GÃ¥ til innhold

Bobil!😊 Noen som har erfaring med bobil/campingvogn-ferie?😄

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har i flere år snakket om dette, og i år tenker vi å leie en bobil for å teste. 

Det koster ca 35 000kr i leie for 2 uker, hva annet må vi tenke på ang utgifter?

Hvor drar man? Jeg vil egentlig helst kjøre ut av landet, helst nedover i Europa. 

Hva må man ellers tenke på? Sitter stor pris på tips og råd😄

Anonymkode: 40758...ac0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drømte om det under Korona, etter å ha sett romantiserte videoer på Youtube. Flere på jobb leide bobil den sommeren. Og kom tilbake og konstaterte "aldri igjen". 

Så veldig smart å prøve først, slik dere gjør 😅

Ville nok startet i Norge, til dere er vant med bil og det praktiske. Det er nok å sette seg inn i om man ikke skal kunne regler for camping i ulike land. Vet også det finnes apper for å finne hvor det er lov å stå, type campingplass/fasiliteter etc. Vedrørende utgifter var det flere som kommenterte at drivstoff var veldig dyrt, da bilen er relativt stor/tung, og man kjører mye. At de beste campingplassene er oppbestilt i god tid, så det er ikke så lett å være fleksibel som man tror. Og at det faktisk koster en del å stå på plass der du har strøm, og tilgang til vann. 

Anonymkode: 426d8...61d

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjørt en litt eldre bobil siden 2021 og koser oss skikkelig både på korte og litt lengre turer. Men vi er to voksne, og har kjørt bare i Norge og Sverige. En bobil med to voksne og tre barn / ungdommer kan nok bli mer utfordrende, for det blir meget intimt 

Et tips jeg vil gi når det gjelder campingplasser er å komme relativt tidlig, da de fleste fylles opp ganske tidlig på ettermiddagene. Alternativt kan dere i Norge ligge på rasteplasser o.l. om dere ønsker dette. Men da krever det at dere har alt dere trenger i bobilen. De fleste biler til den prisen du nevner har nok det. 

I Danmark vet jeg at det ikke er lov å fricampe, og noen land/ byer krever spesielle klistremerker for å vise at man har betalt diverse avgifter, så det er slike ting man bør sette seg inn i om man skal på Europatur. 

Jeg er medlem av endel bobilgrupper på Facebook, og noen av de som er der reiser mye i Europa og kan gi tips om det meste. 

Ellers er bobillivet fantastisk om man ønsker å ta en dag om gangen og ikke trenger å stresse. En kollega av meg dro til Dyreparken med lånt bobil og to skolebarn. De hadde hatt en fantastisk tur, så det er nok alt etter hva man forventer. 

Anonymkode: 974cb...0c0

Skrevet

Norge og Sverige er et av de få landene i verden det er lov å fricampe. Så belag dere på utgifter til campingplass. Det er og mye bomer på veiene nedover i Europa. 

Har selv reist med campingvogn eller telt med to små barn. Det har vært stor suksess. Men bare innenlands. 

Jeg liker bobil/campingvogn da man slipper å pakke inn og ut av bagger. Husk at alt må ligge trygt og fast under transport. Ha med campingbord og stoler. Lei en bil med markise så dere kan lage skygge. Tror Europa kan være varmt. 

Dere kan ta til vurdering å kun bruke offentlige toalettet for å slippe å tømme dassen. Men jeg liker å kunne tisse på morgenen. Det er det værste med telt 😂 hvilken busk kan man gjemme rompa si i. Eller å løpe laaaangt bort til sanitæranlegget. 

Skrevet

Jeg har erfaring med campingvognferie i Europa.  Men du må nesten si litt hvor du kunne tenkt deg å reise.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...