AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #1 Skrevet 7. april 2024 Hadde litt hard avføring( ikke veldig) og etter at jeg tørket meg la jeg merke til friskt blod på papiret. Det var ikke veldig mye men nok til at jeg ble litt stresset. Sjekket om det var rifter og har flere små rifter rundt endetarmsåpningen.. Men selv om det blødde litt fra rifter så kan jo blodet komme fra et sted inne i tarmen. Leser på nett at en bør oppsøke lege selv med de minste blødninger. Hva ville dere gjort. Avvente eller gått til legen. Er litt hypokonder så lett for å tenke det verste (tarmkreft) . Hilsen meg Anonymkode: c724a...4ee
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #2 Skrevet 7. april 2024 Frisk blod ved hard avføring er ikke bekymringsfullt what so ever, og nei… en «skal ikke oppsøke lege selv ved de minste blødninger». Om det derimot ikke gir seg (selv om avføringen blir normal), da kan du ta kontakt med lege. Anonymkode: 5f9f3...e43 3 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #3 Skrevet 7. april 2024 Du er hypokonder, ja. Anonymkode: 1e533...a31 3 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #4 Skrevet 7. april 2024 Null stress med friskt blod mest sannsynlig en prekt hemoroide. Det er mørkt blod (gammelt) du må være obs på med tanke på kreft. Anonymkode: 34a5d...94f 2 1
Queen19 Skrevet 7. april 2024 #5 Skrevet 7. april 2024 Hvis det var lyst blod, er det mest sannsynlig kun pga rifter og ingen grunn til bekymring. Ved mørkt blod bør du kontakte legen. 1
Grüner Skrevet 7. april 2024 #6 Skrevet 7. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hadde litt hard avføring( ikke veldig) og etter at jeg tørket meg la jeg merke til friskt blod på papiret. Det var ikke veldig mye men nok til at jeg ble litt stresset. Sjekket om det var rifter og har flere små rifter rundt endetarmsåpningen.. Men selv om det blødde litt fra rifter så kan jo blodet komme fra et sted inne i tarmen. Leser på nett at en bør oppsøke lege selv med de minste blødninger. Hva ville dere gjort. Avvente eller gått til legen. Er litt hypokonder så lett for å tenke det verste (tarmkreft) . Hilsen meg Anonymkode: c724a...4ee Det er hemorroider, ikke kreft. Ikke farlig. Du kan kjøpe reseptfrie stikkpiller på apoteket. Endret 7. april 2024 av Grüner 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #7 Skrevet 7. april 2024 Du trenger ikke løpe til legen med en gang, men om det stadig gjentar seg og du ikke tidligere har fått påvist hemorroider så bør du snakke med lege. Det kan i sjeldne tilfeller være fra sår i endetarmen (kronisk betennelse eller kreft) Det er ikke hypokondersk å gå til legen om man plutselig blør fra endetarmen. Mest sannsynlig er det rift eller en hemorroide, men det er litt dumt å gå og blø over tid og ikke sjekke det opp av redsel for å være hypokonder. Anonymkode: 41456...73b 1
Mezzosoprena Skrevet 7. april 2024 #8 Skrevet 7. april 2024 Når du til og med kan se rifter så kan du nok konkludere med at dette er årsaken 🙂 2 1
Mezzosoprena Skrevet 7. april 2024 #9 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): det er litt dumt å gå og blø over tid og ikke sjekke det opp av redsel for å være hypokonder. Anonymkode: 41456...73b Det vesentlige her er "over tid". Hvis det skjer flere ganger bør man få sjekket det ja, engangshendelse: nei 🙂 2
Queen19 Skrevet 7. april 2024 #10 Skrevet 7. april 2024 Kan forresten legge til at det kan være en fordel å skaffe en krakk som du kan ha føttene på når du går på do, mye mer skånsomt for hele prosessen. Er du hard i magen kan du kjøpe reseptfritt middel på apoteket, så blir nok disse riftene borte etterhvert. 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #11 Skrevet 7. april 2024 Det kommer litt an på alder da. Det er farligere med frisk blod fra endetarmen hvis man har passert 40-45, enn hvis man er 20- 30 Anonymkode: 1179e...78d
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #12 Skrevet 7. april 2024 Takk for svar. Jeg har passert 40 så sikkert lurt å være obs, men så at det kom blod fra rifter så vet at noe er derfra. Blir bare bekymret for å overse noe som kom lenger nede fra tarmen. Men tror kanskje jeg kan avvente denne gang. TS Anonymkode: c724a...4ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå