Gå til innhold

Er det greit å ta betalt fra mannen for å gjøre ekstra husarbeid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har delt husarbeid 50/50 og faste utgifter 50/50.

Nå tilbyr mannen meg betaling for å gjøre ekstra husarbeid. Det frister litt da jeg liker å shoppe.  Hvor vanlig er det egentlig?

Anonymkode: 8ba17...339

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå tilbyr mannen meg betaling for å gjøre ekstra husarbeid. Det frister litt da jeg liker å shoppe.  Hvor vanlig er det egentlig?

Jeg tror ikke dette er vanlig, og jeg ville unngått at forholdet blir ansatt/arbeidsgiver, så jeg foreslår som følger: Han leier en vaskehjelp til å ta noen av hans oppgaver hjemme og du tar en ekstrajobb, som gir deg ekstra penger til shopping. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde jeg aldri gått med på. Det blir en skjevhet i forholdet jeg ikke hadde likt. Hadde i det hele tatt blitt forbanna om forslaget ble lagt på bordet. 

Anonymkode: 79654...916

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og hvordan er inntektsfordelingen? Hvis ikke den også er 50 / 50 så er det allerede en skjevhet her som  trenger å utjevnes.

Hvis han får inn 60 % av inntektene så bør han også ta 60 % av utgiftene. Selvfølgelig motsatt, at hvis du tjener mest så tar du mest av utgiftene også...

AnonymBruker
Skrevet

vi løste det på den måten. Det ble bare krangling og ugreie ved 50-50 om husarbeid uansett

Anonymkode: 86788...78a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (7 minutter siden):

Og hvordan er inntektsfordelingen? Hvis ikke den også er 50 / 50 så er det allerede en skjevhet her som  trenger å utjevnes.

Hvis han får inn 60 % av inntektene så bør han også ta 60 % av utgiftene. Selvfølgelig motsatt, at hvis du tjener mest så tar du mest av utgiftene også...

Det er ingen «naturlov» som sier at man må dele slik du skisserer. I noen forhold deler man utgiftene 50/50. I andre forhold forholder har man helt felles økonomi.

Det viktige er at man har en løsning som man er enig om, og som gir mulighet for gode liv for begge to.

Anonymkode: e3c67...176

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har et vennepar hvor hun gikk ned i 80% stilling og han betaler halvparten av tapt lønn.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Aldri hørt om før, tror ikke det er vanlig. Hadde vært uaktuelt her. Tjener han mye mer enn deg? 

Anonymkode: a7b8c...de0

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har et vennepar hvor hun gikk ned i 80% stilling og han betaler halvparten av tapt lønn.

Det er jo en kompensasjon av tapt inntekt. Å bli betalt for å utføre arbeidet hjemme er noe annet. 

Anonymkode: 0a652...a29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo en kompensasjon av tapt inntekt. Å bli betalt for å utføre arbeidet hjemme er noe annet. 

Anonymkode: 0a652...a29

I denne dealen ligger at hun skal ta en større andel av jobben med barn og hus. De opplevde at hverdagen ikke gikk rundt.

• Liker 2
Skrevet

I stede for å merke det slik, så må han betale 20% mer til felleskassa, for 20% mindre husarbeid han gjør. Det gjør jo at du betaler 20% mindre. Og har mer og rutte med

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvorfor bare halvparten?

Anonymkode: 2273f...4d6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør på en måte det 🙃. Ble ufør i voksen alder, etter mange år i full jobb. Mannen tjener over en mill, så mye mer enn jeg har utbetalt. Så han betaler mye mer av utgifter, mens jeg gjør det meste i huset, etter beste evne. Det gjør at jeg sitter igjen med penger til meg selv hver mnd, og litt til sparing.

Nå kaller ikke vi det å "ta betalt" for husarbeid da. Vi er en enhet, og gjør innsats etter evne.

Anonymkode: 9264c...d20

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gått med på det. Anser husarbeid som litt mosjon og noe som må gjøres.

Anonymkode: e3bbd...c71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (1 time siden):

Denne "logikken" har jeg aldri forstått. Bare fordi man har gått inn i et forhold med noen som tjener mindre enn seg selv så skal man straffes økonomisk for det? 

Anonymkode: dc5f2...eb9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvorfor bare halvparten?

Anonymkode: 2273f...4d6

Sikkert fordi det var en løsning de begge ønsket, og derfor må begge ta sin del av inntektstapet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Denne "logikken" har jeg aldri forstått. Bare fordi man har gått inn i et forhold med noen som tjener mindre enn seg selv så skal man straffes økonomisk for det? 

Straffes økonomisk? Ærlig talt. 

Jeg tror at mange, når de går inn i et seriøst forhold eller ekteskap hvor man har barn, deler bolig osv, tenker mer at det som kommer inn tilhører familien, er "våre" midler og ikke bare egne midler. Noe kan man ha på siden, man kan til og med ha ektepakt, men å sitte som en gjerrig Onkel Skrue på pengebingen sin og ikke bidra inn etter evne. Nei. Jeg tviler på du har vært gift, da hadde du forstått logikken. Man deler da midlene. Man er et par, man er sammen om selve livet, og selvsagt også da om penger.

I tillegg, om du utelukkende skal tenke på deg selv, så må det en skjevfordeling til om det er skjevhet i inntekt dersom du ikke vil gå ned i levestandard. Skal alt absolutt deles 50/50 hele tiden så må det alltid være basert på hva den med lavest inntekt har mulighet til. 

Synes du det er å straffes økonomisk, så må du finne deg en partner som tjener det samme som deg. Men ikke mer enn deg selvsagt, for jeg antar det går andre veien også, at du nekter å dra på en luksusferie spandert av ektefellen din som har veldig lyst til å reise dit og har råd til det, fordi du mener din partner da straffes økonomisk. 

TS: Jeg har ikke hørt om akkurat denne typen før hvor man omtrent får lønning som en arbeidstaker eller et barn som får ukelønn. Samtidig så er det jo i praksis noe mange gjør, ved at den ene kanskje jobber deltid nettopp for å ha mer tid til å husarbeid og barn, mens den andre med fulltidsjobb (og mer frihet til å ha og utvikle en karriere) da må bidra mer inn pengemessig. 

Anonymkode: 272f4...2a1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke at det finnes en fasit her.

Hvis man møtes som ung så er det mulig å sette premisser for livet. F.eks at en part satser på karriere og den andre holder fortet. Og at man skal dele alt.

Hvis man møtes midt i livet med mine og dine barn, når noen har hatt en karriere eller kapitalutvikling som har gått veldig bra mens andre ikke har det så sitter det nok dypere inne.

I veldig asymmetriske relasjoner (som når Hugh Hefner giftet seg med en ung dame i en alder av 88 eller noe slikt) så må det være veldig vanskelig å finne gode økonomiske løsninger.

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Dere kan jo dele husarbeid 40/60 og faste utgifter 60/40 f.eks (eller en annen brøk), slik at du får mer å rutte med, uten å kalle det "betaling", han er ikke din arbeidsgiver.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis begge syns det er ok er det ingenting i veien for det. I praksis er det vel sånn i par der en jobber redusert og den andre jobber heltid, selv om det ikke nedskrevet noe sted.

Anonymkode: 937d3...17b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...