Gå til innhold

Hvor lenge er det greit å la 2-åring ligge alene i senga på morgenen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en snart 2-åring i hus som de siste ukene har begynt å våkne tidligere og tidligere på morgenen. Sover i en annen etasje, så vi har babycall med kamera for å få med oss når hun våkner på morgenen. Verken jeg eller samboer er særlig gira på å starte dagen før kl. 7 hvis vi ikke må, så når vi hører at hun er våken så drøyer vi som regel en god stund før en av oss går opp og henter henne.

Årsaken til dette er at det virker som hun har det fint - det er aldri gråt eller sutring, og dersom hun begynner å spørre etter meg eller pappa så går vi opp dit. Hun sover også i vanlig enkeltseng som hun kan gå inn og ut av selv (gjort det i et år) men hun står aldri opp av senga selv. Når hun våkner så blir hun bare liggende i ro i mørket og underholde seg selv. Hun synger da alle sangene hun kan, klapper litt, prater om hva hun gjorde i går, hører på fly, leker litt med kosebamsen sin, og øver på å telle. I dag holdt hun på i 1,5 time (!!!) før hun til slutt begynte å spørre etter meg rundt kl. 7. Til vanlig blir hun utålmodig etter 30-40 minutter. 

Jeg har litt dårlig samvittighet for dette, fordi jeg selv synes det er så ufattelig kjedelig å bare ligge på et mørkt rom uten noen form for underholdning. Er redd hun ligger der og føler at hun er helt alene. Men samtidig så klager hun jo ikke, og hun har jo også mulighet til å gå ut av senga om hun vil. I tillegg går vi jo opp dit når hun begynner å spørre etter oss. Er dette innafor, eller ville dere gått opp og hentet barnet med en gang det våknet? 😅 

Anonymkode: a9fc1...2da

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge hun ikke gråter eller klager, eller roper etter dere så tenker jeg at det er helt greit at hun holder på for seg selv. Høres jo ikke ut som hun kjeder seg.

• Liker 11
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet.  Så lenge barnet er fornøyd, ig øver på å aktivisere seg selv, er det ingen grunn til å avbryte det. 

Anonymkode: 0e4d3...f35

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud så herlig! Jeg er hønemor deluxe (samsover med og ammer fireåringen enda), og ville aldri gått opp og forstyrret henne i dette. Hun koser seg jo! 🥰 Så fantastisk bra for fantasi og evne til selvokkupering dette er! 🥰

Så lenge hun er trygg, dere hører henne og hun ikke roper eller gråter, så kan hun bare ligge der tenker jeg. 

Og pass deg for å prosjektere din redsel for manglede underholdning over på henne, hun er plenty underholdt høres det ut som. Høres ut som dere er heldige og slipper å passifisere henne med skjerm lenge fremover, hun har jo masse vidunderlig fantasi! 🙏❤️

Anonymkode: 1cdd2...942

• Liker 2
  • Hjerte 7
Skrevet (endret)

Skik var vår også. Jeg er veldig samvittighetsfull ovenfor ting angående barna og prøver mitt beste. Her er det ingen grunn til å bryte inn: hun er ikke redd, og roper ikke på dere. Vår likte morgenene sine alene 😊

Endret av katties
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som hun koser seg med disse morgenene, og hun vet jo at hun kan både gå ut av sengen og rope på dere når hun ikke koser seg mer. Så dette ville jeg tenkt var en fin greie for barnet :) 

Mine barn kom inn til oss med en gang de våknet da de var så små. Men jeg selv er typen som godt kan ha det fint på et mørkt rom uten noen form for underholdning en god stund, så jeg hadde nok automatisk tenkt, "så koselig", og ikke hatt dårlig samvittighet om de hadde gjort som deres barn. 

Anonymkode: 08d11...d5f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for fine svar! 🥰 Har vel egentlig tenkt det samme som dere, at det bare er sunt og fint at hun øver på å underholde seg selv. Det blir bare en voldsomt stor kontrast til resten av dagen, da vi enten sitter på gulvet eller er ute og leker sammen med henne store deler av ettermiddagene og helgene. Men kanskje det er et tegn på at hun ønsker/trenger den tiden alene på morgenen - det er jo helt tydelig at hun ikke har det grusomt der hun ligger. Er nok bare jeg som projiserer. Da skal vi fortsette å slumre litt på morgenen med god samvittighet 😂🙌

TS

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Tusen takk for fine svar! 🥰 Har vel egentlig tenkt det samme som dere, at det bare er sunt og fint at hun øver på å underholde seg selv. Det blir bare en voldsomt stor kontrast til resten av dagen, da vi enten sitter på gulvet eller er ute og leker sammen med henne store deler av ettermiddagene og helgene. Men kanskje det er et tegn på at hun ønsker/trenger den tiden alene på morgenen - det er jo helt tydelig at hun ikke har det grusomt der hun ligger. Er nok bare jeg som projiserer. Da skal vi fortsette å slumre litt på morgenen med god samvittighet 😂🙌

TS

Idag tidlig filmet jeg ut i lufta for å fange opp masse babling fra gutten vår på 1,5 år, fra rommet sitt, for det var så koselig å ligge og høre på han snakke ut i lufta og til bamsen sin. Tenkte - dette kom jeg til å savne :) Så det er ingenting å ha dårlig samvittighet for. Noen barn både trenger og liker også å ha egentid.

Anonymkode: 79816...6e8

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min 2-åring er der nå at hun roper MAMMAAAAA! Av full hals i det hun våkner, så hørtes deiligere ut sånn du beskriver😂 

Anonymkode: 9ecd5...ee2

• Liker 2
Skrevet

Det der hørtes både koselig og deilig ut. Ei som nyter egentid dette. 
Jeg husker faktisk fra den alderen, at jeg ble satt i ei grindseng på dagtid mens mamma lagde mat og sånn. Husker at det var et fint plasttrekk på senga, med bilder av høner, haner og kyllinger 😝
Jeg husker bøkene og lekene jeg ble utstyrt med…! Og at jeg koste meg, helt til jeg ikke koste meg lenger. 
Husker at jeg bevisst begynte å grine HØYT fordi jeg kjeda meg 😅

Tror dere rolig kan la jenta være i fred.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg våknet alltid av at min sønn lå og pludret glad og fornøyd i sengen om morgenen. Det var aldri gråt. Da tenker jeg det er helt ok å vente litt. Hvis pludringen går over i en mer utålmodig tone, tenker jeg det er på tide å gå inn.

Anonymkode: cdeca...679

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjempegod læring og utvikling for barnet når de er i det moduset! Og 100% bra å ikke forstyrre, de gangene det er mulig 

Anonymkode: e5a89...63d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min 2-åring er der nå at hun roper MAMMAAAAA! Av full hals i det hun våkner, så hørtes deiligere ut sånn du beskriver😂 

Anonymkode: 9ecd5...ee2

Min også. Og vil alltid opp senest 05.30. Sovner rundt 19.30.

Høres ut som et drømme scenario du har, TS.

Anonymkode: bde91...9dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...