Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2006 #21 Skrevet 7. februar 2006 MEN, kan aldri i verden tenke meg å fly alene for eksempel, TENK om jeg ikke finner gaten for eksempel.. ← Skilting, god tid og ansatte som kan hjelpe til pleier å fikse den biffen. Jenter på 16 burde uansett klare å ta buss alene.
Rebelle Skrevet 7. februar 2006 #22 Skrevet 7. februar 2006 Joda, jeg VET jo at når jeg tar fly (ikke alene) så er det jo alltid jeg som fisker og ordner og får oss på flyet osv.. Men vet ikke hva det er, hadde aldri takla å gjøre det alene.. hehe, trenger bare trening ;P Men hadde jeg vært disse 3 jentene, så hadde jeg nok tatt bussen jeg, siden det er ihenold til jobb.. Men så er jeg litt feig
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2006 #23 Skrevet 7. februar 2006 Ærlig talt... Det finnes da utrolig mange 16åringer som til og med flytter ofr seg selv... Jeg er veldig spent på hvordan det vil være i verde om 20 år... Bare tnek på hvor hjelpesløs en 16åring er i dag i forhold til da jeg var 16 år... Jeg reiste alene rundt med både fly buss og tog, og ja, jeg lever enda.....
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2006 #24 Skrevet 7. februar 2006 Helt utrolig at tre ungdommer ikke kan ta buss selv. Løsningen må vel rett og slett bli at en av foreldrene reiser sammen med jentene første dag(eller hvis ingen kan den dagen: Reise strekningen en annen dag så de får sett hvor de skal gå av og bytte buss.) Hehe, dette gjorde mamma med meg da jeg skulle begynne å danse, og dansingen lå to kilometer unna. Og vi var 9-10 år (tre venninner sammen). Forferdelig trist at ikke ungdom får såpass tillit til at de greier såpass! (Da jeg selv var 16 syntes vi det var kjempespennende å "være litt på farta". Er det det foreldrene er redde for kanskje?)
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2006 #25 Skrevet 7. februar 2006 Jeg er enig med de fleste andre her. Slik uselvstendiggjøring kan etter min oppfatning også BIDRA til f eks angst, i tillegg til at det er sært å forvente at ansre skal kjøre dem. Sånn utover det mener jeg å ha lest at man antar en av grunnene til at det er mye merkelig oppførsel på buss og annen kollektivtransport i dag, jfr f eks tråd om å gå av/på banen, er at folk av i dag (ikke bare 16-åringer, altså) er så lite vant med å reise kollektivt, og mange barn lærer ikke "reglene" fordi de aldri/sjelden har reist kollektivtr sammen med foreldrene sine.
Gjest Gjesta Skrevet 7. februar 2006 #26 Skrevet 7. februar 2006 Jeg synes dete virker som det er temmelig typisk i tiden jeg. Som mor til en niåring ser jeg allerede nå at det er stor forskjell på ungene i klasse til min datter. Noen har aldri vært alene hjemme i ti minutter en gang og kan knapt nok finne seg en brødskive, mens andre er mye mer vant til å greie seg selv og stort sett fikser det meste. Jeg legger vekt på at min datter skal lære seg å være selvstendig. Jeg presser henne ikke, men foreslår ting og står ikke i veien om hun vil prøve seg, innen rimelighetens grenser. I spørsmålet om du kan kjøre disse ungdommene, ville jeg ganske enkelt svart nei. Det er ikke ditt ansvar å oppdra dem, og klarer de ikke å ta bussen alene så får de finne seg et annet alternativ selv. Sekstenåringer kjører jo moped/scooter jo!
Gjest Ester Skrevet 7. februar 2006 #27 Skrevet 7. februar 2006 Sønnen min har reist alene mellom faren og meg siden han var 10 (fra den ene siden av Oslo til den andre, to forskjellige transportmidler), og jeg mener at disse jentene må være enten veldig uselvsendige, veldig late eller så er problemet at foreldrene ikke tør å sende dem av gårde på egen hånd. Datteren til en venninne av meg dro alene på språkskole til England i sommer, og hun var 14 år! Så det er forskjell på unger, ja, og foreldre!
Gjest Lille Solstråle Skrevet 7. februar 2006 #28 Skrevet 7. februar 2006 Jeg håper dette er en spøk. Da jeg var 14 reiste jeg alene til Sør-Afrika, tok tog og buss og kom meg til bestemmelsesstedet mitt ganske mange mil unna Johannesburg. Tre 16 år gamle jenter som ikke kan ta buss tre mil i Norge??? Som sagt, jeg håper virkelig det er en spøk. Ellers er det et eller annet grunnleggende i veien med disse jentene.
Anglofil Skrevet 7. februar 2006 #29 Skrevet 7. februar 2006 Selvsagt burde de kunne komme seg til kurset selv. Det blir derimot annerledes om bussen er slik som her jeg bor, hvor den bare går 1 gang i timen hverdager, 5 ganger lørdager og aldri søndager. Hvis bussen f. eks ikke går så kan jeg jo skjønne det, men ellers så kan jeg ikke forstå hvorfor du må kjøre disse jentene. Mvh Yvonne
Gjest Gjesta Skrevet 8. februar 2006 #30 Skrevet 8. februar 2006 Selvsagt burde de kunne komme seg til kurset selv. Det blir derimot annerledes om bussen er slik som her jeg bor, hvor den bare går 1 gang i timen hverdager, 5 ganger lørdager og aldri søndager. Hvis bussen f. eks ikke går så kan jeg jo skjønne det, men ellers så kan jeg ikke forstå hvorfor du må kjøre disse jentene. Mvh Yvonne ← I fall bussen ikke går har vel alle dagens 16åringer mobil så de evt. kan ringe etter hjelp?
LilleBille Skrevet 8. februar 2006 #31 Skrevet 8. februar 2006 Klart 16-åringer kan reise med bussen - så sant det er forbindelse. Men det er jo ikke noen selvfølge at alle steder er like godt oppsatt med offentlig kommunikasjon. Jeg er en av de som kjører min 16-åring omtrent alle steder - men det er fordi det ikke er mulig å komme frem med offentlig kommunikasjon her vi bor. Skal han reise med buss - som går max hver halvannen time - og siste buss går ved 18-19-tiden, vil han ikke klare å komme hjem på kvelden - uten å måtte gå - el mil eller så. Stort sett går han direkte fra skolen til trening - men om han skal spise middag - vil han ikke kunne rekke hjem og til trening med buss ..
Anglofil Skrevet 8. februar 2006 #32 Skrevet 8. februar 2006 I fall bussen ikke går har vel alle dagens 16åringer mobil så de evt. kan ringe etter hjelp? ← Mange har sikkert det... For mitt vedkommende har det ikke vært slik fordi jeg blant annet ikke kjenner noen her jeg bor, og ihvertfall ingen som f. eks kan hente meg. Med mindre mine foreldre kjører. Det forutsetter at de er hjemme fra f. eks jobb osv. Mvh Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2006 #33 Skrevet 8. februar 2006 Dersom de er gamle nok til å påta seg det ansvaret det er å ha en jobb, virker det noe underlig at de ikke kan ta buss alene. Er det noen spesielle komplikasjoner med akkurat disse bussene? Kan nevne at stesøstrene mine reiste til sør-afrika alene da de var 15 og 17 da de skulle besøke moren som var på arbeidsoppdrag for et norsk firma der nede. Dette innebar transfer på internasjonale flyplasser...det gikk selvfølgelig helt fint! Til høsten reiser min yngste stesøster som nå har blitt 16 til usa for å være der et helt år og gå på skole....
Gjest gaja ii Skrevet 8. februar 2006 #34 Skrevet 8. februar 2006 Selvsagt burde de kunne komme seg til kurset selv. Det blir derimot annerledes om bussen er slik som her jeg bor, hvor den bare går 1 gang i timen hverdager, 5 ganger lørdager og aldri søndager. Hvis bussen f. eks ikke går så kan jeg jo skjønne det, men ellers så kan jeg ikke forstå hvorfor du må kjøre disse jentene. Mvh Yvonne ← en gang i timen!?! Det er jo kjempeofte det! I bygde-Norge er det ofte to ganger om dagen på hverdager (til byen om morgenen, fra byen om kvelden), og en gang på søndag. På helligdager stopper alt. Korrespondering finnes ikke - skal du skifte buss må du overnatte Har du sjekket bussrutene? At det faktisk er mulig å komme seg dit med buss til det tidspunktet? (prøver alltid å se det beste med folk; en grunn til at de sier rare ting.) Hvis bussrutene er i orden ville jeg bare sagt at dette får de klare selv. Kanskje foreldrene tar til vettet da?
-Fisken- Skrevet 8. februar 2006 #35 Skrevet 8. februar 2006 Fra jeg var 11, tok jeg buss til trening 4 dager i uka selv. Det tok meg over en time (måtte bytte buss og vente en del) mens det med bil tok ca 20 min. Da jeg trente 5 dager i uka, et annet sted hvor jeg måtte ta t-bane og tog til, gjorde jeg ofte dette også hjem sent sent om kvelden. (trente 4 timer.) Da jeg var rundt 11, tok jeg fly hjem fra Athen med en mellomlanding. Hadde også ansvaret for en på 9. Det var ingen fra flyselskapet som fulgte oss. Med andre ord, man tar absolutt ingen skade av å måtte klare seg selv, snarere tvert imot.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2006 #36 Skrevet 8. februar 2006 Det spørs jo om det passer å ta buss da, sånn tidsmessig sett. MEn hallo TRE mil er da ikke langt!!! Hadde 21km en vei til ungdomsskolen jeg. Er det vanlig at sjefen kjører å bringer til et kurs hun ikke skal selv da?? Hun koster jo disse jentene for at de skal få kurs. Så de bør vel klare å komme dit på egenhånd kanskje. Hvis ikke annet er avtalt.
Gjest gjest1 Skrevet 8. februar 2006 #37 Skrevet 8. februar 2006 Er de blitt enige om noe? Kommer jentene seg på kurs?
Anglofil Skrevet 8. februar 2006 #38 Skrevet 8. februar 2006 (endret) en gang i timen!?! Det er jo kjempeofte det! I bygde-Norge er det ofte to ganger om dagen på hverdager (til byen om morgenen, fra byen om kvelden), og en gang på søndag. På helligdager stopper alt. Korrespondering finnes ikke - skal du skifte buss må du overnatte Har du sjekket bussrutene? At det faktisk er mulig å komme seg dit med buss til det tidspunktet? (prøver alltid å se det beste med folk; en grunn til at de sier rare ting.) Hvis bussrutene er i orden ville jeg bare sagt at dette får de klare selv. Kanskje foreldrene tar til vettet da? ← Eh, jeg bor i byde-Norge, så og si. Jeg sa ikke at bussen min går hver time. Er jeg heldig gjør den det mandag til fredag, men det hender ofte at det heller ikke er buss da heller.. Og du er tydeligvis heldigere enn meg på et punkt, fordi bussen går ikke i det hele tatt på søndager her.. Den går dog 5 ganger tidlig på dagen på lørdagen. Så skal man til byen på kvelden må man enten ta taxi eller gå 1 time til togstasjonen. Mvh Yvonne Endret 8. februar 2006 av yvonne
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2006 #39 Skrevet 8. februar 2006 Jøss, da jeg var liten tok jeg t-banen og busser for første gang da jeg var rundt 9-10 år. Ikke søren om foreldrene mine hadde kjørt meg rundt og rundt da jeg var 16.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 8. februar 2006 #40 Skrevet 8. februar 2006 Da jeg var 16 tok jeg bussen til skolen hver dag, 3,5 mil hver vei. Da jeg var 17 flytta jeg på hybel for å slippe å ta bussen, for det var så kjipt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå