Gå til innhold

Hvem lider av innbilt stygghet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Body Dysmophic disorder er en interessant diagnose.   Det er  en veletablert psykisk lidelse som kjennetegnes ved overoppmerksomhet på innbilte eller usynlige feil ved utseendet, og tilhørende tvangshandlinger.

psykologene som skriver innlegget mener at mange, opp mot 80 prosent som oppsøker kosmetisk behandling, ikke bør få en slik behandling, men få psykologhjelp. 

Hvor skal man sette grensa? Skal da en person som er fiksert på utseendet, men som ikke i utgangspunktet ikke er så pen få komme igjennom med kirurgi?  Eller skal hun som har komplekser på grunn av en veldig lang nese, få komme igjennom.   Hvordan skal fagfolk vurdere hva som er innbilte og usynlige feil på utseendet?

Meninger: Body Dysmorphic Disorder: Pasientene skal ha rett til korrekt behandling! (vg.no)

Hvordan screener man for BBD?

Anonymkode: 2360c...a2a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja vet ikke helt hva jeg skal si om meg selv, men nå holder jeg på å miste håret og jeg må med det rette si at følelsen av det og nedsnakkingen av mitt eget utseende oppleves som relativt jævlig, men også rettferdig fordi jeg mener det er sant.

Anonymkode: 66a98...c61

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg tror svaret ligger i hva man forventer etter inngrepet. Om man forventer at alt hadde blitt bra om man bare hadde mindre nese eller mer markert kjeve, tror jeg de fleste vil oppdage at det aldri er én ting som gjør en lykkelig. I tillegg burde det være et varsel når noen gjør mange inngrep. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...