AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #1 Skrevet 7. april 2024 Hei Jeg lurer på når dere begynte å kjenne liv i magen og når dere begynte å få en «bump»? Jeg er 18+2 idag, og har gjennom hele svangerskapet egentlig ikke merket så mye til graviditeten annet enn ømme bryst og smerter i korsryggen, og symptomer som hodepine og plutselig kvalme som har kun vart en dag eller to inni mellom. Sånn sett heldig, men når jeg ikke merker så mye blir jeg fort bekymret for om noe er galt. Jeg får stadig kommentarer fra kollegaer som «nå er du vel begynt å kjenne noe liv?». Og det har jeg ikke. Kollegane mine blir overrasket hver gang jeg sier «nei ikke enda», og jeg får en dårlig følelse hver gang, da jeg får tanker om dette faktisk er normalt. På grunn av dette har jeg investert i en doppler, for å kunne høre om babyen faktisk lever enda, da jeg er så redd pga. jeg ikke har kjent noe liv. Jeg har alltid helt siden jeg var liten hatt litt «ekstra» på magen, og jeg har innbilt meg at dette kan vere en grunn til at jeg ikke har fått en skikkelig bump enda. De siste ukene har jeg sett at magen min er blitt noe rundere og «utstikkende». Dette er min tredje graviditet, men i de 2 andre graviditetene kom jeg ikke lenger enn til uke 7. Noen tanker, råd? Er det normalt? Anonymkode: a2915...2bd 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #2 Skrevet 7. april 2024 Uke 18. å da var det bare en liten kiling doppler er falsk trygghet fordi babyen kan flytte på seg og gjøre det vanskelig å finne hjertelyd, som bare stresser folk enda mer. Anonymkode: 52c66...bc7 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #3 Skrevet 7. april 2024 Uke 18, men fikk høre fra alle at det var veldig tidlig å kjenne liv allerede da som førstegangsgravid. Føltes som små bobler som sprakk/små vibrasjoner. Var i begynnelsen usikker på om det var fosteret eller tarmene.😅 Men det er flere ting som spiller inn på hvor tidlig man kjenner liv. Blant annet hvor morkaken er plassert. Og jeg synes å ha lest at det er vanlig å kjenne liv mellom uke 20–23? Anonymkode: d86ba...da0 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #4 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Uke 18. å da var det bare en liten kiling doppler er falsk trygghet fordi babyen kan flytte på seg og gjøre det vanskelig å finne hjertelyd, som bare stresser folk enda mer. Anonymkode: 52c66...bc7 Er 100% klar over dette. Men følte jeg ikke hadde noe valg da jeg var desperat. I mitt tilfelle har den vert en betryggelse, bruker den ikke mer enn 1 gang i uken, eller mindre. TS Anonymkode: a2915...2bd
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #5 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uke 18, men fikk høre fra alle at det var veldig tidlig å kjenne liv allerede da som førstegangsgravid. Føltes som små bobler som sprakk/små vibrasjoner. Var i begynnelsen usikker på om det var fosteret eller tarmene.😅 Men det er flere ting som spiller inn på hvor tidlig man kjenner liv. Blant annet hvor morkaken er plassert. Og jeg synes å ha lest at det er vanlig å kjenne liv mellom uke 20–23? Anonymkode: d86ba...da0 Ja morkaken har noe å si. Jeg hadde morkaken på baksiden da jeg var på TUL. Det kan hende, og det er jo veldig individuelt dette her🙈 TS Anonymkode: a2915...2bd
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #6 Skrevet 7. april 2024 Uke 20 med første og 18 med andre, morkake foran begge gangene. Det er helt vanlig å ikke kjenne noe sikkert i uke 18 ja Og hvis det er første gang så kan det også ta litt tid før man er sikker på at det er babyen man kjenner. Anonymkode: ec7a0...40e 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #7 Skrevet 7. april 2024 Uke 20 med første, og litt før med de to andre. I starten trodde jeg bare det var mageromling, så muligens litt før😅 Anonymkode: 5f994...39a 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #9 Skrevet 7. april 2024 Rundt uke 18 med første og uke 16 med nummer to. Minnet jo mest som luftbobler eller sommerfugler til å begynne med. Anonymkode: e08d9...bd2 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #10 Skrevet 7. april 2024 Ca. uke 19 med første og morkaka framme, rundt uke 17 nå med andre og morkaka bak. Tydelige, men små spark fra første stund De sier vel at enkelte kan gå helt til uke 25 før de kjenner liv, uten at det er noe unormalt. Anonymkode: b4be7...092 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #11 Skrevet 7. april 2024 Uke 16 kjente jeg første tegn til liv. Da var det som om en sommerfugl flakset på innsiden av magen. Så tok det ca en uke før jeg kjente det igjen. Nå er jeg i uke 20, og har de siste fire dagene kjent liv hver dag. Nå kjenner jeg spark. Min baby er veldig aktiv, så da jeg var på ultralyd i uke 18 sa de at jeg kom nok til å kjenne mye ganske tidlig. Har også morkake bak, noe som også har betydning. Anonymkode: 20ec1...c99 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #12 Skrevet 7. april 2024 I kjente bobling i uke 15, og bittesmå spark i uke 16. I slutten av uke 16 kunne man også se det fra utsiden, og mener jeg var 16+5 første gang vi fanget et spark på film. Jeg var relativt slank, og hadde morkaka bak. Anonymkode: 68a69...a70 1
IkkeStudentLenger Skrevet 7. april 2024 #13 Skrevet 7. april 2024 Med første kjente jeg ingenting før det plutselig var tydelige spark i uke 21, morkake bak. Denne gangen kom det i uke 17, og da også tydelige spark, morkake bak. Kjente aldri kiling/fiskehale/bobler. 1
Amatariel Skrevet 7. april 2024 #14 Skrevet 7. april 2024 Har fire barn, og har kjent første kiling/tegn til bevegelse mellom uke 18-22. 1
Cambria Skrevet 7. april 2024 #15 Skrevet 7. april 2024 Kjente liv i uke 21 tror jeg det var. Babybump fikk jeg aldri veldig tydelig. Jeg er litt overvektig fra før av så for andre så jeg bare feitere ut. Men magen vokste ikke mye. I uke 37 kunne folk se at jeg var gravid om jeg gikk med klær som satt tett inntill kroppen, men så langt ifra høygravid ut. Fem uker før termin ble fortsatt folk overasket over at jeg var gravid (og baby var helt gjennomsnittlig i størrelse). Bumpen handler også litt om din kropp utenom vekt. Jeg bar, ifølge helsesykepleier, barnet langt inn i kroppen. Sannsynligvis pga lengden på min overkropp å gjøre sa hun. Helsesykepleier hadde også gått gjennom et helt svangerskap uten at folk hadde sett tydelig at hun var gravid (og hun var ikke overvektig). 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #16 Skrevet 8. april 2024 Nr 1 hadde jeg morkake foran, så da tror jeg at jeg kjente liv fra rundt uke 21. Med nr 2 nå har jeg morkaken mot rygg, og er ganske sikker på at jeg har kjent liv siden uke 17 (blir vel uke 16 da jeg ble satt tilbake på OUL). Synes egentlig jeg har kjent liv der inne lenge før jeg ble gravid med nr 2 også, men det har jo bare vært luft 😅 Vet ikke om ting har flyttet på seg etter forrige svangerskap eller bare jeg som assosierer følelsen med baby Anonymkode: 98caf...8a7 1
tussi84 Skrevet 8. april 2024 #17 Skrevet 8. april 2024 Med første så rundt uke 19, men jeg forstod ikke hva det var før uke 22. Denne gangen, altså gang nr 2 fra ca uke 15, men man vet på en måte hva man skal kjenne etter andre gang. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #18 Skrevet 8. april 2024 Har to svangerskap bak meg, og begynte å kjenne liv rundt uke 16-17 med begge. Første svangerskap lå morkaken over åpningen, mens andre svangerskap var lå den på fremsiden😊 Anonymkode: b72d1...fc2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå