AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #1 Skrevet 7. april 2024 Hva skjer med tipsen som kunder gir? Kommer den ansatte tilgode, eller går den i lomma til eiere? Anonymkode: 55f1f...f1b
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #2 Skrevet 7. april 2024 Den går i lomma til den gjengen som "beskytter" restauranten. Anonymkode: 33bab...a57 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #3 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den går i lomma til den gjengen som "beskytter" restauranten. Anonymkode: 33bab...a57 Så litt som mafiaen som "beskytta" restauranter i Sicilia, men egentlig bare trua dem? Anonymkode: cb52d...e9c
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #4 Skrevet 7. april 2024 Nå er det noen år siden jeg jobbet i restaurant, men tipsen gikk rett i lomma på servitørene. Dvs. i begynnelsen, etter hvert ønsket kokkene også sin andel, så da ble det delt etter en fast prosentsats (husker ikke helt hvilken) Anonymkode: 3aa53...188
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #5 Skrevet 7. april 2024 Er noen år siden jeg jobbet i restauranter, men da varierte det. Enten ble alt samlet opp og fordelt på enden av skiftet, eller så ble alt samlet inn og brukt på personalfester. Anonymkode: a6b43...7fe
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #6 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Er noen år siden jeg jobbet i restauranter, men da varierte det. Enten ble alt samlet opp og fordelt på enden av skiftet, eller så ble alt samlet inn og brukt på personalfester. Anonymkode: a6b43...7fe Sistnevnte regner jeg med at gjaldt en café, Egon eller lignende. Ellers ble det en helsikes fest, for å si det mildt. 😅 Anonymkode: 3aa53...188
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #7 Skrevet 7. april 2024 blir man ikke skatta ekstra i tips yrker? Sykt hvis det da ikke går til de som jobber Anonymkode: 9dffa...869
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #8 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Sistnevnte regner jeg med at gjaldt en café, Egon eller lignende. Ellers ble det en helsikes fest, for å si det mildt. 😅 Anonymkode: 3aa53...188 Det gjaldt en stor kafe og selskapslokale som også er en stor turistattraksjon. Restaurant på kveld med begrenset meny. Og ja, det var to fester i året, med reise, overnatting, og fri bar pluss aktiviteter. I tillegg til at det ble dekket tre enheter på lønningspils hver måned. Anonymkode: a6b43...7fe 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #9 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): blir man ikke skatta ekstra i tips yrker? Sykt hvis det da ikke går til de som jobber Anonymkode: 9dffa...869 Tipsyrker? Vi har ikke tradisjon for tipsing i Norge, og ikke er det nødvendig heller. Man har tarifflønn, og har man ikke det må man forhandle. Om man setter tips i system vil det undergrave forholdene på arbeidsplassen, det er jo det vi ser i USA; en råtten bransje med ekstrem gjennomtrekk hvor bransjen ikke har. tariff å innordne seg etter. Anonymkode: 296a9...905 3
skreppamedleppa Skrevet 7. april 2024 #10 Skrevet 7. april 2024 Det er noen år siden nå men før skatten kom på tips så gjekk all tipsen vi fikk til oss som jobbet der og da. Jobbet en plass hvor det var cafe på dagtid og bar på kveld og i helger. Jobbet jeg aleine var all tipsen min, jobbet vi tre ble all tips delt på tre etter skiftet. Så kom skatten og den ble først fordelt og alle fikk likt ved lønnen. Altså all tips som kom inn på måneden ble fordelt jevnt på alle som jobbet der. Men det var ikke helt rettferdig det heller for noen ville aldri jobne seint eller i helger men bare jobbe i cafeen mens det var jo på alkohol og alle de gjestene vi hadde i helgene på kveldene tipsen kom inn og det var og der vi gjerne måtte håndere litt mer.... dritt enn på kaffekundene på dagtid, så det ble fordelt etter hvem som jobbet når tilslutt. Men all tipsen ble fordelt på ansatte hos oss selvfølgelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå