Gå til innhold

Forlovelsesring

Anbefalte innlegg

Gjest Lillemia
Skrevet

Jeg fikk en nydelig ring av kjæresten min da vi forlovet oss, enstens diamant og platina. Ikke prangende, men veldig pen (synes jeg,da :)). Pris ca. 15 000 (vet det fordi jeg var med og kjøpte).

Det rare er at jeg opplever veldig mange reaksjoner på ringen, veldig mange har behov for å gi uttrykk for det meningsløse i å kjøpe dyre ringer, spør hvor mye den kostet (mens de himler med øynene..) osv. Jeg har selvfølgelig ikke sagt noe om hvor mye den kostet.

Er det så uvanlig å ha en slik forlovelsesring? Mange er sikkert mye dyrere?

Hva er evt vanlig?

Hvorfor har venninnene mine et så rart forhold til det, tror dere?

Jeg synes det er litt ubehagelig, samtidig som jeg er veldig glad i ringen, den har stor affeksjonsverdi for meg, vi kjøpte den under en fantastisk storbyferie :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Kjenner ingen som har så dyr forlovelsesring, de jeg kjenner som har forlovet seg har kjøpt to ringer (mer eller mindre like) til under 10 000, og brukt dem som gifteringer senere.

Men, jeg synes det er dårlig gjort å kommentere ringen din på den måten. Hele poenget er jo at den skal bety noe for deg. Hva den kostet har ingen noe med. Du får si fra hva du synes om kommentarene, da er det nok mange som blir flaue og ber om unnskyldning!

Skrevet

Det første som slår meg er

MISUNNELSE!

De skal da ikke blande seg oppi hva ringen din koster, og det er uansett tåpelig og lite gjennomtenkt av venner å snakke nedsettende om noe som betyr så mye for deg.

Ikke bry deg om dem, de har dårlig oppdragelse!

Nyt ringen din, og nyt det den betyr for deg!!

Gjest Lillemia
Skrevet

Takk for støtte, det var hyggelig :)

Skrevet

Hos oss var det bare jeg som hadde forlovelsesring, og ingen har stusset på det. Min ring er i hvitt gull med en diamant på, hva den kostet har jeg aldri brydd meg om.

Jentene er sikkert bare misunnelige ;)

Gjest Lillemia
Skrevet

Må bare understreke at jeg bryr ikke bryr meg om prisen, oppga den her bare for å gi grunnlag for evt sammenligning her inne (jfr. mitt spørsmål om hva som er vanlig). Har aldri nevnt prisen for noen. Faktisk tror jeg mine omgivelser er langt mer opptatt av hva den har kostet enn jeg.. :)

Skrevet

Det er vel nettop det at det ikke er så vanlig å ha så snill mann som kjøper så dyre ringer tenker jeg.. At det går an å bli så smålig da, at man uttrykker misunnelse ovenfor deg og ringen din? Si til dem at de får gå hjem til sine menn og klage i stedet....

Syns ringen høres fantastisk ut!

Gjest gjesten
Skrevet

Hvilken prisklasse som er vanlig er veldig vanskelig da det alltid er den personlige lommeboken som bestemmer. Selv har jeg venner hvor ringene ble håndlaget med diamanter til 30 000, til de som kjøpte ringer i sølv som forlovelsesringer. Majoriteten av venner har enten gått for en enstens diamantring til dama eller glatte gullringer som er senere er blitt brukt til gifteringer og da har prisen variert fra 3500 til 15 000. Som du skjønner er "hva som er vanlig", vanskelig å si ;)

Skrevet

Jeg fikk en diamaltring av min mann da han fridde. Den kostet ca 3-4000 kr..

Men pga at det ikke er slik tradisjonene er i Norge kalte vi det aldri en "forlovelsesring". Vi bare sa at vi skulle gifte oss (og jeg bar den ringe på venstre hånd, for jeg ville ikke ha to ringer på høyre hånds ringfinger) og så satte vi på oss gifteringene våre på bryllupsdagen.

Jeg tror en av grunnene til reaksjonene er at dette viker veldig fra norske tradisjoner. Etter norske tradisjoner er det jo like enkle gullringer til begge som brukes ved en evt forlovelse. Det dere (og vi.. ;) ) har gjort oppfattes nok av mange som veldig "utenlandsk" og som "aping etter ting dere har sett på film".. Og dermed "snobbete".

Prøv å fokuser på at dere skal gifte dere, ikke på ringen.. så går det nok bedre.. Og ikke tenk så mye på hva folk sier.. Det er betyr ikke noe.. :)

Vi er nok mange som velger utenfor tradisjonene og det synes jeg vi skal stå for og være stolt av.. Men vi må også forsøke å forstå at folk er veldig tradisjonsbundne og at brylluper er en av de tingene folk forbinder veldig med tradisjoner..

Lykke til.. og nyt forlovelsen..

Jeg har gått med min giftering i 1 1/2 år og forlovelsesringen in over 2 år.. Og jeg elsker dem begge.. :)

Skrevet

Jeg hadde min på høyre hånd, kalte en spade for en spade og sa at det var forlovelsesring, herregud, jeg fikk den da han satt på kne og fridde, og den har dato inni, hva annet skal man kalle det da? "Gifte-avtale-ring???" :roll:

Skrevet

Selvfølgelig skal du ikke kalle forlovelsesringen din noe annet enn en forlovesesring!!

Det eneste jeg mente var at det kanskje er lurt å gjøre forlovelsen til poenget, ikke ringen... (men det gjør dere sikkert alt)

At vi valgte å ikke "annonsere" en "forlovelse med ring" men heller bare informere om at vi hadde tenkt å gifte oss var et valg som bla kom pga vårt valg av "bryllup" (gifte oss også i "all stillhet" og da syntes jeg det ble feil å gjøre noe stort ut av forlovelse også)

Poenget er at dere gjør noe svært utradisjonelt og da må man forvente reaksjoner. Jeg sier ikke at det er riktig eller pent gjort av folk å reagere som de gjør, men det kan forventes.

Det eneste dere kan gjøre er å stå for deres valg, være lykkelige og stolte og fortsette bryllupsplanene. Smålige "bry seg ere" må man overse i mange situasjoner.

Igjen; gratulerer og lykke til!

Skrevet

Selvfølgelig skal du ikke kalle forlovelsesringen din noe annet enn en forlovesesring!!

Det eneste jeg mente var at det kanskje er lurt å gjøre forlovelsen til poenget, ikke ringen... (men det gjør dere sikkert alt)

At vi valgte å ikke "annonsere" en "forlovelse med ring" men heller bare informere om at vi hadde tenkt å gifte oss var et valg som bla kom pga vårt valg av "bryllup" (gifte oss også i "all stillhet" og da syntes jeg det ble feil å gjøre noe stort ut av forlovelse også)

Poenget er at dere gjør noe svært utradisjonelt og da må man forvente reaksjoner. Jeg sier ikke at det er riktig eller pent gjort av folk å reagere som de gjør, men det kan forventes.

Det eneste dere kan gjøre er å stå for deres valg, være lykkelige og stolte og fortsette bryllupsplanene. Smålige "bry seg ere" må man overse i mange situasjoner.

Igjen; gratulerer og lykke til!

Skrevet

Det er jo mange som gjør det slik nå for tiden.

Synes ikke det var så voldsomt utradisjonelt jeg, men det er nå meg...

Skrevet

Det er jo mange som gjør det slik nå for tiden.

Synes ikke det var så voldsomt utradisjonelt jeg, men det er nå meg...

Skrevet

Ja, mange velger utradisjonelt nå.. Og det er både fint og bra..

Men enkelte vil nok alltid reagere på alt som ikke er gjort etter tradisjonene. Og dette er jo langt unna tradisjonene, da!!

Som sagt så forsvarere jeg ikke de negative kommentarene, jeg bare forteller hvordan man kan lette dem (ved å ikke fokusere på ringen f.eks) derom det skulle være ønskelig.

Selv ville jeg ikke "krøpet" for slike kommentarer og bare sagt "deal with it" til folk.. ;)

Gjest Lillemia
Skrevet

Jeg må bare si det igjen, jeg - det er de andre som er så utrolig opptatt av størrelsen og hva ringen koster - ikke jeg!! Det er jo akkurat det jeg reagerer på!

Jeg tenkte aldri at var så spesiell da vi kjøpte den, det er alle reaksjonene etterpå som har gjort at jeg har lurt litt..

Og at det er så voldsomt utradisjonelt med sånn ring er jeg helt uenig i, i min familie har det alltid vært vanlig. Jeg ville aldri hatt en enkel ring a-la-giftering som forlovelsesring, da ville jeg heller vært uten. Gifteringer synes jeg først skal på når man gifter seg.

Jeg tror det er mest misunnelse ute og går. Jeg har tidligere fått øredobber og anheng, og da var venninnene mine veldig opptatt av det også, men på en positiv måte. Det er jo noe med oss jenter og diamanter.. Men nå virker det som det er blitt for mye for dem.. Jaja, de får styre på..

Gjest Lillemia
Skrevet

Det med at jeg bør fokusere mer på forlovelsen enn ringen - det er alle de andre som er så opptatt av den, ikke jeg! Hvorfor er det sånn at bare man får noe fint så tror folk at det er det man er opptatt av? Jeg har vært sammen med kjæresten min i fem vidunderlige år, og ringen spiller ingen rolle sånn sett, men jeg er jo selvføgelig blitt veldig glad i den, og blir lei meg av alle kommentarene..

Skrevet
Jeg må bare si det igjen, jeg - det er de andre som er så utrolig opptatt av størrelsen og hva ringen koster - ikke jeg!! Det er jo akkurat det jeg reagerer på!

Jeg forstår det.... Men du må jo på en måte "vise frem" ringen for at den i det hele tatt skal bli et tema. Ofte i alle fal.. Det var det jeg mente med å fokusere på forlovelsen og ikke på ringe.. Men du slipper neppe unna likevel.. ;) Trist, men sant..

Og at det er så voldsomt utradisjonelt med sånn ring er jeg helt uenig i, i min familie har det alltid vært vanlig.

Det kan godt hende det har vært vanlig i din familie, men norsk tradisjon har det aldri vært!

Jeg ville aldri hatt en enkel ring a-la-giftering som forlovelsesring, da ville jeg heller vært uten. Gifteringer synes jeg først skal på når man gifter seg.

Det er helt ok at du føler det på den måten (det gjorde jeg også), men det valge vi da har gjort er altså svært motstridende til hva norsk tradisjon er.. Derfor kan nok mange bli litt overrasket.

Skrevet
Det med at jeg bør fokusere mer på forlovelsen enn ringen - det er alle de andre som er så opptatt av den, ikke jeg! Hvorfor er det sånn at bare man får noe fint så tror folk at det er det man er opptatt av?

Jeg tror ikke det!!!

Jeg svarer ut i fra at jeg har tenkt og valgt veldig lik deg!! Jeg forstår veldig godt dine valg og er lei meg for reaksjonene.

Det jeg har sagt om "fokus" er ment som en hjelp til å takle disse mindre hyggelige situasjonene, ikke som kritikk.. :)

Skrevet

Jeg forstår det.... Men du må jo på en måte "vise frem" ringen for at den i det hele tatt skal bli et tema. Ofte i alle fal.. Det var det jeg mente med å fokusere på forlovelsen og ikke på ringe..

Ringen er jo på fingeren min til enhver tid, så det er ikke så lett å ikke "vise den frem".. Gjør ikke noe aktivt for å vise den, har aldri laget den til noe tema..

Velvel, jeg får vel bare leve med det.. Gleder meg til å gifte meg, i hvert fall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...