Gå til innhold

Karakterstreik på ungdomsskolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På skolen til mellomstemann har alle elevene begynt å legge fra seg skolearbeidet for at alle skal få de samme karakterene (altså stryk). De går sisteåret på ungdomsskolen og må derfor leve videre med konsekvensene av "streiken" resten av livet siden de skal søke seg inn på videregående til høsten.

Jeg prøver å snakke fornuft til ham og si at karakterer er superviktig pga jobb, men han nekter å plukke opp skolearbeidet uansett hvor hardt jeg prøver å få han til å forstå. Han mener at "skolesystemet er fakka" og at "karakterer sier ingenting om hva man kan". Jeg prøver å si men kjære deg, hvordan skal arbeidsgiver vite at du har gode egenskaper når du ikke engang orker å gjøre skolearbeid? Er du klar over hvor dårlig det ser ut på CV?

Alle forsøkene på fornuft går rett igjennom ørene. Jeg har snakket med noen av de andre foreldrene i klassen og de klarer heller ikke å nå igjennom til barna. Det virker som "streiken" er begrenset til 10. klasse og at det ikke er et problem utenfor klassen, hvertfall ikke foreløpig.

Er det noen som har noen forslag til hvordan vi foreldrene kan nå igjennom til barna og få de til å gjøre leksene sine og øve på prøver igjen? Vi vet jo alle at det ikke kommer til å føre til noe godt hvis de får det som de vil.

Anonymkode: 6940e...732

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det når igjennom, men et viktigere argument enn karakterene er hva de går glipp av av læring. Hvis de mener karakterer er tull burde de ikke legge fra seg skolearbeidet, men la være å prestere på vurderinger. 
det han går glipp av i dag av læring gir han dårligere grunnlag for vgs og evt videre utdanning. Stryk på  ungdomsskolen har egentlig ingen konsekvenser(bortsett fra at han kommer dårligere ut når han søker vgs), mrn stryk på vgs gjør at han mister muligheten til videre studier eller fagbrev.

Anonymkode: 0b3fa...582

AnonymBruker
Skrevet

Dette var en ny og egentlig interessant vinkling. 10.klassinger er ungdommer og ikke små barn, så det går an å gi konsekvenser her. Da sammen som foreldregruppe for at det skal fungere. Vis dem konsekvensene av å ikke ta en utdanning eller ha en jobb; en periode uten telefon, pc, spilling eller tilgang til internett. Ingen nye klær, snacks eller lommepenger. Ingen kjøring hit eller dit. Så tar dere en felles prat etterpå. Hvordan reagerer forresten skolen på dette "stuntet"?

Anonymkode: eb172...6e0

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg er lærer og er definitivt ikke uenig i at karakterjaget har tatt fullstendig av. Der har han et poeng. Problemet med denne måten å gjøre det på er selvsagt at det bare går utover dem personlig. Jeg skjønner godt at du fortvilet prøver å få overbevist ham. 
Jeg ville alliert meg med skolen.

Endret av Kålrota
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har også en gutt i 10 trinn. Han stresser veldig med karakterene. Han jobber hardt men får mest 4 på prøver og noen få 5. Flere kompiser er mer skoleflink og ligger over han. Dette stresser han med tanke på vidergående. Han har snitt på 4.4 og det er ikke bra, mener han da. Han kan fortsatt øke karakterene i noen fag 

Anonymkode: fe558...c73

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har også en gutt i 10 trinn. Han stresser veldig med karakterene. Han jobber hardt men får mest 4 på prøver og noen få 5. Flere kompiser er mer skoleflink og ligger over han. Dette stresser han med tanke på vidergående. Han har snitt på 4.4 og det er ikke bra, mener han da. Han kan fortsatt øke karakterene i noen fag 

Som som mattelærer på vgs vil jeg bare si at selv om han ikke får karakterene han ønsker så har han et stor fortrinn i å ha lært seg å jobbe hardt. Min erfaring er at det er de som takler overgangen best(når han har det snittet). Mange skoleflinke som har fått gode karakterer uten å måtte jobbe så mye for det får ofte et sjokk når de må legge en betydelig innsats selv for å klare å beholde karakter fra u.skolen

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Gutten din er flink og 4,4 er da et bra snitt. Det vil alltid være noen som har høyere snitt enn deg, sånn er det. Gutten sin styrke er jo at han jobber, og lærer seg gode arbeidsvaner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Som som mattelærer på vgs vil jeg bare si at selv om han ikke får karakterene han ønsker så har han et stor fortrinn i å ha lært seg å jobbe hardt. Min erfaring er at det er de som takler overgangen best(når han har det snittet). Mange skoleflinke som har fått gode karakterer uten å måtte jobbe så mye for det får ofte et sjokk når de må legge en betydelig innsats selv for å klare å beholde karakter fra u.skolen

Det merket sønn her. Kjempet og kjempet på ungdomskolen følte til tider jobben han gjorde ikke viste seg. Gikk ut fra ungdomskolen snitt 3.1. Kom på videregående og gikk ut begge årene med snitt på 5.6. Lærerne sa at han var eneste som hadde en arbeidsstrategi som gjorde at han endelig fikk telling for jobben på ungdomskolen   og nå fikk han plutselig sett fagene i forhold til det han skulle jobbe med og praksis

Anonymkode: 9aa3d...45b

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok til å gå bra med han uansett. Jeg gikk ut av vgs med 3 i snitt. Sitter her med bachelorgrad, fast jobb og hus. Jeg skjønte ikke verdien av hardt arbeid før jeg begynte å studere. Jeg hadde et annet "problem" enn din sønn da. Jeg var egentlig faglig sterk men kjedet meg og dermed skulket jeg mye. Etter et friår hvor jeg ikke fikk jobb og dermed innså hvor hardt livet faktisk kan være, startet jeg med utdannelse og fikk gode karakterer. Er ikke lege eller har mastergrad, men det gikk jo bra til slutt. 

Så jeg ville så klart forsøkt å pushe han. Men ikke bli stresset hvis det er litt startvansker inn i voksenlivet. Han virker som en med litt driv i, og som er politisk engasjert? Så innerst inne sitter det nok et ønske om å komme lenger her i livet enn nav.. han bare forstår ikke konsekvensene av det han driver med enda. Kan hende han må ta opp fag på vgs for å komme inn på studiet han vil, eller så må han takke seg til en linje han egentlig ikke vil inn på pga dårlig snitt. Men det betyr ikke at han ikke kan få seg utdannelse eller jobb. Det kan hende det bare ikke blir advokat ut av ham.. Jeg ville prøvd å sagt dette til han. Snakke om karakterer, snitt og hvilken vgs han vil inn på. Se på mulige studier og se på karaktersnitt der. Selv forsto jeg ikke karaktersystemet for å komme inn på høyere utdanning før jeg faktisk søkte, og da var det for sent å gjøre noe med det. Med mindre jeg hadde tatt fag som privatist, men det hadde jeg ikke råd til.

Anonymkode: 7e6b0...98c

AnonymBruker
Skrevet

Men forstår han ikke at uten de karakterene kommer han ikke inn på vgs?

Anonymkode: 9fcda...def

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han virkelig vil jobbe for å endre systemet, så må han gå inn i politikken. Endringsarbeid er krevende. Å legge ned skolearbeidet er latskap.

Anonymkode: 19f38...e38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette var en ny og egentlig interessant vinkling. 10.klassinger er ungdommer og ikke små barn, så det går an å gi konsekvenser her. Da sammen som foreldregruppe for at det skal fungere. Vis dem konsekvensene av å ikke ta en utdanning eller ha en jobb; en periode uten telefon, pc, spilling eller tilgang til internett. Ingen nye klær, snacks eller lommepenger. Ingen kjøring hit eller dit. Så tar dere en felles prat etterpå. Hvordan reagerer forresten skolen på dette "stuntet"?

Anonymkode: eb172...6e0

Enig. Her tror jeg det er lurt at alle foreldrene i klassen gjør det samme. Det blir null internett, lommepenger, kinopenger, nye klær, sminke ++++. For tjener man ikke penger, kan man ikke bruke penger. Og uten skolegang, vil man ha dårlige muligheter til å tjene penger. 

Anonymkode: b70e7...0b6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår bekymringen din, men det kommer til å ordne seg. Jeg hadde fritak i nesten alle fag på ungdomsskolen, gikk ut av videregående skole med 3.7 i snitt. Har fullført en bachelorgrad, og nå tar jeg en mastergrad 😊

Anonymkode: 22c9c...a21

AnonymBruker
Skrevet

Forstår du er fortvilet. Hvilken situasjon er han i mtp vgs? Er han generelt interessert i skole til vanlig? I større områder er faren at han ender opp på vgs uten hans ønsket linje, og med dårlig innsatts. Hvis han ønsker en spesifikk linje, trenger han karakterene til den. Og den kan avgjøre utdanningen, og jobben hans. Altså en stor del av livet. 

Vgs med lavere snitt har hvertfall her i området elever som ikke bryr seg om skole, fester, ender opp med dårlig vitnemål og sliter med å komme inn på deres ønskede utdanning. Og påvirker de som sønnen din, så han også ender opp sånn 

Karakterene viser kanskje ikke hva han kan, ifølge han. Men samtidig, viser karakterene ganske nøyaktig hvordan han gjør det i hvert fag, og dette viser både kunnskap og innsats. Og det er dette vgs er ute etter. 

Anonymkode: edfae...de2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig. Her tror jeg det er lurt at alle foreldrene i klassen gjør det samme. Det blir null internett, lommepenger, kinopenger, nye klær, sminke ++++. For tjener man ikke penger, kan man ikke bruke penger. Og uten skolegang, vil man ha dårlige muligheter til å tjene penger. 

Anonymkode: b70e7...0b6

Kjempegod ide. Snakk med de andre foreldrene, ts!!!

Skrevet (endret)
Kålrota skrev (9 timer siden):

Jeg er lærer og er definitivt ikke uenig i at karakterjaget har tatt fullstendig av. Der har han et poeng. Problemet med denne måten å gjøre det på er selvsagt at det bare går utover dem personlig. Jeg skjønner godt at du fortvilet prøver å få overbevist ham. 
Jeg ville alliert meg med skolen.

Signerer denne. 

Eg veit ikkje om eg ville lagt skulda på skulen som system, heller enn ein ungdomskultur der det blir venta prestasjon på alle frontar. Dei skal vere veltrente, velstrigla, ha jobb sånn at dei kan forsørge klær og kosmetikk av dei rette merka, dei skal vere vennar med dei rette folka, og sjølvsagt skal dei ha gode karakterar. Kollegaer som har vore i skuleverket lengre enn meg har fundert på om syndaren ligg i VFL og fokuset på vurderingskriterie, sånn at det som i utgongspunktet skulle vere eit nyttig verktøy for sjøvdrive læring i staden for blei enno ein bør for elevane som heng eigenverdien opp i skulearbeidet - for no er det verkeleg deira eigen feil om dei ikkje får den seksaren. 

TS: Forklar avkommet forskjellen på læring og vurdering. Viss han verkeleg vil protestere mot systemet så kan han saktens levere blankt på prøvar, men han  delta i vanleg undervisning sånn at han lærer det han treng for å gå på vidaregåande. Så får du be han og klassekameratane setje seg inn i "karakterdempa vurdering" og be elevrådet arbeide for det. 

https://www.utdanningsnytt.no/henning-fjortoft-karakterdempet-vurdering-karakterer/laererne-er-mer-positive-til-a-droppe-karakterer-enn-elevene/387933

Endret av Mandagsunge
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fjern mobil, alt av nye klær, osv. Alt dette vil han ikke kunne betale når han senere sliter med å finne en jobb med bra lønn når han er voksen. Bare å starte nå, så blir han vant til det.

AnonymBruker
Skrevet

Er dette helt gjennomtenkt? Nøyaktig hvorfor er skolesystemet fakka? Be han forklare deg. 

Fordi karakterer skal ikke ses på som at de definerer elevene. men de er ganske nyttige når det gjelder å vise faglige egenskaper, og også innsatts/hvor flink man er til å lære. 

Hvis man skal på medisinstudiet, feks. Da trenger man å være faglig sterk, teoretisk sterk. De karakterene viser ganske godt hvor mye kunnskap man har. 

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg som trodde ungdommen ikke var venstrevridd lenger. Er virkelig skoleflinke elever med på dette? Og hva mener de man skal måles på om det ikke er karakterer? Intervju og trynefaktor ved opptak til skoler?

Anonymkode: b28c1...258

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier lærerne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...