AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #1 Skrevet 7. april 2024 Vi har et barn i nær familie på 3,5 år som får lov til å herje fritt inne, løpe rundt mens hun spiser, lugge andre med minimalt tilsnakk med mer. Hvordan håndterer man dette som familie? Jeg pleier å irettesette henne når hun gjør det i mitt hus, eller hvis hun biter/lugger/slår/dytter meg eller mine barn når vi er sammen med dem på andre arenaer. Men jeg er bekymret for utviklingen hennes, hvordan blir barn som har lite grenser hjemmefra? Foreldrene sier ikke så mye, de virker ikke bekymret eller at hun har en dårlig atferd. Men jenta opplever at mine barn og andre barn i familien vil være mindre sammen med henne pga denne oppførselen. Det kan jo ikke være særlig hyggelig for henne. Hvorfor setter ikke folk grenser for barna sine? Anonymkode: b8852...c0f 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #2 Skrevet 7. april 2024 Barnehagen tar tak og det blir meldt bekymring videre. Anonymkode: e2abd...521
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #3 Skrevet 7. april 2024 Grenser er i stor grad det som skaper trygghet i form av struktur og forutsigbarhet i omsorgsrammene. Mangel på grenser gir uttrygghet og det gir barnet stor belastning i form av å måtte oppdra seg selv. Å ikke ha rammer og grenser er svikt i omsorgen. Å innimellom irettesette et barn som mangler grenser har liten eller ingen effekt. Det er foreldrene dere må snakke med og motivere dem til enten å skjerpe seg eller melde seg på foreldreveiledning (kurs eller individuelt) Anonymkode: f3906...abe 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #4 Skrevet 7. april 2024 Som en over her sa, så hjelper det lite at barnet møter en grense i ny og ne. Det er trygge rammer, forutsigbarhet og grenser over tid som er oppdragelse. Altså bør du snakke med foreldrene hvis du virklig ønsker å hjelpe dette barnet. Barnet er ikke så gammelt at "løpet er kjørt". Du sier at andre barn allerede tar avstand, så det er på tide å snu dette. Jeg jobber på mellomtrinnet, og ser konsekvensene av manglende grensesetting mens barna var små. Det er ikke gøy å være vitne til at 10-13-åringer i enkelte tilfeller styrer hele familien. Det er ikke enkelt å være disse barna heller! Anonymkode: c098b...c4f 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #5 Skrevet 7. april 2024 Kan jo være at barnet endrer adferd når barnet blir eldre og løpet er ikke kjørt når barnet er så ung ennå Anonymkode: adce7...f35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå