Gå til innhold

Samvittighetsstyrt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør de fleste valgene mine ut i fra samvittigheten. Dette er slitsomt. Prøver å ta valg basert på hva jeg ønsker selv, men så tar samvittigheten over og jeg får skikkelige kvaler som tar all energi. Til slutt vet jeg ikke hva jeg egentlig vil og lar det som alle andre hadde forventet av meg bli valgt. Er det noen som har vært der og komt seg ut av denne slitsomme tankegangen? Det blir noen ganger katastrofetanker også som gjør valget ennå mer vanskelig. 

Anonymkode: 7d2e6...2be

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg egentlig vil med innlegget er om noen har følt det på samme måte og om de har klart å snu denne tankegangen? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var slik før jeg fikk behandling på DPS. Kognitiv og metakognitiv terapi hjalp meg veldig mye. Sier ikke at du er syk eller behøver terapi nødvendigvis, men det er mye lettere å få til endringer når man har noen til å veilede og støtte seg. Uansett krever det at du har et sterkt ønske om endring, at du er villig til å stå i ubehag og at du er innstilt på å øve mye.

Les litt om kognitiv terapi, vel. Det ligger masse informasjon på kognitiv.no. På denne siden ligger noen av arbeidsarkene jeg fikk utdelt på DPS, se f.eks. på 5-kolonneskjema:  https://www.kognitiv.no/utdanning-i-kognitiv-terapi/terapeutiske-hjelpemidler/generelle-skjemaer/

Kan også anbefale appen Tankevirus.

Anonymkode: 1e69c...115

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for hjelp. Jo jeg er veldig innstilt på å få hjelp til dette. No er jeg inne i en stor beslutning og det tærer på for jeg klarer ikke å vite hva jeg skal gjøre for det blir overtenking mht samvittighet og magefølelse. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for hjelp. Jo jeg er veldig innstilt på å få hjelp til dette. No er jeg inne i en stor beslutning og det tærer på for jeg klarer ikke å vite hva jeg skal gjøre for det blir overtenking mht samvittighet og magefølelse. 

Skriv liste med for og i mot. Så sparer du på den, og ser på den hver gang du blir usikker på om du tok riktig beslutning. Skriv også gjerne dagbok så kan du skrive mer utførlig om hvorfor du valgte som du gjorde. Veldig nyttig å kunne gå tilbake og lese senere. 

Anonymkode: f93f5...c7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...