Gå til innhold

Hvordan ‘oppdra’ en bengalkatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for svarene og at dere deler😊 Godt å høre at det ikke bare er min katt som er ‘litt’ spinnvil😅 

Liten oppdatering: Har hatt katten ute i bånd hver dag og trent med godbiter inne. Han har roet seg mye og finner på mindre tull. Herlig😀 
Har landet på at han skal få være ute, uten bånd, når han bikker året. Ser at han koser seg ute og siden han, i likhet med flere andre, elsker å klatre så blir det utekatt. Tror det blir fint for ham. 

Litt røveri er det fortsatt og smykkeskrinene må fortsatt voktes, og dolokket må alltid være igjen, men han er blitt bedre👍🏻😀 

TS 

Anonymkode: 6ddba...1a8

Flott å høre at det har blitt bedre! 😃

Det er bare å prøve, men vær litt obs på atferden hans ute. Som andre har nevnt, så kan de være veldig bøllete mot andre katter og også hunder. Jeg har møtt på 3 forskjellige bengaler når jeg har vært ute på tur med hundene, og alle de 3 gangene ble vi stalket, bøllet med og nesten angrepet. Flotte dyr altså, men ser jeg en bengal, så bråsnur jeg og går i motsatt retning 😅 Du får kanskje sett litt hvordan han ter seg når han ser andre katter og hunder når du er ute med han i bånd fremover, og vil ha et bedre bilde av hans atferd når dere kommer til det punktet hvor han er gammel nok til å gå løs. 

Støtter forslaget om å trene han med godbiter. Det tror jeg blir gøy for både deg og han (så lenge du har tålmodighet og ikke forventer perfeksjon hver gang. Katter gjør jo som de vil 😅). 

Anonymkode: 13923...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Minya skrev (På 10.4.2024 den 16.29):

Hvis du ender med å gå til anskaffelse av en katt til, husk at bengaler kan ha en tendens til å være "rasistiske", dvs de går inn for å være mobbebøller mot andre raser og vanlige huskatter. Det er ikke sikkert at din katt gjør det, men de er generelt kjent for å være bøller mot andre katter som *ikke* er bengaler.
Og da snakker vi skikkelig terrorisering og ikke bare vanlig uoverenstemmelser som andre katter gjerne gjør litt innimellom, til den grad at den andre katten blir usikker i eget hjem.

Så hvis du ønsker at den skal ha selskap, bør du vurdere en bengaler til i stedet for en vanlig huskatt/annen rase.

Jeg har hatt bengalkatt og kjenner flere som har det. Har aldri vært et problem å ha en bengal sammen med en huskatt, og heller ikke de jeg kjenner. Så her er jeg ikke enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lengre erfaring med rasen. Ser du har ordnet en del tiltak selv som har bedret det. En bengalkatt vil alltid trenge mye stimuli og lek i hverdagen samt så er de glad i å klatre. Anbefaler å ha et høyere klatrestativ, lasermus og litt pinner og leke med. Det kan også hjelpe mye, pluss det er gøy å leke med bengalen :) Så kan det hjelpe på sikt å få en kompis til pusen. Lykke til! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker

Heisann alle sammen :)

Liten oppdatering: Har begynt å øve på å ha ham litt ute, uten bånd, og så langt er han en pyse😅 Vil kun ligge i døråpningen og sitter kanskje litt på trappa. Han er gjerne sammen med oss på verandaen, men går vi inn følger han etter som en liten hund ;) Begynte å øve på å være ute for ca.3 uker siden. 

Han har sluttet å hoppe på benken. Det har jeg klart å få bukt med. Hurra! Lasermus / laserpinne har jeg ikke forsøkt. Det skal jeg prøve. Kanskje han også vil slutte å stjele andre ting. Stort klatrestativ har han. Og masse leker. Og såpebobler i vann. Det elsker han :) 

Men alt i alt går det fremover og han er fortsatt en flott "fyr". Bare litt mye til tider 😅

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg støtter også det med å la den være utekatt. Klart det kan skje ting, men sånn er det med alle katter. Jeg har selv hatt bengal som var ute, og jeg så hvor godt den hadde av å kunne utforske og leke ute. De utfordringene du har inne blir vel også automatisk mindre av når den har fått rast fra energien sin ute. 

Jeg hadde også en annen katt, en som var 3 år eldre og litt mer bedagelig. De lekte godt sammen og bengalen ble faktisk satt på plass av den eldste, men det er nok greit å tenke på hvor mye energi de har - at man ikke skaffer seg en seniorkatt som bare vil slappe av. Det er selvfølgelig individuelt, men det jeg har sett av bengaler generelt er at de er nysgjerrige, lekne og kan være dominante som bare det.

Nå fikk jeg faktisk litt lyst på bengal igjen 😂

Anonymkode: 0548d...77a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2024 den 11.36):

Bånd kan alle katter lære seg å bruke.

Anonymkode: d06e2...89c

Har en 13 år gammel bengalerjente. Hun har vi aldri fått til å gå i bånd. Prøvd flere typer bånd/sele, men hun legger seg ned og nekter å bevege seg.

Hun er glad i å være ute, men er alltid sammen med en av oss. Vi går tur med henne i nærområdet uten bånd. Hun er som en liten unge. Springer litt foran, stopper, snur seg for å se om vi er langt bak. 

Hun kommer alltid løpende når vi roper. 

Bengalkatt er en fantastisk rase. Svært intelligente, lærer raskt. Men også en hard nøtt siden de er så utrolig sta og standhaftige.

Hun er fortsatt svært aktiv og leken og er glad i å jakte. Elsker å klatre i trær og jakte i høyt gress. 

Hveser og gjør seg stor når hun ser små bikkjer. Er de store så bryr hun seg ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg støtter også det med å la den være utekatt. Klart det kan skje ting, men sånn er det med alle katter. Jeg har selv hatt bengal som var ute, og jeg så hvor godt den hadde av å kunne utforske og leke ute. De utfordringene du har inne blir vel også automatisk mindre av når den har fått rast fra energien sin ute. 

Jeg hadde også en annen katt, en som var 3 år eldre og litt mer bedagelig. De lekte godt sammen og bengalen ble faktisk satt på plass av den eldste, men det er nok greit å tenke på hvor mye energi de har - at man ikke skaffer seg en seniorkatt som bare vil slappe av. Det er selvfølgelig individuelt, men det jeg har sett av bengaler generelt er at de er nysgjerrige, lekne og kan være dominante som bare det.

Nå fikk jeg faktisk litt lyst på bengal igjen 😂

Anonymkode: 0548d...77a

Du kan få låne vår av og til. Han er mer enn nok katt for alle 👍😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Heisann alle sammen :)

Har gått en stund siden nå og ting er mye bedre. Han finner fortsatt på sprell, men er masse ute og det tror jeg har vært veldig bra for ham. Han er flink til å komme hjem igjen :)

Vi har også fått en til katt (også fra Dyrebeskyttelsen). Det er en vanlig huskatt (skikkelig "grøftemix") på 3 måneder. Det har faktisk gått over all forventning og allerede på dag 3 sov de sammen. Så nå har han en kattunge å bryne seg litt på også, en å leke med og en å sove med. Virker som det har vært veldig fint, for begge kattene :)

TS

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...