Gå til innhold

Leie av bolig, depositum/kontrakt

MiniMjau

Anbefalte innlegg

Min søster bor i et bofellesskap på 3 personer, de er ikke venner fra før av, og flyttet inn i fellesskapet på forskjellige tidspunkter(en leilighet). De har felles kontrakt og om de 2 andre ikke betaler sin husleie, så kan denne i teorien kreves fra min søster(ta av "depositum-pengene".

Burde de ikke heller ha individuelle kontrakter, for den delen av leiligheten de leier(altså rommet de har)? Hun har også fått en lapp i postkassa med beskjed om å sette inn 3 x mnd-leien på et kontonummer, som depositum. Det er samme konto som husleien skal settes inn på. Hun har da krav på egen dep.konto? Utleier sier at de vil ha tilgang på dep.pengene i tilfelle de ikke får inn husleien på forfallsdato, dette fordi de også har huslån som skal betales.

De har som sagt en husleie-kontrakt, men der er det mye rart, og jeg tror ikke alt er i tråd med husleieloven(jeg har ikke lest kontrakten selv).

Utleieren har flere utleieboliger(hushai! :-) ), og enhver klage eller spørsmål fra min søster om kontrakter, depositumspenger osv blir møtt med "Dette er MIN policy - take it or leave it". Min søster og hennes samboere føler seg ganske maktesløse... De vil gjerne ha en ordentlig dep.konto og ordentlig kontrakt, men blir bare avfeid.... Hvordan kan de gå frem for å "slå i bordet" til han her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror nok det er lov å ha en felles kontrakt for bofellesskap, men den bør ha alles underskrifter og vedlegg (f.eks. oppsigelse) etterhvert som fok flytter ut og inn. Angående depositum skal det stå på sperret konto, vil huseier ha noe annet kalles det forskuddsleie, men den dekker jo kun husleie i oppsigelsesperioden.

Personlig ville jeg aldri bodd et sted hvor jeg risikerte å være ansvarlig for andres manglende husleie, og med rotete leieforhold forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er ganske vanlig at det er en felles kontrakt i et bofellesskap, dvs at man er solidarisk ansvarlig. Dette er det beste for utleier.

Man kan be om separate kontrakter og da er man kun ansvarlig for sin del. Tror nok at dette er uvanlig da utleier ikke er tjent med dette.

Hva slags kontrakt huseier vil gå for kan h*n bestemme helt selv. Akkurat som du som leietaker bestemmer om du vil godta kontrakten eller ikke.

(Noen ting er lovfestet og det kan derfor ikke avtales dårlige vilkår enn hva loven sier)

Despositum SKAL settes på egen konto i leiers navn. Det er utleier som skal betale for opprettelse av kontoen.

Det utleier her krever er ulovlig, men hva skjer dersom dere lager bråk om dette?

Hmm. Gjør dere det før kontrakten er underskrevet så vil dere nok ikke få leie.

Gjør du det etter, men før betaling av depositum så kan du med loven i hånda kreve egen depositumkonto, men da starter du et leieforhold med bråk.

De her er ikke mye proffe som utleiere. Tror jeg hadde stått pent over og funnet et annet sted å bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Persille skriver er skal depositum settes på egen konto i leiertakers navn. Det er utleier som skal betale for opprettelse av kontoen (depositumsgebyret).

"Den nye husleielovens kapittel 3 har også regler om depositum og garanti. Det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reises av leieavtalen skal deponere et beløp oppad begrenset til summen av 6 måneders leie. Det kan avtales at depositumet skal endres i takt med endringene i leien. Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto med vanlige rentevilkår i bank, eller annen finansinstitusjon.

Så lenge leieforholdet varer, kan ingen av partene disponere over beløpet på egen hånd. Leier kan likevel kreve opptjente renter utbetalt fra finansinstitusjonen.

Etter leieforholdets opphør kan finansinstitusjonen med frigjørende virkning utbetale skyldig leie fra kontoen dersom: 1. Partene skriftlig har avtalt at leien skal godskrives en annen konto i den samme finansieringsinstitusjonen. 2. Utleier har dokumentert tidspunktet for når betalings-forpliktelsen inntrådte og opphørte.

Hver av partene kan kreve utbetaling av det deponerte beløp i samsvar med den annen parts skriftlige samtykke, rettskraftig dom eller annen avgjørelse.

Depositumet skal følge lovens regler. Det skal settes på egen depositumskonto i banken. Depositumsbanken og banken husleieinnbetalingene skal skje til skal være samme bank. Bankene har egne skjemaer og avtaler for slike depositumskonti. Ferdig utfylt skjema skal sammen med underskrevet husleiekontrakt sendes banken.

Det er klare grenser for hva man kan bruke depositumet til. Depositumet skal brukes til dekning av skyldig husleie, skader ved utkastelse og andre forhold som følger av brudd på leieavtalen. Banken kan nå ikke utbetale til de utgifter utleier får fordi leietaker ikke rydder eller rengjør leiligheten."

~http://gammel.viover60.no/nytt-nyttig/jurist/husleielov.html

Kort sagt så kan ikke depositum betales ut før begge parter godtar dette. Derfor må depositum settes inn på en sperret depositumskonto. Skulle det oppstå tvist i saken, er det også regler for hvordan finansinstitusjonen (banken) skal forholde seg til dette. Banken blir en part i saken når det gjelder depositum, og derfor er de også strenge på at beløp ikke blir utbetalt urettmessig. Banken bruker lang tid på en eventuell tvistesak.

Ellers er sikker Huseiernes Landsforbund villige til å gi informasjon til både huseiere (utleiere) og leietakere. Den siste lovendringen som kom i 2000 har gitt leietakere betraktlig flere rettigheter enn loven fra 1939 (som ble erstattet). Takker være slike lover er det ikke lenger mulig for en huseier å tilkalle sin "policy - take it or leave it"

Ellers er det mye informasjon hos http://www.jus.uio.no/jussbuss/rettspol/hu...osjyren2004.htm (dessverre har jeg ikke lært kunsten å lage en link). Bor de i Oslo området finnes det noe som hete juss-bss og juridisk hjelp for kvinner, en gratis tjeneste på universitet i oslo (trenger ikke være uio student for å nytte tilbudet). Bergen har jusformidlingen, også en gratis tjeneste (trenger ikke være student på uib heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt skjønne at depositumskontoen og konto som husleia skal betales til, må være samme bank. Da huseier og jeg skulle ordne depositumskonto, gjorde vi det i min bank, ikke noe problem. Det er jo mine penger, jeg må vel få velge bank selv? Det hette ikke depositumskonto i min bank, det var en vanlig brukskonto i mitt navn, men pengene var gjensidig sperret, det skrev vi begge under på på ulike papirer i banken, og begge fikk selvfølgelig gjenpart av alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nok det er lov å ha en felles kontrakt for bofellesskap, men den bør ha alles underskrifter og vedlegg (f.eks. oppsigelse) etterhvert som fok flytter ut og inn. Angående depositum skal det stå på sperret konto, vil huseier ha noe annet kalles det forskuddsleie, men den dekker jo kun husleie i oppsigelsesperioden.

Personlig ville jeg aldri bodd et sted hvor jeg risikerte å være ansvarlig for andres manglende husleie, og med rotete leieforhold forøvrig.

Det er bare lov til å ta en månedsa forskuddsleie, det vil si at en for eksempel betaler inn husleien som forskudd hver måned. Krever huseier depositum/forskuddsleie på en konto h*n har tilgang til, kan han få seg en klekkelig bot for det er ikke lovlig.

Depositum skal stå på sperret konto, og du kan si til din søster at hun vil rapportere h*n om h*n ikke åpner en sperret depositumkonto. H*n vil sikkert pørve å spare penger på denne måten , for det koster penger å opprette en depositumskonto.

Når det gjelder kontrakten på leiligheten, mener jeg han har lov til å gjøre som han gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt skjønne at depositumskontoen og konto som husleia skal betales til, må være samme bank

Hvis huseier påstår du ikke har betalt leien når du skal flytte ut, kan banken sjekke om dette stemmer før de lar deg ta ut depositumspengene. For at de skal kunne sjekke, må kontoene være i samme bank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden banken blir en part i saken ved opprettelse av depositumskonto (de må sørge for at avslutting av denne skjer på rett måte) så er det lettest for banken at begge konti er i samme bank. En bank har ikke tilgang eller innsyn i andre bankers konti, til å sjekke slikt som innbetaling av husleie som nevnes av Jane How.

Ikke alle banker er klar over at denne endringen kom i 2000 loven. Om regelen fortsatt gjelder (er i bruk som lov) er jeg ikke sikker på. Men det er meningen å ivareta deres interesser ved at konti for depositum og innbetalng av husleie er i samme bank. Ved eventuell tvistesak, er det også enklere for banken å løse tvisten hvis begge konti er i samme bank.

Forresten så er det mange bankansatte som heller ikke er klar over at depositumsgebyret skal betales av huseier. De fleste krever dette av leietaker, noe som det er verdt å være oppmerksom på.

Kontoen må ikke nødvendigvis hete depositumskonto, men prinsippet om reglene rundt depositum skal følges uansett. Det viktigste er jo at ingen har tilgang til depositumet før avtalen med banken opphøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Depositum skal stå på sperret konto, og du kan si til din søster at hun vil rapportere h*n om h*n ikke åpner en sperret depositumkonto. H*n vil sikkert pørve å spare penger på denne måten , for det koster penger å opprette en depositumskonto.

...

Ja, han argumentere med at en dep.konto/sperret-konto pr leietager(han har veldig mange leietagere) ville ha kostet han mye penger. Men hvor kan en "rapportere" dette hen? Forbrukerombudet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange huseiere som prøver å spare penger på den måten, men det er faktisk en del av det å være utleier! Særlig når det gjelder et så stort beløp som vi snakker om her, så bør det være på en skikkelig depositumskonto. Det er nok av huseiere som bare forsvinner med depositumet, så det er et minstekrav. Synes også at når det er snakk om bofellesskap, så bør hver ha sin kontrakt. (men han vil nok ha færrest mulig kontrakter etter at de nye skattereglene med 6 utleieenheter kom)

Men nå er det sånn da, at han er ikke pliktig til å leie ut til deg. Så han kan sette en del begrensninger og bestemme en del ting - så lenge det ikke er i konflikt med loven. Han kan faktisk si at du må akseptere en del ting, eller la være å leie. Han høres ganske useriøs ut spør du meg, så jeg ville nok ha stått over og funnet meg noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han argumentere med at en dep.konto/sperret-konto pr leietager(han har veldig mange leietagere) ville ha kostet han mye penger. Men hvor kan en "rapportere" dette hen? Forbrukerombudet?

det sikkert lurt å begynne med forbrukerombudet, eller med huseiernes landsforbund(forening). Regner med at begge parter ønsker seriøse utleiere, og de vet hvilke regler som gjelder, og hvor dette kan rapporteres. Siden det er ulovlig å kreve depositum på denne måten er nok politiet siste utvei, men politiet er avhengige av at noe straffbart må skje først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til leieboerforeningen

Og selv om det vil koste han mange penger, vil jeg tro at det er billigere enn den boten han kan få for det. En kamerat av oss fikk 75000 kr i bot, og han har 7 leiligheter han leier ut.

Men leieboerforening kan svare bedre på dette, for uansett hvilke argumenter han kommer med er det ulovlig.

http://www.lbf.no/include/default_template...ticle&Key=13227

DEPOSITUM. Ved alle leieforhold er det vanlig at utleier forlanger et såkalt depositum til dekning for eventuelle skader. Dette kan maksimalt tilsvare seks måneders husleie. Mest vanlig er imidlertid depositum på to eller tre månedsleier. Et slikt depositum skal opprettes på en konto i en bank eller annen godkjent finansinstitusjon og er ikke fritt disponibel for noen av partene hver for seg. Kostnadene for å opprette en slik konto skal bæres av utleier, og leietaker skal ha alle pengene tilbake når leieforholdet opphører så sant leieavtalene ikke er misligholdt eller utleier mener boligen er påført skader. Leieboeren kan når som helst forlange at opptjente renter på denne kontoen blir utbetalt.

http://www.lbf.no/include/default_template...rticle&Key=3273

Det er ikke alltid hussøkende kjenner reglene. Når det gjelder depositum er husleieloven helt entydig og klar; Depositum skal stå på sperret konto - en såkalt depositumskonto. Det innebærer at hverken utleier eller leieboere kan røre depositumet annet enn i helt spesielle tilfelle. Når leieforholdet opphører kan leieboer kreve despoitumet tilbakebetalt med mindre utleier kan dokumentere økonomiske krav mot leieboeren for eksempel for manglende husleie. Utleier kan ikke under noen omstendighet sette depositumet på sin egen konto. For en stund siden ble en utleier i Trondheim dømt til fengselsstraff for å satt depositumet på sin egen konto.
Endret av Piper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen ting er at netto leieinntekter er skattbart dersom du leier ut mer enn 6 mnd i et kalenderår. Det betyr at han bl.a. kan trekker fra kostnaden til depositumkonto slik at netto leieinntekter blir lavere og han får bittelitt lavere skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...