AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #1 Del Skrevet 7. april 2024 Har en bengalkatt på 9 måneder (adoptert gjennom dyrebeskyttelsen). Har lang erfaring med katt og har alltid klart å ‘oppdra’ dem greit. Men det har vært ordinære huskatter. Denne katten er en hard nøtt🫣😅 Han har et fint lynne, er sosial, kosen, aktiv og alt som hører med. Men når det kommer til: hoppe på kjøkkenbenken, slå på vannkranene, slå på lysene, stikke av med sko (og bite dem i stykker), slippe ting i do, åpne bokser og smykkeskrin for å ‘stjele’ med seg noe mm. klarer jeg ikke å få ham til å slutte med. Han har 2 klatrestativer, leker, vi leker med ham og aktiviserer så godt vi kan. Kjøkkenbenken har jeg forsøkt: ta ham ned hver gang, legge appelsinbåter på benken (de spiste han), strø kanel og pepper, dekke benken med aluminiumsfolie, bruke sånn ‘katt-vekk’-spray, spraye med sitronvann og dekke benken med bakepapir. Ingenting biter han på. Bokser og smykkeskrin gjemmer vi unna. Skuffer som han åpner kan vi lite gjøre med;) Dolokket lukkes alltid. Må bare være nazi på det. Men jeg trenger hjelp! Noen som har tips til en ‘desperat’ katteeier med en standhaftig og aktiv krabat? 🙏🏻😊 Anonymkode: 6ddba...1a8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #2 Del Skrevet 7. april 2024 Å du må tenke på bengaler som et barn 😅 De gjør altid det de ikke får lov til for å si det mildt. Trener du pusen? Lær pusen triks som å sitte, klare å vente, gi labb, high five, snurte rundt osv... De klarer alt. I vårt hus har vi barnesikring på komfyr, skaper og dører. Snudd alle håndtak fordi hun åpner alt 😅 Vi har hønsenetting på alt av planter. Innekatt? Tren han å gå i bånd. Kjøp en line på 15 minutter og gå tur med pusen hvis dere kan. Våres luftes som en hund. 3 ganger om dagen går vi 30 minutter. Vi lagde til en fuglematestasjon ute sånn at hun ser på fuglene + kattegård. Anbefaler å skaffe en katt til. Da bengaler trenger mye stimuli. Kjeder de seg så gjør de mer ugang desverre og kan utvikle en negativ adfred. Anonymkode: d06e2...89c 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #3 Del Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å du må tenke på bengaler som et barn 😅 De gjør altid det de ikke får lov til for å si det mildt. Trener du pusen? Lær pusen triks som å sitte, klare å vente, gi labb, high five, snurre rundt osv... De klarer alt. I vårt hus har vi barnesikring på komfyr, skaper og dører. Snudd alle håndtak fordi hun åpner alt 😅 Vi har hønsenetting på alt av planter. Innekatt? Tren han å gå i bånd. Kjøp en line på 15 m og gå tur med pusen hvis dere kan. Våres luftes som en hund. 3 ganger om dagen går vi 30 minutter. Vi lagde til en fuglematestasjon ute sånn at hun ser på fuglene + kattegård. Anbefaler å skaffe en katt til. Da bengaler trenger mye stimuli. Kjeder de seg så gjør de mer ugang desverre og kan utvikle en negativ adfred. Anonymkode: d06e2...89c Anonymkode: d06e2...89c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #4 Del Skrevet 7. april 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Å du må tenke på bengaler som et barn 😅 De gjør altid det de ikke får lov til for å si det mildt. Trener du pusen? Lær pusen triks som å sitte, klare å vente, gi labb, high five, snurte rundt osv... De klarer alt. I vårt hus har vi barnesikring på komfyr, skaper og dører. Snudd alle håndtak fordi hun åpner alt 😅 Vi har hønsenetting på alt av planter. Innekatt? Tren han å gå i bånd. Kjøp en line på 15 minutter og gå tur med pusen hvis dere kan. Våres luftes som en hund. 3 ganger om dagen går vi 30 minutter. Vi lagde til en fuglematestasjon ute sånn at hun ser på fuglene + kattegård. Anbefaler å skaffe en katt til. Da bengaler trenger mye stimuli. Kjeder de seg så gjør de mer ugang desverre og kan utvikle en negativ adfred. Anonymkode: d06e2...89c Støtter alt dette! Anonymkode: bb400...e3b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #5 Del Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Å du må tenke på bengaler som et barn 😅 De gjør altid det de ikke får lov til for å si det mildt. Trener du pusen? Lær pusen triks som å sitte, klare å vente, gi labb, high five, snurte rundt osv... De klarer alt. I vårt hus har vi barnesikring på komfyr, skaper og dører. Snudd alle håndtak fordi hun åpner alt 😅 Vi har hønsenetting på alt av planter. Innekatt? Tren han å gå i bånd. Kjøp en line på 15 minutter og gå tur med pusen hvis dere kan. Våres luftes som en hund. 3 ganger om dagen går vi 30 minutter. Vi lagde til en fuglematestasjon ute sånn at hun ser på fuglene + kattegård. Anbefaler å skaffe en katt til. Da bengaler trenger mye stimuli. Kjeder de seg så gjør de mer ugang desverre og kan utvikle en negativ adfred. Anonymkode: d06e2...89c Tusen takk for svar😊 Ja, han er som et lite barn som finner på ugang😅 Hvordan trener du katten? Med godbiter? Har aldri hatt katt i bånd før. Er det sent å begynne å trene på det nå? Har tenkt at han skal bli utekatt etterhvert (når han er gammel nok). Men jeg tror han hadde likt å kunne være litt ute allerede nå😊 TS Anonymkode: 6ddba...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #6 Del Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Tusen takk for svar😊 Ja, han er som et lite barn som finner på ugang😅 Hvordan trener du katten? Med godbiter? Har aldri hatt katt i bånd før. Er det sent å begynne å trene på det nå? Har tenkt at han skal bli utekatt etterhvert (når han er gammel nok). Men jeg tror han hadde likt å kunne være litt ute allerede nå😊 TS Anonymkode: 6ddba...1a8 Katter har ikke rettningsans før de er over ett år. Etter det skal man være ute med katten så den fortsår hvor den hører hjemme en god stund. Jeg anbefaler ikke en bengal som utekatt fordi de kan bli stjelt, er veldig nysgjerrige og kan lett gå inn i hus og garasjer for å bli innestengt. De er veldig opptatt av sitt område og kan havne i slosskamper. Bånd kan alle katter lære seg å bruke. Katteparadiset på facebook er en flott side med mye informasjon. Trener med godbiter 😊 Finn noe han elsker og de lærer fort. Lær også katten å komme når du roper elle plystrer. Vi har en fløyte som pusen hører på. Er mye å tenke på 😊 Anonymkode: d06e2...89c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #7 Del Skrevet 7. april 2024 Ja, Bengaler kan ofte være noen krevne vesener, men jeg har eiet noen Bengaler opp i gjennom men de har ikke vært i nærheten av din pus ift atferd 😅 Ikke slikt ugagn, men mer ugagn ift territoriell og agressivitet mot andre katter og masete på natt, tygge i stykker møbler og kravstor ift mat, og hoppe på kjøkkenbenk, som å ha baby i hus nærmest. De er som små hunder og trenger konsekvent oppdragelse. Gjentagelse er tingen. "Nei" og løfte ned fra kjøkkenbenk etc. De er fantastisk skjønne denne rasen men også utfordrende, og her har det blitt klager i fra naboer.. Ikke morro. Men lykke til med oppdragelsen. Anonymkode: d8b56...391 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #8 Del Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Katter har ikke rettningsans før de er over ett år. Etter det skal man være ute med katten så den fortsår hvor den hører hjemme en god stund. Jeg anbefaler ikke en bengal som utekatt fordi de kan bli stjelt, er veldig nysgjerrige og kan lett gå inn i hus og garasjer for å bli innestengt. De er veldig opptatt av sitt område og kan havne i slosskamper. Bånd kan alle katter lære seg å bruke. Katteparadiset på facebook er en flott side med mye informasjon. Trener med godbiter 😊 Finn noe han elsker og de lærer fort. Lær også katten å komme når du roper elle plystrer. Vi har en fløyte som pusen hører på. Er mye å tenke på 😊 Anonymkode: d06e2...89c Åhh, så jeg bør revurdere utekatt-tanken. Vet at han er for liten enda, men tenkte at når han bikker 1 år kan han være ute (slik jeg har gjort med mine andre katter). At det er fint for ham å få utfolde seg ute. Skal revurdere den. Vil ikke at han skal bli innestengt eller bli en plage for naboene. Han kommer på ‘innkalling’😊 Han er flink der. Skal finne noe gøy å trene med ham. Det kan bli morsomt😀 Anonymkode: 6ddba...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #9 Del Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, Bengaler kan ofte være noen krevne vesener, men jeg har eiet noen Bengaler opp i gjennom men de har ikke vært i nærheten av din pus ift atferd 😅 Ikke slikt ugagn, men mer ugagn ift territoriell og agressivitet mot andre katter og masete på natt, tygge i stykker møbler og kravstor ift mat, og hoppe på kjøkkenbenk, som å ha baby i hus nærmest. De er som små hunder og trenger konsekvent oppdragelse. Gjentagelse er tingen. "Nei" og løfte ned fra kjøkkenbenk etc. De er fantastisk skjønne denne rasen men også utfordrende, og her har det blitt klager i fra naboer.. Ikke morro. Men lykke til med oppdragelsen. Anonymkode: d8b56...391 Takk😊 Ja, han er en festlig fyr😊😅 Har aldri hatt en slik katt før og innimellom tenker jeg at jeg har tatt meg vann over hodet. Men så er han også supersøt, snill, gøyal og fin. Bare veldig mye😅 Har Googlet og lest endel om Bengalkatten, men man blir jo litt usikker på hva som er ‘rett’ og ikke. Noen gode tips til sider som er fine for råd, tips og informasjon for å kunne bedre forstå katten og dens behov? Anonymkode: 6ddba...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #10 Del Skrevet 7. april 2024 Jeg har hatt Bengal som utekatt, har gått helt fint det. Han kom hjem rundt klokken 18 i hele sin karriere som utekatt, veldig forutsigbar sånn sett 😅 nå er han så gammel at han ikke vil så mye ut lenger. Ut over det vet jeg ikke så mye om å oppdra dem, jeg fikk min da han var fem år. Din høres veldig morsom ut da 😄 Anonymkode: 1520d...9b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #11 Del Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har hatt Bengal som utekatt, har gått helt fint det. Han kom hjem rundt klokken 18 i hele sin karriere som utekatt, veldig forutsigbar sånn sett 😅 nå er han så gammel at han ikke vil så mye ut lenger. Ut over det vet jeg ikke så mye om å oppdra dem, jeg fikk min da han var fem år. Din høres veldig morsom ut da 😄 Anonymkode: 1520d...9b3 Takk for svar😊 Gikk greit å ha ham ute? Min er kastrert, om det har noen betydning. Jeg vil helst ha utekatt, som de andre kattene mine har vært, men blir litt usikker. Må fundere litt;) Er veldig gøy med ham. Bare også veldig slitsomt🫣😅 Gøy å høre om andre sine erfaringer 😀 Anonymkode: 6ddba...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 10. april 2024 #12 Del Skrevet 10. april 2024 Hvis du ender med å gå til anskaffelse av en katt til, husk at bengaler kan ha en tendens til å være "rasistiske", dvs de går inn for å være mobbebøller mot andre raser og vanlige huskatter. Det er ikke sikkert at din katt gjør det, men de er generelt kjent for å være bøller mot andre katter som *ikke* er bengaler. Og da snakker vi skikkelig terrorisering og ikke bare vanlig uoverenstemmelser som andre katter gjerne gjør litt innimellom, til den grad at den andre katten blir usikker i eget hjem. Så hvis du ønsker at den skal ha selskap, bør du vurdere en bengaler til i stedet for en vanlig huskatt/annen rase. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #13 Del Skrevet 12. april 2024 Takk for tips😊 Skal huske på det, om vi etterhvert velger å få en katt til😊 Har nå testet ut å ha ham i bånd. Det gikk overraskende greit og etter 10 minutter ute på gårdsplassen var han supersliten. Sov i flere timer etterpå💙😂 TS Anonymkode: 6ddba...1a8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2024 #14 Del Skrevet 12. april 2024 Minya skrev (På 10.4.2024 den 16.29): Hvis du ender med å gå til anskaffelse av en katt til, husk at bengaler kan ha en tendens til å være "rasistiske", dvs de går inn for å være mobbebøller mot andre raser og vanlige huskatter. Det er ikke sikkert at din katt gjør det, men de er generelt kjent for å være bøller mot andre katter som *ikke* er bengaler. Og da snakker vi skikkelig terrorisering og ikke bare vanlig uoverenstemmelser som andre katter gjerne gjør litt innimellom, til den grad at den andre katten blir usikker i eget hjem. Så hvis du ønsker at den skal ha selskap, bør du vurdere en bengaler til i stedet for en vanlig huskatt/annen rase. Bengaler er nok ikke "rasistiske" men mer glad i å teste.. Er tøff og uredde. Vi har hatt flere bengaler men som har flydd på våre andre bengaler.. Anonymkode: d8b56...391 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 12. april 2024 #15 Del Skrevet 12. april 2024 6 hours ago, AnonymBruker said: Bengaler er nok ikke "rasistiske" men mer glad i å teste.. Er tøff og uredde. Vi har hatt flere bengaler men som har flydd på våre andre bengaler.. Anonymkode: d8b56...391 Det er helt klart forskjeller fra katt til katt, men bengaler har en lei tendens til å være skikkelig terroriserende bøller mot alt annet enn andre bengaler. Litt som at ragdoll er generelt kjent for å være "for dum" til å være utekatt, det betyr ikke at alle ragdolls er det, men sjansen er der for at akkurat den ragdollen du får er så naiv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #16 Del Skrevet 13. april 2024 Minya skrev (22 timer siden): Det er helt klart forskjeller fra katt til katt, men bengaler har en lei tendens til å være skikkelig terroriserende bøller mot alt annet enn andre bengaler. Litt som at ragdoll er generelt kjent for å være "for dum" til å være utekatt, det betyr ikke at alle ragdolls er det, men sjansen er der for at akkurat den ragdollen du får er så naiv. Katter ser ikke forskjell på raser. Men derimot usikkerhet hos andre katter, svakere, mindre etc. Anonymkode: d8b56...391 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 13. april 2024 #17 Del Skrevet 13. april 2024 Vi har bengalkatt, og det jeg kan si om han, er at de lett kjedere seg! Han er ute nesten hele tiden når det vær til det, men liker ikke regn! Han er svært aktiv og klatrer i trær og på hustak! Glad i å jakte. Ikke lett for å akseptere andre katter. Vi har en katt til, men må hele tiden passe på at de ikke ute samtidig. Bengalen vil fly på henne! Vår bengal har vært ute fra han var liten, og har alltid likt det. Han går ikke langt fra huset. Maks 50 meters radius fra hjemmet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2024 #18 Del Skrevet 13. april 2024 Jeg har en Bengal som er utekatt. Dvs hun har luke og går og kommer som hun ønsker. Vi bor på landet, så villdyr er nok hennes største fare. Men hun elsker å være ute, også sammen med oss. Hun får skikkelig god fart når hun setter inn giret. Hun klatrer også. Der vi bodde før var hun hver dag på takene, men her kommer hun ikke opp. Men trær og stolper klatres det i. Hun er en dyktig jeger: hun kom med 30 mus, 10 fugler og 2 ekorn i fjor. Så langt i år er det ‘kun’ 2 mus og 2 fugler. Ja, fører regnskap. Musene spiser hun, men ikke fuglene og ekorna. Anonymkode: b0175...76f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #19 Del Skrevet 21. april 2024 Takk for svarene og at dere deler😊 Godt å høre at det ikke bare er min katt som er ‘litt’ spinnvil😅 Liten oppdatering: Har hatt katten ute i bånd hver dag og trent med godbiter inne. Han har roet seg mye og finner på mindre tull. Herlig😀 Har landet på at han skal få være ute, uten bånd, når han bikker året. Ser at han koser seg ute og siden han, i likhet med flere andre, elsker å klatre så blir det utekatt. Tror det blir fint for ham. Litt røveri er det fortsatt og smykkeskrinene må fortsatt voktes, og dolokket må alltid være igjen, men han er blitt bedre👍🏻😀 TS Anonymkode: 6ddba...1a8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #20 Del Skrevet 21. april 2024 Har hatt Bengal før og tanken var at hun skulle være innekatt… det gikk ikke 😅 hun trengte å komme seg ut for å spinne fra seg litt. Ikke noe problem å la hu være ute, hun var som en hund og kom alltid når vi ropte navnet hennes. når det gjelder oppdragelse så er det nok også viktig, som med barn, at man gir så lite som mulig oppmerksomhet på negativ atferd. Det blir fort en lek for de. min Bengal pleide å klore intenst på sofaen, men gjorde det ikke før hun var sikker på at noen så det. Når hun hadde oppmerksomheten satte hun igang med kloringen og det virket som hun syns det var gøy å gjemme seg for meg, også tilbake å klore når jeg hadde satt meg igjen 😅 Anonymkode: b1078...9f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå