. Har bok vi leser sammen. Hva med å ha et prosjekt sammen? Noe å lage eller noe å lære seg? Det har vi ofte sammen, men ingen akkurat nå. Anonymkode: 4b567...271 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #3 Skrevet 7. april 2024 Inviter andre med barn hjem på lunsj, kaffe, middag. Eller dra med andre familier på skogstur, lek ute et sted, grilling, dra på biblioteket. Anonymkode: 368f5...802
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #4 Skrevet 7. april 2024 Akkurat nå er det Stolpejakt det går i. En langtur hver helg. Men interessen pleier å dabbe av inn mot sommeren. Matlaging og bakst er populært, gjerne å prøve seg helt selv. Vi er også glade i store puslespill. Anonymkode: 822c9...4a6
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #5 Skrevet 7. april 2024 Min er 10. Vil fortsatt gjerne være sammen med meg. Vi drar ofte i svømmehallen eller på klatreverket i helger, på sommeren drar vi også på stranden, i parken, sånne ting. Møter ofte venner også, av og til fordi vi foreldre snakker sammen, av og til avtaler se selv. Brettspill er populært, spille kort, tegner mye, håndarbeid, hører på lydbok, leser… Og så baker vi, lager gourmet-mat sammen etc. Anonymkode: bd373...011
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #6 Skrevet 7. april 2024 Min på 11 år er stort sett ute med venner vår/sommer tid, oktober til midten av mars blir det mye spilling med venner og trening selvsagt, og noen helger er det cuper også,så stort sett er vi opptatt i de fleste helger. i ferier : spiller vi mye brettspill, bader, går på påskeegg jakt, går turer, på vinterferien griller vi og aker ( hvis snø) og høstferien vet jeg ikke da har jeg sjelden fri,men da er hn med besteforeldrene på hytta ofte Anonymkode: 4b868...f57
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #7 Skrevet 7. april 2024 Mine er 8 og 11. Når de ikke har cup eller venner så forsøker vi én familiedag ute, enten på ski, gå tur, sykle, fiske, brenne bål.. Det høres veldig fancy ut men blir ca én gang i mnd. En lørdag i mnd henger de med oss på ærend, innkjøp og butikker og småstyr og besøk hos min bestemor til slutt. Har bare blitt sånn (pga at hun bor rett ved senteret vi drar til). Ellers forsøker vi å blande inn ting som svømmehall, klatrepark, besøke familie som bor noen timer unna og ting som alle fire liker å gjøre og har det gøy med den dagen vi ikke er utendørs. Igjen, de er ofte med venner eller idretter. Og en gang i blant så er vi hjemme og daffer, gamer og baker boller eller noe. Anonymkode: 96e8f...48b
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #8 Skrevet 7. april 2024 Det blir mykje til at dei er ute med vennar, men når vi er saman er det ski om vinteren, både alpint og langrenn, sykkel-, skogs- eller fjellturar resten av året. Eg vil helst på langrenn og fjelltur, ungane helst alpint og sykkel. Mannen er litt lunken til alt unntatt alpint, men blir med når han ikkje finn ein god grunn til å ikkje vere med. Ellers ser vi ofte film laurdagskvelden. Ungane er 10 og 12 år gamle. Anonymkode: 0cf2c...14b
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #9 Skrevet 7. april 2024 Tusen takk for mange fine tips 🌸 ts Anonymkode: 76f6f...430
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå